Harkko, kipsilevy vai kaakeliluja?

Vaihtoehtoja

Pesuhuoneen ja saunan kuivista tiloista erottavat väliseinät olisi tarkoitus muurata harkoista. Pesuhuoneen kaksi seinää ja saunan yksi seinä ovat ulkoseiniä. Mites olette tavanneet tehdä märkätilojen ulkoseinien kanssa? Jotenkin tuntuisi viisaimmalta muurata harkkoseinä 30mm irti hirsiseinästä, jolloin märkätilat tulisivat kokonaan kivirakenteisena puurakenteista irti. Toisaalta jos ulkoseinän koolaisi, eristäisi ja levyttäisi niin saisi suuren pinta-alan lisäeristettyä seinää ja energian kulutus pienenisi. Saunan ulkoseinään tulisi tällöin ilmeisesti koolauksen ja eristeen päälle suoraan alumiinipaperi? Jos taas kaikki seinät muuraisi harkoista, pitäsi ulkoseinän eteen muurattu harkkoseinä vielä eristää erikseen saunasadulla tai vastaavalla eristeellä. Jos olette levyttäneet pesuhuoneen ulkoseinän, oletteko käyttäneet kipsilevyä vai kaakelilujaa?

Kokemuksia ja kommentteja toteutustavoista siis kaivataan!

19

3375

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Levymikälevy

Suosittelisin Magrock levyä kaikkeen rakentamiseen.
      Muualla maailmassa sitä on käytetty vuosia, ruotsissa Multiskiva nimellä.

Levyllä tehdyt julkisivut on 10 vuoden takuulla. Sisäseiniin 8 mm levy on samaahintaa kuin kipsilevy, mutta paloluokka on A1 ja M1 todistus VTT stä, että ei ole ihmisille vaaralista, eikä tule päästöjä kuten kipsilevystä.
      Kestää kolhuja ja vettä.
      Varmastikkin kipsilevy vielä kielletään, koska kun se saa pikkasenkin kosteutta se alkaa homehtumaan.

Jos itse valitisisin, niin ehdottomasti Magrock levyä kaikkeen rakentamiseen.
      Hinta on puolta edullisempi kuin Luja levy, muista mineriittilevyistä puhumattakaan.
      http://www.rakennustarvikkeet.fi/channels/materiaali/pdf/38035.pdf

• b.o.ring

Mikä saa ihmisen vajoamaan niin alas että pitää mainostaa keskustelupalstalla?

• reissumies rakentaja
        b.o.ring kirjoitti:

Mikä saa ihmisen vajoamaan niin alas että pitää mainostaa keskustelupalstalla?

Kateellinen olet kun et itse pysty mainostamaan mitään kun olet tyhjäntoimittaja.
        Tiedon jakaminen ei ole mainostamista.

• ei insinölöri

niin ei silikoonissumat repeile.

• Levyjä seinään elok.

Tarjouksen pyysin minäkin Magrock levystä 150 m2 rakennusalaan ja se oli seuraava. 12mm x 1200mm x 2700mm = 3,24 m2
      Neliön hinta 14,88 € ja rahti siihen.
      Erikois kova kipsi sama koko niin neliö hinta oli 4,58 € Kosteaan tilaan tietysti eri levy, joka ei ole yleensä kovin suuri niin hinta ei siinä ole ongelma.
      Tässä tulee neliön hinta eroksi 10,30 € ja rahti ja sekään ei ole halpa.
      Etuni hinta erona 1545 € ja rahti.
      Levyt ei kastu eikä homehdu,kun en vie autoa sisälle pestäväksi ,muuten ne on kuivat.

• oikaisu

Tuossa tuli lasku virhe paholainen,koska onhan se seinä pinta ala suurempi kuin lattia ala 150 m2 eli hyöty on huomattavasti suurempi.
      Voitte itse laskea,älkää minua laskutaidolla lyntäkkö.
      Levyjä seinään elokuussa.

• Kotiremppaaja

Kyllä tuossa seinä alaa on jotain 450 m2 ja otetaan ikkuna aukot ja ovet pois,niin jäisi varmaankin 430 m2
        Noilla hinnoilla laskettu saat taskuun jääväksi osuudeksi 4429 €
        Kyllä kannattaa joskus laskeakkin mihin rahansa laittaa.
        Onnea rakennus hankkeelle.

• tilamagrock

eri MgO levyt sopivat sokkelin korjauksessa
      julkisivujen ja sisään kylpyhuoneeseen, olohuoneeseen, keittiöön jopa autotallin
      hinnat ovat edulliset 12 mm 1200x2700 levyt 7,2 eur / m2 ALV0%
      Kuljetus 100 EUR> / 100 kg koko suomi Viesti: [email protected]

• kyllä se siitä

ek-kipsilevy on hyvä materiaali, eikä ole kovin kallis ja on helppo työstää. Olen tehnyt tuollaisia seiniä kaikista mahdollisista materiaaleista, tärkeintä on työn huolellisuus enemmänkin kuin materiaali. Saunassa on vältettävä puhkomasta alumiinipaperia paneloitaissa, tarpeeksi lyhyet naulat tai naulattava niin että paperi on riman ja koolauksen välissä.

• Joku vaan

Älä unohda liukurautoja koolauksesta. Hirret painuvat monta vuotta, ja jos naulaat koolaukset suoraan hirsiin, käy huonosti.

• Takkiin tuli

Tilasin Magrockin levyjä työmaalle, mutta käskettiin poistaa seinästä, koska asiakirjat ei ollut kunnossa. Takkiin tuli niin että hurahti!

• CEM1

"Takkiin tuli" onkin ahkerasti viljelly tätä provoaan näissä Suoli24 keskusteluissa.
        Oletko Lujalevyn vai gyprocin edustaja? Säälittävää.

• ei sutta

tee harkoista ja ei missään tapauksessa kipsiä vaan luja tai muuta vastaafvaa levyä joka sementtipohjainen

• uuii.

Olisko viisainta jättää ulkoseinä hirrelle? Meillä jätettiin, eikä ongelmia ole ollut, (asuttu 15 v). Jos se on mahdollista, niin varminta on. Nimittäin,,jos muuratun seinän taakse pääsee kosteaa lämmintä ilmaa, se kondensoituu kylmempään hirteen ja seuraus on tietenkin home, hetken päästä laho. Avoin hirsiseinä pesuhuoneessa ei ole ongelma, esim. puuöljy tai vaha ym. suojaa hyvin roiskeilta.

• finrock1

Suosittelisin FINROCK suomelainen levyä kaikkeen rakentamiseen.

Levyllä tehdyt julkisivut on 10 vuoden takuulla A1 ja M1 todistus stä, eikä tule päästöjä kuten kipsilevystä.
      Kestää kolhuja ja vettä. mittat 6,8,10,12,15,20 mm
      HETI VARASTOSSA 12 mm levy 7,3 eur/neliö
      [email protected]

• Hyvää vitsi

Mitä sä suosittelet aluksi Magrockia ja sitten Finrockia? Missä voisin tutustua suomelainen rakennusmateriaali Finrock? Laita tietot? Sana fin ei tarkoitta aina kotimaista. Suomalainen materiaali, mutta itse kirjoitat isoilla kirjoitusvirheillä suomea ... ilmeisesti Google kääntäjän avulla.

• 9+10

Itse tein mökille 80mm kevytharkosta märkätilojen seinät. Ulkoseinä on hirttä, sisäpuolella 100mm koolaus ja villa joka ulottuu harkkoseinään saakka, ei saa olla rakoa välissä.

Normaali vesieriste tasoitettuun harkkoseinään ja laatta. Sauna Satulla katto ja löylyhuoneen seinät joka menee kiinni harkkoseinään, liimattu uretaanilla ja teipattu saumat. Koneellinen poistopuhallin.

Hyvin on pelannut.

• nikkari3

Ehottomasti muuraamalla vaikka harkosta aina varmempi ku levyseinä! Työ tekijäänsä kiittää!

• kuukkelipappa

Samaa mieltä. Levytykset tehdään useimmiten puukoolausten päälle. Ja kun puu elää vuodenaikojen mukaan, niin vähintääkin nurkat ovat vaarassa aueta. Veden mentäviä halkeamia voi tulla muuallekin. Jos alla vesieristys pettää, niin soppa on valmis.

Minä muuraisin märkien tilojen seinät irti puurungosta. Muurausten alle anturat tai kestävä laatta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2294
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1519
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1309
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1275
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1265
    Aihe