Missä menee suurperheen raja?

koloth

Eli onko viisi henkinen perhe suurperhe vai pitääkö olla 10. hlö?

Itse odotan kolmatta lasta ja salaa haaveissa on iso lauma lapsia, noin viisi.. Raskaus on niin alussa ettei juuri ole sukulaisille puhuttu. Aavistan kuitenkin että sieltä tulee kommentteja TAAS! jne..
Itse olen ainut lapsi, joten haluan että omille lapsilla riittää sisaruksia.

3

503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wilma60

      Meistä jokainen määrittelee suurperheen varmaan aikalailla. Joku yksilapsinen voi pitää kolmen lapsen perhettä jo suurperheenä. Minä itse ajattelen jos perheessä on lapsia enemmän kuin kuusi niin voidaan puhua jo suurperheestä. Mutta raja on todella "veteen piirretty viiva".

      Itse olen myös ainokainen ja haaveilin aina että minulla on neljä lasta. Haave ei ihan täyttynyt lukumäärällisesti mutta taitaa tuossa minun nuorimmaisessa olla kaksi lasta yhden lapsen sisällä. Joten haave on siinä mielessä toteutunut.

    • viiden äiti

      Itselläni on viisi lasta, eikä tunnu että meillä olisi "iso lauma", vaan koen että meillä on pieni suurperhe. Johtuu ehkä siitä, että monella tuttavalla on samankokoinen tai isompikin perhe. Jos meille tulee vielä vauva, meillä olisi kuusi lasta ja muistan joskus ajatelleeni että kuusi on "iso lauma" :) Siloin minulla oli kaksi lasta. Nyt kuusi ei tuntuisi paljolta. Eli suhteellista :)

    • uraäiti

      Kahden lapsen kanssa elämä on ainakin ulkoisesti helpompaa. Mahtuu norm. autoon . Lomaillessa saa lähes kaikista paikoista perhealennukset.

      Aikaa jää myös äidin ja isän harrastuksiin , ainakin lasten kasvaessa.
      Parisuhteelle jää enemmän aikaa. Kenties ???

      Kolmen jälkeen elämä muuttuu , mutta aika kohtuullisesti. Kolmen kanssa
      selviää kenties vielä aika kivasti . Joitain sivukustannuksia tulee. Kolmas lapsi on usein äidin lapsi , ei aina.

      Neljäs muuttaa pakkaa huomattavasti. Joutuu ostamaan isomman auton ,
      lomamatkoilla kuluu rutkasti rahaa. kaikki lähtemiset teettää tuplast i töitä.
      Hoitoon , lomalle , ulkoilemaan jne...

      Vanhempien silmien alla on jo isot pussit , joskin ilokin on monesti kuusinkertaista.

      5. lapsi sekoittaa pakan lopullisesti , sanoisin että suurperheellisyys alkaa viimeistään tämän jälkeen. Ruokalaskut ovat huimia , lomamatkalaskuja ei uskalla katsella , ainakaan heti loman jälkeen.
      Auto pitää olla tilava perheauto tai bussi. Äiti jää useasti kotiin , töihin ei pääse tai yksinkertaisesti kannnata mennä. varsinkin jos lapset ovat lyhyellä väliajalla.

      6 . 7. 8. lapsi jne. Olet taatusti suurperheellinen. Työtä on kahdelle huoltajalle , kolmas aikuinen talossa olisi poikaa. Molemmilla olisi hyvä olla tuhti rahapussi ja lehmänhermot.
      Lapsityöltä perheessä ei voi välttyä. Kaikki kynnelle kykenevät joutuvat pakotyöhön tai äiti ainakin välillä hoitolaitokseen , jos homma hoidetaan kunnolla. Autoja miellään kaksi . Jääkaappi ISO / kaksi , pesukoneita useampi , astianpesukone välttämätön mielellään useampi. Pyykinkuivatyusrumpu tai - kaappi välttämätön jne.....

      Voi tietysti myös antaa ns. mennä... sieltä mistä aita on matalin.
      Eli lapset on huonosti puettuja , pahalle haisevia , nälkäisiä.
      Kiukuttelevat, tappelevat , häiriköivät koulussa , täyttävät starttiluokat,
      jopoluokat , sossujen tukipisteet jne...

      Tässä vaiheessa ilon pisarat ovat kyllä moninkertaisia , mutta väsymys peittää ne usein alleen ja monta kertaa miettii oliko kaikki tämän arvoista.

      Jos tulee ongelmia , nekin ovat isonlaisia. Ammattiapua tarvitaan monesta lähteestä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2646
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1991
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe