Puumateriaalin metsästys, tärkeä projekti ja pulassa

dudever22

Hei, tarvitsemme projektissamme puumateriaalia ja tiedustelenkin että onko teillä ideoita aiheeseen:

Valmistamme Laitteita joiden runko valmistetaan puusta. Laitteen rungon leveys on 95mm ja maksimissaan se voisi olla 105 mm...ja alunperin suunnitelmana oli tuotannon nopeuttamisen vuoksi käyttää 28x 95mm lautaa joita vain liimataan kaksi päällekäin ja leikataan sopiviksi pätkiksi, ja kaikki olisi toiminut hyvin mutta toistaiseksi tuollaista lautaa löytyi vain K-raudasta jossa kuusista laudelautaa. Käytännön kokeilu osoitti että a) kuusi ei ole aivan sitä materiaalina mitä tähän tuotteeseen tarvitaan kestävyytensä puolesta sillä siihen porataan useita kookkaita reikiä sekä b) koska nuo laudelaudat on valmiiksi pyöristetty kevyesti nurkistaan, jää siihen pieni lovi keskikohtaan kun kaksi lautaa liimaa päällekäin ja heikentää rakennetta entisestään.

Prototyypit valmistimme 18mm liimapuulevystä CNC -leikkauksella, 3 palaa aina päällekäin yksitellen mutta tuo on hidasta sarjatuotantoon.

Tiedustelenkin nyt että olisiko olemassa jotain ideoita siitä että minkälaista puuta voisimme käyttää. Olen kyllä nähnyt esim. bauhausissa jotain 28mm levyjä kovia puumateriaaleja, mutta koska emme omista suuri puuntyöstökoneita, kuinka tuollaisen levyn saisi tarkkoihin "siivuihin" jos haluamme noita 95-105 mm lautoja joita sitten liimaisimme kaksi päällekäin. Jos se onnistuisi niin olisi toimiva ratkaisu, nettihaun perusteella ainakaan suoraan ei näytä mistään löytyvän ihan valmista lautaa joka paksuudeltaan olisi siinä 26-28mm ja leveydeltään 95-105 sekä jotain muuta kuin kuusta.

5

463

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sahamies 53

saada liimata kaksi puuta yhteen? 63x100 on sahatavaramitta, josta höyläämällä saa haluamanne, kuusesta männystä ja varmaan myös koivusta.

• villekiller

Olen katsellut K-raudassa että ne paksummat puut ovat jo hyllyssä haljenneet ja repeytyneet sisältä, hienoahan se olisi että olisi yhdestä palasta kaikki, mutta käytäntö ei ehkä nii yksinkertaista kun osat hajoavat sitten haljetessaaN?

• kulmarautaa sahalta
        villekiller kirjoitti:

Olen katsellut K-raudassa että ne paksummat puut ovat jo hyllyssä haljenneet ja repeytyneet sisältä, hienoahan se olisi että olisi yhdestä palasta kaikki, mutta käytäntö ei ehkä nii yksinkertaista kun osat hajoavat sitten haljetessaaN?

rautakaupassa myytävä puu, ei ole sitä parasta, puusepälle kelpaavaa puuta, vaan kaikkeen toissijaiseen näpräämiseen sopivaa. Siispä, etsi ensin puutavarakauppa, rautakaupan sijaan.

• zxccxz

ei vaneri on varmaankin vahvin ja ei vääntyile.

• jalmari 30

Kyllä ne Bauhausissa leikkaa levyistä ihan sellaisia palasia kuin haluatte. Voisitte ostaa ison levy siivutettuina ja katkoa itse ne siivut esim. satasen katkaisusirkkelillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      22
      5101
    2. Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r
      Oulainen
      2
      4553
    3. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      102
      1324
    4. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      136
      1320
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1220
    6. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1094
    7. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      17
      923
    8. viekää miehet naiset kunnon treffeille

Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      168
      855
    9. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      61
      793
    10. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      37
      779
    Aihe