Neuvoja ensikertalaiselle

ensimmäistä kertaa

Olen Pariisiin päin matkaamassa ja tarvitsisin jo kokeneilta vähän vinkkejä.
Lentokenttänä CDG ja nyt pitäisi hotelli löytää. Olen kovasti etsinyt kaikki booking.com:n sivuilta ja nyt tarvitsenkin teidän neuvoa, että jos tuolta lentokentältä lähden pariisin keskustassa sijaitsevaan hotelliin, niin miten sinne pääsen? Miten lentokentältä bussit kulkevat ja tietääkö joku mihin aikoihin menisi viimeinen. Itse saavun myöhään illalla klo 23. ja en ole varma täytyykö siitä nyt taksi sitten ottaa...?
Mites sitten tuo hotellien laita, jos ottaa hotellin mikä sijaitsee n. 4-8 km päästä keskustasta, onko helppoa kulkea keskustaan vai pitäisikö hotelli ottaa ihan keskustasta? Vähän jännittää, kun ei tiedä yhtään miten vaikeata on kulkea keskustaan ja takaisin ja haluaisin kuitenkin nähdä kaikki mahdolliset pariisin nähtävyydet, en tosin haluaisi kuluttaa montaa tuntia pelkkään matkustamiseen.. Voisiko joku vähän valaista mua tässä asiassa. Olisin hyvin kiitollinen. :)

5

1072

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä ensikertalainen

      Niin täsmennän vielä, että onko esim 17 alueella huono ottaa hotelli tai 14 tai 15. Pienempi numero sen parempi vai? Mistä päästä kannattaa valita hotelli? :)

      • paris, je t'aime

        Tutustu ensin Pariisin joukkoliikennekarttoihin (www.ratp.fr tai googlaa esim. metro paris). Minusta hotelli kannattaa valita hyvien kulkuyhteyksien mukaan. Ei läheltä kehätietäkään ihan kauhean kauan kestä päästä ydinkeskustaan, ainakaan metrolla.

        Kaupunginosat kiertyvät ydinkeskustan (suunnilleen Notre-Dame - Louvre -seutu) ympärille. 20 on numeroinniltaan viimeinen, mutta kaikki kaupunginosat 12 - 20 ovat kosketuksissa kehätiehen eli keskusta-alueen reunoilla. Keskusta-alue on noin 10 x 10 km suuruinen. Kaupunginosia voit tutkia googlaamalla "arrondissements Paris".

        Lentokentältä on useita mahdollisuuksia päästä keskusta-alueelle: RER-junat, Roissy-lentokenttäbussi (Roissybus) ja taksit nyt ainakin. RER-juna on edullisin ja sopivalla hotellivalinnalla (siis niin että hotelli on lähellä metroasemaa, jolta vaihtoyhteys lentokentältä tulevaan RER-junaan tai sitten hotelli jo suoraan RER-junan pysäkillä). RER-junapysäkit löydät Pariisin matrokartasta (www.ratp.fr tai googlaus). Myöhäinen saapumisaikasi tosin vaikeuttaa RER-junan käyttöä, kannattaa tarkistaa kulkevatko junat vielä tuohon aikaan. Samoin illan viimeinen Roissybus saattaa lähteä ennen sinua, tarkasta senkin aikataulu. Mikäli joudut turvautumaan taksiin, kannattaa panostaa hotellin kulkuyhteyksiin. Eli mieti mitä ainakin haluat nähdä ja varmista että niihin on helppo kulku hotelliltasi.

        Bon voyage!


    • Pariisissa asustava

      CDG:lle pääsee mm. busseilla ja RER-lähijunalla (B-linja). Viimeinen juna lähtee CDG terminaali 2:sta klo 22h55 ja terminaali 1:stä klo 22h58.
      Viimeinen Roissybus Opéralle lähtee klo 23.00. Viimeinen Cars Air France -bussi Porte Maillot'lle lähtee sekin klo 23.00.
      Tämän jälkeen vaihtoehtona on taksi tai yöbussi. Yöbussi N148 lähtee tasatunnein, klo 01.00, 02.00 jne.Pariisin pohjoisten lähiöiden läpi kulkeva yöbussi voi huonolla tuurilla kuitenkin olla vähän turhan eksoottinen kokemus. Taksi ei ole ollenkaan huono vaihtoehto, yöllä harvemmin on kovasti liikennettä ja taksat ovat edullisempia kuin Suomessa. Matka keskustaan maksaa nelisenkymppiä (riippuen tietysti minne Pariisiin matkaat), siis ellei ruuhkia ole. Taksi kannattaa kuitenkin CDG:llä ottaa taksitolpalta, siellä on liikkeellä kaikenlaista viheltäjää ja pimeän taksin tarjoajaa.

      Alla linkki liikennevälinevaihtoehtoihin:
      http://www.aeroportsdeparis.fr/ADP/en-GB/Passagers/Access-maps-car-parks/Paris-CDG/Access/public-transport/
      http://www.ratp.fr/en/ratp/c_22215/charles-de-gaulle-airport/

      Pariisin julkiset toimivat tehokkaasti, metrolla pääsee nopeasti paikasta toiseen, joten jos hotelli on kaupungin sisällä, sinulla tuskin menee tuntikaupalla matkoihin. Ellei kohdalle satu lakkoa tms. ;) Bussilla liikkuessa näet lisäksi maisemia.Hotellia valitessa tarkistat vain, että lähellä on metroasema. Ja jos aseman kautta kulkee useampi linja, sen parempi.

    • Pariisin matkaaja

      Paikalla asustava antoikin hyvät neuvot liikkumisesta. Itse käyttäisin taksia, vaikka se vähän maksaakin. Helpottaa menoa oleellisesti.

      Perinteisiä turistialueitahan ovat keskustasta koiliseen olevat alueet, mutta paikoitellen siellä ei ole kuin turisteja. Omaksi suosikikseni on noussut viides kaupunginosa. Hotellilta ei ole edes vitosen eteläreunasta hirveän pitkä matka keskustaan, joten sen voi vaikka kävellä.

      Paras tapa hakea hotellia on mielstäni Via Michelin, mutta hinnat kannattaa tarkastaa muualtakin.

      http://www.viamichelin.com/web/Cartes?layers=0001&strLocid=32NDJ2dGE1NzUwMDUxMGNORGd1T0RRMU5EWT1jTWk0ek5EUTFNZz09

      Sisään kannattaa mennä karttatoiminnon kautta, ei hotellihaun kautta. Yläreunasta voi sitten klikata hotellit näkymään.

      • ensikertaa..

        Kiitos kaikille teille neuvoista, oli paljon apua. Olen itse valinnut monia hotelleja booking.com:sta ja en voi itse maksaa kuin enintään 400e asumisestani. Joten olen löytänyt itselleni parhaimmat vaihtoehdot ja jos kerran niissä esitteissä lukee, että hyvät yhteydet keskustaan ja metroasema on niissä kaikissa lähellä sekä jotkut hotelleista on eiffel tornin vieressä, joten en usko, että siitä on ongelmaa. Varmasti kaikista näistä kaupungin sisällä on helpot yhteydet, ainakin itse lukenut ja mitä muut ovat kommentoineet.
        Toivottavasti matka sujuu hyvin ja kaikki onnistuu. Kiitos! :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 154
      4453
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      4040
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2720
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      21
      1643
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1571
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe