Miltä tuntuu näkövammaisen näkeminen

näke_vä

Minulla on nettituttu jolla on paha näkövamma, ilmeisesti lapsesta saakka. Käyttää mm. opaskoiraa ja tietokoneella on pistekirjoitusvehje mutta näkee kuitenkin jotain. Olen yrittänyt kysellä että miltä näkeminen oikein näyttää. Sanoi että on äärimmäisen hankala kuvata. Löytyisikö täältä apua? Ihan täysin sokean kokemuksen olen Heurekan näyttelyssä kokenut mutta entä jos näkö on joko todella heikko tai sitten niin että värinäkö tai silmien taitto menee päin prinkkalaa? Minkälaisia ongelmia teillä on ja miten ne vaikuttavat? Voi olla vaikea vastata mutta esimerkiksi näkötestissä tms. missä on selkeä kohde jota katsoa. Kuulohan teillä on varmaan tutkitusti normaalia parempi?

4

400

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mahtavasonniliini

Riippuu ihan näkövamman asteesta ja -sairaudesta. Monet ovat kuvanneet näköä osin vaaleaksi eli heikentyneeksi: "ihan, kuin utua silmän pinnalla". Retinitis pigmentosassa taas näkökenttä kapenee eli voit vaikka testata vessapaperin hylsyn läpi katsomista tai jonkin muun pitkulaisen putken läpi katsomista. Pitkälle edetessään retiniitikon näkökentän koko on nuppineulan kokoinen tai jopa puuttuu. En muista erään taudin nimeä, mutta siinä käy toisin päin eli näkö heikkenee näkökentän keskeltä reunoille päin.Voimakasta hajataittoa aiheuttavat sairaudet "monistavat" näköä eli esineiden reunoja on monia/valoja on monia jne. Glaukoomassa näkö sumenee ja silmät ovat kipeät. Karsastuksessa on kaksi kuvaa ja piilokarsastus oireilee väsyneenä tuplaten asiat, joita katsoo.

Tervesilmäinen ajattelee yleensä, että näön heikkeneminen tarkoittaa kaukonäön heikkenemistä. Intuitiivisesti ajatellaan, että ensin ei näe vaikkapa 30m:n päähän, sitten 20m:n päähän, 10m:n päähän jne. Osin totta, mutta monet heikkarit voivat esimerkiksi nähdä värejä lähestulkoon yhtä pitkältä, kuin tervesilmäinenkin. Sen vuoksi tapahtuu monia väärinkäsityksiä, jos sokeainkeppiä käyttävä kommentoi sinisestä autosta erittäin pitkän matkan päässä. Tietysti myös näkkäreillä on aivot, eli outo sininen epämääräinen suht' kookas nopeasti liikkuva hommeli kaukana on luultavasti auto :) Oma näkövammani on aiheuttanut kaiken mössöyden ja haaleuden eli esineiden rajoja ei erota, Teksti näyttää odolta epäsymmetriseltä paksuhkolta viivalta. Jotkin pienet asiat, kuten kahvikuppi pöydällä häviää. Osaksi sen voisi kuvitella niin, että jos näkömaisema olisi vesivärityö niin omani olisi sotkettu pensselillä: kaikki värit ja hahmot sekottuvat toisiin. Sen voi myös kuvitella, että olisi vaikkapa margariinia/rasvaa tms silmissä..

• mahtavasonniliini

Itseasiassa toi vesivärijuttu olikin huono vertauskuva. Värit siis ei sekoitu sillä tavalla toisiin miten tervesilmäinen ajattelee. Sinisen ja keltasen päällekkäin menosta ei tule siis vihreää :) Jos olet tietoinen eri värien valonheijastuksesta niin voit kuvitella sen sitä kautta. Mitä vaaleampi sävy sitä moninkertaisempi kuva. Tummat kohteet näkyvät itselläni pikkuisen selvemmin, joskin värien kontrasteja en erota. En siis välttämättä tiedä onko kyseessä tumman sininen vai musta. Vaaleat esineet myös peittävät alleen tummat. Esim metallirasia, jossa on metallin värinen kansi ja musta laatikko-osa näkyy itselleni vain metallin värisenä omituisena möykkynä. Kannen rajat siis näkyvät niin moninkertaisena, että ne menevät sen laatikko-osan päälle.. Tuota isoa hajataittoa voi kokeilla, jos on itse tervesilmäinen tai jos itsellä on vain vähän hajataittoa niin voimakkaiden vahvuuksien silmälaseilla. Lainaa siis vaikka jonkun silmälaseja, jolla on paljon vahvuuksia silmälasissa. Joskus myös jonkun paksun ja epäsymmetrisen lasin läpi katsominen demonstroi aika hyvin.

• Myopic---
    • Retiniitikko

Retinitis-yhdistyksen sivulla on tietoa näkemisen vaikeuksista. Toivottavasti alla olevasta linkistä on sinulle apua. Tekstissä olevat kuvat ovat havainnollisia, mutta eivät minusta ihan todenmukaisia (itse olen retiniitikko, jolla näkökentät < 10 astetta, ja näöntarkkuus molemmissa silmissä 0.5).

http://www.retina.fi/Vaikeudet.php

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka oli töllöntyön tekijä?

Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt
      Pieksämäki
      39
      4538
    2. Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja

Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.
      Pieksämäki
      52
      2429
    3. Kun kohtaat jotain ainutlaatuista

ja upeaa, johon rakastut ehkä ensimmäistä kertaa ihan tosissaan. Sitten sähläät kaiken omien epävarmuuksien vuoksi. Eikö
      Ikävä
      48
      1462
    4. Minkälaisessa asunnossa

haluaisit kaivattusi kanssa asua?
      Ikävä
      96
      1312
    5. Ei tämä enää tervettä oo

Sydän pamppaillen oon jo tunnin meinannu laittaa sulle viestiä... Sormi tärisee lähetä kuvakkeen kohdalla.
      Ikävä
      28
      1267
    6. Mua ahdistaa

Tämä juttu. Miksi nainen torjuit minut vaikka kiinnostuksen merkkejä oli? Eihän tämän jutun olisi tarvinut johtaa sen pi
      Ikävä
      39
      1204
    7. Perämoottoreiden huolto melkoisen kallista

Minulla on tuollainen keskikokoinen perämoottori ja yleistä merkkiä. Kyselin sille keväthuoltoa paikallisista liikkeistä
      Savonlinna
      54
      1169
    8. Jenkkilahkojen kastekaava

Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan
      Kaste
      139
      1004
    9. Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!

Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin
      Kaste
      161
      975
    10. Mikä siinä on että sinkku yrittää varattua?

Siis ihan aina yrittävät muiden puolisoita.
      Sinkut
      61
      957
    Aihe