Olen omaishoitaja

Tänään on kaikki hyv

Väsynyt sellainen. Auttaisikohan kirkasvalolamppu?
Elämästä on kadonnut ilo, hoidan ja hoidan toista, itse olen hoidon tarpeessa, kuka minua hoitaisi.
Olen kokeillut erästä ennen hyvin tepsinyttä konstia. Ajattelen vähintään kolme kertaa päivässä, "Tänään on kaikki hyvin". Pitää aloittaa taas.
Vähitellen löytää pieniä hyviä asioita elämässään, niistä kertyy voimaa.

16

630

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjh se kuopus

      Yrittäkää jaksaa teette hyvää tuota joka ansaitsee kaiken kunnioitukseni ja erkki matias jaksaa
      on vahvaa tekoa toisin kuin meikä.kaikkea hyvää koko hoitotiimille ja tietenkin hoidettavalle.

    • hoidettava..

      Sinun täytyy tähän aikaan vuodesta syödä antioksidantteja, ja C-vitamiinia runsaasti.
      Minä ostin omalle hoitajalleni Bemer-magneettiterapialaitteiston. On tyytyväinen siihen. Hoitaa uskollisesti itseään. Ja syötän sille antioksidantteja. On virkeä kuin peipponen.

      Enhän toki tiedä, millainen hoidettavasi on, onko täysin vuodepotilas, vahdittava, karkaileva, väkivaltainen. Vaippoihin pissaava ja kakkaava ??

      • aloittaja.

        Pitää googlettaa.
        Meillä on vuodepotilas, täysin autettava. Ei ole luonteeltaan hankala.


      • <<<<
        aloittaja. kirjoitti:

        Pitää googlettaa.
        Meillä on vuodepotilas, täysin autettava. Ei ole luonteeltaan hankala.

        Joskus elämänlaatu on hyvinkin pienestä kiinni.
        Jopa niin vähästä että muuttaa ajattelutapaansa. Liika stressi ja väsyminen pitäisi huomata ajoissa, ennaltaehkäisy on helpompaa kuin alkaa hoitamaan loppuunpalanutta omaishoitajaa. Siksi oma aika ja vapaat ovat tärkeitä. Vapaita pitäisi mielestäni lisätä.
        Sellaisille jota eivät ole eläkkeellä, mutta ovat valinneet omaishoidon, pitäisi tukea enemmän, he häviävät rahallisesti, tuki on todella pieni palkkaan verrattuna. Lisäksi pienet tulot vaikuttavat myös tulevaan eläkkeeseen.


    • 123098

      Jos omaishoitajaksi joutuu on joku läheinen avun tarpeessa. Siinä on sairastunut lujilla ja hoitaja joutuu luopumaan paljosta... niin kyllä sairastunutkin..
      Elämä on pantava uusiksi.

    • yksi monista

      Itse olen myös omaishoitaja ja välillä tuntuu että maailma kaatuu päälle.
      Me omaishoitajat teemme erittäin arvokasta (mutta alipalkattua)työtä, jos saamme omaisen hoidosta 10 € päivässä ja menetämme oman vapauden elämäämme, niin herää kysymys onko se edes sen arvoista.
      Emme saa edes eläkettä siltä ajalta jolloin toimimme omaisemme hyväksi. Itse olen alle 50 vuotias naishenkilö, joten nyt olisi se korkein aika kerryttää eläkettään jos joskus.
      Onneksi meitä on monta samassa asemassa olevaa , meidän pitäisi nousta barrikaadeille jotta saisimme edes joskus jonkun palkallisen vapaapäivän, ns. hermojen leputus-päivän.

      • omaishoitaja45v

        tarkennus,omaihoitajapalkasta kertyy eläkettä,ei paljon mutta kertyy kummiskin,ja joka kuukausi saa 3pv vapaata pitää


      • mutsi 007
        omaishoitaja45v kirjoitti:

        tarkennus,omaihoitajapalkasta kertyy eläkettä,ei paljon mutta kertyy kummiskin,ja joka kuukausi saa 3pv vapaata pitää

        Korjaus edelliseen. jos omainen on päivänkin osastolla niin vapaapäiviä Ei saa yhtään ja ne ns. vapaapäivätkin veloitetaan hoidettavan hoitopaikasta riippuen, kyseisen taksan mukaan.


      • ristiina ja tytär
        mutsi 007 kirjoitti:

        Korjaus edelliseen. jos omainen on päivänkin osastolla niin vapaapäiviä Ei saa yhtään ja ne ns. vapaapäivätkin veloitetaan hoidettavan hoitopaikasta riippuen, kyseisen taksan mukaan.

        edelliseen,mun mies jos on intevallihoidossa,2 viikkoa hoidossa ja 2 kotona,vapaapäivät sisältyvät hoitojaksoon,mikä nyt ymmärrettävää.....ja hoitotaksat tulojen mukaan,ainaskin meillä...


      • Samanikäinen

        >Itse olen alle 50 vuotias naishenkilö, joten nyt olisi se korkein aika kerryttää eläkettään jos joskus

        Aiva turhaa haaveilla eläkkeenkerryttämisistä.Alle viisikymppiset saavat seurailla sivusta eläkkeennauttimisista.Ei ole maksajia eläkkeille.


    • kaksin2

      Jos elämästä on kadonnut ilo kokonaan olet varmaan masentunut?
      Kokeile säännöllistä liikunta harrastusta, uintia yms jos voit lähteä hoidettavan luota.
      Hyvä hankinta on kuntopyörä tai crosstrainer laite kotiin. Sitä voi polkea vaikka tv:tä katsoessa.
      Lue hyviä kirjoja, vaikka pätkittäin, tee jotain käsilläsi neulo, ompele jne.
      Hemmottele itseäsi vaikka pienillä asioilla, järjestä itsellesi odotettavaa. Kenties jotain hyvää ruokaa, metka kylpylään..elokuviin, teatteriin.. lähikaupunkiin jne. tai vuokraa elokuva illaksi.
      Älä vertaa elämääsi surkutellen muiden elämään, mutta muista se että teet jotain merkittävää lähimmäisellesi ja se on arvokasta. Ei kukaan halua laitokseen vieraiden ihmisten hoidettavaksi.
      Ajattele itseni hoidettavan asemaan. On hienoa, että voimme palvella toista ihmistä näin, teemme todella merkittävää työtä. Voimme valita miten ajattelemme. sAjattele positiivisesti, hoidat siten itseäsi.

      • maritax

        Olet oikeassa, ei kannata vertilla omaa elämäänsä toisten elämään.
        Joillakin näyttää kaikki sujuvan ilman vastoinkäymisiä Omaishoitajuus tulee aina seurauksena vaikeasta tilanteesta perheessä.
        Kun oppii tuntemaan ihmsiä joiden elämä näyttäisi olevan mallillaan, löytyy joskus todella pahoja ongelmia kulissien takana, ei kaikki aina ole miltä näyttää.
        Jotain mielenkiinnon kohteita on oltava, muutakin kuin hoitaminen, se auttaa jaksamaan ja vapaat kannattaa pitää.


    • j kj

      enn osaa sanoa

    • jk

      ennosa sanoa

    • Terveisiä Thaimaasta.
      Kuuma siellä on, mutta muuten ihana paikka, loma oli tarpeeseen.
      tulomatkalla iski flunssa joten meitä on nyt täällä kotona kaksi potilasta, olen jaksanut omaishoidon tehtävät vaikka hiki nousee pintaan pienestäkin ponnistuksesta.
      Kyllä se tästä, kevättä kohti mennään:)
      Jaksamista omaishoitajille, muistakaa huolehtia myös itsestänne, vaikka kokemuksesta tiedän että ei voimia hoitamisen ohella tahdo riittää mihinkään muuhun.

    • jk

      en osaa sanoa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6183
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2576
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2083
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1827
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe