Lukekaa tämä kirja

rubyfruit

Ihmettelisin mikäli tätä kirjaa ei ole jo joskus aiemmin mainittu täällä, mutta kaiken varalta , mikäli ei ole niin suosittelen lämpimästi lukemaan kirjan, jonka on kirjoittanut gynekologi Maija Kajan "Sukellus kuumaan aaltoon"

Se antaa vastauksen mielestäni kaikkiin niihin kysymyksiin, joita täällä kysytään ja on lisäksi hyvä yleissivistävä tietoteos näistä asioista. Tämä on erittäin hyödyllinen ja myös kannustava kirja kaikille näiden asioiden kanssa tuskasteleville.

23

3776

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juuri lukemassa

      Lainasin tuon äskettäin kirjastosta ja vaikuttaa tosiaan hyvältä kirjalta, täytyy sanoa.

    • kiinostaisi

      On mainittu muistaakseni ainakin pariin otteeseen täällä palstalla. Itse en ole lukenut kirjaa vielä. Kysyisin sulta, kun ilmeisesti olet sen lukenut, että mitä osaa näyttelee hormoonihoito siinä? elikkä suositteleeko kirjoittaja sitä?

      • löö-

        Hei! Mulla on myös tuo kirja.kyllä siinä suositellaan hormooni korvaus hoitoa varsinkin jos pahat oireet,
        Tai leikattu selä kohtu / munasarjat


      • Vaimo-68vuosimallia

        Kyllä, nimenomaan suositellaan. Toisaalta itse heräsi pieni epäilys että onko tosiaan noin kuin kirjassa kerrotaan, että lähes kaikkiin vaivoihin ja oireisiin auttaa estrogeeni. Tuo kirja on varsinainen estrogeenin ylistyskirja. Sen on kirjoittanut gynekologi. Kannattaa kyllä ihmeessä lukea ja tutustua opukseen, itse sain sen juuri luettua


    • marlikki

      Ostin kirjan. Loistava tietopaketti!
      Suosittelen kaikille 40 naisille ja miksei myös kumppaneiden luettavaksi.

    • kohta 60v

      kyllä tuo 40v alkaa olla se aika jolloin tulee kuumia aaltoja todella, itse ihmettelin miksi olin olkapäitä myöden punainen kun hermostuin töissä.
      Saatoin seisioa pakkasella ulkona vähissä vaatteissa ja ei pelellut. Kaikista inhottavinta oli töissä kun palaverissa menin kuin hätäraketiksi, ja hiki virtas selässä ja niskavillat oli märkänä.
      Tuli myös avioero viiskymppisenä, eli varmaan johtu vaihtareista, jälkeenpäin sen huomaa.
      Koko ajan ahdistunut olo, ja halusin olla yksin.Onko tuttua?

    • märkä manta

      Yksipuolinen kirja
      Mielestäni kirja on yksipuolinen ylistys hormoeista muista vaihtoehdoista ei edes puhuta eikä mainita sitä, että moni käyttäjä saa pahoja sivuvaikutuksia estrogeeneista ettei pysty niitä käyttämään.
      Kaikki kuvataan niin auvoiseksi, mutta omat kokemukseni estrogeeneista on päinvastaiset; hirvittävä päänsärky, lihominen, masennus, entä mitä sitten käytetään? Ei annettu vastauksia, vain yksi totuus.
      Ei mikään kauhean hyvä teos.

    • Minnu62

      Sinä Märkä manta, sinulla on varmasti ollut aivan liian iso annos estrogeenia, kun on tullut noita sivuoireita. Estrogel-geelillä olisi voinut itse säätää pienimmän auttavan annoksen, josta ei tulisi sivuoireita. Kajanin kirja on todella hyvä ja auttaa monia ihmisiä. Itsekin löysin siitä tosi paljon lohtua ja tukea päätökselleni geelin käytölle.

      • ilman vaan

        Ei se estrogeeni lihotakkaan, vaan useimmille sen tekee progesteroni. Kohdulliset joutuvat myös sitä käyttämään. Tiedän monia joilta on kohtu poistettu, eikä heillä ole mitään haittavaivoja pelkästä estrogeenistä tullut. Itse olen sen verran kokeillut hormoonihoitoa ja yhtään sopivaista progesteronia en ole löytänyt. Kaikista on tullut erinäisiä haittoja, myös lihomista.


      • märkä manta
        ilman vaan kirjoitti:

        Ei se estrogeeni lihotakkaan, vaan useimmille sen tekee progesteroni. Kohdulliset joutuvat myös sitä käyttämään. Tiedän monia joilta on kohtu poistettu, eikä heillä ole mitään haittavaivoja pelkästä estrogeenistä tullut. Itse olen sen verran kokeillut hormoonihoitoa ja yhtään sopivaista progesteronia en ole löytänyt. Kaikista on tullut erinäisiä haittoja, myös lihomista.

        Hei
        Minulla on kohtu poistettu ja silti lihoin, vaikka harrastan liikunta. Estrogelin sivuvaikutuksiin käyttöohjeessa sanotaan kuuluvan mm. painonnousun.
        Käytin estrogel-geelistä mahdollisimman pientä annosta ja siitä huolimatta sain päänsärkyä. Eikä tämä pieni annos poistanut sitten nivelkipuja. Enempi geelistä oli haittaa kuin hyötyä. Minä nimittäin todella toivoin apua.

        Minulle eivät myöskään e-pillerit ole koskaan sopineet, joten taitaa olla jotain estrogeeniyliherkkyyttä. Verenpaine on normaali, mutta nousee herkästi estrogeenin vaikutuksesta. Kolestroli on alhainen eikä muita terveysongelmia ole. Migreeniä on ollut, joka liittyi usein kuukautisiin. Mutta nykyisin migreeniä ei juurikaan ole, ehkä kerran puolessatoista vuodessa.

        Minulla pahimmat vaihdevuosioireet ovat olleet vetämättömyys, itkuherkkyys, kovat nivelkivut. Huonounisuus, hikoilu ja sydämen tykytykset ovat loppuneet luontaistuotteiden avulla. Mutta edelleen elämän laatu on huono, koska mielialat vaihtelee ja usein itkettää.

        Ihmettelen, ettei Kajan käsitellyt näitä aiheita kirjassaan, sillä on monia muita minun lisäkseni, joilla on ongelmia löytää keinot vaihdevuosien hoitamiseen.
        Juuri siksi, että hormonien sivuvaikutukset ovat niin suuret.


      • Anonyymi
        ilman vaan kirjoitti:

        Ei se estrogeeni lihotakkaan, vaan useimmille sen tekee progesteroni. Kohdulliset joutuvat myös sitä käyttämään. Tiedän monia joilta on kohtu poistettu, eikä heillä ole mitään haittavaivoja pelkästä estrogeenistä tullut. Itse olen sen verran kokeillut hormoonihoitoa ja yhtään sopivaista progesteronia en ole löytänyt. Kaikista on tullut erinäisiä haittoja, myös lihomista.

        Progestronikaan ei lihota, minä ainakin laihduin usemman kilon hormonikorvaushoidolla. Ilman hoitoja paino nousee helpommin, kun aineenvaihdunta hidastuu. Se kuuluu vaihdevuosien luomuvaikutuksiin ja liikaan syömiseen. Höttöhiilarit pois, täysjyvää ja kasviksia tilalle. Se auttaa.


    • marlikki

      Köytössäni on ollut hormoonikierukka toistakymmentä vuotta. Ei sivuvaikutuksia eikä menkkoja. Estriol-geeli on nykyisin käytössä ja tätä yhdistelmää tulen käyttämään niin kauan kuin tarvetta on. Elämän laatu on niin paljon parempi ja nukutut yöt on kuin henkivakuutus.

      • marlikki

        Jatkoa edelliseen:
        niin, ja ne nukutut yöt toimivat perheterapeuttina, edistävät työhyvinvoinita ja toimivat tietenkin myös parisuhdeterapiasta. Jaksan ja haluan ukkokullan kanssa. Unettomuus vie pinnan äärimmäisen kireälle.

        Kajanin kirjasta sain uskoa ja uskallusta käyttää estrogeenia hyvällä omalla tunnolla. Kyllä, itsekin mietin kirjan yksipuolisuutta. Toisaalta, tietoa on aika vähän saatavilla ja onhan tämä Kajan kuitenkin gynekologi.

        Yleinen asenne hormoonikorvaushoitoihin on vielä aika negatiivinen, ehkä jopa syyllistävä. Vaivoista pitäisi urheasti kärsiä pyhimyksen sädekehä pään päällä ja se joka apua hakee, on jotenkin luuseri. Eihän se näin pitäisi olla.

        Oma, melko lyhytaikainen kokemukseni on, että meidän n. 50-vuotiaiden naisten ikäluokassa ei vielä kovinkaan avoimesti puhuta vaihdevuosivaivoista vaikka synnytykset on joka kahvipöydissä käyty sata kertaa läpi.


    • Horminihurmio

      Minulla on todella huono kokemus edellä puhutusta lääkäristä. Hän hoiti vuosia minua aivan liian kokekeilla annoksilla ja voin tosi huonosti. Seuraava gyne laski pitoisuudet minimiin ja vointi parani. Kysyttyäni asiaa muiltakin ko. lääkäri on hormooni hullu!

      • vuosimallistoa-55

        Kiitos hormoonihurmiolle kommentista:)
        Hyvä että tuli tämäkin näkökulma, etteivät kaikki ryntäile reseptiä hakemaan.

        Ei kaikki ole oikein, vaikka gyne olisikin kirjan kirjoittanut!!
        Emme nykypäivänä enää voida luottaa, kuin omaan maalaisjärkeen edes rasvan valinnassa. Ei ainakaan voi tuijottaa terveysviranomaisten suosituksia sokeasti..

        ps.silloin kun sinä aloitit Femostonin käytön, niin minäkin kokeilin 1kk ja sen jälkeen olen pysynyt erossa hormooneista. Ainoastaan paikallishoito Ovestin on käytössä ja luontaistuote.


      • Hormoonihurmio
        vuosimallistoa-55 kirjoitti:

        Kiitos hormoonihurmiolle kommentista:)
        Hyvä että tuli tämäkin näkökulma, etteivät kaikki ryntäile reseptiä hakemaan.

        Ei kaikki ole oikein, vaikka gyne olisikin kirjan kirjoittanut!!
        Emme nykypäivänä enää voida luottaa, kuin omaan maalaisjärkeen edes rasvan valinnassa. Ei ainakaan voi tuijottaa terveysviranomaisten suosituksia sokeasti..

        ps.silloin kun sinä aloitit Femostonin käytön, niin minäkin kokeilin 1kk ja sen jälkeen olen pysynyt erossa hormooneista. Ainoastaan paikallishoito Ovestin on käytössä ja luontaistuote.

        Huomatkaa, että Kajania arvostellut en ollut minä, vaan "horminihurmio". En ole rekisteröinyt nimimerkkiäni, joten sitä voisi joku toinenkin käyttää, mutta tässä oli muutettu kahta kirjainta.

        Minä suosittelen Kajanin kirjaa juuri siitä syystä, että hormoneista on yksipuolisesti liian negatiivista tietoa ja kuten marlikki kirjoitti, korvaushoitoa käyttäviä naisia suorastaan syyllistetään. Kajan sanoo kuitenkin selvästi, että jokainen nainen itse päättää, käyttääkö hormoneja vai ei, lääkäri ei saa painostaa puoleen eikä toiseen.


    • 52-vuotias

      Voi, mitkään luontaistuotteet eivät ole auttaneet minua, olen kokeillut kaikki 11 kuukauden aikana.

      Seuraavaksi hankkiudun gynekologin vastaanotolle!

      • valintakysymys

        Oletko varmasti kokeillut kaikki, Puerariankin? Ei mullekkaan auttaneet mitkään muut, mutta voit ihan hyvin mennä gynelle ja niin pitääkin. Itsekkin menin ja tehtiin kaikki tutkimukset ja sain hormoonireseptin. Käyttö jäi kyllä yhteen kk, koska tuli liikaa sivuvaikutuksia, päänsärkyä, turvotusta ja lihomista. myös vuodoista olen saanut tarpeeksi, joten en halua mitään säännöllisiä vuotoja enää..


    • Hormonit no no

      Kumma ettei homeopatia ole ilmaantunut keskustelussa. Tiedän monia, jotka ovat saaneet siitä avun ja täysin oman kehon kautta, eli vahvistetaan ja tasapainoitetaan omaa kehoa homeopaattisilla. Yleensä homeopaatit ovat myös hyviä suosittelemaan lisäravinteita avuksi.

    • Vaihdevuodet
    • Anonyymi

      Maija Kajanilta ilmestyi juuri uusi kirja:

      Iloa ja terveyttä
      Naisen vaihdevuodet ja hormonit

      Kirjasta löytyvät hormonihoitojen sekä luomuna läpikuljettujen vaihdevuosien hyödyt ja haitat, ravinto-, liikunta- ja hyvän mielen ohjeita sekä asiallista tietoa seksuaaliterveydestä. Ensimmäinen kirja on loppu kaikkialta, myös divareista.

      Hormonikorvaushoitoa harkitsevalle tosi hyvä tietopaketti.

    • Anonyymi

      Kannattaa lukea myös kirja-arvosteluja ja etenkin niiden kommentteja esim. blogeista.

      Kaikille ei ole käynyt ihan niin hyvin kuin tämä kirja esittää. Hormonikorvaushoidot ovat vaihtuneet toisenlaiseksi hoidoksi.

      Ilmeisesti olen poikkeus, kun huomasin kirjassa muitakin vaihtoehtoja lievittää vaihdevuosioireita. Tosin nekin näyttävät olleen toissijaisia. Tämä kirjailija näyttää olevan aktiivinen netissä ja oli itsekin ollut yhteydessä suoraan kirja-arvostelun kirjoittaneeseen blogistiin. Pyytänyt lisäämään blogiin omia mielipiteitään.

      Vaihdevuosista on kirjoitettu Suomessa useita kymmeniä kirjoja. Tämä on vain yksi muiden joukossa.

    • Anonyymi

      Allergisille eivät käy mitkään synteettiset hormonivalmisteet! Saattaa mennä terveys kokonaan. Hormonit joutuvat lopulta vedenpuhdistamoilta vesistöihin ja jatkavat vastaavaa vaikuttamistaan siellä. Kannattaa tutustua tieteellisiin tutkimuksiin. Jos jollekin ihmiselle hormonit ovat ok, toiselle ne tuovat painajaismaisen elämän vuosiksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe