Asunnoton perhe

Kodittomat

Olemme kohta 4-henkinen lapsiperhe.Vuokrasimme yksityiseltä vuokranantajalta asunnon viime syksynä.Asuttuamme 5 viikkoa,hän irtisanoi meidän vuokrasopimuksemme,koska pisti asunnon myyntiin.Saimme 3 kk:tta aikaa muuttaa pois ja etsiä uuden asunnon.Nyt olemme etsineet asuntoa aktiivisesti jo neljättä kuukautta.Meillä on esim.sosiaalitoimen lausunto tilanteestamme ja että jos sopivan kokoinen asunto löytyy kohtuuvuokralla,he jopa maksavat vuokratakuun,sillä mieheni ja minä jäimme vielä työttömiksi vuodenvaihteessa.Mutta mikään ei auta.Olemme tällä hetkellä täysin kodittomia ja asumme tilapäismajoituksessa vielä seuraavat 3 viikkoa-sitten ei tietoa.Joka päivä olen soittanut ympäri Helsingin kaupunkia eri vuokratoimistoihin,yksityisille ja kymmeniä kertoja käynyt Helsingin kaupungin asuntotoimistossa-mitään ei muka ole tarjota,vaikka tiedän,että vapaita asuntoja on ja vielä hyväkuntoisia.Ihmettelen,miten tälläinen tilanne voi syntyä Suomessa,josta puhutaan hyvinvointivaltiona.Tällä hetkellä koulussa olevani lapsi jo reagoi olemalla levoton,koska meillä ei ole kotia-saati mitään henkilökohtaisia tavaroita,koska jouduimme luopumaan niistä menetettyämme kotimme.Olen todella huolissani,sillä 2,5 kk kuluttua meille on syntymässä vauva-miten voimme elää perusturvallista ja normaalia elämää ilman kotia?!Me emme juo,tupakoi,käytä päihteitä,eikä meillä ole kotieläimiä.Miksi emme saa asuntoa?Näiden viikkojen aikana olemme saaneet kuulla mitä erilaisempia kommentteja tilanteestamme.Esimerkiksi;Niin moni muukin asuu kadulla,todettiin kaupungin asuntotoimistosta tai emme ole aikaisemmin kuulleet,että joku lapsiperhe olisi jäänyt ilman asuntoa,sanottiin sosiaalitoimesta.Kaikki jotka tietävät tilanteestamme,eivät voi uskoa korviaan-mutta tämä on totta.Ehkä jos kuuluisimme johonkin erityisryhmään saisimme asunnon?!Tällä tavalla Suomessa edesautetaan syrjäytymistä.Eli asunto haussa!

7

1811

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10

      Eli pitäisi löytää perhe-asunto ilman tuloja tai muita vakuuksia?

      Vaihto-ehdot ovat kaupungin asunto ( jonon voivat olla pitkät) tai yksitysen vuokra-asunto, siihen vaaditaan toivoakseni jokin takuuraha.

      Kerro:

      Miksi niitä kersoja pitää työntää maailmaan ilman mitään tajua elannosta?

      Mukuloiden kanssa pärjää kaksiossa (muksuille oma huone, itse olohuoeessa vuodevohvalla tms) eli ei pitäisi olla iso ongelma.

      Ehkäisypillerit maksavat max 12 eur kuusssa ja sossu maksaa sen harkinnanvaraisena koska se on äpärää halvempaa. Jos tekee itse valinnan pökätä äpärämuksun pihalle niin onko reilua huutaa yhteiskuntaa maksamaan siitä??

    • anna1987

      todellas "asiallinen" kommentti toi edellinen..

      mut olen kyllä ainaki samaa mieltä, että lapset voi nukkua samassa huoneessa. niin oli meilläkin skideinä, jaettiin broidin kanssa huone eikä se edes kamalaa ollu. kyl te varmaankin aluksi saatte kaksion tai kolmion jostain? eikös teillä ole mitään säästöjä? luulis että olis edes jotain just tällasia tilanteita varten. aina ei voi tietää miten käy. ja tietysti voi jäädä helposti asunnottomaksi ja työttömäksi, jolloi asunnon saaminen jopa yksityisiltä voi olla todella hankalaa ellei jopa mahdotonta... :( aika paska tilanne teillä nyt. onko teillä sukulaisia minne voisi mennä? jos jompikumpi teistä kuuluu johonkin ammattiliittoon saa niiltä ainakin tukia jonkun aikaa, ne voi sit mainita tuloina hakiessa asuntoa.. toivottavasti kuulutte.

      ei muuta kun tsemppiä :/

    • äiti espoosta

      anna asuntoa ja laita jonossa ykköseksi?
      koita ta vuokraasunnot.
      kaupunki toki.pyydä kaupungille sos viraston puolto.puolto lausunto saa kumman nopeasti asunto jonossa liikettä.ainakin espoossa.ta vuokraasunnoilla näyttää olevan vapaitakin asuntoja

    • Abdjjfd

      Suosittelen muuttamaan pois Helsingistä hieman pohjoisemmaksi. Pääkaupunkiseudun asuntotilanne on mennyt ihan överiksi, joten ei sinne kannata jäädä kitumaan.

    • bonsdorffi

      Hei!
      Minulla on asunto :3h keittiö,kph,vh parvekevuokralle, mutta se sijaitsee Hangon kekustassa. Paikka on ihana ja asunto melkein kokonaan remontoitu.tiedustelut [email protected]

    • Anonyymi

      Olemme olleet kohta 3 vuotta kodittomia. Sairastuimme pysyvästi kaupungin vuokra-asunnossa n. 8-9 vuodessa hengenvaaralliseen allergiaan sekä vähemmän vaaralliseen astmaan. Asuntoon tuli vettä sateella kuten naapureillekin. He eivät jostain syystä sairastuneet. He eivät jaksaneet enää taistella vaan laittoivat jugurttipurkkeja ja pyyhkeitä kun vettä satoi sisään asti. Itse yritin saada asuntoa että korjataan tai saisi toisen. Ei onnistunut. Kukaan ei halunnut edes vaihtaa asuntoa kun alue ei houkutellut ketään. Odotamme vain koska henki lähtee kun asuntoa ei saa. Ei ole velkaa, ei häiriöitä luottotiedoissa, pysyvä sairaseläke nykyisin taustalla tuki ja liikuntaelinten sairauksia. Yksityisille eläke liian pieni kuulemma joka kerta niin he eivät vuokraa vaikka varaa olisi ollut näihin. Kaikki tahot käyty läpi sosiaalipuolelta. Niin ja ei ole koskaan ollut päihteidenkäytttöä tai muitakaan ns. Sos ongelmia. Työssä ollut silloin kun vielä kykeni siihen. Olen hakenut myös muista kaupungeista mutta en ole saanut. Tämä tiedoksi niille jotka käskevät muuttamaan muualle.

      • Anonyymi

        Oletteko hakeneet m2 asuntoja? Akruunu? Kannattaa myös olla yhteydessä seurakuntaan. Heidän kautta olen työttömänä saanut lapsen kanssa vuokrattua asunnon. Myös Y säätiö. Missä olette sit oleskelleet 3 viimeistä vuotta jos olette asunnottomia?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4709
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4290
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2800
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1911
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1680
    7. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1679
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1635
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1583
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1531
    Aihe