Hei!
Olisikos kellään halpaa keinoa äänieristää kerrostalossa huone niin, ettei esim. musiikki, vauvan itku, jatkuva remontointi yms. häiritsisi koko taloa?
Olen miettinyt jotain vaahtomuovipatja vanhat ryijymatot tyyppistä ratkaisua ympäri seiniä, tosin sitten ei ole mikään kaunis ratkaisu, mutta väliaikaista tämän pitäisikin olla.
Eli ideoita otetaan vastaan!
Huoneen äänieristäminen
14
26844
Vastaukset
- polletus
Hanki Isoverin äänierityslevyjä.. ensin koolaus,levyt väliin ja kipsilevyt seiniin.. pienentää hieman huoneen pinta-alaa... mitä paksumpi äänieristyslevy,sen parempi vaimennus..
- .......
Kovakipsilevy, se on huomattavasti tavallista tiiviimpää ja tuplasti.
- eljii
... on ainoa todella toimiva ratkaisu. Meteriaaleina mahdollisuuksien mukaan "kuolleita" tyyliin kipsilevy. Joka toimii myös "säteilyävähentävänä verhouksena" jollei kellutusta voi järjestää
> ... vaahtomuovipatja vanhat ryijymatot tyyppistä ratkaisua
tuo on äänenVAIMENNUSTA huonekaiun vähentämisen merkityksessä, ERISTÄMINEN on äänen läpikulun estämistä.
Vaimennuslevynä Isoverin tuotteet (pintaan jäävinä) ovat toimivia ja hirmukalliita ... koolausten välissä toimii halpakin villa- tekijä_x
Mä tein kelluvan äänieristyksen yhdelle seinälle, jonka takana naapuri melusi. Sama eristys auttaa vähentämään minun huoneistosta voimakkaan puheen kulkua hänelle kuunneltavaksi. Kelluva koolaus (tarkoittaa, että koolaus on kumikiinnikkeiden päällä lattiaa ja kattoa vasten). Ääni tuli pääasiassa suoraan seinän läpi, ei niinkään katon kautta KULKEUTUVANA äänenä.
Koolauksen jälkeen asianmukaista ÄÄNIeristyslevyä. Niitä on useita erilaisia eri taajuuksille ja käyttökohteisiin. Katso googlella.
Laitoin 30 millisiä levyjä kaksi kerrosta limittäin. Kokeilin aiemmin LÄMPÖeristelevyä KAIKUVIEN äänien vaimentamiseen huoneen katossa, eli OMAA huonekaikua yritin vähentää, ja ei toiminut kunnolla. Otin pois.
Jos käsitteet tai teoria on kovasti hukassa, niin hae kirjastosta hifi-lehtien juttuja aiheesta. Ei nämä tiedot vanhene. Koolauksen kumikiinnikkeisiin käytin ihan vaan perus kumijoustimia etola-tyyppisesti. Netissä myynnissä olevat ovat tolkuttoman hintaisia. Pitää vähän arvioida kumin notkeudesta resonointia ja äänen kulkua levypinnalle tärykalvomaiseen efektiin. Terveellä järjellä jo pystyy aika paljon päättelemään kumin notkeudesta ja koolaus kipsilevyn massasta.
Suosittelen paksuimpia kipsilevyjä mitä kaupassa on. Ne ohuimmat 7 milliset on aika huonoja ratkaisuja tähän tarkoitukseen kun kerran vaikutusta on etsimään lähdetty ja toimeen ryhdytty, niin kerralla sitten kunnolla.
Sen patjajutun voit unohtaa. Puhupa sen toisella puolella ja kysy kuuliko puolisosi.
- äänimies-
Äänieristematot ja muut rätei&lumpui-ratkaisut vähentää vain kaikua ja selkeyttää kuuluvaa ääntä (vähentää äänen puuroutumista). Jos pitää tehdä äänieristetty tila, niin se tarkoittaa kelluvaa rakennetta eli huone huoneen sisällä, irti rakenteista ja ilmanvaihtokanavaan myös äänenvaimennin. Musiikin matalat taajuudet kuuluu helposti läpi koska 20hz taajuuden aallonpituus on noin 17 metriä, ja riittävä äänieristys saavutetaan kun eristeen paksuus on vähintään puolet aallonpituudesta. Subbarin jytkeen saa siis vaimennettua lähes täydellisesti 8,5 metrin äänieristeellä edellyttäen että eriste on laadukas ja ammattitaidolla asennettu.
- Kaikkea sitä kuulee.
Eikös tuolla äänenpaineella ole mitään merkitystä? Meinaan kun seinänaapurilla on kotiteatteri eikä kotiini mitään kuulu vaikka huoneistojen väliset seinät ovat vain 20 senttia paksuja.
Että oikein metrikaupalla pitäisi olla seinää...
- ee
Niin jotta mitä jos kuitenkin hankkisi sitä musiikkia varten kuulokkeet, selvittäisi mitä varten se vauva itkee ja hankkisi jonkun tekemään sen remontin valmiiksi ettei sitä samaa huonetta tarvitsisi jatkuvasti remontoida.
- opkm ol kåäl kok
Kuulosuojat.
Ehdottomasti halvin ratkaisu.
Asia laaja, on siitä täälläkin kirjoitettu. Unohda vaahtomuosit ja muut hötyjutut. Kipsilevyä paksusti, tiiliseinän muuraus, onhan niitä konsteja.. Ja yks tärkein, ilmastointi. Kun rööri auki seinänaapurin kanssa samaan rööriin, ääni kuuluu takuulla.
Ääni kulkee sekä ilmassa, että rakenteita pitkin. Kaikista hankalin on nuo läpivienit ja muut reiät.
Seinän saa hiljaiseksi, kun lisää massaa sisälle. Röörejä ei saa hiljaiseksi, kuin erittäin työläällä ja kalliilla remontilla.
Vaahtomuovit, ryijyt jne. Ne vähentää jälkikaiunta-aikaa omassa huoneistossa. Ei ne ole mitään äänieristeitä.
Rekallinen kyprokkia ja petonia ja kumimattoa. Muista ottaa isännöitsijään yhteyttä. - dfghkl
Juu kannattaa vielä harkita tota äänieristämistä uudestaan erityisesti ryijyjen ja patjojen osalta saattaa joku viellä luulla että kuulut samaan porukkaan niiden kanssa jotka käyttävät eristämiseen foliohattua.
- dsdsddvsd
Jos haluat äänieristää oman huoneenne, se on helppoa, seinään vaikka jotain huopamaista ainetta tai äänieristysisustustauluja.
Olen kerran rakennuttanut rakenteellisen äänieristyksen noista kipsilevyistä a koolauksista, mutten tekisi enää sellaista. Se kyllä toimi hyvin, mutta aikaansaa aika vakavia riskejä talon rakenteille.
Jos eristerakko ulottuu ulkoseinään, voi kohtaan kertyä kosteutta (siksi ulkoseinää vasten ei saisi laittaa eism. kirjahyllyä tai vaatekaappiakaan) ja sieltä sisältä se ei haihdu mihinkään. Kipsilevy toimii sen sijaan myrkyllisimpien homeiden/mikrobien kasvatusalustana.
Jos eriste taas on katossa, jäävät yläkerran vesivahingot helposti huomaamatta. - HoiLaiLee
Antakaapa sitten vinkkejä lauluharrastajalle, naiselle, joka tahtoo harjoittaa korkeampia ääniä. Ymmärtääkseni raskasta eristystä ei tarvita, kun kyseessä ei ole matalat taajuudet. Osa asunnon seinistä on paksuja, osa hyvin ohuita. Eli toisen seinänaapurin kassa olen käytännössä "kämppis" - kaikki äänet kuuluvat täysin selvästi.
Olen vasta viime aikoina löytänyt käsitteen "laulukoppi". Minulla olisi kiinteä seinäkomero. Vaatehuonetta pienempi, joten siinä ei ole tilaa suurille eristyksille. Toisaalta siinä kohden seinäpaksuus on luonnostaan vähäinen. Porraskäytävä on erittäin kaikuvaa tilaa. Ja lattiarakenteet puuta (paitsi komeroissa on kova pohja). Eli yksinkertaisinta olisi joka tapauksessa rakentaa itselleni laulukopin kaltainen suojaus kuin eristää koko kämppä.
Vauvat ovat käsittämättömän kovaäänisiä. Olen kateellinen heidän äänivaroistaan. Toisaalta naapureiden on pakko sietää myös lasten ääniä. Aika lyhyt vaihehan se on kokonaisuudessaan, kun vauva on meluisin, kolmen kuukauden koliikki lähinnä. - Anonyymi
Motonetistä saa ääni eriste laattoja ja myös niiden nettisivuilta
- Anonyymi
Jos seinän takana on seinänaapuri, niin eikö äänieriste aseteta juuri sille sienälle, eihän se mitään auta äänen eristämisessä sienänaapurilta, jos ääneneristys mateiralia asettaan vastakkaisele seinälle, kuten ulkoseinälle.
Toki muille seinille ja kattoon asennettut pehmeät akustiikka levyt imevät ääntä itseensä ja vähenävät ääntä asunnossa. - Anonyymi
Voi olla että hyvä ja hyvin asennettu ääneneristyslevy blokkaa äänet. Yhtään reikää ei mielellään saa jäädä. 10mm eristämättömän kohdan läpi tulee yllättävän paljon ääntä. Itse veikkaisin, että tuollainen saadaan tehtyä liimaamalla levyjä seinään ilman koolauksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1024417Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/743741153- 1861042
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1091012Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47891- 64881
Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna83873- 64836
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk10827Onko se niin
Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta64816