Haku englanninkielisiin ohjelmiin loppuu ens viikon keskiviikkona (15.2) ja olen pienoisen pulman edessä. Opiskelu englanniksi kiinnostais kovasti, mutta en oikein osaa päättää mitä opiskelisin. Kävin kattomassa tuolla admissions.fi sivuilla eri aloja ja karsin sieltä pois sellaiset, jotka kiinnostaa vähiten (tekniikka ja sosiaaliala). Olin yli vuoden ulkomailla ja siks kiinnostaa tuo enkkupuoli.
Liiketalous, matkailu, media... Osaako joku suositella? Sellainen jossa vaihtomahdollisuudet on hyvät ja tulevaisuuden työ on monipuolista ja haastavaa.
Thx!
Mitä kannattais opiskella englanniksi?
5
2317
Vastaukset
- sjiuihi
Vaihtomahdollisuut riippuvat pitkälti koulusta johon olet hakemassa, mutta on todella todennäköistä että vaihtoon pääset halutessasi. Vaihtomahdollisuuksia on varmasti kaikissa kouluissa, ja jos et ole kovin tarkka vaihtokohteesta (eli et valitse kaikkein suosituimpia, yleensä esim. britit, aussit, jenkit), niin kyllä matkaan pääset :) Vaihtopaikkoja kun on yleensä enemmän kuin lähtijöitä.
Kiinnostuksen kohteet vaikuttavat paljon siihen, että mitä kannattaisi lukea. Mediaahan (Bachelor of Culture and Arts) opetetaan vain TAMK:ssa ja yleensäkin kulttuurialoille on paljon hakijoita, joten tämä kannattaa ottaa huomioon. Matkailun puolella taas työ ei ole mitenkään kovin korkeasti palkattua ja toisinaan melko v-mäistäkin. Tradeja (ja KTM:a) taas valmistuu vuosittain aika paljon, joten työtilanne ei ole paras mahdollinen. - Isompi on parempi
Olisin varovainen noitte englanninkielisten ohjelmien kanssa. Pienillä paikkakunnilla on tosi huono taso, ei edes opettajat osaa kunnolla englantia. Tuntuu, että joissakin amkeissa on perustettu kansainvälinen linja, koska suomenkieliselle linjalle ei ole riittänyt hakijoita tarpeeksi ja on haalittu sitten opiskelijoita ties mistä Afrikasta ja Aasiasta, joissa kyllä populaa riittää mutta taso onkin sitten toinen juttu. Voi vaan kuvitella, mikä on noissa sitten opetuksen taso ja työllistyminen. Niistä kuulee ihan hirveitä juttuja.
Liiketalouden koulutuksista parhaat vaihtosuhteet, double degree partnerit ja työllistyminen on Metropoliassa, mutta sinne voi olla hankala päästä. Kurkkaa nyt kuitenkin: http://www.metropoliabusinessschool.fi
TAMK ei ole huono myöskään, varsinkin Media on siellä ihan tasokas, mutta myös TAMKiin on hankala päästä, eikä sieltä saa töitä yhtä hyvin. - 15-6
Älä hae "pikkupaikkoihin"! Noissa sivupisteissä on todella usein aivan kauheaa opetusta (on myös omakohtaista kokemusta, vaihdoin itse tällaisesta pienestä sivupisteestä puolen vuoden päästä "päätoimipisteesen" juuri opetuksen tason takia).
Pienissä paikoissa tosiaan ryhmissä paljon Aasiasta ja Afrikasta ja näiden opiskelijoiden kielitaito on toisinaan todella heikkoa (ja usein myös ryhmätöissä niitä perässä vedettäviä kivirekiä). Samoin opettajat ovat usein suomenkielisen linjan maikkoja, eivätkä he osaa opettaa englanniksi (tai edes usein puhua englantia, esim. kysymyksiä ei saa usein esittää).
Suosittelen kyllä muutoin opiskelua enkuksi :) Itse olin kahdesti vaihdossa ja suosittelen vaihtoa erityisesti degree-puolella. Opiskellessa on oppinut todella paljon myös itsevarmuutta kielen kanssa, koska suunnilleen joka kurssista on jonkinlainen powerpoint-esitys. - Syksyllä kouluun!
Kiitti viesteistä ja avusta. TAMKin media on todella houkutteleva, eikä Tampere ole hassumpi opiskelupaikka lainkaan. Muutama kaveri asuu siellä. Tampere taitaa olla ainoa paikka, jossa tätä alaa voi opiskella englanniksi. Siksikin tuo olisi tosi kiinnostava vaihtoehto, kun ei viitsisi olla yksi tuhannesta, jotka valmistuvat samaan työhön. Ja tietty toi luova ala kiinnostaa.
Metropolian kaksoistutkinnot kiinnostaa kans tosi paljon, kaks bachelor tutkintoa neljässä vuodessa ja varmasti olis hyötyä jos menis ulkomaille töihin tai jatkais maisteriopintoja jossain muualla kuin Suomessa. Tamkista en löytäny infoa opettajista, mutta Metropoliassa näyttäis olevan tosi paljon englantia äidinkielenään puhuvia opeja, se siis plussaa.
Taidan hakea ykkösenä Tamkiin ja sit kakkosena Metropolian European Management linjalle. Jos oikein ymmärsin niin voin laittaa ton European Business Administrationin kolmoseksi, vaikka se onkin samassa koulussa.
Kuinkakohan nopeasti saa tiedon onko hyväksytty vai ei? En viitsi mennä sit suomenkielisen puolen kokeisiin ollenkaan jos pääsen johonkin noista.- 3636
Pääsykokeet enkunkielisiin pidetään huhtikuun lopulla (joissain paikoissa toukokuun alussa), mutta tiedot ei ihan nopsaan tule. Metropolian sivuilla on näin: "Student selection results will be posted to the applicants approximately at the end of June (by 19 July 2011 at the latest)." Kokemuksesta sanoisin, että menee vähintäänkin kesäkuun vikalle viikolle (yleensä heinäkuulle), että parempi valmistautua käymään suomenkielisissäkin kokeissa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1522545Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131101Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849