Soveltuvuudesta

Mary-K

Olen kovasti innostunut paimenkoirista, ja harkitsenkin sellaisen hankkimista.
Eli, haluaisin nyt teiltä paimenkoirista tietäviltä kysyä muutamaa asiaa.
Miten paimenkoira soveltuu kerrostaloon? Haukkuuko paljon? Miten portaiden kulku sujuu? Onko tottelevainen / helppo koulutettava?

Rodut joita olen lähinnä miettinyt;
Australian paimenkoira
Bordercollie
Ihan perus collie
Kuvasz
Lancashire heeler
Schipperke
Sheltti
Corgi

Miten paljon liikuntaa nämä rodut vaativat? Varmasti tulisivat saamaan päivässä lenkkeilyä sen 3km ja kun on enemmän aikaa, pidempiä lenkkejä. Sitten noin kerran viikossa agilityä tai vastaavaa harjoittelua. Mutta onko tämä liikuntamäärä riittävää?
Haluaisin perustietoja ennen kuin lukitsen päätöksen koiran ostosta. :) Kiitos.

16

721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on jalostettu

      vahtimis- ja paimennuskäyttöön, eli haukkuherkkyyttä löytyy.

      Minulle tuli sattuman kautta 2-vuotias uros tutulta kasvattajalta ja täytyy sanoa että olin vähän varauksella liikkeellä tuon kanssa, kun vahtimishalua löytyy. Koira on ollut minulla kohta 4kk, eikä ole naapureilta valituksia tullut. Alusta asti oon tehnyt vaan selväksi että ovikelloa ja rapussa kulkevia ihmisiä ei tarvitse vahtia. Ei ole siis tarvinnut hankkia sitruunapantaa tms.

      Vanhemmillani on erilainen ovikello ja sitä haukkuu kyllä, asuvat omakotitalossa. Sen kanssa on vielä tekemistä, myöskin ihan sen takia että ei olla siellä kylällä päivittäin.

      Aussie vaatii vapaana oloa, omasta huomaa kyllä että päässä alkaa naksuttaa jos ei saa purkaa energiaa "omalla tavallaan". Metsässä lenkkeily on parasta liikuntaa :) Pitkiä lenkkejä tehdään kuitenkin kaupungissa, väh. 3h ulkona päivittäin.

      Paimenkoirilla on tuo miellyttämisen halu suuri, joten jos itselläsi on oikea tekniikka kouluttamiseen, oppivat kyllä nopeasti. :)

      Muistahan sitten tuon agilityn kanssa että sitä ei voi alkaa harrastamaan koiran ollessa pentu.

    • kerrospaimenet

      ... tottuvat kerrostalon ääniin (eivät ala haukkumaan), eivät pidä vieraita ihmisiä uhkina (pennusta saakka tullut jatkivasti huolettomasti vastaan), ovat sisällä rauhallisia, saavat paljon liikuntaa ym. Hyvin koira sopeutuu kerrostaloelämään. Tosin koiran pentu-/nuoruusvaiheessa sen kasvava luusto rasittuu helposti rappukäytäviä jatkuvasti ylös ja alas kulkiessä, joten hissi olisi etu. Täysikasvuisella koiralla tätä ongelmaa ei ole.

    • belgin emäntä

      3 km päivässä ei ole riittävä määrä liikuntaa jos näitä pidempiä lenkkejä tai vapaata liikuntaa ei ole aikaa järjestää joka päivä.

      • Dallinger

        Näissäkin on paljon eroja,siis näissä roduissa. Eikä se lenkin pituus,vaan se miten käytte lenkin,esim pyydätkö samalla vähän tottista ja muuta. Mielestäni paimenkoiralle on tärkeää päivittäiset rutiinilenkit,eikä niiden oikeesti tarvii olla mitään 10 km,koska paimenkoira käyttää paljon päätään ja olisikin tärkeämpää miettiä mitä pääntyötä annat sille päivittäin,ei siis mitään kongipalloja tai muuta.
        Paimenkoirat on yleensä helppoja kouluttaa,ja leimautuvat hyvin vahvasti laumaansa,joten kerrostaloonhan sopii koira kuin koira,kun oikein kouluttaa :) (sillon tosin liikunnan ja aivotyöskentelyn merkitys korostuu)
        Mieti kuitenkin tarkkaan,sillä esim sheltin ja aussin välillä on jo paljon eroja aktiivisuudessa yms.


      • Vai niin

        Tää belgin emäntähän on jatkuvasti kaikkialla kommentoimassa ja tuomassa esiin omaa "osaamistaan" kuitenkaan antamatta kunnollisia vinkkejä. Lenkin pituus ei tosiaan ole varsinkaan paimenkoirilla pääosassa, vaan muut virikkeet lenkin aikana, tokikaan lenkiksi ei riitä mikään 1km. Toki, jos ei muuta osaa kuin kävellä koiran kanssa niin mikäs siinä sitten ja onhan se kiva jos on aikaa ulkoilla koiran kanssa vähintään 3 tuntia päivässä, mutta meillä työssäkäyvillä moinen ei onnistu...


      • annoitko
        Vai niin kirjoitti:

        Tää belgin emäntähän on jatkuvasti kaikkialla kommentoimassa ja tuomassa esiin omaa "osaamistaan" kuitenkaan antamatta kunnollisia vinkkejä. Lenkin pituus ei tosiaan ole varsinkaan paimenkoirilla pääosassa, vaan muut virikkeet lenkin aikana, tokikaan lenkiksi ei riitä mikään 1km. Toki, jos ei muuta osaa kuin kävellä koiran kanssa niin mikäs siinä sitten ja onhan se kiva jos on aikaa ulkoilla koiran kanssa vähintään 3 tuntia päivässä, mutta meillä työssäkäyvillä moinen ei onnistu...

        itse hyviä vinkkejä?
        Minusta kuulosti lähinnä siltä että tulit pätemään sanomatta kuitenkaan mitään olennaista.

        Minkäslainen toiminta se sinulla sitten onnistuu? Miten käytät itse koiraasi lenkillä jos 1km ei riitä ja et ehdi olla ulkona 3h/pvä?

        Kerro toki.


      • vai niin
        annoitko kirjoitti:

        itse hyviä vinkkejä?
        Minusta kuulosti lähinnä siltä että tulit pätemään sanomatta kuitenkaan mitään olennaista.

        Minkäslainen toiminta se sinulla sitten onnistuu? Miten käytät itse koiraasi lenkillä jos 1km ei riitä ja et ehdi olla ulkona 3h/pvä?

        Kerro toki.

        Siinähän oli vinkkejä, lue toki viesti kunnolla. ;) Ja missäs ne sun vinkit oli? ;D


      • belgin emäntä
        vai niin kirjoitti:

        Siinähän oli vinkkejä, lue toki viesti kunnolla. ;) Ja missäs ne sun vinkit oli? ;D

        No johan nyt.. Minun kirjoittamisiani ei kannata ottaa pätemisenä vaan mielipiteinä.
        Kirjoitetaan nyt sitten vielä lisää kuitenkin.

        Minä en yleensäkään (missään ketjussa enkä yleensä myöskään elävässä elämässäkään) ehdota mitään rotuja siksi, että en
        a) tunne kaikkia rotuja riittävän hyvin suositellakseni niitä
        b) tunne ihmistä riittävän hyvin tietääkseni mitä rotuja hänen kannattaa harkita.

        Paras tapa auttaa aloittajaa käytännön rotuvalinnassa on, että hän tutustuu itseään kiinnostaviin rotuihin ihan elävässä elämässä. Varmasti jokaisessa häntä kiinnostavassa rodussa löytyy kasvattajia/koiranomistajia, jotka mielellään kertovat omasta rodustaan ja siten tietävätkin rodusta enemmän kuin esimerkiksi minä, joka olen aloittajan rotulistalta omistanut vain collien. Kasvottomat, tuntemattomat ihmiset netissä eivät useinkaan ole paras mahdollinen rotusuosituslähde vaan nimen omaan koiriin ja niiden omistajiin tutustumalla vaikkapa treeneissä tai kyläreissulla saa paljon enemmän tietoa ja näkemystä.

        Sen verran tiedän, että aktiivinen koira vaatii enemmän liikuntaa kuin (pääsääntöisesti) 3 km päivässä. Varmasti on yksilöitä joille tuokin liikuntamäärää riittää, mutta koiraa ottaessa pitäisi tiedostaa se, että tuo ei välttämättä ole tarpeeksi. Ja sitten se, että onko koiralle oikein tarjota sille vain minimaalisesti toimintaa vaikka se ei turhautuisi ja vaikkapa repisi kämppää yksin ollessaan?
        Toki mitä enemmän liikuntaa tahtoo koiralle tarjota, se on väistämättä pois jostakin muusta tavasta viettää vapaa-aikaa. Sille ei mahda mitään.

        Joskus olen pohtinut, onko ihmisillä vaikeuksia hahmottaa esimerkiksi sitä, millainen matka ihan käytännössä on kilometri. Jos nyt oletetaan, että koiranomistaja kävelisi kilometrin matkaa vaikkapa 10 minuuttia niin kolmen kilometrin lenkki ei hitaamminkaan kuljettuna ole kovin pitkä. Etenkään kun huomioi koiran kunnon ja sen, että koiralle jää treenien tai muiden aktiviteettien lisäksi vielä melko monta tuntia vuorokaudessa olla mitään tekemättä. Toki tuon fyysisen puuhastelun ohella ja/tai sen lisäksi koiralle pitää tarjota muutakin aktiviteettiä, niin kuin täällä joku mainitsikin.


      • nahjus
        belgin emäntä kirjoitti:

        No johan nyt.. Minun kirjoittamisiani ei kannata ottaa pätemisenä vaan mielipiteinä.
        Kirjoitetaan nyt sitten vielä lisää kuitenkin.

        Minä en yleensäkään (missään ketjussa enkä yleensä myöskään elävässä elämässäkään) ehdota mitään rotuja siksi, että en
        a) tunne kaikkia rotuja riittävän hyvin suositellakseni niitä
        b) tunne ihmistä riittävän hyvin tietääkseni mitä rotuja hänen kannattaa harkita.

        Paras tapa auttaa aloittajaa käytännön rotuvalinnassa on, että hän tutustuu itseään kiinnostaviin rotuihin ihan elävässä elämässä. Varmasti jokaisessa häntä kiinnostavassa rodussa löytyy kasvattajia/koiranomistajia, jotka mielellään kertovat omasta rodustaan ja siten tietävätkin rodusta enemmän kuin esimerkiksi minä, joka olen aloittajan rotulistalta omistanut vain collien. Kasvottomat, tuntemattomat ihmiset netissä eivät useinkaan ole paras mahdollinen rotusuosituslähde vaan nimen omaan koiriin ja niiden omistajiin tutustumalla vaikkapa treeneissä tai kyläreissulla saa paljon enemmän tietoa ja näkemystä.

        Sen verran tiedän, että aktiivinen koira vaatii enemmän liikuntaa kuin (pääsääntöisesti) 3 km päivässä. Varmasti on yksilöitä joille tuokin liikuntamäärää riittää, mutta koiraa ottaessa pitäisi tiedostaa se, että tuo ei välttämättä ole tarpeeksi. Ja sitten se, että onko koiralle oikein tarjota sille vain minimaalisesti toimintaa vaikka se ei turhautuisi ja vaikkapa repisi kämppää yksin ollessaan?
        Toki mitä enemmän liikuntaa tahtoo koiralle tarjota, se on väistämättä pois jostakin muusta tavasta viettää vapaa-aikaa. Sille ei mahda mitään.

        Joskus olen pohtinut, onko ihmisillä vaikeuksia hahmottaa esimerkiksi sitä, millainen matka ihan käytännössä on kilometri. Jos nyt oletetaan, että koiranomistaja kävelisi kilometrin matkaa vaikkapa 10 minuuttia niin kolmen kilometrin lenkki ei hitaamminkaan kuljettuna ole kovin pitkä. Etenkään kun huomioi koiran kunnon ja sen, että koiralle jää treenien tai muiden aktiviteettien lisäksi vielä melko monta tuntia vuorokaudessa olla mitään tekemättä. Toki tuon fyysisen puuhastelun ohella ja/tai sen lisäksi koiralle pitää tarjota muutakin aktiviteettiä, niin kuin täällä joku mainitsikin.

        Paimenkoira ei ole sopiva rotuvalinta jos päivittäinen ulkoilu on alle puolen tunnin. Kerrostalossa kun asuu, niin se tarkoittaa 3x päivässä 10min!

        Mielestäni paimenkoira, kokoon katsomatta, vaatii enemmän peruskävelyliikuntaa tai mielellään vapaana juoksemista päivittäin. Sen LISÄKSI se vaatii myös aivotyöskentelyä. Tottista lenkin ohessa pikku pätkiä, viikonloppuisin (jos viikolla aika vähissä) agia, jälkityöskentelyä, tokotreenit, paimennusta.. Lajeja on todella paljon, joista jokaiselle löytyy sopiva. Jälkihommia pystyy yksinkin harrastamaan, samoin tottista. Suosittelen kuitenkin aina johonkin koirakerhoon liittymistä, josta saa koulutusvinkkejä ja tukea, sekä motivaatiota kun tutustuu muihin koiraihmisiin. Myös näyttelyissä käynti on kivaa harrastamista koiran kanssa.

        Ei tarvitse olla himourheilija, eikä ottaa paineita koirasta. Paimenkoira sopeutuu omistajan vaihtelevaan rytmiin, kukaan ei aina pysty tarjoamaan jokapäiväistä treenausta, mutta on hyvä ymmärtää ja sisäistää, että tavoite on siihen. Koira ei hajoa, jos esim. koeviikolla omistajan aika on vähissä, kunhan sen jälkeen taas mennään eikä meinata.

        Suurinosa ongelmista koirien kanssa johtuu liian vähäisestä toiminnasta ja/tai kurin puutteesta.


      • kerrostalolainen
        nahjus kirjoitti:

        Paimenkoira ei ole sopiva rotuvalinta jos päivittäinen ulkoilu on alle puolen tunnin. Kerrostalossa kun asuu, niin se tarkoittaa 3x päivässä 10min!

        Mielestäni paimenkoira, kokoon katsomatta, vaatii enemmän peruskävelyliikuntaa tai mielellään vapaana juoksemista päivittäin. Sen LISÄKSI se vaatii myös aivotyöskentelyä. Tottista lenkin ohessa pikku pätkiä, viikonloppuisin (jos viikolla aika vähissä) agia, jälkityöskentelyä, tokotreenit, paimennusta.. Lajeja on todella paljon, joista jokaiselle löytyy sopiva. Jälkihommia pystyy yksinkin harrastamaan, samoin tottista. Suosittelen kuitenkin aina johonkin koirakerhoon liittymistä, josta saa koulutusvinkkejä ja tukea, sekä motivaatiota kun tutustuu muihin koiraihmisiin. Myös näyttelyissä käynti on kivaa harrastamista koiran kanssa.

        Ei tarvitse olla himourheilija, eikä ottaa paineita koirasta. Paimenkoira sopeutuu omistajan vaihtelevaan rytmiin, kukaan ei aina pysty tarjoamaan jokapäiväistä treenausta, mutta on hyvä ymmärtää ja sisäistää, että tavoite on siihen. Koira ei hajoa, jos esim. koeviikolla omistajan aika on vähissä, kunhan sen jälkeen taas mennään eikä meinata.

        Suurinosa ongelmista koirien kanssa johtuu liian vähäisestä toiminnasta ja/tai kurin puutteesta.

        >>Kerrostalossa kun asuu, niin se tarkoittaa 3x päivässä 10min!>>

        -Mitä tuolla tarkoitat ?


      • belgin emäntä
        kerrostalolainen kirjoitti:

        >>Kerrostalossa kun asuu, niin se tarkoittaa 3x päivässä 10min!>>

        -Mitä tuolla tarkoitat ?

        Varmaankin tuo kärjistää sitä, että 3 km lenkkeily päivässä ilman muita aktiviteettejä tekee sen kolmisenkymmentä minuuttia liikuntaa päivässä.


      • kerrostalolainen
        belgin emäntä kirjoitti:

        Varmaankin tuo kärjistää sitä, että 3 km lenkkeily päivässä ilman muita aktiviteettejä tekee sen kolmisenkymmentä minuuttia liikuntaa päivässä.

        ... kuinka se liittyy kerrostaloon ?


      • belgin emäntä
        kerrostalolainen kirjoitti:

        ... kuinka se liittyy kerrostaloon ?

        Vaikea sanoa kun en tuota viestiä kirjoittanut, mutta äkkiä ajatellen se voisi viitata ihan siihenkin, ettei koiranomistajalla ole omaa tonttia/pihaa missä koiran olisi mahdollista ns. omia aikojaan puuhastella.


      • kerrostalolainen
        belgin emäntä kirjoitti:

        Vaikea sanoa kun en tuota viestiä kirjoittanut, mutta äkkiä ajatellen se voisi viitata ihan siihenkin, ettei koiranomistajalla ole omaa tonttia/pihaa missä koiran olisi mahdollista ns. omia aikojaan puuhastella.

        Koira viihtyy siellä missä perheensäkin, eli sisällä ja ulkona sen mukana. Koiran kanssa on lähdettävä ulkoilemaan, eikä vain jätettävä sitä pihaan vartoilemaan omistajan tuloa mukaan. Tunnen paljon koiria, jotka asuvat omakotitaloissa ja pääsevät pihalle aina kun haluavat. Mutta ne tulevat melkein heti ulko-ovelle takaisin kerjäämään omistajaansa seuraksi, ja jos omistaja ei niiden mukana ulos lähde, koira palaa takaisin sisälle. Ne eivät myöskään sopeudu lainkaan kyläilyyn, koska ovat tottuneet pääsemään ovesta pihalle haukkumaan aina kun haluavat. Siksi ne ovat usein hermostuttaneet sellaiset ihmiset, joiden luokse ne ollaan hoitoon viety. Koiraa ei pidä omakotitaloelämällä hemmotella piloille, jotta se sopeutuu myös kyläilyyn. Minä en omakotitalossa päästäisi koiraa pihalle aina kun se kerjää, vaan totuttaisin sen pääsemään ulos samaan aikaan kun minäkin. Mutta omakotitaloon en ole muuttanut, koska ei ole ollut tarvetta, sillä koirani ovat olleet oikein tyytyväisiä kerrostalossani elämiseen.


    • nahjus

      No juuri sitä tarkoitin, eli kun asuu kerrostalossa, niin koira oletettavasti ulkoilutetaan (hihnassa) sen kolmisen kertaa päivässä. Jolloin tuo 3km, tekee noin 10min/kerta.

      Omakotitalossa jossa on piha, koiraa voi päästää ulos itsekseenkin. Meidän koirat viihtyy pihalla myös ilman, että seison vieressä. Leikkivät ja tonkivat, tutkivat ja vartioivat nurkkia.. Silloin remmilenkin pituus ei kerro koiran päivässä kulkemaa matkaa.
      Toki puuhailen itsekkin ulkona koirien kanssa, treenaan tokoa pihalla, heittelen palloa ja tehdessäni muita hommia koirat hengaavat mukana. Näin ollen en osaa sanoa kilometreissä koirieni päivittäin liikkumaa matkaa. Tarkoitukseni oli juurikin korostaa, että kolme kilometriä on aika lyhyt matka kun se jaetaan kolmeen ulkoilukertaan.

      Ja bytheway, vaikka meidän koirat on asuneet omakotitalossa koko ikänsä, ne eivät kerjää ulos. Lähtevät iloisesti ulos joka kerta kun itse olen sinne menossa tai kun kysyn olisko halua käydä pissalla. Ja minun kirjoitukseni idea ei suinkaan ollut, etteikö koira olisi onnellinen kerrostalossa asuessaan, vaan, että koira tarvitsee enemmän liikuntaa kuin 3x10min kävelyä.

      • kerrostalolainen

        Edelleenkin kysyn, että miten 3x10min kävelyä liittyy kerrostaloelämään. Sinä vain heittelet koirallesi palloa ja tokoilet, mutta minä harrastan koirani kanssa niiden lisäksi retkeilyä, agilitya, koirajuoksua ja valjakkohiihtoa. Naapurisi (kerrostalossa myös) harrastaa koiransa kanssa puolestaan agilitya ja vepeä. Hänen koiransa on vesipelastusvalio. Onko tällainen erikoista kerrostalolaisilta ?

        Minun mielestäni melkein kaikki omakotitalolaiset vain löhöävät aamusta iltaan sohvalla telkkarin ääressä, kun luulevat koiriensa olevan tyytyväisiä jokahetkiseen pihalla yksikseen haukkumiseen. Ja tällaista sanaa alan levittää omakotitalolaisista myös mahdollisimman monille lapsille jatkossa, jotta he oppisivat tarjoamaan koiralle omakotitaloissa asuessaan tarpeeksi liikuntaa ja aktivointia, eikä vain ovenavausta pihaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe