Välittäjän antama hinta-arvio alakantissa?

kummastunut001

Oletteko koskaan saaneet asunnosta enempää kuin välittäjän antama hinta-arvio on?
Asunnossani kävi välittäjä, joka toi mukanaan oikotiestä tulostettuja papereita joissa oli samalla alueella myynnissä olevia taloja. Muut talot olivat lähes 20v vanhempia "perustaloja" alkuperäisessä kunnossa.
Välittäjä ei tainnut ottaa hinta-arviossa ollenkaan huomioon että tämä talo on lähes uusi Jämerä kivitalo, joka on rakennettu laadukkaista pintamateriaaleista, johon olen tehnyt kesällä monen tonnin pintaremontit sekä asentanut 1600euron ilmalämpöpumpun. Välittäjä vertasi hintoja lähes suoraan muihin vastaavan kokoisiin tällä alueella myytäviin taloihin, jotka olivat kuitenkin paljon vanhempia.
Välittäjän antaman hinta-arvion mukaan tästä saisi vähemmän kuin olen itse kolme vuotta sitten maksanut? Kun kysyin olenko itse ostanut ylihinnalla, hän vastasi että en ole, mutta hänen mukaan asuntojen hinnat ei ole kolmessa vuodessa noussut juurikaan.
Miten on sitten mahdollista että asuntojen hintaindeksin mukaan asuntojen hinnat ovat nousseet kolmessa vuodessa n. 11.5%, mutta minä saisin tästä asunnosta välittäjän mukaan vähemmän kuin ostohetkellä?
Kannattaako teidän mielestä pyytää toisen firman välittäjältä uusi arvio?

5

489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hinta-arvioita

      useammalta välittäjältä ja hämmästy, kuinka paljon ne voivat erota toisistaan. Yleensähän ongelma on se, että välittäjät sortuvat antamaan liian optimistia hintoja siinä toivossa, että saadaan nopeasti nimen myyntitoimeksiantoon. Sinun tapauksessasi välittäjä ilmeisesti haluaisi vain tehdä nopeat kaupat.

    • HP_

      Haloo! Välittäjä haluaa myydä asunnon kohtuulliseen/halpaan hintaan että nopeasti myytyä ja rahat omaan taskuun. Tottakai pyydät arvion useammalta välittäjältä ja tärkeää tietysti myös että itse tutustut alueen hintatasoon ja muodostaat oman näkemyksesi asunnon oikeasta hintapyynnöstä.

      Myytiin edellinen asuntomme vuosi sitten ja välittäjien arvioissa oli alimman ja ylimmän arvion välillä 30 000€ ja annoimme asuntomme välitettäväksi vielä korkeampaan hintaan, koska olimme tietoisia alueen hintatasosta. Asunto myytiin täyteen hintaan parissa viikossa...

    • MakeM69

      Muutama vuosi sitten möin Espoosta kerrostaloasunnon. Kävi yksi näistä kolmesta isoimmasta välitysfirmasta arvioimassa kämpän. Pankki vaati arvioinnin, kun olin lainaa hakemassa uuteen kämppään. Sama vika. Vertasivat muutaman vuoden ikäistä kämppää alueella muutama vuosi aikaisemmin myytyihin 20 vuotta vanhoihin asuntoihin, jotka olivat huonommalla sijainnilla. Taloyhtiöstä oli kaksi itse myynyt kämppän, tiesin niiden toteutuneet hinnat, välittäjä ei tiennyt. Yritti tottakai kovaa tehdä välityssopimusta.

      Homma meni niin, että välittäjä suositteli hintapyynnöksi 305 000 ja sanoi, että kaupat tehtäisiin varmaan siinä 290 000 euroon. Mielestäni hinta oli alakanttiin, joten laitoin asunnon itse myyntiin oikotielle ja laitoin hintapyynnöksi 335 000 ja kaupat tein 318 000 eurolla. Voittoa tuli vähintään 13 000 euroa se summa, jonka olisin joutunut maksamaan välityspalkkiota.

      Välittäjä olisi myynyt asunnon ja kuitannut välityspalkkion ekalla näytöllä parin tunnin työllä.

    • Anonyymi

      Totta! Minulla kävi asunnonvälittäjä, joka ei osannut sanoa, asuntoni arvoa, vaan ,oli kiireinen ja työnsi trokarin myyntisopimuksen joka piti allekirjoittaa.
      Sopimus oli kolmesivuinen pienellä tekstitettyä printtiä.
      Tuntui hullulta, että oikea asunnonvälittäjä käyttää trokarin välityssopimusta.
      OLKAA VAROVAISIA, HUIJARIT LIIKKEELLÄ, KUN OSTAJIA EI OLE!

    • Anonyymi

      Asunnon välittäjät yhtä pohjasakkaa ku pysäköintifirmat

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1285
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1207
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1135
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      52
      821
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      74
      736
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      661
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      355
      650
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe