Kun kilot ei jäänytkään laitokselle... => Imetys+laihdutus?

s.t

Täälä on äiti jolta EI tippunu paino laitoksella kun tasan vauvan verran, eli 3,5kg... . Eikä näytä tippuvan imettämälläkään... Vauva on pian4kk. (Ja minä 84 kg ja 162cm.) Ajattelin täysimettää sinne 6kk ikäänasti, kuten edellisilläkin kerroilla. Tää on kolmas lapseni. Edellisiltä on jääny molemmilta n. 10kg...

No ongelma on tuo paino! Haluan laihtua, mutta entäs imetys?! Järki kieltää vähentämästä ruokaa. Rasvat kuulemma kerää elimistön myrkyt eli jos ne hylkään maito voi mennä myrkylliseksi... Vauva on kuitenkin tärkeempää kun mun läskini...

Vähentääkö tuo liikunnan lisääminen maidon eritystä? Vatsalihaksia oon nyt ruvennu tekemään. Pakkasten takia ei oikein lenkkeily käy säännöllisesti.

11

3105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --------------------

      Ulos vaan lenkille. Kerrospukeutuminen estää palelun ja juostessa nyt muutenkin tulee lämmin.

      Tuskin urheilu maidon eritystä vähentää.

    • tekosyyt pois

      Rasva kerää elimistön myrkyt vain jos laihdutat LIIAN nopeassa tahdissa. Tuo kuulostaa nyt ihan tekosyyltä, samoin kuin se ettei pakkasella muka voi lenkkeillä. Imetys ja vaunulenkit ovat ainakin mulla olleet tosi tehokas yhdistelmä ja kiloja lähtee tasaisesti reilu kilo kuukaudessa, se ei ole liian nopea tahti eikä myöskään vaikuta maitomääriin. Myös ruokailua kannattaa vähän tarkkailla eli herkut ja yösyöpöttely pois! (nuo kaksi olivat minulla syynä siihen kun paino ei pariin kuukauteen laskenut ollenkaan) Olen samanpituinen kuin sinä ja paino synnytyksen jälkeen oli 72kg, nyt viiden kuukauden jälkeen enää 65kg.

    • suurperheen äiti

      Jätä ruokavaliosta pois sokeri ja valkoinen vehnäjauho, ei ihan orjallisesti, voi sitä kylässä herkutella ja joskus pullaa leipoa :) Syö viisi ateriaa päivässä. Huolehdi, että joka aterialla syöt jotain kasvista, hedelmää tai marjaa. Joka aterialla myös jotain maitotuotetta. Syö lautasmallin mukaan, älä santsaa. Syö yhden kappaleen säännöllä (esim yksi ruisleivänsiivu/ateria, yksi lasi maitoa tai piimää jne). Juo kolme litraa vettä päivässä imetysaikana, muuten kakai litraa.

      Käy joka päivä vaunulenkillä jos pakkasta alle 10. Jumppaa joka päivä kotona 1/2 - 1 tuntia. Sunnuntaisin voit levätä. Eiköhän se siitä :)

      • suurperheen äiti

        Vielä lisään, että sokeria ei saa korvata makeutusaineilla. Kun tekee tolkuttomasti mieli makeeta, käytä hunajaa tai sitten ihan sokeria, mutta ei makeutusaineita. Ja käytä mahdollisimman käsittelemättömiä ruoka-aineita. Meillä esim haetaan navetalta raakamaitoa ja luomuviljelijältä jyvät ja jauhetaan ne ite. Mutta kyllä ihan kaupan maitokin on hyvää ja kaurahiutaleet ja ruishiutaleet kelvollisia :) Ja sitten ihan perusruokaa kasviksista (myös pakasteet on hyviä), kalasta, kanasta ja lihasta. Makkaraakin voi käyttää ruuanvalmistuksessa.


      • s.t
        suurperheen äiti kirjoitti:

        Vielä lisään, että sokeria ei saa korvata makeutusaineilla. Kun tekee tolkuttomasti mieli makeeta, käytä hunajaa tai sitten ihan sokeria, mutta ei makeutusaineita. Ja käytä mahdollisimman käsittelemättömiä ruoka-aineita. Meillä esim haetaan navetalta raakamaitoa ja luomuviljelijältä jyvät ja jauhetaan ne ite. Mutta kyllä ihan kaupan maitokin on hyvää ja kaurahiutaleet ja ruishiutaleet kelvollisia :) Ja sitten ihan perusruokaa kasviksista (myös pakasteet on hyviä), kalasta, kanasta ja lihasta. Makkaraakin voi käyttää ruuanvalmistuksessa.

        Joo, ei tuo pakkanen mua haittaa vaan vauvaa...

        Vaaleeta leipää oon vähentäny. Mutta jos vehnäj. hylkää niin millä kastikkeet saa paksuiksi?

        Tiedän että karkit maistuu liikaa mulle...
        Yösyönti ei oo ollu mun juttu koskaan. Mutta jano on kyllä öisin... Ylipäältään juon sen2 llitraa kevyesti päiväs. Pitänee silti lisätä vielä...

        Ruokani on ite tehtyä. Ja maito on omasta navetasta. (Kaupanmaito ei muuten oo hyvää :) )
        Maito on puolen vuoden päästä ehkä luomua jos valio niin suo... Milä jauhat viljan ite?


      • suurperheen äiti
        s.t kirjoitti:

        Joo, ei tuo pakkanen mua haittaa vaan vauvaa...

        Vaaleeta leipää oon vähentäny. Mutta jos vehnäj. hylkää niin millä kastikkeet saa paksuiksi?

        Tiedän että karkit maistuu liikaa mulle...
        Yösyönti ei oo ollu mun juttu koskaan. Mutta jano on kyllä öisin... Ylipäältään juon sen2 llitraa kevyesti päiväs. Pitänee silti lisätä vielä...

        Ruokani on ite tehtyä. Ja maito on omasta navetasta. (Kaupanmaito ei muuten oo hyvää :) )
        Maito on puolen vuoden päästä ehkä luomua jos valio niin suo... Milä jauhat viljan ite?

        http://www.luomukauppa.fi/fi/403/t_255

        Kastikkeen voi saostaa maizenalla, mutta ei se kastikkeen vehnäjauho niin ratkasevaa ole. Ratkasevaa on vaalee leipä ja leivonnaiset. Ja ne karkit :) Tummaa suklaata sen sijaan voi kyllä nauttia vaikka päivittäin. Sitä ei tule paljoa kerralla edes syötyä kun on sen verran tujua. Muutamalla palalla saa makeenhimoa kuriin. Mutta vain jos tykkää tummasta suklaasta, kaikki ei tykkää.

        Ihanaa että teillä maito omasta navetasta! Pääseekö lehmät ulkoilemaan?


      • s.t
        suurperheen äiti kirjoitti:

        http://www.luomukauppa.fi/fi/403/t_255

        Kastikkeen voi saostaa maizenalla, mutta ei se kastikkeen vehnäjauho niin ratkasevaa ole. Ratkasevaa on vaalee leipä ja leivonnaiset. Ja ne karkit :) Tummaa suklaata sen sijaan voi kyllä nauttia vaikka päivittäin. Sitä ei tule paljoa kerralla edes syötyä kun on sen verran tujua. Muutamalla palalla saa makeenhimoa kuriin. Mutta vain jos tykkää tummasta suklaasta, kaikki ei tykkää.

        Ihanaa että teillä maito omasta navetasta! Pääseekö lehmät ulkoilemaan?

        Jep! Ja mikäli valio tekee luomusopimuksen, ulos pääsee kaikki yli 3kk ens kesänä. Kuuluu ehtoihin, kuten talvi liikunta lehmillä.

        Kylläpäs on hyvin hinnoteltu mylly!! Onkohan nuita halvempia???

        Tummasuklaa on ihan hyvää, ei vaan tuu ostettua useinkaan. Taidan vaihtaa irtokarkit niihin...


      • suurperheen äiti
        s.t kirjoitti:

        Jep! Ja mikäli valio tekee luomusopimuksen, ulos pääsee kaikki yli 3kk ens kesänä. Kuuluu ehtoihin, kuten talvi liikunta lehmillä.

        Kylläpäs on hyvin hinnoteltu mylly!! Onkohan nuita halvempia???

        Tummasuklaa on ihan hyvää, ei vaan tuu ostettua useinkaan. Taidan vaihtaa irtokarkit niihin...

        Myllyt on kalliita, mutta tuo on kalleemmasta päästä, koska siinä on tuo puristin, joka tekee hiutaleita. Googleta ja vertaile hintoja.

        Ihanaa kun lehmät pääsee ulos! Kyllä eläimillä täytyy olla normielämä :)


    • lotella

      Tuohon, vähentääkö liikkuminen maidoneritystä; ei vähennä. Liikkuessa verenkierto koko kehossa ja myös rinnoissa lisääntyy, jolloin maitoakin erittyy enemmän ja maitoon siirtyy äidin verestä enemmän hyödylliiä aineita kuin paikallaan lötköteltäessä- Eli liikkumaan vaan ja HETI! Olen muuten kätilö.

      • nauti vauva-ajasta

        ainakin täysimetyksen ajan.. Eli ei kannata stressata täysimetyksen aikana noista kiloista liikoja. Seuraa vaan (kerran viikossa vaa'alla!), että ei tule lisää. Painonpudottamisen aika on sitten myöhemmin :) Kannattaa toki syödä terveellisesti ja liikkua säännöllisesti myös imetysaikana. Minulla nousi paino raskausaikana 10kg ja vain 3 jäi laitokselle. Loput 7 aion pudottaa sitten kun lopetan imetyksen. Olin normaalipainoinen ennen raskautta.


    • ewfadfa

      Itsellä kanssa 3,5kk ikäinen vauva, jota täysimetän. Itse olen saanut kaikki raskauskilot (joita tuli 11kg) karistettua siten, että en ole herkutellut kuin 1-2 päivänä viikossa ja kohtuudella. Enkä itse voi edes pitkiä vaunulenkkejä tehdä, koska hoidettavana myös vajaa 2-vuotias esikoinen, joka ei pysy/halua enää istua sisaristuimessa, vaan hän haluaa itse kävellä, joten taaperon kanssa käveleminen ei oikein käy liikunnasta :-). Suosittelen, että menet Kiloklubin sivuille, se on ilmainen ja sinne voit laittaa omat tietosi ja ohjelma kertoo, paljon ja miten sinun tulisi syödä terveellisesti, jotta laihtuisit. Itse olen lisännyt 500 kaloria tuohon ohjelman suositukseen, koska se ei huomioi imetystä (tarttis jotain 500 kaloria siis lisää jos imettää). Käyn kuiteskin 1-2 krt / vko jumpassa, koska en pääse pitkille vaunulenkeille kuin harvoin jos joku toinen hoitaa esikoista. Älä missään nimessä ole nälässä jos imetät, mutta vähennä leivän ja makeisten syömistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1965
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      140
      1445
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe