Vesivahinko vuokra-asunnossa

AnjaL23

Hei

Heräsin tossa 2 viikkoa sitten siihen että eteisen katostani tuli vettä (yläkerrasta, naapurin kylppäristä). Kiinteistöhuollon tyyppi kävi katsomassa ja mittaamassa ja totesi että seinä on vähän märkä ja pitää hioo maalit pois, kuivata se seinä nopeasti (kuulemma noin 3t homma) ja maalata jossain vaiheessa uudestaan..

Mua tosiaan kuumottaa se jotenki ällöttävä haju, jonka oon haistanu ennenkin kyseistä tapahtumaa aina välillä. Oon miettiny jossain vaiheessa olisko siellä jossain hometta, mutta kun sitä vanhan kellarin (?) hajua on niin randomilla ja putkiremppa tehty noin 4v sitten, päätin tyhmänä ignorata se :( Nyt siis pelottaa vähäsen että jos hometta löydy sittenkin sen kuivaustyön yhteydessä.. (Talo on 80v vanha, en tiedä voiko siinä muuten vaan olla vähän kellarimainen haju).

Mulla ei ole vastaavanlaisia kokemuksia, joten en tiedä miten kannattaa vakuutusyhtiön ja uuden/väliaikaisen kämpän kanssa hommat hoitaa... Kun home ei ole mun aiheuttama, oletan että vakuutuksen piikkiin menee, mutta kuinka nopeasti ne maksaa? Ja pitääkö mun HETI lähteä kämpästä vai voinko olla jonkun aikaa ennen kun muutan... Voisin kyllä kuvitella että jos hometta on vain eteisessä, ei välde tarttis muuttaa ollenkaan, mutta kuumottaa kuitenkin. Mulla on eräs sairaus joka vaatii suuria määriä rahoja, jonka takia mulle ei juuri nyt olis rahaa muuttoon/vuokraan ollenkaan (ylimääräistä). Suomeksi pelkään siis hysterisesti että joudun tyyliin ens viikolla jo pihalle jos hometta on, enkä tiedä mitä muka tekisin kun vanhempiakaan ei ole, joiden luokse vois mennä ;(

Help? Ai niin ja vakuutusyhtiö on Pohjola....

5

2415

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Haista home, Musti!

Meillä on ollut vuokra-asunnossa kolme kertaa kosteusvaurio. Kuivatus on kestänyt viikkoja. Olemme kuitenkin jotenkuten asuneet asunnossa myös kuivaus- ja remontointiajan. Olemme aina vaatineet ja saaneet vuokranalennusta, huomattavia summia. Asuntohan ei sinä aikana ole kunnolla käytössäsi. Olethan ilmoittanut vuokranantajalle, että asunnossa on kosteusvaurio. Minusta sinun pitäisi vaatia joko taloyhtiöltä, isännöitsijältä tai vuokranantajalta, että porataan kosteudenmittausreiät ja mitataan kunnolla. Mainitsemasi kellarin haju viittaa kyllä kosteusvaurioon.

Jos sinun mahdollisen homeen vuoksi on nopeasti häivyttävä epäterveellisestä ympäristöstä, kunta on kyllä velvollinen järjestämään sinulle jonkinlaisen majoituksen. Tiedän tapauksen, että ihan hyväkuntoiselta vaikuttavasta asunnosta löytyi terveystarkastajan mittauksissa useita eri mikrobeja, jotka ovat terveydelle niin vaarallisia, että asunto meni asumiskieltoon. Onneksi asukas tunsi oireet ja osasi pitää pintansa. Vuokranantaja oli yksityishenkilö ja hänen kanssaan asiat sujuivat ilman mitään vaikeuksia. Sekä vuokralainen että vuokranantaja olivat vilpittömästi pahoillaan toistensa puolesta asioiden saamasta käänteestä.

Muista, että vaikeuksista ja asioiden hoitamisen hankaluudesta huolimatta kannattaa pitää puolensa. Oma terveys on ihmislapselle kuitenkin aika tärkeä.

• mies pohjoisesta

Oulussa Vvo:lla on kokonainen talo homeessa ja pahasti. Vvo ei korjaa ongelmaa, uudet asukkaat vaan sisään kun entiset muuttaa pois homeen takia. Itse en muuttais ko. taloihin vaikka maksettais. Kaverini asui talossa vähän aikaa ja muutti pois. Kylppäri homeessa ja varmaan seinäki. Varokaa.

• Uusi on hyvä!

ovat homepommia. Eihän niissä ilma vaihdu, kun ilmanvaihtoa ei ole. Ei ihme, jos kantakaupungin vanhoissa taloissa haisee kellarilta ja jatkuvasti on flunssa. Homeitiöitä jää remonttien jäljiltä.
      En ikinä muuttaisi vanhaan taloon asumaan, jos ei halua kaikenmoisia riesoja elämään.

Eikä homeongelma ole ainoa ongelma, seinät ovat pahvia ja muutenkin vuotavat. Naapurien äänet ja hajut häiritsevät. Ötökät popsivat reikiä täyteen puuvillavaatteet ja tuppaavat ruokatavaroihin. Tekniikka ei toimi ym... Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään.

• AnjaL23

Oletan siis ettei mulle tuu tosta ylimääräisiä kuluja eikä äkillistä häätöä? Saattaa olla tyhmä kysymys mutta mua on aina pelottanu tämmönen tilanne kun ei ole kokemuksia moisista ja kaiken lisäksi se (tietysti) tulee todella huonoon aikaan kun on kaiken maailman kokeika ja sairaalareissuja edessä :( Noh.. shit happens vissiin. Onneks äitiki asuu tossa 1200km:n päässä, et ei voi vahingossa edes sinne muuttaa kun hätä tulee.. :/

• evakkoon joutunut

suosittelen erittäin lämpimästi selvittämään kaikki asiat omasta vakuutusyhtiöstä. Vakuutusyhtiön pitäisi korvata sinulle väliaikainen asuminen, jos et pysty asumaan asunnossasi (esim. itsellä oli yksiö, joten yläkerrasta kun tuli vedet sisälle, niin eipä siinä paljon asuttu kuivatuksen eikä remontin aikana!). MUTTA vaikka sinulla olisi laaja kotivakuutus, niin se riippuu ainakin Pohjolassa siitä minkälaiseen summaan olet tavarasi vakuuttanut, että kuinka paljon maksimissaan maksavat tilapäisestä asumisesta. Esim. itsellä oli irtain vakuutettu noin 9.000 euroon, joten tilapäisestä asumisesta olisivat korvanneet maksimissaan 10 % eli 900 €/kk. Eipä tuolla summalla ainakaan Helsingistä saa minkäänlaista "luukkua" huoneistohotelleista ja kun muutenkin pienistä asunnoista on täällä pulaa (ja sitä paitsi, kuka yksityinen vuokraa asuntonsa niin lyhyeksi ajaksi...). Yksi vaihtoehto on, että vakuutusyhtiö hommaa asunnon, mutta se on sitten eri asia, missä heillä on juuri sillä hetkellä vapaata. Itse asun Helsingin keskustassa enkä ollut valmis muuttamaan minnekään jumalan selän taakse pelkästään jo työmatkojen takia. Onnekseni sain järjestettyä asunnon muuta kautta. Muuten Pohjolan kanssa sujui asiat erittäin kätevästi sähköpostitse ja rahat tuli tilille ilman mitään viivästyksiä. Tietysti se, että monesti vaativat kuitit ostoksista, jotta korvaavat sitten niiden mukaisesti "vahingot" eli rahaa sulla täytyy olla sen verran, että saat kaupasta ostettua tavarat. Niin ja vakuutuksesi omaavastuuosuuttahan sinä et saa yhtään mistään, joten itse jäin 150 euroa tappiolle, kiitos yläkerran vesivahingon aiheuttaneelle.

Mutta kannattaa tosiaan vaatia kosteusmittausta, jos yhtään tuntuu siltä, että voisi olla kosteutta ja sitä kautta hometta. Ja todellakin, ilmoitus välittömästi vuokranantajalle ja isännöitsijälle! Toivottavasti asuntosi on kunnossa, sillä eipä ollut mitään mukavaa aikaa se parin kuukauden "evakkoaika". Ja muutenkaan, ei kukaan korvaa sinulle tuollaisista asioista aiheutunutta vaivaa ja mielipahaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      111
      7171
    2. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      59
      4757
    3. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4731
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      3889
    5. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3818
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      217
      3787
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      26
      3363
    8. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      51
      2731
    9. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      38