Pohtii koiran hankintaa

Koirakuume

Millainen paimenkoira tai koirarotu sopisi kerrostaloon/rivitaloon? Hirvittävän haukkumaherkkä koira ei siis saa olla. Opiskelen ja käyn töissä, joten koiran pitäisi tottua olemaan myös yksin, vaikka paljon on sellaisiakin päiviä jolloin olen kotona. Koiran pitäisi myös suhtautua hyvin muihin eläimiin, lähinnä toisiin koiriin ja kissoihin. (Itselläni tosin ei ole muita eläimiä tällä hetkellä, mutta vanhemmillani on.) Ja tietysti myös muihin ihmisiin.

Olen tottunut olemaan koirien kanssa, joten koiran käsittely ja kouluttaminen on tuttua ja tiedän, että koiraa on tärkeää tutustuttaa erilaisiin tilanteisiin (varsinkin joidenkin rotujen kohdalla se on todella tärkeää.). Mitään supervaikeaa koulutettavaa en kuitenkaan heti ensimmäiseksi omaksi koiraksi halua.

Liikuntaa koira saisi päivittäin 2-5 km lenkkeillen ja suunnitelen koiralle myös agilityä ainakin muutaman kerran kuukaudessa. Myös koirapuisto on lähellä. Olisi myös hyvä, jos rodulla ei olisi hirvittävästi sairauksia. Ja olisi mukavaa, jos koira olisi valmis myös puolustamaan perhettä ja omistajaansa tarpeen tullen. Pidän pitkäkarvaisista koirista, mutta en halua mitään todella paljon hoitoa tarvitsevaa turkkia koiralleni. Pienistä koirista en erityisemmin perusta. :D

Kertokaa myös kokemuksianne eri roduista jotka mielestänne minulle sopisivat. Lisäksi summittaiset hinnat olisi kiva tietää.

10

443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wuwuwuwu

      Jos et halua haukkuherkkää koiraa, etkä sellaist joka ei tule toimeen vieraiden tai toisten koirien kanssa, niin ei kannata hankkia koiraa miksikään perheen puolustajaksi. Tosin kaikki koirat kyllä puolustavat perhettään ja omistajaansa tositilanteessa.

      Kaiken rotuiset koirat maksavat puhtaina nykyään noin 1000-1500 euroa.

      Minulle tulee mieleen briard, hollanninpaimenkoira (pitkä- ja karkeakarvainen) ja valkoinenpaimenkoira. Terveitä, liikunnallisia, pitkäturkkisia (mutteivät kaikista vaativaturkkisimpia rotuja), ihmisystävällisiä ja puolustushaluisia.

    • belgin emäntä

      Hirvittävän vaikea sanoa mikä koira sinulle sopisi. Helpompi olisi ehkä purkaa asiaa siltä kannalta, mitkä rodut sinua ylipäätään itseäsi viehättävät.

      Ensinnäkin tuo käytettävissä oleva vapaa-aikasi.. Miten paljon aikaa sinulle opiskelujen ja työn jälkeen jää?
      Haukkuherkkyys on jossain määrin koulutuskysymys ja yksinoloon tottumista pidän itse välttämättömänä ominaisuutena ja poikkeuksia siitä valitettavina. Muihin eläimiin (ja ihmisiin) suhtautuminen on pitkälti koulutuskysymys , mutta toki riippuu koirayksilöstäkin jonkun verran.

      Opiskelen ja käyn töissä, joten koiran pitäisi tottua olemaan myös yksin, vaikka paljon on sellaisiakin päiviä jolloin olen kotona. Koiran pitäisi myös suhtautua hyvin muihin eläimiin, lähinnä toisiin koiriin ja kissoihin. (Itselläni tosin ei ole muita eläimiä tällä hetkellä, mutta vanhemmillani on.) Ja tietysti myös muihin ihmisiin.

      Jos tuo liikuntamäärä 2-5 km vuorokaudessa on tarkoitettu riittämään myös aikuiselle koiralle, niin tuolla perusteella jättäisin kyllä suosittelematta oikeastaan yhtään mitään koiraa. Toki aktiivisempikin paimenkoira pärjää (tai pitäisi pärjätä) tilapäisesti esimerkiksi 2-3 km:n liikunnalla, mutta ei se pitkässä juoksussa riitä. Ja itse asiassa, vaikka koira ei alkaisi oireilla liikkumattomuuttaan tuolla määrällä liikuntaa niin en silti pitäisi noin vähäistä liikuntaa millekään aikuiselle koiralle sopivana.

      Muutama kerta kuukaudessa agilityä ei välttämättä riitä myöskään kattamaan aktiivisen paimenkoiran tekemisentarvetta ja koirapuistoilu ei aina ole jokaiselle yksilölle paras tai järkevin vaihtoehto.
      Pohdi sitä, mitä sinulla on koiralle tarjota ja mieti sitten sopivia rotuja, mikäli elämäntilanteesi yleensäkään on suotuisa koiran ottamiselle. Koska koiran käsittely ja kouluttaminen ovat sinulle tuttuja niin tiedät varmasti koiran vievän (ja ansaitsevan) paljon aikaa riittävän liikunnan lisäksikin.

      • häh?

        Mitenhän paljon susta koira tarvitsee liikuntaa vuorokaudessa?


    • koirakuume

      Kiitos kaikille asiallisille vastauksista. Tarkoitin lenkkeilyllä sitä, että aamu- ja iltalenkkien lisäksi (jotka olis pituudeltaan jotain 20min) olisi tämä vähintään 2-5km (tai vähintään tunnin) pituinen lenkki osittain vapaana tai kokonaan kiinni minne lenkki sitten suuntautuukaan. Näin tarkennuksena. :)

      Ja toki tiedän miten paljon aikaa koiran koulutus ym. vie, vaikka belgin emäntä ei ilmeisesti kovin luotakkaan tietoihini ja taitoihini.

      • hhhuhuuuuh

        älä saatana osta koiraa ollenkaa jos et tuon enempää pysty sille sen elämässä tarjoamaan?!?!??!


      • Koirakuume
        hhhuhuuuuh kirjoitti:

        älä saatana osta koiraa ollenkaa jos et tuon enempää pysty sille sen elämässä tarjoamaan?!?!??!

        ?? Olipas aika asiallinen vastaus, mutta kiva että teitäkin on


      • hehaku
        Koirakuume kirjoitti:

        ?? Olipas aika asiallinen vastaus, mutta kiva että teitäkin on

        Moi!

        Minusta on ihan hullua alkaa selittelee ihmisille montako minuuttia koira on aamulla lenkillä. Monta minuuttia päivällä ja monta illalla.
        Koiran ku ottaa, kun sitä oikeesti haluaa ja tutkii itselle sopivan rodun, niin siihen kasvaa kiinni, kummatkin toisiinsa.Huomaamatta sen kanssa käy lenkillä ja muuta touhuaa.
        Oma koirani ei hypi seinille vaikka ei käy ulkona kolmeen päivään, koska olin kipeä.
        Niin se vaan on. Ei koira oo mikää suoritus josta pitää selviytyä ohjelmoidusti joka päivä.
        Ja jos koirasta välittää, niin siitä kyllä huomaa jos sillä ei oo kaikki hyvin.

        Turha täällä alkaa meuhkaamaan ihmisille että "onko sulla järkee ottaa koiraa ja ootko miettiny tarpeeksi" eikö tämä kyselimen justiinsa sitä tarkoita että tuleva omistaja on miettimässä asiaa että "olenko tarpeeksi hyvä"


      • belgin emäntä

        Älä ota kirjoitustani henkilökohtaisesti, ei minun ollut sinua mitenkään tarkoitus dissata. En vain osaa automaattisesti luottaa kenenkään tuntemattoman ihmisen tietoihin ja taitoihin muutaman kirjoitetun rivin ja/tai vaihdetun lauseen perusteella. Enkä oleta, että minunkaan näkemyksiini suhtauduttaisiin sen kummemmin :) Valitettavasti joskus ihmiset, jotka uskovat tiedostavansa asioita eivät kuitenkaan aina käsitä arkielämää ennen kuin koiran ottavat ja kenties huomaavat, ettei koiranomistaminen ole heitä varten. En nyt tarkoita aloittajaa, mutta osin tuosta syystä ainakin minun tulee usein väännettyä rautalangasta silloinkin kun ei ehkä olisi tarvetta. Plus se, että joku muukin voi pohtia samoja asioita hieman samoista näkökulmista.

        Ei koiranomistaminen (tai kouluttaminen) mitään ydinfysiikkaa ole, mutta asioita on hyvä etukäteen pohtia - niin kuin aloittajakin tekee. Lähinnä se omien tietojen/motivaation/resurssien rehellinen tiedostaminen on se, mikä joskus jää joiltakin ihmisiltä käsittelemättä tai ei osata ajatella tarpeeksi kauaskantoisesti.

        Ja nimimerkille häh?
        Sinustako ihan todella 2-5 kilometriä on riittävästi/paljon liikuntaa aktiiviselle koiralle? Minulla on lähimpään ruokakauppaan n. kilometrin matka yhteen suuntaan ja duuniin n. 2 kilometria yhteen suuntaan. Vaikka koirieni päivän päälenkki olisi mennä edestakaisin jompaan kumpaan paikkaan niin kyllä se auttamattoman vähän olisi. Ihan oikeasti.


      • veeruska36
        belgin emäntä kirjoitti:

        Älä ota kirjoitustani henkilökohtaisesti, ei minun ollut sinua mitenkään tarkoitus dissata. En vain osaa automaattisesti luottaa kenenkään tuntemattoman ihmisen tietoihin ja taitoihin muutaman kirjoitetun rivin ja/tai vaihdetun lauseen perusteella. Enkä oleta, että minunkaan näkemyksiini suhtauduttaisiin sen kummemmin :) Valitettavasti joskus ihmiset, jotka uskovat tiedostavansa asioita eivät kuitenkaan aina käsitä arkielämää ennen kuin koiran ottavat ja kenties huomaavat, ettei koiranomistaminen ole heitä varten. En nyt tarkoita aloittajaa, mutta osin tuosta syystä ainakin minun tulee usein väännettyä rautalangasta silloinkin kun ei ehkä olisi tarvetta. Plus se, että joku muukin voi pohtia samoja asioita hieman samoista näkökulmista.

        Ei koiranomistaminen (tai kouluttaminen) mitään ydinfysiikkaa ole, mutta asioita on hyvä etukäteen pohtia - niin kuin aloittajakin tekee. Lähinnä se omien tietojen/motivaation/resurssien rehellinen tiedostaminen on se, mikä joskus jää joiltakin ihmisiltä käsittelemättä tai ei osata ajatella tarpeeksi kauaskantoisesti.

        Ja nimimerkille häh?
        Sinustako ihan todella 2-5 kilometriä on riittävästi/paljon liikuntaa aktiiviselle koiralle? Minulla on lähimpään ruokakauppaan n. kilometrin matka yhteen suuntaan ja duuniin n. 2 kilometria yhteen suuntaan. Vaikka koirieni päivän päälenkki olisi mennä edestakaisin jompaan kumpaan paikkaan niin kyllä se auttamattoman vähän olisi. Ihan oikeasti.

        allekirjoitan kanssa tuon belgin emännän lenkkimäärästä..pieni määrähän tuo on per pv toimintaa.

        itse ehdottaisin lancashirea tai corgeja shelttiä tai islanninpaimenkoiraa myös lapinkoira joille voisi riittää tuo aktiivisuus taso.

        mutta en missään nimessä belgejä, briard sakemannia etc.


    • koiratyttö_

      Suosittelen Bordercollieta :)
      Itse olen opiskelija ja käyn kans töissä.
      Sopeutuvainen, veikeä ja nopeasti oppiva rotu on.
      Vaikka nämä saattaa täällä marmattaa, että aktiviteetit jne, niin muista että koira SOPEUTUU tarjoamaasi liikunnan antoon hyvin! Esim. meidän bortsu on aika laiska, kun omistajatkin on vähä ;DDDDD
      Mut siis käydään lenkillä päivittäin noin 2-5 km ja joskus vkonloppuisin metsässä ollaan vapaina :)
      Ei oo ongelmia vielä ja koiruus on jo yli 2v :) On tyytyväinen elämäänsä, vaikka ei agilityjä harrasta :P
      Ollaanhan me radalla muutaman kerran käyty, mutta ei koskaan kilpailtu tms.. Metsälenkit on meidän koiran paratiisi :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      242
      2204
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      159
      1436
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1300
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1045
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1019
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      950
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      845
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      669
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      660
    Aihe