Nauttiiko kukaan gradustaan?

tykkääjä

Täällä on aika pljon negatiivista kommenttia liittyen gradun tekemiseen. Eikö kukaan oikeasti tykkää tehdä omaa graduaan? Itse ainakin nautin suunnattomasti omasta työstäni ja jos voisin valita, niin en muuta tekisikään. Olen luultavasti vähän erikoinen mutta kai meitä muitakin on...?

8

705

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teekkari.

      No jos itse valitsee gradun/dipan aiheen, niin syytä valita tarpeeksi mielenkiintoinen kohde! Motivaatio-ongelmia tulee takuuvarmasti silloin, jos antaa jonkun proffan tai dosentin valita aiheen omasta puolestaan.


      Peiliin saa kattoo, jos muutaman viikon työn jälkeen alkaa miettiin, että: "Täähän on ihan perseestä!"

    • Vinkujat äänessä

      Se, että asiat menevät hyvin, ei ole mikään merkityksellinen asia. Siksi tälläkin palstalla vain vinkujat ovat äänessä, ja vielä useimmiten turhasta vinkujat.

      Gradu ei ole mitään muuta kuin hieman laajnnettu harjoitus- tai seminaarityö, jonka on tarkoitus osoittaa, että kirjoittaja hallitsee raportoinnin ja tietellisten menetelmien alkeet. Jos gradu tuntuu ylivoimaiselta, olisi syytä hyväksyttää yliopistokurssinsa amk-tasolla ja tehdä siellä myös opinnäytetyönsä. Turha silloin on rypistää, jos ei todellakaan irtoa.

    • gaöi

      Tykkään gradustani aivan sairaasti, haluaisin tehdä niitä monta. Ensinnäkin aiheita olisi paljon, jotka ovat tosi mielenkiintoisia, ja myös ajatusten selveneminen kirjoittamisen ja erittelyn kautta on mielenkiintoinen prosessi. Alankin tehdä niitä ehkä palkallisesti muille, jotka eivät saa omiaan aikaiseksi. No en, se oli leikkiä. Elämä on nauttimista. Nauttikaa tekin.

      • ap

        Kiva kuulla, että edes joillekin gradu on mukava, ellen sanoisi, nautinnollinen asia:) Itseäni aina katsotaan vähän kieroon kertoessani, että ihan oikeasti tykkään sitä tehdä ja etten koe sitä mitenkään vaikeaksi, pikemminkin mielenkiintoiseksi ja kannustavaksi. No, meitä on moneen junaan, mukava kuitenkin lukea välillä positiivisiakin kommentteja eikä sitä ainaista valitusta... Koska oikeasti, ei se gradun teko mitään ydinoivallusta vaadi!


    • herttileili turust

      Hyvä, kun olet valinnut mielenkiintoisen aiheen. Itse otin aiheen sen perustella, kuinka se hyödyttää minua tulevaisuudessa eli otin tilausgradun kuitenkin ihan mukavasta aiheesta, vaikkei ihan lemppari. Tajusin kuitenkin, että sitä se työelämä sitten on - asioihin tarttumista ja haasteiden kohtaamista muutenkin kuin vain oman mielenkiinnon pohjalta. Oman graduni perusteella sainkin sitten työtä.

      Ei ollut maailman mielenkiintoisin aihe, mutta siinä oli paljon mielenkiintoisia asioita ja sain tehdä teemahaastatteluja, joista tykkään paljon. Tietoisuus laajeni graduni myötä ja ymmärsin paljon uusia asioita ja pystyin omaksumaan tärkeitä teoreettisia näkökulmia, joista ollut hyvin paljon apua myöhemmin. Pystyin hallitsemaan asioita, joita en koskaan uskonut hallitsevani ja sain ajautua alalle, jossa minulla on työtä ja annettavaa muillekin.

      Gradu oli minulle oppimiskokemus. Pääasia kuitenkin, että pääsee ulos yliopistosta eikä gradusta tarvi tehdä kynnyskysymystä - se on vain opinnäytetyö, josta harva on edes kiinnostunut. Tuskin sillä maailmanhistoriaa tarvii tehdä. En ota väitöskirjaakaan kovin tosissani.

      • Tirlittan 949

        Pidän todella paljon opiskelusta, mutta koska tyylini on hyvin laaja ja haluan oikeasti tehdä löytöjä aiheestani, niin olen onnistunut tekemään gradusta itselleni aika ahdistavan asian. Tämä ei kuitenkaan sulje pois sitä, että en olisi myös nauttinut työn tekemisestä. Olen erityisesti pitänyt haastattelujen tekemisestä, koska pääsin haastattelemaan niin kiinnostavia ihmisiä. Harmittavampi juttu on se, että en osaa analysoida haastattelujani kunnolla tai muodostaa niistä järkevää kokonaisuutta. Toivoisin toki, että koko työ olisi kiinnostavaa ja innostavaa, mutta nyt kahden vuoden vatvomisen jälkeen saan vain hulluja raivokohtauksia työn kanssa (äsken lensivät taas kirjat seinään aika vauhdilla...), koska paineet työn suhteen ovat kasvaneet liian suuriksi. Toisaalta, tämä on kyllä ollut hyvä oppimisprosessi, koska tiedän nyt paremmin kuinka toimin stressitilanteissa ja millaiseksi minun ei kannattaisi päästää tilannetta. Olen myös lukenut haastatteluni todella monta kertaa läpi ja pystyn kaivamaan niistä aina uutta materiaalia, joten uskoisin oppineeni aiheestani todella paljon. Se vain, että en saa tätä oppimista näkymään työssäni, koska taitoni tuottaa järkevää, tieteellistä tekstiä eivät ole yhtä hyvät kuin taitoni etsiä tietoa...


      • Näin on
        Tirlittan 949 kirjoitti:

        Pidän todella paljon opiskelusta, mutta koska tyylini on hyvin laaja ja haluan oikeasti tehdä löytöjä aiheestani, niin olen onnistunut tekemään gradusta itselleni aika ahdistavan asian. Tämä ei kuitenkaan sulje pois sitä, että en olisi myös nauttinut työn tekemisestä. Olen erityisesti pitänyt haastattelujen tekemisestä, koska pääsin haastattelemaan niin kiinnostavia ihmisiä. Harmittavampi juttu on se, että en osaa analysoida haastattelujani kunnolla tai muodostaa niistä järkevää kokonaisuutta. Toivoisin toki, että koko työ olisi kiinnostavaa ja innostavaa, mutta nyt kahden vuoden vatvomisen jälkeen saan vain hulluja raivokohtauksia työn kanssa (äsken lensivät taas kirjat seinään aika vauhdilla...), koska paineet työn suhteen ovat kasvaneet liian suuriksi. Toisaalta, tämä on kyllä ollut hyvä oppimisprosessi, koska tiedän nyt paremmin kuinka toimin stressitilanteissa ja millaiseksi minun ei kannattaisi päästää tilannetta. Olen myös lukenut haastatteluni todella monta kertaa läpi ja pystyn kaivamaan niistä aina uutta materiaalia, joten uskoisin oppineeni aiheestani todella paljon. Se vain, että en saa tätä oppimista näkymään työssäni, koska taitoni tuottaa järkevää, tieteellistä tekstiä eivät ole yhtä hyvät kuin taitoni etsiä tietoa...

        Älä turhia välitä. Gradu on oppimisprosessi, ja se on ollut onnistunut, jos gradun tehtyään tietää ja ymmärtää, miten se olisi pitänyt tehdä.


      • ap
        Näin on kirjoitti:

        Älä turhia välitä. Gradu on oppimisprosessi, ja se on ollut onnistunut, jos gradun tehtyään tietää ja ymmärtää, miten se olisi pitänyt tehdä.

        Äläkä unohda sitäkään, että mitä enemmän tiedät(osaat aiheestasi, sitä korkeammaksi käyvät myös omat paineesi ja tavoitteesi:) Enemmän armoa itselle niin hyvä (ellei erinomainen) siitä vielä tulee!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe