BPW-akselit

ei enää BPW:tä

Onko muillakin kuin meillä huonoja koemuksia BPW:n akseleista,vanhat mallit kyllä pelaa
uudemmissa ainakin levyjarru akseleissa laakerointi perseestä kestää n. 100 tuhatta km.
ja vaihdettava koko akseli, takuu yhtä huono olis kuulemma pitänyt vaihtaa vaseliinit ennen kuin laakerointi
pettää sanottiin sieltä.

20

7767

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Seco plus

      EI tee bpw:n rumpujarru akseleillakaan enää mitään, vanteet ei kestä kun navan pinta on muotoiltu piparkakun muotoiseksi. Ja kun asiasta on valitettu niin väittävät ettei kellään muulla ole ollut mitään ongelmia vanteiden kanssa.

      • miten jatkossa...

        Pistettiin 17 kpl BPW:n levyjarrukärryjä liikenteeseen alkuvuodesta -10. Jokaisella on vedetty yli 150.000 t.km. Yhdessäkään ei ole ollut vikaa, jarrupalat alkuperäiset. Yksikään napa ei ole vaihdettu. Seurataan tilannetta.


      • george-v8

        BPW rumpujarruakseleissa oli ongelmia kaikenlaisia..
        Nyt on ollut SAF akselit käytössä neljä vuotta ja hyvin pelaa !
        Levyjarruun ei ole näillä olosuhteilla ja taksoilla meikäläisellä varaa..


      • <<<se siitä
        george-v8 kirjoitti:

        BPW rumpujarruakseleissa oli ongelmia kaikenlaisia..
        Nyt on ollut SAF akselit käytössä neljä vuotta ja hyvin pelaa !
        Levyjarruun ei ole näillä olosuhteilla ja taksoilla meikäläisellä varaa..

        Jos 30 vuotta on pelkästään tehnyt jarruremppa , niin tietää mistä puhuu. BPW:n rumpujarru on parasta mitä markkinolla on saatavissa. S-akselin hela tukuisaa pronssia. Jarrukenkien tuenta leveä verrattuna Saf:iin ja Rockwelliin. Saf akselin heikko kohta on kertakäyttölaakerointi ja isotöinen korjaaminen, eli kaikki uutta. Missään nimessä ei pidä napakupissa lukeaa ROR, se on pelkkää paskaa.
        BPW:n levyjarruissa ei ole ilmennyt mitään tyyppivikaa, sähköpuolella on ongelmana kosteus ja hapettuminen, eli liitoksissa kontaktihäiriöitä, mutta se on korjattavissa.
        Jos ostaisin itselleni trailerin, niin akselit on BPW. Ei väliä, rumpu tai levy.


      • benzykovis
        <<<se siitä kirjoitti:

        Jos 30 vuotta on pelkästään tehnyt jarruremppa , niin tietää mistä puhuu. BPW:n rumpujarru on parasta mitä markkinolla on saatavissa. S-akselin hela tukuisaa pronssia. Jarrukenkien tuenta leveä verrattuna Saf:iin ja Rockwelliin. Saf akselin heikko kohta on kertakäyttölaakerointi ja isotöinen korjaaminen, eli kaikki uutta. Missään nimessä ei pidä napakupissa lukeaa ROR, se on pelkkää paskaa.
        BPW:n levyjarruissa ei ole ilmennyt mitään tyyppivikaa, sähköpuolella on ongelmana kosteus ja hapettuminen, eli liitoksissa kontaktihäiriöitä, mutta se on korjattavissa.
        Jos ostaisin itselleni trailerin, niin akselit on BPW. Ei väliä, rumpu tai levy.

        Tehnyt 30 vuotta PELKKÄÄ jarruremppaa.. buhahahaa!


      • ei enää BPW:tä
        <<<se siitä kirjoitti:

        Jos 30 vuotta on pelkästään tehnyt jarruremppa , niin tietää mistä puhuu. BPW:n rumpujarru on parasta mitä markkinolla on saatavissa. S-akselin hela tukuisaa pronssia. Jarrukenkien tuenta leveä verrattuna Saf:iin ja Rockwelliin. Saf akselin heikko kohta on kertakäyttölaakerointi ja isotöinen korjaaminen, eli kaikki uutta. Missään nimessä ei pidä napakupissa lukeaa ROR, se on pelkkää paskaa.
        BPW:n levyjarruissa ei ole ilmennyt mitään tyyppivikaa, sähköpuolella on ongelmana kosteus ja hapettuminen, eli liitoksissa kontaktihäiriöitä, mutta se on korjattavissa.
        Jos ostaisin itselleni trailerin, niin akselit on BPW. Ei väliä, rumpu tai levy.

        Meillä on mennyt 200 th:n vedon aikana kahdet laakerit BPW:n akseleista ja molemmat
        meni akseleita myöten uusiksi .


      • <<<se siitä
        ei enää BPW:tä kirjoitti:

        Meillä on mennyt 200 th:n vedon aikana kahdet laakerit BPW:n akseleista ja molemmat
        meni akseleita myöten uusiksi .

        30 vuotta jarruremppaa. Hae netistä: jarruremppa.fi Kaikkihan nfirman tuntee. Me tehdään pelkästään jarrutyötä, meille tullaan kun toisilta menee sormi suuhun.


      • tukkirekka
        <<<se siitä kirjoitti:

        Jos 30 vuotta on pelkästään tehnyt jarruremppa , niin tietää mistä puhuu. BPW:n rumpujarru on parasta mitä markkinolla on saatavissa. S-akselin hela tukuisaa pronssia. Jarrukenkien tuenta leveä verrattuna Saf:iin ja Rockwelliin. Saf akselin heikko kohta on kertakäyttölaakerointi ja isotöinen korjaaminen, eli kaikki uutta. Missään nimessä ei pidä napakupissa lukeaa ROR, se on pelkkää paskaa.
        BPW:n levyjarruissa ei ole ilmennyt mitään tyyppivikaa, sähköpuolella on ongelmana kosteus ja hapettuminen, eli liitoksissa kontaktihäiriöitä, mutta se on korjattavissa.
        Jos ostaisin itselleni trailerin, niin akselit on BPW. Ei väliä, rumpu tai levy.

        Niin, tiedätkö, mikä on parasta rumpujarruissa, se, että on ässät laakeroitu, eikä millään kuluvilla heloilla, oletko ikinä törmännyt?


      • <<<se siitä
        tukkirekka kirjoitti:

        Niin, tiedätkö, mikä on parasta rumpujarruissa, se, että on ässät laakeroitu, eikä millään kuluvilla heloilla, oletko ikinä törmännyt?

        Entinen Sisun akselihan se on. Mutta, hintaansa puolesta sitä ei näy nykyajan trailereissa. On siinä se heikko puoli, ne luulee että rasvaamattakin se on ikuinen.


      • Apulaisen tuuraaja
        <<<se siitä kirjoitti:

        Entinen Sisun akselihan se on. Mutta, hintaansa puolesta sitä ei näy nykyajan trailereissa. On siinä se heikko puoli, ne luulee että rasvaamattakin se on ikuinen.

        Nyt menee metsään:

        verrataaan nyky saf sk/ intradisc akselia bpw:n vastaavaan 9tn akseliin:
        saf: kasettilaakeri, uusimmassa ei enää laakeria olekaan. vaan ostat navan/ levyn ja myös tiedät ostaneesi..

        bpw: edelleen erillislaakerit koolit. > huomattavasti edullisempi: timken/ skf laakereitakin saa hyvin tilalle.

        Ja synkkä tilanne: oletat, että jarrupalat ovat vaihtokunnossa. Havaitset kuitenkin kärryssä jarrupäällysteiden olevan "rauta rautaa vasten".. Saf levyjarruakselissa on kustannus varaosien osalta lohduttomillaan per pyörä' n 1500e; sis- navan/ levyn/ satulan. Satulahan menee siksi että satula ei enää vedä takaisin, kun jarrupalat/ levy on riittävän kuluneita. Bpw:ssä on edullisempi knorrin satula, ja säästyt navan ostamiselta. Tottakai töitä on molemmissa ikävän tilanteen tullen, mutta bpw:n on katastrofin yhteydessäkin edullisempi korjata. Tämä oli omakohtainen väärässä paikassa sattunut ikävyys.

        BPW:n rasvat on kaikissa eco-akseleissa eco rasva, se sininen tahna. josta varoiteltiin ettei sitä saa sekoittaa normaali laakerirasvojen kanssa.

        Rumpujarruissa on bpw mielestäni myös parempi: S-akselit ei väljisty, räikät kestää rasvattuna pitkään, ja jarrukengät ovat mielestäni pitkäikäisemmät kuin saf/ fruehauf/ r.o.r

        Mutta sitten kun tulee se hetki, että pakastepuolikas/ maitokärry tms romutetaan: -pyöreä saf-akseli on ikävä kiinnittää esim rantatraileriin ilman sinkilöitä, kun taas bpw: on kätevä tässäkin, kantikas aksila on kätevä hitsiä suoraan trailerin runkoon :)

        En ole muistaakseni nähnyt ikinä ( enkä muistaakseni ole dementoitunut) bpw:ssä laakerivauriota.
        Saffissa ja r.o.r:ssa monesti

        Tosin SAF on enitetn myyty pv-akseli meillä euroopassa..


        Ja jokatapauksessa artisti maksaa..


      • jeo jep
        Apulaisen tuuraaja kirjoitti:

        Nyt menee metsään:

        verrataaan nyky saf sk/ intradisc akselia bpw:n vastaavaan 9tn akseliin:
        saf: kasettilaakeri, uusimmassa ei enää laakeria olekaan. vaan ostat navan/ levyn ja myös tiedät ostaneesi..

        bpw: edelleen erillislaakerit koolit. > huomattavasti edullisempi: timken/ skf laakereitakin saa hyvin tilalle.

        Ja synkkä tilanne: oletat, että jarrupalat ovat vaihtokunnossa. Havaitset kuitenkin kärryssä jarrupäällysteiden olevan "rauta rautaa vasten".. Saf levyjarruakselissa on kustannus varaosien osalta lohduttomillaan per pyörä' n 1500e; sis- navan/ levyn/ satulan. Satulahan menee siksi että satula ei enää vedä takaisin, kun jarrupalat/ levy on riittävän kuluneita. Bpw:ssä on edullisempi knorrin satula, ja säästyt navan ostamiselta. Tottakai töitä on molemmissa ikävän tilanteen tullen, mutta bpw:n on katastrofin yhteydessäkin edullisempi korjata. Tämä oli omakohtainen väärässä paikassa sattunut ikävyys.

        BPW:n rasvat on kaikissa eco-akseleissa eco rasva, se sininen tahna. josta varoiteltiin ettei sitä saa sekoittaa normaali laakerirasvojen kanssa.

        Rumpujarruissa on bpw mielestäni myös parempi: S-akselit ei väljisty, räikät kestää rasvattuna pitkään, ja jarrukengät ovat mielestäni pitkäikäisemmät kuin saf/ fruehauf/ r.o.r

        Mutta sitten kun tulee se hetki, että pakastepuolikas/ maitokärry tms romutetaan: -pyöreä saf-akseli on ikävä kiinnittää esim rantatraileriin ilman sinkilöitä, kun taas bpw: on kätevä tässäkin, kantikas aksila on kätevä hitsiä suoraan trailerin runkoon :)

        En ole muistaakseni nähnyt ikinä ( enkä muistaakseni ole dementoitunut) bpw:ssä laakerivauriota.
        Saffissa ja r.o.r:ssa monesti

        Tosin SAF on enitetn myyty pv-akseli meillä euroopassa..


        Ja jokatapauksessa artisti maksaa..

        BPW on ihan ok, mutta vaatii enemmän huoltoa kuin SAF. BPW:n napaan tulisi vaihtaa rasvat noin 2 vuoden välein. SAF:illa ei kyseisä toimin pidettä tehdä koska SAF:in navat ovat huoltovapaita. SAF napa kestää noin 1.000.000-2.000.000 km, joskus jopa enemmän. BPW:n napa kestää varmastikkin samaverran jos sitä huoltaa säännöllisesti ja oikein... Sitten näistä jarrusatuloista. Knorr:in satula on ihan ok mutta liukutappisarjoja saa iän myötä ruveta vaihtelemaan "suht koht" tiuhaan. Wabcon satulassa on paremmin suojatut luikutapit joten satulaa ei tarvitse remonteerata läheskään niin usein. Jarrut kannattaa leväyttää auki siinä 220.000-280.000 kohdalla. (Riippuen minkälaista ajoa ajetaan) Tuossa vaiheessa yleensä on jarrupalojenpinta lähentynyt loppuaan... Itse jos valitsisin kärryyn akselit, ottaisin ehdottomasti SAF:n ja jarrusatuloiksi Wabco...


      • ei enää BPW:tä
        jeo jep kirjoitti:

        BPW on ihan ok, mutta vaatii enemmän huoltoa kuin SAF. BPW:n napaan tulisi vaihtaa rasvat noin 2 vuoden välein. SAF:illa ei kyseisä toimin pidettä tehdä koska SAF:in navat ovat huoltovapaita. SAF napa kestää noin 1.000.000-2.000.000 km, joskus jopa enemmän. BPW:n napa kestää varmastikkin samaverran jos sitä huoltaa säännöllisesti ja oikein... Sitten näistä jarrusatuloista. Knorr:in satula on ihan ok mutta liukutappisarjoja saa iän myötä ruveta vaihtelemaan "suht koht" tiuhaan. Wabcon satulassa on paremmin suojatut luikutapit joten satulaa ei tarvitse remonteerata läheskään niin usein. Jarrut kannattaa leväyttää auki siinä 220.000-280.000 kohdalla. (Riippuen minkälaista ajoa ajetaan) Tuossa vaiheessa yleensä on jarrupalojenpinta lähentynyt loppuaan... Itse jos valitsisin kärryyn akselit, ottaisin ehdottomasti SAF:n ja jarrusatuloiksi Wabco...

        Onkohan tietoa miten bpw:n levyjarrunavan saa purettua laakerien voitelua
        varten, avasin yhden ja sisimmäinen laakeri hojosi.


      • urpoahdin
        <<<se siitä kirjoitti:

        Jos 30 vuotta on pelkästään tehnyt jarruremppa , niin tietää mistä puhuu. BPW:n rumpujarru on parasta mitä markkinolla on saatavissa. S-akselin hela tukuisaa pronssia. Jarrukenkien tuenta leveä verrattuna Saf:iin ja Rockwelliin. Saf akselin heikko kohta on kertakäyttölaakerointi ja isotöinen korjaaminen, eli kaikki uutta. Missään nimessä ei pidä napakupissa lukeaa ROR, se on pelkkää paskaa.
        BPW:n levyjarruissa ei ole ilmennyt mitään tyyppivikaa, sähköpuolella on ongelmana kosteus ja hapettuminen, eli liitoksissa kontaktihäiriöitä, mutta se on korjattavissa.
        Jos ostaisin itselleni trailerin, niin akselit on BPW. Ei väliä, rumpu tai levy.

        Saf akselien laakerointi on tosiaan aika pirullinen purkaa, jos sattuu laakerit olemaan jumissa.
        Levyjarruvehkeissä on se huono puoli, että palojen loppuunkulumista ei niin helposti huomaa, kuin rummuissa (s-akselin pyörähtäminen) ja silloin menee kyllä satulat ja laikat pilalle.


      • huvä jarru,paha jarr
        <<<se siitä kirjoitti:

        Jos 30 vuotta on pelkästään tehnyt jarruremppa , niin tietää mistä puhuu. BPW:n rumpujarru on parasta mitä markkinolla on saatavissa. S-akselin hela tukuisaa pronssia. Jarrukenkien tuenta leveä verrattuna Saf:iin ja Rockwelliin. Saf akselin heikko kohta on kertakäyttölaakerointi ja isotöinen korjaaminen, eli kaikki uutta. Missään nimessä ei pidä napakupissa lukeaa ROR, se on pelkkää paskaa.
        BPW:n levyjarruissa ei ole ilmennyt mitään tyyppivikaa, sähköpuolella on ongelmana kosteus ja hapettuminen, eli liitoksissa kontaktihäiriöitä, mutta se on korjattavissa.
        Jos ostaisin itselleni trailerin, niin akselit on BPW. Ei väliä, rumpu tai levy.

        Kerran sulla on noin pitkä kokemus noista jarruhommista niin sinähän voit kertoa mikä se on totuus noista jarrulevyjen halkeilemisesta? se on kai ihan normaalia? ja akselit ja levyt on originellia bpw:tä


      • turakki iisakson
        urpoahdin kirjoitti:

        Saf akselien laakerointi on tosiaan aika pirullinen purkaa, jos sattuu laakerit olemaan jumissa.
        Levyjarruvehkeissä on se huono puoli, että palojen loppuunkulumista ei niin helposti huomaa, kuin rummuissa (s-akselin pyörähtäminen) ja silloin menee kyllä satulat ja laikat pilalle.

        levyjarrullisen akselin jarrusatula on bpw:ssä ja saffissa sama,ainoastaan satulan kehto eroaa toisistaan...sama satula käy myös kaaniaan,volvoon,daffiin...lisäksi jarrusatulan voi purkaa ja ostaa siihen esim korjaus-sarjan,mäntien tiivisteitä ym...
        saffin akseleille myydään "miljoonan kilometrin" korjaus pakettia,jolloin kaikki navat avataan,vaihdetaan rasvat ja tiivisteet...kaikki navat on "pirullisia" purkaa,kun on käynyt vaurio,jolloin koolit on leikanneet kiinni joko napaan,tahi akseliin...


    • Hi-way one

      Jos huolettomimmat perävaunun-aksilat haluaa niin se on Mercedes-benz DCA sarja.

    • osanvaihtaja

      jou turakki isakkson! -saffia myydään wabcon ja knorrin satuloilla -höhh- varaosakaupassa käydessä muistettava myös tuo. BPW on yksinkertaisempi, ja ei oo niin hienotekninen etteikö koton sen kanssa pärjäisi. Knorrin satulan liukutapit alkaa kuluu vanhemmiten kaniassakin.Tobidan bremsomatt vanaalla myy kyllä edukkaammin satulat kuin tavo-

      • ahjk

        Mulla kymmenessä kärrissä SAF intradisc ebs levyjarrut vm 2006-2012 ei huolettomia ollu mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä tyyppivikaa. Ja takuu on pelannut mielestäni hyvin.


    • NIKOV

      Jooh paskaa laatua nuo saf akselit. Iskarin yläpäitä saa korjata ja eikä valmistajalla ole mitään ohjeita sen korjaamiseksi. Eikai se ookko vittu pirraa ja mikkiä käteen sit reikää hieroo. Saf akseleissa lähtee myös alapään holkit irti eihän oo siihenkään valmistajalla saatavilla holkkeja:DDD niin ja saf palat on pehmeampää materiaalli kuin Bpw.ssä. Bpw:ssä ehtii kitkapinta ennen lahota kun sen kuluu loppuu. Saffilaista paskaa mennee niinku tupakkia ja se siihen iskari ongelmaa ei oo keksitty yhtään mitään:DD Bpw:ssä saat 5 akselilta 10 iskaria 10min pois ja saffiissa mennee 4 TUNTIA;)) NIIN JOS EI VAAN OO NE YLÄPÄÄT HIRTTÄNY KIINNI niinku yleensä!!!!!

      • SAF ja BPW tuoteet

        Tätä on oikeasti hauska lukea...
        Suurin osa viestiketjusta on aivan pihalla näiden akseleiden ominaisuuksista ja remonteista. Kestävyydestä ainoastaan OIKEATA kokemusta ilmeisesti kylläkin löytyy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      313
      3797
    2. 209
      3058
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2594
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2044
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1475
    6. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      176
      1388
    7. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1357
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      25
      1344
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe