Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Hallinto-oikeuden päätös

odottajat

Tässä odotellaan lasta perhehoitoon meille.Vielä lainvoimaa vaille on 'tapaus'.Kuinka kauan olette joutuneet odottamaan päätöstä näissä huostaanotto-päätöksissä?

24

1259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perhe

      Päätöstä voi joutua odottamaan useita kuukausia. Silloinhan hallinto-oikeus ratkaisee asian jos huostaanotto on ollut tahdonvastainen. Noin 5 kuukautta kesti päätöksen tulo perheeseemme sijoitetulla lapsella. Pieni lapsi asui vuoden lastenkodissa ennen sijoitusta perheeseen.Se on pitkä aika laitoksessa pienelle.

      • yäk, yäk, yäk, yäk,

        kuin sairaita sijaisperheitä, joissa esiintyy mm. insestiä.


      • sijaisrouva yäk!
        yäk, yäk, yäk, yäk, kirjoitti:

        kuin sairaita sijaisperheitä, joissa esiintyy mm. insestiä.

        kuin joutua tuohon kammottavaan ja kalmantuoksuiseen perheeksi itseään kutsuvaksi tuomion paikaksi.

        Menevätkö perheenjäsenet yleensä naimisiin keskenään?

        Karkaavatko pienet lapset yleensä perheistä talvella mennäkseen metsään nukkumaan?

        Saavatko lapset yleensä paniikkikohtauksia perheissä joutuessaan kyhjöttämään komeron kokoisessa huoneessa - ja joutuessaan tuntemaan, että happi loppuu?

        Yäk! Sanon minä! Yäk! Sijaisrouva haisee!


      • ihanaa ihanaa

        Hienoa, että edes kaksi pelastettiin. Heillä on sentään tulevaisuus. Voi kun meidänkin lapsi pääsisi pois tuosta kalmapesästä. "Hae halko, ja kierrä 10 kertaa talon ympäri"! "Kirjoita kirje minulle päivän pahoista teoistasi, ruokavaras!" (Lapsi oli ottanut omenan pöydältä).

        Noin ihanaa on tuossa kalmolassa.


      • adslöasjdljdalkdj
        ihanaa ihanaa kirjoitti:

        Hienoa, että edes kaksi pelastettiin. Heillä on sentään tulevaisuus. Voi kun meidänkin lapsi pääsisi pois tuosta kalmapesästä. "Hae halko, ja kierrä 10 kertaa talon ympäri"! "Kirjoita kirje minulle päivän pahoista teoistasi, ruokavaras!" (Lapsi oli ottanut omenan pöydältä).

        Noin ihanaa on tuossa kalmolassa.

        Huoh* Taas sabotoit asiallisesti aloitettua ketjua. Mitenkähän vastauksesi liittyy aloittajan kysymykseen??? Kirjoitat taas puuta heinää ja kommentoit itse itsellesi. No, ainakaan kenellekään ei jää epäselväksi se, miksi lapsesi on otettu sinulta pois :(


      • varoitan, varoitan..

        ETTÄ KAIKKI PERHEHOIDOKSI kutsuttu ei ole hyvälaatuista. Ei ainakaan eräässä paikassa Jyväskylässä.

        Olkaa varovaisia, jos sijoitatte lapsia Jyväskylään. Varoitus on tarkoitettu niin vanhemmille, kuin sijoittajillekin. Ulospäin esitetään lipevää ja sivistynyttä, mutta pohjimmiltaan ollaan rahanahneita pelureita. Erityisesti frouva. Osaa manipuloida ihmisiä!


      • adsadlkjlkjlas

        Kerro minulle, millä tavalla vastasit alkuperäiseen kysymykseen? Ymmärrätkö edes aloituksen? Tässä ei keskustella sijaishuollon laadusta, ei sijaisperhe- ja laitoshoidon eduista ja haitoista, eikä TODELLAKAAN tietystä Jyväskyläläisestä sijaisperheestä vaan HALLINTO-OIKEUDEN PROSESSIN KESTOSTA. Niin että mikä vastauksesi lauseista kertoi tästä päätöken saamiseen kuluneesta ajasta???


      • yksi uhreista
        adsadlkjlkjlas kirjoitti:

        Kerro minulle, millä tavalla vastasit alkuperäiseen kysymykseen? Ymmärrätkö edes aloituksen? Tässä ei keskustella sijaishuollon laadusta, ei sijaisperhe- ja laitoshoidon eduista ja haitoista, eikä TODELLAKAAN tietystä Jyväskyläläisestä sijaisperheestä vaan HALLINTO-OIKEUDEN PROSESSIN KESTOSTA. Niin että mikä vastauksesi lauseista kertoi tästä päätöken saamiseen kuluneesta ajasta???

        miten kiusaava sijaisvanhempi voisi saada itselleen apua esim. silloin, kun odottaa sijoitettua lasta. Ajatellaan, että sijaisvanhemmalla oisi jo 6 sijoitettua ennestään a hänellä olisi tapana kiusatalapsia ja näiden vanhempia / sukulaisia. Auttaako pride vai mistä tällainen kiusaamisesta nauttiva sijaisvanhempi voisi saadaapua? Voiko perhehoitoliitto kertoa?

        Minulle on tärkeämpää, että itse kiusaajakin lukisi perhehotoliiton vastauksen, kun se, että viestiketjussa lukee juuri hänen mielestään oikeat lauseet.


      • odottajat

        Ketju rönsyillyt ohi otsikon.Keskustellaampa nyt asiallisesti aloittajan asiasta.


      • tavisvaan
        adslöasjdljdalkdj kirjoitti:

        Huoh* Taas sabotoit asiallisesti aloitettua ketjua. Mitenkähän vastauksesi liittyy aloittajan kysymykseen??? Kirjoitat taas puuta heinää ja kommentoit itse itsellesi. No, ainakaan kenellekään ei jää epäselväksi se, miksi lapsesi on otettu sinulta pois :(

        Just noin: Huoh

        Tietäjä ja Totuus lilluu joissakin tyypeissä niin ytimiä myöten ettei muuta osata sanoa kuin huoh ja luullaan että kaikki on samaa lillivutta täynnä.
        Siinäpä etsit samanveroisiasi huokailijoita. Ja rupeat rautalngasta vääntämään sun sykkyröitä jotka on saastaa täynnä, mut sulle tietty totuus.

        *Huoh* joojust


      • Arrrrsyttää
        varoitan, varoitan.. kirjoitti:

        ETTÄ KAIKKI PERHEHOIDOKSI kutsuttu ei ole hyvälaatuista. Ei ainakaan eräässä paikassa Jyväskylässä.

        Olkaa varovaisia, jos sijoitatte lapsia Jyväskylään. Varoitus on tarkoitettu niin vanhemmille, kuin sijoittajillekin. Ulospäin esitetään lipevää ja sivistynyttä, mutta pohjimmiltaan ollaan rahanahneita pelureita. Erityisesti frouva. Osaa manipuloida ihmisiä!

        On todella ahdistavaa ja valitettavaa kun useissa kommenteissasi tällä ja biovanhemmat palstalla kirjoitellessasi tulee esille se että et ole saanut apua tilantseeseesi- on se sitten mikä tahansa.
        Kaikki tuo epämääräisyys ja vihjailut ja herjaaminen tuskin asiaasi vievät eteenpäin.
        Toivottavasti sinulla on edes joku luotettava ihminen, jolle voit kaiken purkaa ja jolta kykenet ottamaan vastaan realistista palautetta.
        Siitä se tervehtyminen voisi alkaa.
        Saattaahan sekin vähän auttaa että voit tänne palstalle purkaa tuota vihaa, katkeruutta ja suunnatonta pahaa oloasi.
        Täytyy kyllä myöntää että sinä osaat olla äryttävä ;)
        Hyvää kesää ja lepoa kuitenkin


      • :D
        odottajat kirjoitti:

        Ketju rönsyillyt ohi otsikon.Keskustellaampa nyt asiallisesti aloittajan asiasta.

        Kerrankin asiaa. HYvä. Rönsyily seis.


    • sijari

      Käsittelyaika on hallinto-oikeudessa useita kuukausi. Riippuu vähän missä päin Suomea asia käsitellään mutta kuukausia siihen menee. Hallinto-oikeuden päätöksestä voi valittaa vielä korkeimpaan hallinto-oikeuteen ja sekin kestää. Yleensä tämä kierros vie aikaa vuoden verran. Meille sijoitetun lapsen huostaanotto on pari kertaa tämän kierroksen tehnyt ja odottavan aika on aina pitkä.

    • äiti minäkin

      Minulle kerrottiin juuri että riippuu ihan kaupungista.Meillä hallinto-oikeuden päätöstä odotellaan n. 2kk.Tahdonvastaisten huostaanottojen takia hallinto-oikeus on ruuhkautunut.

    • tfututu

      tutufufftu

    • odottajat

      Käykö päätöksissä yleensä miten ? Eli toteutuuko suunniteltu huostaanotto vai jatkuuko mahdolliset tukitoimet biovanhemmalle lapsen kanssa? Keskustelua..

      • odotahan vaan,,,

        no jos oikeudessa katsotaan, että biovanhemmat voivat jatkaa lapsensa hoivaamista tukitoimin niin saat osottaa tuota lasta loppuikäs,,,vähän taidat olla ahne sijari kun tuota niin täällä jauhat, kysele kuules sossuilta asiasta!


    • **hakkarainen**

      Miten tämä hallinto-oikeuden prosessi menee käytännössä? Nyt on kuultu vanhempia, pyydetty kuitteja ja palkkatodistuksia....mitä seuraavaksi???? Luetaanko hallinto-oikeuden päätös käräjäoikeudessa vai miksi kuittien pyynnön lähetti käräjäoikeus? Nyt on kesä. Onko nämä sosiaali, hallinto-oikeus ym instanssit kiinni kesän?

    • 3+3

      Meidän tapauksestamme on jo toistakymmentä vuotta, mutta muistaakseni päätöstä odoteltiin puolisen vuotta - lapsi oli kyllä meillä jo, koska perhettä pidettiin vauvalle laitosta parempana vaihtoehtona.

    • vääryys!

      Meille tehtiin pitkäaikainen sijoitus kesken hallinto-oikeuden käsittelyn, koska oli aivan selvä tapaus että lapsi huostaanotetaan. Biologiset vanhemmat vain halusivat käyttää oikeuttaan viedä asia oikeuteen, vaikkeivat olleet sitä ennen halunneet tavata lastaan puoleen vuoteen. Nyt lapsi ollut meillä kaksi vuotta, eivätkä edelleenkään ole tavanneet. Nämä on näitä biologisten oikeuksia joilla voivat asioita hankaloittaa ja pitkittää, ja veronmaksajat maksaa kalliit oikeusjäsittelyt ja lapset odottaa päätöstä väliaikaisessa perheessä tai laitoksessa!

    • *Hakkarainen*

      Siis käsittämätöntä!!! Tämäkin 10v poika odottaa itse pääsyä sijaisperheeseen. Puhuu kokoajan kuinka hän sitten siellä uudessa paikassa sitä ja tätä. Ei, sosiaalipuolen ihmiset ei edistä asiaa mitenkään vaan odotetaan kiltisti hallinto-oikeuden päätöstä ja laitetaan poika psykiatriseen virikekerhoon kolmeksi päiväksi viikossa. Sopimus kesäkuun alusta elokuun alkuun saakka. Ei tämä poika tarvitse virikekerhoa vaan tasapainoista kotia jossa ei huudeta,alisteta, jätetä yksin jne. Eikö kesällä asiat etene oikeasti mihinkään?

    • Odottajat

      Aloittajana voin kertoa,että yli puoli vuotta meni oikeuden päätöksen tultua.Siis aivan liian kauan.Meille lapsi sirtyi kyllä jo aikaisemmin tutustumisvaiheen jälkeen.Otimme riskin,että käy miten käy,mutta lapselle aina parempi,ettei joudu odottelemaan kauaa väliaikaisessa sijaisperheessä.
      Olen sitä mieltä,että nykyisin pitäisi enemmän sijoittaa suoraan pitkäaikaisiin perheisiin (riskit hyväksyen),kuin että lapsi odottaa lyhytaikaisessa perheessä tai lastenkodissa kuukausi tolkulla lainvoimaa.Aihetta miettiä asiaa jokaiselle,joka haluaisi lapsen tällätapaa tai on jo pitkäaikaisena sijaisvanhempana toiminut aikaisemminkin.
      Uskaltaisin todeta,että välttämättä ei ole edes aina kaikki kriisiperheet soveltuviakaan joka lapselle.Sakkia voi olla paljon ympärillä,niin uusi lapsi ei saa riittävästi huomioita ja joutuu selviytymään tässä välietapissaan omillaan kaikissa tunnetiloissaan,mikä on hyvin surullista ja lasta edelleen haavoittavaa.Eikä ihmiset välttämättä edes halua/uskalla kiintyä lapseen,kun se on heille 'vain' väliaikaista.Niinpä myöskään lapsi ei voi kiintyä heihin ja siitä seuraa vaikeita vaiheita jatkossa.
      On selvää,että lyhytaikaisia kriisiperheitä tarvitaan,mutta olisi tärkeää ,että jos kyseessä on mitä todennäköisemmin huostaanotettava lapsi,niin lapsen sijoitus oikeaan kotiin pitäisi huolellisesti valikoida.Edellyttäen,että pride-valmennetut perheet olisi kannustettuja ottamaan lapsi myös olemalla ensin ns.lyhytaikainen perhe jatkuen pitkäaikaisenaperheenä lapsen asioiden niin käydessä.

      • odotuksessa

        Joo pitkäaikainen perhe on paras. Ja todennäköisimmin huostaanotettava lapsi pitää saada pian sijaisperheelle! On hirveä sääli lasta joka heittelehtii pitkin eri paikkoja ja se voi tosiaan kestää hirveän kauan. Ja kannustetaan ihan niitä pride-koulutettuja esim joillakin ansioilla, että ne suostuu myös ns. lyhytaikaiseksi perheeksi. Kannustus on hyvä. Lapsen asiat käyvät varmasti sitten myöhemmin niin että perhe olkoon pitkäaikainen


    • angel:88

      Huoh, kyllähän noita hallinto oikeuden päätöstä tosissaan saapi odotella..
      itselläni tilanne että olen elänyt psykopattisen narsisti miehn kanssa ja saimme laspen...ja jouduin lapseni aknssa turvakotiin ja ensi kotiin...romhadin todella pahasti sitten ja meni todella hankalaksi olla lapselleni äiti "suljetussa" laitoksessa..ensikoti oli mitä hirvein paikka olla omans lapsen kanssa...
      itselläni on oma huostaanotto kokemus kun olin2,5 vuotias...vanhemmilta huostaan kun oli alkoholisteja..( ovat jo kuolleet sairauteensa) noh..niin nyt sitten meiheni takia minun 31.1.2013 vuoden täyttävä poika on lähtemässä huostaan..päätös hallinto oikeudessa ollut nyt 2kk..ja mitään ei ople kulunut.-
      minulla asianajaja..en ole saanut tukea Vantaan sosiaalitoimelta muuta kun ensi ja turvakoti jaksoista..jotka eivät onnistuneet koska itseklläni on ollut laitos elämä 2.5.v - 18.v asti. niin ei ollut helppoa kuulkaas asua laitoksessa omans lapsensa kanssa oman huostaanotto kokemuksen jälkeen.....se oli kauheaa..
      nyt mennyt 3 kk kun vain odotettu..päätyösta ja sosiaali toimi tyrkyttää minut opiskelemaan tai töihin..sen vuoksi että elämä alkaa kulkea eteenpäin...
      halusin äidiksi ja tulin äidiksi.. valitettaa että yhteiskunta nyt vain totesi että oma huostaan otto kokemuykseni jkoka kylläkin positiivinen niin että en laittaisi hanttiin poikani huostaaanotossa...huoh...voisivatko esim antaa minulle vanhem,muyutene tukea..missä on tämä vanhemmuuteni arvioiti?? miksi minulle ei ole todistellusti tehty sitä kun se on se mitä he haluavat!

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      84
      2200
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      49
      1916
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      72
      1590
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1578
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1482
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1393
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1352
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1311
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1294
    Aihe