Musta kettu

Puuhastelia

Onko kukaan nähnyt mustaa kettua? eilen näin kirkkaalla paivänvalolla pikimustan ketun :) hienon näkönen

27

5681

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hunterjanter

      Entisaikoina mustan ketun näkeminen tiesi vittumaista tuuria joten sinulla ei tule hyvin pyyhkimään.

      Sääliksi käy piruparkaa..

      • muusta ketku

        Mutta yhden täytetyn ja ainakin kolme nahkaa.
        Eivät ole ihan hirveän harvinaisia, mutta monia vuosikymmeniä aktiivisesti luonnossa liikkuneita (ja kettuja metsästäneistä) suurin osa ei ole sellaista päässyt näkemään.


      • Hyvään aikaan

        VÄÄRIN! Ennen vanhaan oli sanontakin: Jos kirkkaalla päivänvalolla näkee mustan repolaisen, niin illalla kaataa useamman naisen. Jos taas pellolla kirmaa kettuja punaisia, ei ole emännät kovin antavaisia.


      • EräjormaX
        Hyvään aikaan kirjoitti:

        VÄÄRIN! Ennen vanhaan oli sanontakin: Jos kirkkaalla päivänvalolla näkee mustan repolaisen, niin illalla kaataa useamman naisen. Jos taas pellolla kirmaa kettuja punaisia, ei ole emännät kovin antavaisia.

        Jaa täällä oli tästä viestiketjukin :) Tuohon naisen kaatamiseen kommentti, että kaatamatta jäi.... mutta ihan tyytyväinen olen tuohon eiliseen havaintoonkin. Todella komea ilmestys, tuuhea pikimusta turkki valkoista hännänpäätä lukuunottamatta.


    • supiloukku

      Tänä aamuna näin mustanketun ikkunasta tuli metsästä peltoauke alle,en ole ennen mustaa kettua nähnyt.

      • Ex-Perti

        Syksyllä tuolla Auttin lähellä meni tiestä yli ja siitä peltoa pitkin musta kettu ,
        olen pyytänyt kettuja muutamia vuosikymmeniä, niin tunnistus oli varma.


      • Anonyymi
        Ex-Perti kirjoitti:

        Syksyllä tuolla Auttin lähellä meni tiestä yli ja siitä peltoa pitkin musta kettu ,
        olen pyytänyt kettuja muutamia vuosikymmeniä, niin tunnistus oli varma.

        Tuskin on enää. Kaikki harvinaisuudet häviää vähin äänin. Ylellä oli äskettäin oli poromiehen vinkki erityisisosta karhusta. Eiköhän ole jo kilpa käynnissä kuka sen pyydystää. Saakohan vinkkimies provision? Kyllä te metsästäjät olette typeriä.


    • mustaa ja ruskeaa

      No ei ne kovin yleisiä ole, vai onko eri paikkakunnilla eroa noissa värimuunnoksissa?
      Itse en ole mustaa kerrua nähnyt koskaan ja kettuja on tullut pyydettyä aika pitkään.

      • Latailija

        Onko sit hopeakettu muunnos taipaleella, tarha karkuri. Harvinainen kuitenkin ilman taikoja.


    • ketuttaa

      Hopeakettu on jalostettu muoto NAALISTA.
      Oikea musta kettu on MELANISTINEN yksilö. (eli geenipoikkeaman takia musta väri tulee karvasta esiin).
      Eli voisi tavallaan sanoa että negatiivimuoto albiino-ketusta.

      • Kyösti Kukkomuna

        Sinikettu on jalostettu muoto naalista. Hopeakettu on ihan kettu.


    • impsaaa

      Mustakettu=ristikettu

      • venäjän ketut

        ite sain tänä talvena saaliiksi ristiketun, eipä ollut kokonaan musta, vaan vähän punaista oli myös mukana. Olen kuullut myös ainakin toisen ristiketun ammuttavan täällä päin samoihin aikoihin, mistä lie tulevat. Tarhoja täällä ei ole.
        Kokonaan mustat ketut on tarhoista karanneet todennäköisesti


      • hiihtolomalainen
        venäjän ketut kirjoitti:

        ite sain tänä talvena saaliiksi ristiketun, eipä ollut kokonaan musta, vaan vähän punaista oli myös mukana. Olen kuullut myös ainakin toisen ristiketun ammuttavan täällä päin samoihin aikoihin, mistä lie tulevat. Tarhoja täällä ei ole.
        Kokonaan mustat ketut on tarhoista karanneet todennäköisesti

        Moi kävin Levillä juuri, siellä Immelkartanossa oli mustakettu täytettynä ja paikalliset sanovat sen olevan harvinainen,ja kun punanen kettu ja musta kettu risteytyy tulee kuulema sellaisia 2värisiä kettuja osa mustaa ja osa punaista turkkia, sellainenkin oli siellä täytettynä. T. Hiihtolomalainen


    • idän-ile

      mä näin kanssa mustan ketun ihan äsken tossa siilitiellä! hetki piti siristellä että onko se koira ilman kettinkiä mutta ei kyllä se ihan selvä kettu oli, makee kokemus!

    • .....

      Kyllähän tota aika monenväristä ketun vitkutusta tullut nähdyksi.

    • tarjor74

      Tänään näin musta ketun keskellä päivää tai iltapäivästä. Oli karkonnut kelkkamiestä, joka tuli perässä. Stoppasin auton ja ihmettelin tovin. Ihmeellinen kohtaaminen oli, pitkään mietin mikähän otus se tuossa meni. 20 vuoden mettästyskokemuksella aivan sattumankaupalla kummallinen kohtaaminen. Pitkään seurasin sen juoksua aukean ylitte ja kettu sen oli pakko olla koon ja muunkiin puolesta. Kaikki tämä tapahtui Posiolla Etelä-Lapissa.
      Valitettavasti haulikko ei ollu matkassa :-(

    • Pappalainen

      Olen kans nähnyt mustan ketun , joka juoksi pellon yli Posion ja Rovaniemen rajalla. Siks läheltä näin , että laji tunnistus on varma.

    • ketut

      En ole nähnyt mutta täällä Porissa Kellahdella punaisia on♥ minun tietääkseni harvinaisin ketti on Albiinokettu. Se on kokonaan valkoinen ja sillä on punaiset silmät. Onko kukaan nähnyt Musta, Risti, Hopea tai Albiinokettua? Olen vain punaisen. RAKASTAN KETTUJA! HALUISIN JOSKUS KESYTTÄÄ OMAN♥♥♥♥

      • ketut

        Elokuussa näin sänkipellola kaksi kissankokoista mustaa ketunpentua ULVILASSA,hätkähdyttävä näky,mutta varma tunnistus välimtkaa oli noin kaksikymmentä metriä.


      • ketut
        ketut kirjoitti:

        Elokuussa näin sänkipellola kaksi kissankokoista mustaa ketunpentua ULVILASSA,hätkähdyttävä näky,mutta varma tunnistus välimtkaa oli noin kaksikymmentä metriä.

        Jälleen Ulvilassa havainto mustasta ketun pennusta 23.7.illalla kymmenen aikoihin.


    • mutaatio

      Kettua en ole nähnyt, mutta mustia oravia kyllä.

    • Hagl

      Näin tänään aamulla 07.05.2018. klo 6.20 mustan ketun. Kettu ylitti tien Nokian Pyhäjärven kohdalla ja kulki Vihnusjärven suuntaan. Liikenne oli silloin aika vilkasta, joten ketun näki varmasti useampi autoilija. Kettu oli upean näköinen komea kuono, pitkä vartalo ja kruununa valkoinen hännänpää.

    • Anonyymi

      Näin mustan ketun Rovanimi -Posio välillä
      aamupäivällä. Kettu oli yllättävän kesy. N.20 m

    • Anonyymi

      Olen yhen kerran nähny, kun kettu juosta vitkutteli kylmää korpea kohti..

    • Anonyymi

      Kahdesti nyt nähnyt täysin pikimustan ketun lähietäisyydeltä Nilsiässä samalla alueella. Ei ollut edes valkeaa hännänpäätä. Liki 50 vuotta monipuolista metsästyskokemusta takana

    • Anonyymi

      espoo kauklahti kaksiviikoa sitten meni muustakettu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1933
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1496
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      23
      1412
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe