ILPin kulutus ja saatu hyöty

abcdefghijklm

ILPissä kulutusmittari kiinni helmikuun alusta. Kulutus tällä hetkellä 70 kWh. Ei paha. Piti tuo mittari hommata, kun joulukuusta tuli törkeä sähkölasku ilpistä huolimatta. Silloin käyttelin sitä 23-24 asteen pyyntilämpötilalla.

Käyttelin nyt -20 pakkasella myös ilppiä ja mittasin tunnin kulutuksen tuolla mittarilla. Laskeskelin 31 päivän vuorokaudelle sen tunnin perusteella jotain 600 kWh sähkönkululutusta. Mittarin näyttämällä maksimiteholla jos se pyörisi koko kuukauden ajan olis jotain 1000 kWh luokkaa. Mitä sanotte muut tuosta? Aika pieneltä vaikuttaa kuitenkin, joten kannattaa kovemmillakin pakkasilla pitää päällä. Pyyntilämpötilan tiputin 21 asteeseen ja suoran sähkölämmityksen termostaatit on pienemmällä. Lisäksi puuta palaa riippuen pakkasesta. Kovilla pakkasilla palaa joka päivä.

6

529

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ml213.

      Joka tapauksessa ILP ei yksin riitä talosi lämmitykseen kovemmilla pakkasilla ja siten ILP sähkön kulutus ei ole sama käsite kuin talosi energian tarve ja sen hinta.

    • e3

      1000kwh kuukaudessa tarkoittaisi, että pumppusi on käynyt täysillä koko ajan. Tosin jos muut patterit eivät lämmitä, säästöäkin on syntynyt. 2 lämpökertoimella 1000kwh, elikä noin 100€. Parasta että tarkistat mitatun kulutuksen. Jokin tässä ei täsmää.

      • > säästöäkin on syntynyt. 2 lämpökertoimella 1000kwh

        tuo nyt on pelkkä arvaus ... sinuna, jos uteliaisuus riittäisi, yrittäisin jostain lainata kasan sähköpattereita. Suunnilleen muuttumattomalla ulkolämpötilalla katsoisin kymmenesosa-asteet näyttävästä digitaalisesta lämpömittarista:
        - ensin, mitä lämpötilaa ILP pitää muuttumattomana
        - sitten, montako kW sähköpattereita tarvitaan saman ylläpitämiseen


      • Joku vaan
        as77 kirjoitti:

        > säästöäkin on syntynyt. 2 lämpökertoimella 1000kwh

        tuo nyt on pelkkä arvaus ... sinuna, jos uteliaisuus riittäisi, yrittäisin jostain lainata kasan sähköpattereita. Suunnilleen muuttumattomalla ulkolämpötilalla katsoisin kymmenesosa-asteet näyttävästä digitaalisesta lämpömittarista:
        - ensin, mitä lämpötilaa ILP pitää muuttumattomana
        - sitten, montako kW sähköpattereita tarvitaan saman ylläpitämiseen

        Lämpökertoimeen 2 pääse Mitsulla vielä yli 15 asteen pakkasella. Itse olen lämmittänyt pääasiassa lämpöpumpulla. Kosteissa tiloissa on tietysti lattialämmitys. Ilmanvaihtokone pyörii jatkuvasti. Puulämmitystä olen käyttänyt varsin vähän, ja silti sähköä on kulunut vähemmän kuin talvella -08, joka taisi olla melko leuto. Tulevalla viikolla pitää taas polttaa iltaisin puita, sillä 20 asteen pakkasella pumpun lämmöntuotto on pientä ja lämmöntarve suurta.


      • e3
        as77 kirjoitti:

        > säästöäkin on syntynyt. 2 lämpökertoimella 1000kwh

        tuo nyt on pelkkä arvaus ... sinuna, jos uteliaisuus riittäisi, yrittäisin jostain lainata kasan sähköpattereita. Suunnilleen muuttumattomalla ulkolämpötilalla katsoisin kymmenesosa-asteet näyttävästä digitaalisesta lämpömittarista:
        - ensin, mitä lämpötilaa ILP pitää muuttumattomana
        - sitten, montako kW sähköpattereita tarvitaan saman ylläpitämiseen

        Laitoinkin otsikkooni "vähän liian suurpiirteinen laskelma". Keskustelun aloittaja ei voi pelkän kulutusmittarin perusteella sanoa säästöistä mitään. Varsinkaan muutaman päivän perusteella. Jos mökki pysyy samanlämpöisenä kuin sähköpattereilla pelkän ILP:n avulla, säästöä syntyy varmasti. Ei vai ole yleensä ole mahdollista.
        Ainoa tapa varmistaa syntyneet säästöt on verrata kulutuslukemia aikaisempiin vuosiin. ILP:n hyöty laskee huomattavasti kovilla pakkasilla ja on melkoisen hyvä nollan paikkeilla. Niinpä todellinen hyöty on todistettavissa vain vertailemalla sähkön kulutusta useamman vuoden keskikulutuksesta ennen ja jälkeen ILP:n asennusta.
        Mainosmiesten lupausten suuruisiin säästöihin minä en ole ILP:llä päässyt. Säästö on minun talossani keskimäärin 3000kwh vuodessa.


      • Joku vaan
        e3 kirjoitti:

        Laitoinkin otsikkooni "vähän liian suurpiirteinen laskelma". Keskustelun aloittaja ei voi pelkän kulutusmittarin perusteella sanoa säästöistä mitään. Varsinkaan muutaman päivän perusteella. Jos mökki pysyy samanlämpöisenä kuin sähköpattereilla pelkän ILP:n avulla, säästöä syntyy varmasti. Ei vai ole yleensä ole mahdollista.
        Ainoa tapa varmistaa syntyneet säästöt on verrata kulutuslukemia aikaisempiin vuosiin. ILP:n hyöty laskee huomattavasti kovilla pakkasilla ja on melkoisen hyvä nollan paikkeilla. Niinpä todellinen hyöty on todistettavissa vain vertailemalla sähkön kulutusta useamman vuoden keskikulutuksesta ennen ja jälkeen ILP:n asennusta.
        Mainosmiesten lupausten suuruisiin säästöihin minä en ole ILP:llä päässyt. Säästö on minun talossani keskimäärin 3000kwh vuodessa.

        Iän karttuessa polttopuiden keruu käy työläämmäksi, ja lämpöpumpun tehtävä minulla onkin korvata puunpolttoa. Toisaalta, jo pelkkä jäähdytys viime kesän kaltaisilla helteillä riittää pumppuhankinnan perusteeksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2143
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1178
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      751
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      567
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      540
    Aihe