Miten aloitteleva?

diipidii

Miten aloitteleva koiraharrastaja voi saada koirastaan "huippu koulutetun" vai onko se ylipäätänsä mahdollista? Vähän kyseenalainen tuo "huippu", mutta tarkoitan tällä siis paljon enemmän kuin pelkkää peruskoulutettua koiraa.:) Koiraa, jonka kanssa voisi suorittaa mm bh kokeen ja paljon muita kokeita. Minulla on ennestään kokemusta kahdesta ns kotikoirasta, jotka olen itse omatoimisesti peruskouluttanut eli en ole koskaan käynyt tokokursseilla, eikä minulla ole niistä mitään kokemusta. Nyt olen hankkimassa keväällä saku pennun josta haluan paljon enemmän kuin pelkän kotikoiran. Olen valmistunut pennun tuloon ja lukenut valtavasti kirjoja että pääsisimme pennun kanssa heti alkuun hyvin liikkeelle koulutuksessa. Haluaisinkin kuulla teiltä joilla mahdollisesti on vähän pitemmälle koulutettu koira, että kuinka aloititte kyseisen koiran kanssa? Mille kaikille kursseille kannattaisi koiran kanssa mennä ja mitä harrastuksia suosittelette? Toki pentukurssilla aloitamme heti kun rokotukset on kunnossa. Turhat viisastelijat, älkää vaivautuko.:)

8

243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yleistä.

      kyllä osoittaa mitkä asiat sitä kiinnostavat. Moni menee metsään siinä, että omistaja päättää tehdä koirastaan esim agivalion ja koiraa ei sen tyyppinen touhu kiinnosta.

      Paneudu koulutustapoihin, itselläni kaksi samanrotuista, mutta koska eri luonteiset, niin eri tavoin koulutan tiettyjä juttuja.

      Ja ennakointi on aina täkreä, aina pidettävä mielessä.

    • perheen isä

      Kannattaa aloittaa vain se vääntäminen riitävän ajoissa. Omalla aloitetaan vääntäminen 7vko ikäisenä. Opetellaan olemaan uudessa kotiympäristössä ja ruvetaan opettelemaan kotona olemista sääntöineen ohjaamalla ja opastamalla. 8vko ulos, 9vko hihan jne..10vko mentiin jo kaupungilla jne. Eli koulutus alkaa heti leikin varjolla ohjaten. Kevät pentu on helpompi opettaa ja sen kanssa pääse koulutuksessa alkuun pitemmälle.
      Itse pyrin aina hyödyntämään koko pentuajan, koska se on luontaista oppimisaikaa pennulle.
      Koirapuistoja ja muita koirakavereita kannattaa miettiä harkiten. Omani ei niitä pentuna edes kaivannut vaikka niihin mahdollisuus oilikin. Tärkein on tuo arkitoimivuus saada hallintaan ensin.

      Se että saat koirasta hyvän ja yhteiskuntakelpoisen koiran on tavoite no:1. Työläin vaihe 7vko-12kk.
      Liity saksanpaimenkoiraliitto Ry:hyn ja siltä paikkakuntasi alaosastoon. Siitä se lähtee.

    • mjuyrmrf

      näyttäisi mitä, niin silti kaikista ei kasva huippuinnokkaita treenareita. Ite pitää osata kouluttaa ja edetä koiran ehdoilla. Koirakin tarvii vp päiviä.

      • perheen isä

        Siinä vain rajoittaa se, että osa valikoituu etukäteen. Mutta suurimman virheen pennunvalinnassa tekee siinä, että sokaistuu niihin/siihen joka tulee sinun luokse ja leikkii niin ihanasti. Eli usein kuulee, että "pentu valitsi minut". Ei siinä voi sanoa kuin hyvää päivää ja onnea. Valitsit juuri villeimmän pennun. Jos edelleen puhutaan spk.sta, niin usein se sitten sitä on potenssiin 10. Havaintoja ja testejä voi tehdä monella tavalla. Ulkonäkö ei saa olla kriteeri siinä. Itse seuraan hiukan itsenäistä, mutta ympäristöstään kiinostunutta. En välttämättä sitä mikä leikkii kokoajan jonkun kanssa. Sitten pieni "testi" esim leikki ja poistyöntö ja siitä palautuminen ja miten. Tuleeko takaisin vai hakeutuuko pois vai vetäytyykö jne.

        Kukin valitsee tavallaan, mutta jos valinnasta ei ole kokemusta, niin "toiveita" yhdistettynä omaan kokemukseen niin näistä kannattaa kertoa ajoissa kasvattajalle, niin varmasti helpottuu valinta. Yleensä kasvattajalla on silmää seurata pentujen luonnetta ja kehitystä. Eli kannattaa olla ajoissa valitsemaansa kasvattajaan yhteyttä ja puhua avoimesti omista lähtökohdista. Kasvattajan tuki on usein tarpeen joten kannattaa jo sitä silmälläpitäen hieman tutkia useampia vaihtoehtoja.


      • aloittelija vain
        perheen isä kirjoitti:

        Siinä vain rajoittaa se, että osa valikoituu etukäteen. Mutta suurimman virheen pennunvalinnassa tekee siinä, että sokaistuu niihin/siihen joka tulee sinun luokse ja leikkii niin ihanasti. Eli usein kuulee, että "pentu valitsi minut". Ei siinä voi sanoa kuin hyvää päivää ja onnea. Valitsit juuri villeimmän pennun. Jos edelleen puhutaan spk.sta, niin usein se sitten sitä on potenssiin 10. Havaintoja ja testejä voi tehdä monella tavalla. Ulkonäkö ei saa olla kriteeri siinä. Itse seuraan hiukan itsenäistä, mutta ympäristöstään kiinostunutta. En välttämättä sitä mikä leikkii kokoajan jonkun kanssa. Sitten pieni "testi" esim leikki ja poistyöntö ja siitä palautuminen ja miten. Tuleeko takaisin vai hakeutuuko pois vai vetäytyykö jne.

        Kukin valitsee tavallaan, mutta jos valinnasta ei ole kokemusta, niin "toiveita" yhdistettynä omaan kokemukseen niin näistä kannattaa kertoa ajoissa kasvattajalle, niin varmasti helpottuu valinta. Yleensä kasvattajalla on silmää seurata pentujen luonnetta ja kehitystä. Eli kannattaa olla ajoissa valitsemaansa kasvattajaan yhteyttä ja puhua avoimesti omista lähtökohdista. Kasvattajan tuki on usein tarpeen joten kannattaa jo sitä silmälläpitäen hieman tutkia useampia vaihtoehtoja.

        Komppaan, että kasvattajaa kannattaa hyödyntää pennun valinnassa. Itse päädyin harkinnan jälkeen ottamaan kasvattelijan suositteleman pennun, vaikka oma valintani olisi kohdistunut toiseen pentuun. Mulla siis oli niin, että oma valintani olisi kohdistunut rauhallisempaan pentuun, mutta kasvattaja suositteli minulle sitä vilkkainta. Vilkkain oli nimittäin se kaikkein kontaktinhakuisin myös ja siksi kasvattajan mielestä aloittelijalle todennäköisesti sopivin. Mun alkuperäisestä valinnastani epäili, että saattaisi olla pykälän verran liian itsenäinen aloittelijan koiraksi.


    • Johan on laaja-alainen kymysys . Osaakohan edes vastata:D

      No ensinnä pitäisi määrittää tarkemmin,mitä tarkoittaa.Kun voi olla "huippukoulutettu" kenttäkone,ja "siviilissä" ihan jotain muuta tai vastakohtana sitten toisin päin.Sitten siinä välimaastossa monenmoista,mitä sitten kullekkin on sitä huippua.Tai ihan huippuhuippua,kaikin tavoin,mitä sitten kenellekkin sekin on.

      Ja sitten,jos kun mielitään sinne huipulle,jos se on lähinnä mielessä,niin mitä paremmat elävät välineet,sen helpompaa.Noin karkeesti ottaen :D

      Jotain lyhyesti,millä sinne sitten yritellään mennä.Pohjatyö aloitetaan siitä hetkestä,kun pentu tulee.Aletaan luoda mahdollisimman hyvä suhde.Harjoitteluja voi alkaa vaikka melkein heti tekemään,leikinlomassa ja positiivisesti.Itse en ole pahemmin mitään kursseja käynyt,siis koirien kanssa,ainoastaan johonkin harrastuksiin liittyvät erikoisjutut,jotka sitten oma juttunsa.Itse olen sitä vanhanajan kenttäsukupolvea,eli ei ollut mitään kursseja,vaan yhdistysten toiminta.Eli niitä tuli aikoinaan enemmänkin koluttua.Nyt pitkälti on mennyt ihan itsekseen tsompailtuna,tosin välillä kentilläkin tulee käytyä.Suurimmaksi osaksi kuitenkin ilman koiraa...
      Olen vähän huono suosittamaan mitään.Vaikuttaa niin moni asia.Mutta pahitteeksi ei ole ihan perusjuttuja,eli joku missä opetetaan tottelevaisuutta.Miten sen sitten haluaakin toteuttaa.Kaikennäköisiä täsmäkurssejakin on pilvin pimein pimein,tosin maksullisia yksityisiä pääasiassa.Niistä sitten vaan valitsee juuri itselle ne,jotka mielestä tarpeen.Jos tarvii ihan perusopetusta koiran käsittelystä,niin sitten vaan sellaiselle.

      Harrastukset yleensä sitten valitaan sen mukaan,mitä itseä kiinnosta.Ja ei pahitteeksi olisi että koiraakin ...
      Mihin resurssit riittää ym.

      • perheen isä

        Huippu hyvin koulutettu kotikoira (arkitottelevaisuus) on todennäköisesti lahjakas tuleva "kenttäkone".
        Se että saat arjen mallikaasti menemään kaikkkine kommervenkkeineen on jo aika paljon enemmän kuin vaikka 1lk pk-tulos.


      • perheen isä kirjoitti:

        Huippu hyvin koulutettu kotikoira (arkitottelevaisuus) on todennäköisesti lahjakas tuleva "kenttäkone".
        Se että saat arjen mallikaasti menemään kaikkkine kommervenkkeineen on jo aika paljon enemmän kuin vaikka 1lk pk-tulos.

        Juu,paitsi tähän taas :D,riippuu siitä rodustakin,ehkä hiukankin... :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1052
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      775
    5. 54
      741
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      673
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      618
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      564
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      492
    Aihe