Hei!
Minulle tuli tässä yhtenä päivänä mieleen, että miten koiria mahdetaan käskeä saameksi? Kaikki sellaiset, kuten "istu", "vapaa", "paikka", "maahan", jne. Olen opiskellut muutaman kurssin pohjoissaamea ja yritän nykyään lisätä kielitaitoa lukemalla saamenkielisiä kirjoja ja tekstejä, joten sitä kautta tämä asia kiinnostaa. Kiitos, jos joku viitsii vastata! :)
Koiran käskeminen saameksi?
nnol
3
586
Vastaukset
- mus lea beana
Totta kai on toko:a saamenkielillä :) Tässä esimerkkinä pohjoissaamen käskysanoja:
istu = čohkká
paikka = báiki
maahan = goarjjo
vapaa = friija, friddja
hyvä = buorre
taitava = čeahppi
Pohjoissaamessa ainakin on koirilla omat, erilliset nimet, jotka esim. kuvaa karvaa, jotain kuviota jne.- nnol
Kiitos vastauksista ensimmäiselle vastaajalle! :)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t947733- 374097
- 483660
- 2503226
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402752Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as402735Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna212704- 462633
- 1402598
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292559