Tanskalaisväite: Suomalaisten pyykeissä muhii bakteeripommi
julkaistu 8.2.20011 klo 09:23, päivitetty tänään klo 09:55
Pohjoismaisen tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat tottuneet pesemään likapyykkiä pesulappuja noudattaen, eli usein alhaisissa lämpötiloissa. Terveyden kannalta tämä on kuitenkin huolestuttavaa, sanoo tanskalainen hygieniasta tiedottava Bedre Hygiejne. Monet bakteerit selviävät 40 asteen lämpötilassa.
Bedre Hygiejnen mukaan suomalaiset ovat unohtaneet hygienian pyykinpesussa, kun yli puolet tutkimukseen osallistuneista suomalaisista kuvitteli bakteerien kuolevan vaatteiden pesussa. Tanskalaisasiantuntijat varoittavat, että pyykin huolimattomasta käsittelystä voi seurata oksennustaudin, ripulin ja ihottuman kaltaisia infektiotauteja.
Suomalaiset pesevät vaatteensa 30–40 asteessa, koska pesulapussa usein ohjeistetaan niin. Toinen syy suosia matalia lämpötiloja on energian säästäminen. Jotta kaikki bakteerit saataisiin vaatteista, pitäisi pyykki pestä vähintään 60 asteessa ja kuivata rummussa korkeassa lämpötilassa, Bedre Hygiejnen tiedote neuvoo.
Neuvolla voi pilata pyykkinsä
Marttaliitonkin mukaan 40-asteinen pesu on suomalaisittain tavallinen. Vaikka kaikki bakteerit eivät sillä katoa, tanskalaisneuvosta ei kannata saada pöpöhysteriaa.
- Kaikki tekstiilit eivät kestä korkeampia lämpötiloja. Villapaita menee helposti pilalle, ja osa väreistä lähtee myös, toteaa Marttaliiton kehittämispäällikkö Teija Jerkku.
Osa tekstiilien pesulapuista on silti "alimerkittyjä". Ohjeessa voi lukea 40 astetta, vaikka vaate on pesunkestävää 100-prosenttista puuvillaa.
- Itse pesen täyspuuvillaiset käsipyyhkeet välillä kovemmassa lämmössä, eikä niille mitään ole tapahtunut, kertoo Jerkku.
Pyykinpesutottumuksia ja -tietämystä tutki markkinatutkimusyritys Userneed.
YLE Uutiset
Lapsuuden kodissa ei vielä ollut pyykinpesukonetta, se tuli vasta 1962.
Äiti liotti pyykin: edellisenä iltana kylmään veteen. Sitten pyykki keitettiin padassa ja huuhdottiin saaveissa. Pyykki pestiin saunassa ja kuivattiin ulkona narulla.
En ihan osaa uskoa tanskalaistutkimukseen.
1) likaista pyykkiä ei säilytetä, enää pitkiä aikoja ennen pesua.
2) puhtaat vaatteet ja liinavaatteet ovat vaatehuoneissa ja kaapeissa kuivemmassa säilytyksessä kuin puulämmitteisissä asunoissa
3) vaatteet pestään herkemmin kuin ennen eli mitään vaatetta ei käytetä likalikaiseksi tahrat ja tuoksut/haju vie vaatteet pyykkiin
Harvemmilla on kuivausrumpu, mutta se kuumentaa pyykin..
Silitys on varmaan vähentynyt..
Jos ei mankeloida on liinavaatteet kuivempia jo vaatehuoneeseen varastoitaessa..
Onkohan kyse vain markkinoinnista, jossa tehdään tarvetta pyykin desinfiointiaineille. Mainoksia on ainakin TV ollut.
Sairastuitko puhtaista vaateistasi?
31
1133
Vastaukset
- ilimanpilikallani
millähän mittarilla sitä mitataan?
- 60-90'
alle kuudenkympin en oo pessyt vuosiin mitään. Joten ei hätää. Mankeloin lähes kaiken, ja laitan partsille ulos talvellakin, on lasitus. Tulee raikas tuoksu. En kastele likomäräksi, joten se pieni kosteus haihtuu kyllä, on lämmitys partsilla, jos on sateista, kosteaa.
Ei ota riskiä ,se laitta reippast lippiä kivee ja ja keittä kunnol,ei viihry pakteerit niis pyykeis.
Sit ku viel kesäsin se hakkaa niit pihalaatoihin nii siin kuole lopukki.- 16
Tolokku vaimo!
- suvenkorento*
..pätevä emäntä :-).
suvenkorento* kirjoitti:
..pätevä emäntä :-).
sanovat hullun emäntääs kehuvan mut mä kehun on se niin tarkka talon tavarast.
Pikkasen vähemän se vois laittaa tärkkiä alusvaatteisiin.koti-kiusattu kirjoitti:
sanovat hullun emäntääs kehuvan mut mä kehun on se niin tarkka talon tavarast.
Pikkasen vähemän se vois laittaa tärkkiä alusvaatteisiin...kumman.... ;-)
- 16
koti-kiusattu kirjoitti:
raappahousuihin
Ilimankos on kankeeta kömpimistä, jossain mainitsit.
16 kirjoitti:
Ilimankos on kankeeta kömpimistä, jossain mainitsit.
Mut mä tarkotinkin sänkys ,töissä on toista jätkä livahtaa traktoriin kun paimenpoika puuhun.
- ?
Elääkö pakteerit kun silittää pyykin, raudan lämpö on taatusti jotain 200 astetta, silitän pyykkini aina !
- 24
Kyllä kuolee.Vauvan harsovaipat piti juuri siksi silittää.
- siisti emäntä
24 kirjoitti:
Kyllä kuolee.Vauvan harsovaipat piti juuri siksi silittää.
En käytä kuin kerran vaatteita ja pesen, lakanatkin vaihdan kerran viikossa, mutta taidan sitten sen mukaan pyörittää melkomoista pöpöarsenaalia. Mutta ei minulla mitään pahoinvointeja tai kutinoita ole.
(Villavaatteita tai arkoja juhlavaatteita en usein edes pese, vaan tuulettelen ahkerasti). - 18
siisti emäntä kirjoitti:
En käytä kuin kerran vaatteita ja pesen, lakanatkin vaihdan kerran viikossa, mutta taidan sitten sen mukaan pyörittää melkomoista pöpöarsenaalia. Mutta ei minulla mitään pahoinvointeja tai kutinoita ole.
(Villavaatteita tai arkoja juhlavaatteita en usein edes pese, vaan tuulettelen ahkerasti).Samoin minäkin teen. Joskus voin 60 pestä valkoisia pikkuhousuja ja muuta valkeaa. Paitsi juhlavaatteita ei juuri tarvitse tuuletella, juhlissa ei tule käytyä.
Olin vuoden Australiassa, siellä opin pesemään viileällä vedellä joka on siellä tapa.
- Pirre*
tässä vastaus nivelrikkoihini :)
P.s. ilm lanseerataan markkinoille niitä desinfioivia pes.aineita vaan.. - meeriamanda
Kai jokainen 60 asteessa pesee pyyhkeensä, ja kyllä fiksua on hieman kurkata niihin pesusuosituksiinkin. Villavaatteita vain koneeseen jos on ohjelmassa hellävarainen hienopesu, muuten käsin. Ja tasokuivaus.
Oletan et useimmissa huusholleissa on vain yhdenlaista pulveria/nesteistä pesuainetta ja ei hyvä.
Pitäisi lukea tarkemmin sitä pulveripakettia, ettei se sisällä valkaisuainetta jos sillä kirjopyykkiä pestään, valkopyykille ei vahinkoa tapahdu, teho vaan ei riitä jos pesee kuumemmalla.
Silloin minunkin lapsuudessa, lioteltiin pyykki ja kone oli jokin pulsaattori jolla sitten hurruutettiin aika
paljon, vettä koneessa vaihtamatta. Pyöritettiin sitä olematonta linkoa joka koneessa oli, ja useinkin mentiin joelle huuhtelemaan, vesi oli usein kaivossa vähissä.
Velipoika vei maitokärryillä pyöränsä perässä saaveissa olevia vaatteita ja me äidin kanssa perässä toisella pyörällä. Sama rumpa taas toisinpäin.
Pyykkinarut sijoitettiin niin etteivät olleet ns. julkisivulla ihmisten ohimennessä. Naiselliset alusvaatteet ripustettiin puuliiteriin laitetulle narulle, ei näytille :)
On hieman muuttuneet tavat ja pesumahdollisuudet sitten lapsuuden. Hyvä niin.- pyykkärimuija.
minun pyykkini ei sitten olekaan puhdasta, kun aika paljon pesen just 40 asteessa. Ei ne vaatteet varmasti ole kovin likaisia kun vaihdan pitovaatteet viim. kahden käyttökerran jälkeen ja pyykkiin vaan sitten. Lakanat viikon välein ja tyynyliinat useamminkin. Pyyhkeet pesen aika ajoin 60 asteessa.
En katso, että kuitenkaan olisin haitallisten bakteerien ympäröimä. Mistäpä tuonkaan tietää.
- -Pesukarhu-
sairastu jos en annostele liikaa pyykkipulveria ja huuhtelen pyykin kunnolla. Valkopyykin pesen 90 asteessa, kirjopyykin 60 ja hienopesun 40 asteessa. Erityisen arat materiaalit joko käsin tai koneen villapesuohjelmalla.
Näin mä teen. :) Klorite ja pinttyneet paidankainalot ovat kuudessakympissä kauhea yhdistelmä.
Kylpyhuoneessa ei elä mikään sen jälkeen.
Säälien saan huuhdella lattialta ne kuolinkouristukseen jäykistyneet, hopeanväriset, suloiset lierot viemäriin.
H.- äitemuori*
puuvillaiset pesen aina 60:ssä, mutta usein on päällysvaatteissa sitä lycraa tai elastaania ja ne ei kestä yli 40:n pesua saati silitystä. Joku pesuaine (mainoksen mukaan) pesee puhtaaksi 15 asteessa, kellä semmonen kone jossa 15 asteella pesuohjelma. Taitaa mennä nyrkkipyykiksi.
Mä sain iho-oireita niistä väriaineista, joilla sukat ja t-paidat oli värjätty. Ostin sitten vaaleita nilkkasukkia ja t-paitoja ja yöpaituleita yms. aluvaatetta, niin oireet hävis. Mitään huuhteluaineita en käytä, kuivaan pyykit parvekkeella=lasitettu ja pehmosia, raikkaita niistä tulee. Mä en ole kovin bakteerikammonen, mut pesemättömistä käsistä voi saada pahemman taudin kuin pestyistä vaatteista.
Yhteen aikaan tanskalaiset oli maailman onnellisin kansa. Onkohan enää, kun suomalaisten pyykin pesuun pitää puuttua;))) - Pyykkärimuija
taas jostain että 40 astetta riittää pesulämpötilaksi, koska vaatteita ei pidetä niin likaiseksi etteivätkö tulisi puhtaaksi. Itse pesen kuitenkin alusvaatteet ja pyyhkeet sekä lakanat aina 60 asteessa. Verkkarit ja colleget ym. puserot joissa on strechiä kyllä pesen vain 40 asteessa koska pelkään että muuten menisivät pilalle. Sellaisiakin vaatteita on joissa lämpötilasuositus on 30 astetta, mutta olen ottanut riskin ja pessyt 40 asteessa tai sitten lavuaarissa käsin viileällä.
- siistiä on
Mun pyykki hoituu melkein aina 30 tai 40 asteessa puhtaaksi. Ei oo näppylöitä, rakkuloita tai kutise iho.
Tuuletankin mielellään näin pakkasilla pihalla petivaatteita. Omia vaatteitani käytön jälkeen ja villasia asusteita tuulettelen usein. Nythän voi matotkin ym kodin tykötarpeet tuuletella raikkaaksi näillä pakkasilla. - meeriamanda
siistiä on kirjoitti:
Mun pyykki hoituu melkein aina 30 tai 40 asteessa puhtaaksi. Ei oo näppylöitä, rakkuloita tai kutise iho.
Tuuletankin mielellään näin pakkasilla pihalla petivaatteita. Omia vaatteitani käytön jälkeen ja villasia asusteita tuulettelen usein. Nythän voi matotkin ym kodin tykötarpeet tuuletella raikkaaksi näillä pakkasilla.Vilkuillut olen tuota pakkasmittariani ja lupaavalta näyttää. Torstai on minun päiväni viedä petivaatteet heti kukonlaulun aikaan ulos pihalleni , sijoituspatjatkin saavat tälläkertaa mennä mukaan, ja ilta hämärissä vasta haen ne pois.
Jokainen tekee tavallaan, jos saa mieluista puhtautta noin alhaisessa lämpötilassa ok. Tapamme jokaisella.
Kutina mielestäni johtuu pesuaineen liiallisesta laitosta ei pesulämpötilasta. Käytän myös hivenen huuhteluainetta. Henkareissa ulos , jopa lakanat taitoksin, saavat raikkaan tuoksun ja vasta sitten kuivattelun kh:ssa. - äitemuori*
meeriamanda kirjoitti:
Vilkuillut olen tuota pakkasmittariani ja lupaavalta näyttää. Torstai on minun päiväni viedä petivaatteet heti kukonlaulun aikaan ulos pihalleni , sijoituspatjatkin saavat tälläkertaa mennä mukaan, ja ilta hämärissä vasta haen ne pois.
Jokainen tekee tavallaan, jos saa mieluista puhtautta noin alhaisessa lämpötilassa ok. Tapamme jokaisella.
Kutina mielestäni johtuu pesuaineen liiallisesta laitosta ei pesulämpötilasta. Käytän myös hivenen huuhteluainetta. Henkareissa ulos , jopa lakanat taitoksin, saavat raikkaan tuoksun ja vasta sitten kuivattelun kh:ssa.pakkaskeliä siellä.Täällä nyt -7 astetta, aurinko pilkistää sillon tällon. Tuuletustelineelle tuonne alas ei kannata viedä mitään, jollei itte seiso siin vahtimas. Se on parveketuuletus mulla, muttei ole niin kylmää nyt.
Mut sekin juttu pyykkäämisessä, että kone tupataan liian täyteen ja se ei huuhdo kunnolla. Miesten keksimä säästökohde, älä pese vajaita koneeellisia:) Mä pesen vajaita koneellisia, että se pyykki huuhtoutus hyvin ja useesti pistän lisähuuhtelun lopuksi pitkä linkous. äitemuori* kirjoitti:
pakkaskeliä siellä.Täällä nyt -7 astetta, aurinko pilkistää sillon tällon. Tuuletustelineelle tuonne alas ei kannata viedä mitään, jollei itte seiso siin vahtimas. Se on parveketuuletus mulla, muttei ole niin kylmää nyt.
Mut sekin juttu pyykkäämisessä, että kone tupataan liian täyteen ja se ei huuhdo kunnolla. Miesten keksimä säästökohde, älä pese vajaita koneeellisia:) Mä pesen vajaita koneellisia, että se pyykki huuhtoutus hyvin ja useesti pistän lisähuuhtelun lopuksi pitkä linkous.eivätkä he välttämättä halua tuoksua naiselliselle huuhteluaineelle.
H.- äitemuori*
hunksz kirjoitti:
eivätkä he välttämättä halua tuoksua naiselliselle huuhteluaineelle.
H.maksavat sähkölaskun? Laitaks osotteen, niin voin pyytää lähettään laskun suoraan miehille, kiitos!
Mä olen kyl ihan itte joutunu maksaan sähköst tähän asti, mut jos asiaan tulis muutos, niin.. jättebra. Vesi sentäs sisältyy vastikkeeseen ja mun mieheni on menny tuonne "rajan yli", ei ole maksumiehenä enää.
Mä mitään huuhteluaineita käytä, vesi on paras huuhtelija. Naisellisen tuoksun saa pari pisko Chanel5:ta korvan taa. äitemuori* kirjoitti:
maksavat sähkölaskun? Laitaks osotteen, niin voin pyytää lähettään laskun suoraan miehille, kiitos!
Mä olen kyl ihan itte joutunu maksaan sähköst tähän asti, mut jos asiaan tulis muutos, niin.. jättebra. Vesi sentäs sisältyy vastikkeeseen ja mun mieheni on menny tuonne "rajan yli", ei ole maksumiehenä enää.
Mä mitään huuhteluaineita käytä, vesi on paras huuhtelija. Naisellisen tuoksun saa pari pisko Chanel5:ta korvan taa.asiantuntevasti miesten keksinnöistä joten se johti minut harhaluuloihin.
"Sitä saa mitä tilaa" lauletaan ansioituneesti, joten muori lähtee nyt iltaisin tilaamaan.
H.
- Pesutuvalta
Uutisoinnissa ei kerrottu selvityksen rahoittajaa.
Se on Vanish, joka mainostaa tuotettaan hygieniseen pyykkiin.
http://kemikaalikimara.blogspot.com/2011/02/bakteereita-vaatteissa-episodi-2.html - Keitä itsesikin
Mitä puhtaammaksi ja desinfioidummaksi ympäristömme kalvamme, sitä sairastuvaisempia olemme eli tuhoamme vastuskykymme. Kohtuullisen likainen ympäristö ei ole vaaraksi ja bakteereita on kaikkialla, osa niistä hyviä ja osa jotakin muuta. Me tarvitsemme bakteereita. Jotenkin tuntuu siltä,että myös tanskalaiset niitä tarvitsevat, sillä muuten tansakalaisia tuskin olisi olemassa. Ilmeisesti suomalaiset kuluttajat eivät ole innokkaasti ostaneet jotakin tanskalaista pyykkijutskaa. Sen ei silti tarvitse tehdä meistä idiootteja ja likaisia tuhnuksia, mutta sodassa, rakkaudessa ja markkinoinissa lähes kaikki on luvallista. Muuallakin kuin Suomessa on huomattu miten epävarmoja me olemme, jahka näpsäisee suomalaisista jotakin negatiivista oli siinä totuudenhiventäkään tai ei, mehän sekoamme täysin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra haluaa muuttaa
maahanmuuttopolitiikkaa. Me suomalaiset halutaan, että Riikka Purra muuttaa pois suomesta eikä tuu ikinä takas....568730Maataloustuet pois
Jokainen maksakoon harrastuksensa itse. Eihän golfin peluutakaan maksa yhteiskunta.3066584Australia, Britannia ja Kanada tunnustivat Palestiinan
Aikooko Petteri Lapanen pysytellä persujen ja uskovaisten panttivankina ja jättää Suomen historian väärälle puolelle?995907- 1523800
Joulukinkku NYT
Sian kankuista tulee vielä pula. Nyt on oikea aika hankkia joulukinkku.283193Maahanmuuton vastustajat ovat vajakkeja
Jokainen täysijärkinen suomalainen tietää, että Suomi ei pärjää ilman ulkomaalaisvahvistuksia.623109- 1541894
On asioita joita kadun
Yksi niistä on eräs J mies. Olen vasta hiljattain tajunnut. Kuinka väärin tein. Tulit sydän tarjottimella.. mutta tässä171756- 321448
Mitä sä pelkäät?
Että paljastan sut ja touhusi? Elät jotain ihan omaa fantasiaasi ja ainoa virhees oli sekoittaa mut näihin sairaisiin le191196