Olen aloittelemassa rakennusprojektia ja päänvaivaa on aiheuttanut lämmitysratkaisun valinta. Lehdessä kerrottiin että suurin osa rakentajista valitsee nykyään maalämmön. En tiedä onko hinnat pudonneet mutta olen kuullut että keskisuuren talon maalämpösysteemit maksavat suunnilleen 20000 euroa. Kun tämä hankinta tehdään lainarahalla niin 20 vuoden laina-ajalla ratkaisun hinnaksi tuleekin 40000 euroa. Tämä sillä oletuksella että korkotaso normalisoituu.
Kun muiden lämmitysmuotojen rakentamiskustannukset ovat luokkaa 4000 euroa niin käytännössä tämä tarkoittaa sitä että maksat 20 vuoden ajan 1800 €/vuosi eli 150 €/kk siitä että sinulla on pienempi sähkölasku. Tämä vaikuttaa hassulta kun matalaenergiataloja ei tarvitse kesäkuukausina paljoa lämmittää.
Kun maalämmön kohdalla sitoutuu tähän ratkaisuun todella pitkäksi aikaa niin tässähän voi käydä niin että muutaman vuoden kuluttua keksitään taas uusi, tehokkaampi ja halvempi laite lämmön tuottamiseen.
Onko tässä jokin juju, joka ei naisen logiikalla aukea? Olisi mukava kuulla muiden mielipiteitä asiasta.
Lämmitysratkaisun valinta
5
618
Vastaukset
- 222222222
Ja kukaan ei anna takuuta siitä että ne laitteet kestää edes sen 20 vuotta
- mietipä sit
Oletetaanko että suuri osa rakentajista on oikeassa ja siun naisen logiikka väärässä?
Suosittelen, että ihan rakennusprojektisi alkuun palkkaat sen pääsuunnittelijan. Sitten vaan faktoja ja mielihaluja ja mielipiteitä pöytään ammattilaisen opastuksella. Sieltä se sitten jossain vaiheessa löytyy se lämmitysjärjestelmäkin.
Tärkeimmät elementit ovat tontti, budjetti ja siun halut. Lämmityssysteemi tulee sit jossain sijalla 19. ....mutta käytäntö onkin hieman monimutkaisempi kuin teoria. Jos lämmitysjärjstelmää tarkasteltaisiin pelkästään energian elinkaarikustannuksilla, suorasähkö olisi edullisin tapa tuottaa lämpöä aina jonnekin 20.000 kWh vuosikulutukseen asti. Energianormeilla on kuitenkin tehty suorasähkötaloille kiusaa - ja ensi vuoen vaihteessa voimaan tulevat normit kohtelevat suorasähkölämmitystä entistä tylymmin. Vielä tämän vuoden ajan suorasähkölämmitys on kuitenkin todellinen vaihtoehto kaikille alle 150 neliön taloille...
- kaasulla vaan
Aivan oikein! Tämän takia valitsin talooni maakaasun enkä maalämpöä. Perustamiskustannukset pienet ja energian hinta on puolet sähkön hinnasta. Jatkossa putkeen tulee yhä enemmän biokaasua, joten on myös luontoystävällinen ratkaisu.
Kaasua menee 1.200 kuutiota vuodessa. Normi talo syö 2.500 kuutiota. Tämä nykyisten rakennusstandardien ansiota. A-energialuokka, eikä mitään 5x10 metrin kokoisia ikkunoita.
Maakaasun ongelma on, että sitä ei ole kaikissa paikoissa saatavilla. - rakentaja2011
Meillä alkaa rakentaminen kesällä. Kok.pinta-ala on 150m2, huoneistoala 130m2. Ei matalaenergiatalo! Itse valitsin tuon vesikiertoisen lattialämmityksen, jota lämmitetään poistoilmalämpöpumpulla sähköllä. Poistoilmalämpöpumppu lämmittää myös lämmintä käyttövettä. Energiatodistuksen mukaan lämmitykseen riittäisi reilu 13 000 kilowattia. Lisäksi taloon tulee reilun kokoinen varaava takka ja puukiuas, jotka alentaa sähkölaskua, mutta puut joutuu hommaamaan sitten siihen. Sehän vesikiertoisessa tai ilmakiertoisessa lämmityksessä on hyvä että siihen voi myöhemmin vaihtaa lämmitysjärjestelmäksi minkä haluaa (jos sattuu sellainen uusi ja halpa teknologia tulla vaikka markkinoille). Pelletistä olen kuullut myös että jos isompaa taloa lämmittää, niin tulee halvemmaksi kuin muut. Ja maalämpöä ei ainakaan alle 130 neliöiseen kannata laittaa ellei saa sitä todella halvalla. Poistoilmalämpöpumppu tais olla noin 3000 euron luokkaa ja vesikiertoinen lattialämmitys 5000e (kastellin tarjous 100m2 taloon), mutta omaan talooni en varmaksi mene sanomaan vielä kun tarjouskilpailu kesken. Se on ainakin varmaa että vaikka kuinka monta ydinvoimalaa suomeen rakennetaan, niin sähkön hinta ei meile halpene. Se kallistuu kun joudutaan maksamaan voimalat jotka myyvät sähkönsä suoraan ulkomaille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?971968- 881380
- 1101153
- 761047
- 1211042
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57893- 47811
- 36802
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48761- 33713