Chihuahua nartun astuttaminen

nartun_omistaja

Minulla on chihu narttu, noin vuoden ikäinen ja takana ensimmäiset juoksut. Nartulla on yläpurenta. Haluaisin tehdä pennut hyvällä uroksella, mutta useimmilla vaatimuksena saksipurenta...

Anteeksi tyhmyyteni, mutta onko purenta "perinnöllinen" ja onko mahdollista saada näyttelytason pentuja? Meidän neidillä on hyvät polvet ja rakenne, ja pärjäisi varmasti näyttelyissä jos purenta olisi normaali/hyvä.

10

823

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1+1

      On periytyvä ja rodulla liian yleinen joten ei mitään järkeä käyttää jalostukseen koska saatavilla on kuitenkin terveitä ja hyvän purennan omaavia koiria .
      Tietenkin jos olet jo päättänyt että "minä haluan" niin on turha kysellä täältä mutta minun mielestäni terveyden ja rodunomaisuuden pitäisi olla jokaiselle itsestäänselvyys .

      • nartun_omistaja

        Ei minulla mikään pakko ole tehdä pentuja, mutta aika moni on kysellyt että aionko tehdä pentuja ja kiinnostuneisuutta on löytynyt. En kuitenkaan haluaisi kaikkien koirien kärsivän samasta viasta, mutta kaippa mä elättelin turhaa toivoa.:)


    • Chihun omistaja

      Ota asisasta selvää ennen kuin olet ryhtymässä hommaan! Ensinnäkin chihuilla 70 % synnytyksistä tehdään keisarileikkauksella liian suuren pään takia, kiitos jalostus!!! Keisarileikkaus on aina riski, koska koiran pitäis synnyttää luonnonmukaisesti. Se että koiralla on huono purenta niin, kyllä se on periytyvä sairaus, mikä mainittiin jo. Chihuilla on muitakin vaivoja, mitä periytyvät, koirasi on aika nuori joten ne eivät välttämättä ole tulleet vielä edes esille. Ja kun chihua jalostaa se on kuvattava polvista ensin, jalostussuunnitelma määrää asian! Ja pentujen teko koiralla ei ole mitenkään helppo homma, asioista on otettava paljon selvää ennen kuin lähtee teettämään pentuja.

      • kuupp

        Samaa mieltä Chihun omistajan kanssa. Ota aloittaja huomioon, että synnytys on aina riski ja pahimmassa tapauksessa voit menettää narttusi ja samalla pennut. Turha riskeerata oman koiran henkeä vain pelkän "mä haluun"-takia. Chihuissa on kuitenkin paljon terveitä ja rodunomaisia koiria, joten turha astuttaa purentavikaista koiraa.


      • uros chihua
        kuupp kirjoitti:

        Samaa mieltä Chihun omistajan kanssa. Ota aloittaja huomioon, että synnytys on aina riski ja pahimmassa tapauksessa voit menettää narttusi ja samalla pennut. Turha riskeerata oman koiran henkeä vain pelkän "mä haluun"-takia. Chihuissa on kuitenkin paljon terveitä ja rodunomaisia koiria, joten turha astuttaa purentavikaista koiraa.

        nartullesi

        Meillä narttu pentu haussa mutta ei vaan löydy kun tuntuu että kasvattajat pitävät kaikki itsellään :(


      • chihukasvattaja

        Hei sinä nartun_omistaja, tutkituta ihmeessa koirasi hampaat vielä jollain ammattilaisella ja lueskele vielä kuvausta purennoista. Kuulostaa vähän sille,että purenta ei välttämättä kuitenkaan ole virheellinen...

        ja sitten sinulle chihun omistaja: ensinnäkin polvien tutkimukseksi riittää virallinen polvitutkimus,jonka (siihen pätevyyden saanut) eläinlääkäri tekee siis käsin palpoimalla. Mitään kuvausta ei siis tarvita!!!
        Jalostussuunnitelma???

        Käyttämistäsi termeistä ja kaikesta huomaa ettet todellakaan tiedä asioista juuri mitään. Äläpä siis myöskään neuvo muite ennen kun otat itse asioista selvää. Käänny sinä nartun_omistaja vielä meidän kasvattajien puoleen näissä asioissa, apua on kyllä tarjolla ja asiantuntevaa sellaista!


      • niiin...?
        chihukasvattaja kirjoitti:

        Hei sinä nartun_omistaja, tutkituta ihmeessa koirasi hampaat vielä jollain ammattilaisella ja lueskele vielä kuvausta purennoista. Kuulostaa vähän sille,että purenta ei välttämättä kuitenkaan ole virheellinen...

        ja sitten sinulle chihun omistaja: ensinnäkin polvien tutkimukseksi riittää virallinen polvitutkimus,jonka (siihen pätevyyden saanut) eläinlääkäri tekee siis käsin palpoimalla. Mitään kuvausta ei siis tarvita!!!
        Jalostussuunnitelma???

        Käyttämistäsi termeistä ja kaikesta huomaa ettet todellakaan tiedä asioista juuri mitään. Äläpä siis myöskään neuvo muite ennen kun otat itse asioista selvää. Käänny sinä nartun_omistaja vielä meidän kasvattajien puoleen näissä asioissa, apua on kyllä tarjolla ja asiantuntevaa sellaista!

        Jos aloittaja sanoo, että koiralla on yläpurenta, niin mistä chihukasvattaja päättelee, että

        "Kuulostaa vähän sille,että purenta ei välttämättä kuitenkaan ole virheellinen..." ??

        Kyllä kasvattajankin pitäisi tietää, ettei kaikilla koiralla ole tarkoitus tehdä pentuja ja rotu ei varmasti jää mistään paitsi, vaikka juuri tämä kys. narttu jäisi astuttamatta. Chihu ei ole mikään helpoin rotu kasvattaa juuri synnytysongelmien takia ja minä henk.koht. toivon, ettei pienissä roduissa tehtäis turhia astutuksia. Tuttu menetti juuri "mä haluun"-takia narttunsa sekä 4 pentua, onneksi edes se yksi säästyi ja toivottavasti se pentu oli kaiken sen arvoinen. Paljon synnytyksiä sujuu hyvinkin, mutta se ei paljon lohduta, jos se huono onni sattuu omalla kohdalle. Kannattaa siis tarkkaan harkita ennen kun pennutukseen ryhtyy!


    • 79

      koiraa ei pidä milloinkaan käyttää jalostukseen. Rotumääritelmässä sanotaan selvästi:
      Leuat / purenta: Leikkaava tai tasapurenta.
      Ylä- ja alapurenta ja kaikki leukojen epämuodostumat ovat vakavia virheitä!!

      Mitä siitä sitten jos pennuilla olisi kysyntää? Ei se silti tarkoita sitä että ehdoin tahdoin lähtee pennuttamaan vakavan virheen omaavaa narttua. Purentavika voi tuntua sinusta pieneltä vialta ja se oma narttu on useimmille maailman kaunein ja ihanin. Usko pois että se on vakava virhe ja vakaviin virheihin kannattaa suhtautua vakavasti.
      Sulla on ihana koiruli, eikä se purentavirhe sitä sinun silmissäsi alenna. Nauti sinä koirasi seurasta, mutta unohda pennuttaminen, sillä sitä ystävääsi ei ole tarkoitettu lisäämään rotua.

    • bobby brown

      Heips,meillä kohta vuoden ikäinen pitkäkarvainen soopeli/creme poika ja tarkoitus olisi yhdet pennut teettää ennenkuin leikkautan poitsun.Koira ei ole rekisterissä mutta on kyllä muuten täysin terve ollut.Kiinnostaisko ja missä päin asutte?

      • Ota homma haltuun

        Huh mitä tarjouksia älä nyt ainakaan tuollaisilla teetä?!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2870
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2430
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2210
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      2022
    5. 171
      1852
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1846
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1797
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1736
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1539
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe