Kertoisitteko bichon frisén omistajat ja muutkin vähän tuosta rodusta. Olen kuullut, että tuo valkea karvapallo on leikkisä ja tahtoo miellyttää omistajaansa. Kuinka helppo opetettava bichon on? Turkki ilmeisesti vaatii paljon hoitoa. Trimmaatteko koiranne itse vai käytättekö trimmaajalla? Kaipailisin tosiaan omakohtaisia kokemuksia (ei siis linkkejä bichon frise sivuille, koska ne löydän itsekin netistä ja monilla sivuilla olen vieraillutkin). Harkinnassa olisi siis bichon frisen hankkiminen. Eivätkös pennut ole siinä 1000 euron luokkaa? Mites muuten allergia bichon frise, olen kuullut että monet, jotka ovat muille roduille allergisia eivät saa allergiaoireita bichoneista!?
Kiitos jo etukäteen kaikille, jotka kertovat kokemuksistaan:)
bichon frisé
57
26081
Vastaukset
- *Ninna*
Kommentoisin vain tuota allergia-asiaa. Elikkä ei ole olemassa sellaista koirarotua, joka ei aiheuttaisi allergiaa. Koira-allergian aiheuttavat proteiinit, joita on koiran hilseessä, syljessä ja virtsassa. Monilla ihmisillä on se uskomus, että koiran karvat aiheuttavat allergiaa, mutta näin ei ole. On tietenkin myös yksilöllistä, että mikä aiheuttaa kenellekin allergiaa ja voi olla, että joku rotu sopii allergiselle paremmin kuin toinen. Toiselle allergisia oireita voi tulla hilseestä ja toiselle taas koiran nuolaisu aiheuttaa ihoon paukaman.
On todella ikävää, että esim. bichonia joskus myydäään allergisoimattomana rotuna. Jos tuttavapiirissäsi on bichoneita, niin kannattaa viettää paljon aikaa niiden kanssa, koska silloin näet tuleeko sinulle mitään oireita.- anni
se on:) olen toki tietoinen siitä, että jokaisessa koirassa on allergeeneja, kuin myös siitä että allergioita on kovin monenlaisia. en kuitenkaan usko olevani täysin väärässä sanoessani, että on ihmisiä joille muut rodut aiheuttava allergiaa, mutta bichon frisestä he eivät saa oireita. tämä ei toki päde kaikkiin allergisiin ihmisiin ja on hyvin yksilöllistä.
mutta edelleen kaipailen kommentteja tuosta bichon frise rodusta. - *Ninna*
anni kirjoitti:
se on:) olen toki tietoinen siitä, että jokaisessa koirassa on allergeeneja, kuin myös siitä että allergioita on kovin monenlaisia. en kuitenkaan usko olevani täysin väärässä sanoessani, että on ihmisiä joille muut rodut aiheuttava allergiaa, mutta bichon frisestä he eivät saa oireita. tämä ei toki päde kaikkiin allergisiin ihmisiin ja on hyvin yksilöllistä.
mutta edelleen kaipailen kommentteja tuosta bichon frise rodusta.Sen verran vielä tästä aiheesta, että on myös olemassa ihmisiä, joille esim. noutaja ei aiheuta allergiaa ja bichon frise aiheuttaa. Sitä ei voi ikinä ennalta tietää, eikä pidä luottaa siihen, jos kasvattaja sanoo, että sinulle ei nyt tule tästä koirasta alergiaa. Ei pahalla :)
- bichon frise
anni kirjoitti:
mutta edelleen kaipailen kommentteja tuosta bichon frise rodusta.Bichon frisestä ei lähe koskaan karvaa!!! Minun mielestäni se pätee kaikkiin allergioihin! Itse saan kohta bichon frisen tällä tai ens viikolla!!! Ja olen lukenut internetistä ja jopa kuullut että tämä rotu pätee kaikkiin allergioihin!!! Sen koiran turkki on tosin kova homma huolataa!!! Jos otat tallaisen koiran niin kannattaa varautua siihen etta sitä koiraa pitää huoltaa hyvin!!!
- miiuu
bichon frise kirjoitti:
Bichon frisestä ei lähe koskaan karvaa!!! Minun mielestäni se pätee kaikkiin allergioihin! Itse saan kohta bichon frisen tällä tai ens viikolla!!! Ja olen lukenut internetistä ja jopa kuullut että tämä rotu pätee kaikkiin allergioihin!!! Sen koiran turkki on tosin kova homma huolataa!!! Jos otat tallaisen koiran niin kannattaa varautua siihen etta sitä koiraa pitää huoltaa hyvin!!!
bichonista ei lähde karvaa, mutta karva ei olekaan se mikä aiheuttaa allergiaa.
- bichon frise
miiuu kirjoitti:
bichonista ei lähde karvaa, mutta karva ei olekaan se mikä aiheuttaa allergiaa.
Haluaisin vähän lisää kommenntteja tästä bichon frise rodusta!!!!
- meillä on
bichon frise kirjoitti:
Haluaisin vähän lisää kommenntteja tästä bichon frise rodusta!!!!
Moi. Itse olen kovasti allerginen koirille ja kissoille. Muutama vuosi meille hankittiin Bichon Frise, eikä se ole aiheuttanut mitään oireita. Ennen hankintaa kävin "kokeilemassa" oire-herkkyyttä naapuruston Bichon Frise -koirien luona. Mahdottoman kiva kaveri, oikea ihmisen ystävä. Turkki vaatii työtä, mutta meillä on tyydytty lyhyempään karvamalliin, jonka voi myös itse leikata - silti toki tarvitsee säännöllistä karstausta ja esim. uintireissun jälkeen odottaa kotona kylpy ja föönaus. Mutta tämän kaverin kanssa se on ihan mukavaa - koira nauttii kylvettämisestä tosi paljon.
- vanessa kamunen
bichon frise kirjoitti:
Bichon frisestä ei lähe koskaan karvaa!!! Minun mielestäni se pätee kaikkiin allergioihin! Itse saan kohta bichon frisen tällä tai ens viikolla!!! Ja olen lukenut internetistä ja jopa kuullut että tämä rotu pätee kaikkiin allergioihin!!! Sen koiran turkki on tosin kova homma huolataa!!! Jos otat tallaisen koiran niin kannattaa varautua siihen etta sitä koiraa pitää huoltaa hyvin!!!
ok pidän huolta siitä jos edes saan sitä kiitti neuvosta muutes onko sulla tyttö vai poika koira?
- ohikulkija
Ite oon allerginen mm. koirille ja villiksistä ja bichoneista saan pahimmat oireet. Kohdallani toi väite, et bichonista ei tulis oireita, on potaskaa. Eihän siit hilsettä lähe niin paljoo, (kiitos turkin) mut kuolaa, kakkaa ja pissaa se silti erittää, jotka nekin siis allergisoivat.
- Jussi
Bichoneista irtoaa vähemmän allergisoivaa pölyä kuin muista koirista, koska ne olisi hyvä pestä kerran viikossa. Ainakin omien kokemusteni mukaan eräs joka on erittäin allerginen koirille ja astmaatikko voi olla pidempäänkin bichonin kanssa. Saman katon alle allergikko ja mikään koira eivät kuitenkaan sovi. Jos mitä tahansa koiraa pesee viikon välein siitä taatusti irtoaa vähemmän "pölyä" kuin tavallisesti, mutta niin usein tehtävät pesut eivät sovi kaikille koirille. Bichonille se sopii kun sillä ei ole alusvillaa eikä -rasvaa.
Luonteeltaan bichonit ovat iloisia, mutta hieman arkoja. Kannattaa ottaa pentu hyvältä kasvattajalta vaikka kuinka joutuisi odottamaan, sillä paljon on perinnöllisiä vikoja. Polvissa, lonkissa, sydämmessä ja silmissä eniten vikoja.
Kaiken kaikkiaan ihana pikkukoira, jonka turkissa jonkun verran hommaa (kannattaa pitää ihan lyhyenä) ja joka oppii helposti temppuja kun vaan jaksaa opettaa. - ohikulkija
"Ja sitten parin vuoden päästä on iso määrä bichoneita vailla uutta kotia tai eläinlääkärin nukutuspöydällä!"
Vaikka ei siihen mene edes paria vuotta. :(
Mun logiikka sanois, että kun pestään esim. koiraa usein, ni siitä lähtis enemmän hilsettä, koska iho kuivuu, eikä normaalia rasvakerrosta kerkiä kertymään. Mutta jos bichoneilla ei tätä rasvaa ole ennestäänkään niin... - Nimetön
Jussi kirjoitti:
Bichoneista irtoaa vähemmän allergisoivaa pölyä kuin muista koirista, koska ne olisi hyvä pestä kerran viikossa. Ainakin omien kokemusteni mukaan eräs joka on erittäin allerginen koirille ja astmaatikko voi olla pidempäänkin bichonin kanssa. Saman katon alle allergikko ja mikään koira eivät kuitenkaan sovi. Jos mitä tahansa koiraa pesee viikon välein siitä taatusti irtoaa vähemmän "pölyä" kuin tavallisesti, mutta niin usein tehtävät pesut eivät sovi kaikille koirille. Bichonille se sopii kun sillä ei ole alusvillaa eikä -rasvaa.
Luonteeltaan bichonit ovat iloisia, mutta hieman arkoja. Kannattaa ottaa pentu hyvältä kasvattajalta vaikka kuinka joutuisi odottamaan, sillä paljon on perinnöllisiä vikoja. Polvissa, lonkissa, sydämmessä ja silmissä eniten vikoja.
Kaiken kaikkiaan ihana pikkukoira, jonka turkissa jonkun verran hommaa (kannattaa pitää ihan lyhyenä) ja joka oppii helposti temppuja kun vaan jaksaa opettaa.Ensinnäkin minkä ihmeen takia pitäis pitää ihan lyhyenä bichonin karva?????*ällistynyt* Bichonilla kuuluu olla karvaa..ei tosin liian pitkäksi pidä antaa kasvaa muuten takkuuntuu,mutta kamalan näköistä on kun kaupungilla tulee kynittyjä bichoneita vastaan =( ja toinen asia mihin vastaan omalta kohdaltani on että olen pahasti koira allergikko..saan oireita niin syljestä kun hilseestäkin,mutta itselläni on bichoni ja alkuun kun rotuun totuttelin tuli lieviä silmäoireita mutta mitä enemmän olin sitä vähemmäksi ne kävi ja nykyisin ei tule minkäänlaisia oireita...Muista koirista kyllä tulee..Veljeni noutaja on kaikkein pahin allergian aiheuttaja minulle..
- Ellaaaaa
Nimetön kirjoitti:
Ensinnäkin minkä ihmeen takia pitäis pitää ihan lyhyenä bichonin karva?????*ällistynyt* Bichonilla kuuluu olla karvaa..ei tosin liian pitkäksi pidä antaa kasvaa muuten takkuuntuu,mutta kamalan näköistä on kun kaupungilla tulee kynittyjä bichoneita vastaan =( ja toinen asia mihin vastaan omalta kohdaltani on että olen pahasti koira allergikko..saan oireita niin syljestä kun hilseestäkin,mutta itselläni on bichoni ja alkuun kun rotuun totuttelin tuli lieviä silmäoireita mutta mitä enemmän olin sitä vähemmäksi ne kävi ja nykyisin ei tule minkäänlaisia oireita...Muista koirista kyllä tulee..Veljeni noutaja on kaikkein pahin allergian aiheuttaja minulle..
Eikös se ole kaikkien bichoneitden omistajien oma valinta pitääkö sitä karvaa lyhyempänä kuin yleensä. Jotkut omistajat ei tykkää rodun "pallomaisuudesta", mutta ovat silti valinneet rodun koska rotu on leikkisä, kiltti yms...
- koira fani
Ellaaaaa kirjoitti:
Eikös se ole kaikkien bichoneitden omistajien oma valinta pitääkö sitä karvaa lyhyempänä kuin yleensä. Jotkut omistajat ei tykkää rodun "pallomaisuudesta", mutta ovat silti valinneet rodun koska rotu on leikkisä, kiltti yms...
mäkin mietin että onko
karvan päässä oltava
pallo vai eikö
se saa
ollatavallinen niiku
pppppppppppppppeeeeeeeeeeeeeeeeennnnnnuiillllllllllllllllllllllllaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa3 - niin kävi
Juurikin sama ongelma mulla. Koiran hilse ei tee mitän mutta kuola ja uloste ovat ns myrkkyä. Syljestä (kuolasta) tulee ihottumaa.
Paisi että en allekirjoita sitä että jostain rodusta tulee pahemmin tai huonommin allergiaa.
- nina
rodun luonteesta yms. omia kokemuksia. jätetään tämä allergia asia nyt tähän.
- eräs vain
Onhan tämä nyt vähän myöhään, mutta jos jotain vielä kiinnostaa...
Kerron nyt omasta kokemuksesta ja siitä mistä olen lukenut. Voihan se olla erilaillakin, mutta bichonit joita minä olen tavannut ovat tälläisiä.
Bichon on luonteeltaan todella ihmisrakas. Monet ovat "diivailijoita" jotka viihtyvät sylissä. Ne ovat myös itsepäiviä ja koulutuksessa täytyy olla selkeä ja johdonmukainen, ettei vaan päästä bichonia perheen pomoksi. Siitä ei hyvää seuraa. Koulutuksessa täytyy myös motivoida koiraa koko ajan, sillä bichonit ovat seurakoiria eivätkä mitään paimenkoiria. Omistajalla täytyy olla huumorintajua ja kärsivällisyyttä. Turkki on nimittäin ERITTÄIN työläs. Monissa paikoissa neuvotaan hoitamaan päivittäin, mutta minä teen sen ainakin kerran viikossa kunnolla. Siihen menee helposti reilusti yli kolme tuntia, jos ei omista turbokuivaajaa (maksaa n. 300 e). Peseminen on tarkkaa ja täytyy tehdä oikealla tavalla. Turkin pois leikkaaminen ei ole mikään ratkaisu, ei bichon ole bichon ilman turkkia.
Ruokinta ja liikunta ovat vähän helpompia juttuja. Bichon nauttii pitkistä lenkeistä, mutta ei vaadi niitä. Jotkut koirat ovat hyvin nirsoja ruoan suhteen, useimmat minun tapaamistani ovat aika ahneita. Bichoneilla esiintyy kuitenkin jonkin verran allergioita, joten täytyy olla tarkkana. Vääränlainen ruokinta saattaa aiheuttaa myös silmävuotoa.
Jos harkitset bichonin ottoa, kannattaa tutustua aikuisen koiran turkin hoitoon. Pennulla se on kohtuullisen helppoa vielä. - Bichon123
Bichonit ovat kilttejä ja eloisia koiria. Ainakin tuo meidän bichoni oppii asiat todella nopeasti, joten ne ovat helposti koulutettavia koiria. Olen muutenkin kuullut ettei kouluttamisessa ole mitenkään ihan kauhea työ. Bichoneilla vain on tapana oppia hieman myöhemmin sisäsiistiksi kuin muilla roduilla, mutta kyllä ne siihen oppivat jo vuoteen mennessä, yleensä ainakin. Yksilöllistähän se on :) Voihan joku bichoni oppia nopeastikin sisäsiistiksi :) Juu, turkki karstataan kerran päivässä ja turkki täytyy myös kammata niin usein, ettei siihen tule takkuja. Pesukin täytyy tehdä 1-2 viikon välein. Me käytämme bichonimme trimmaajalla, mutta sitten kun tuo koira hieman kasvaa, niin käydään ehkä trimmauskurssi.
Hinta on tosiaan siinä 1000 euron kieppeillä :)
Täysin allergisille sopivaa koiraa ei ole olemassa, mutta bichonit käyvät kuitenkin paremmin allergisille, sillä niistä ei lähde karvaa, eikä niillä siis ole karvanlähtö-aikaakaan. Hilsettäkin lähtee ehkä vähän vähemmän kuin muista, joten joillekkin allergisille bichon käy. Mutta jos sitten ottaa bichoni, ja on allerginen, vaarana on, että sitten koirasta tuleekin allergiaa ja siitä täytyy luopua.
Jotkut kasvattajat ovat ainakin sanoneet,ettei heidän bichoneistaan tule heille allergiaa.
Onnea koiran hankintaan!- J055U bichon
Joo itse hankin Bichonin pennun täss pari viikkoa sitten ja mukava on ollut:)sen verran vielä että harkitse tarkaan että otatko tytön vai pojan koska jos esim asut kerrostalossa tai talossa jossa ei olisi niinkään paljon tilaan niin jos otat tytön kannattaa harkita tekeekö pentuja koska jos et tee etkä kastroloi on melkeen varmaa että koira saisi kohtu-tulehduksen,yms..kaiken kaikkiaan rotu on aivan ihana ja leikkisä:)
- Pehla
Meillä oli Bichon frise enkä ole koskaan tavannut iloisempaa ja leikkisämpää koiraa! Oli mukava tulla aina koulusta kotiin kun hellyyttävä karvapallo tuli heti ovelle tervehtimään. Lisäksi oma Bichonini oppi nopeasti kaikennäköisiä perustemppuja kuten tassun antamista yms.. Huonona puolena kuitenkin oli, että bichonini oli todella utelias ja kasvattajan mukaan kannatti ottaa vakuutus, sillä vuoden ikäisinä ne ovat uteliaisimmillaan ja karkaavat helposti ja yleisin kuolinsyy olisi auton alle jääminen. Ja näin kävikin. Joten kannattaa siis olla todella varovainen kun tulee ovesta sisään. Oma koirani ei ollut kanssani koskaan karannut ,mutta se oli vanhempieni kanssa lapissa viettämässä joulua ja sai siellä temmeltää vapaana. Kotona Etelä-Suomessa ei ollut juurikaan lunta, mutta kun lunta tuli, juoksi koirani innoissaan pihalle kun äitipuoleni tuli kaupasta kotiin. Eikä autoilija tietenkään erota valkoista karvapalloa lumesta.
Muuten kaikin puolin ihana koira! Veljelleni bichon ei tuottanut allergisia oireita vaikka hän onkin suht allerginen. Toki riippuu henkilöstä. Meidän pentu oltiin ostettu Oulusta, uros ja maksoi muistaakseni n.1200e.. Meidän Bichon kuitenkin oli sen verta kranttu ettei suostunut syömään muuta kuin kotiruokaa tai vastaavaa eikä juuri yhtään tavallisia koiran nappuloita, sillä kasvattaja oli kaiketi opettanut sen syömään kotiruokaa (esim maksalaatikkoa..). Ensimmäisenä päivänä pentu pelkäsi juoda, sillä juomakuppi oli teräksen värinen ja näin se pelkäsi siitä näkyvää omaa kuvaansa. Bichonini ei juurikaan haukkunut ja se oli kovin kiinnostunut toisista koirista, muttei ollut ollenkaan vihanen niitä kohtaan. Joskus kuullessaan jonkun epäilyttävän äänen se röyhisti rintaansa ja päästi möreän haukahduksen puolustaakseen, mutta oli samalla hetkellä valmiina juoksemaan karkuun :D
Tälläisiä kokemuksia minulla on Bichonista ja suosittelen sen hankintaan jos vain siihen on mahdollisuudet ja intoa ulkoiluttaa ja seurustella sen kanssa.- virtahepoa
eli jos haluat pienen turkkikoiran, joka on helppo opettaa niin hanki villakoira. Villakoiran turkki on myös helpompi kuin bichoonilla.
Bichon on vaikea koulutettava verrattuna villakoiraan.
.
Eka koira oli bichon, joka karkasi jo 8 viikon ikäisen niin pitkälle kuin jalat kantoi jos joku ihminen sattui samaan metsään kilometrin säteellä. Tuli luokse jos kinkkku oli riittävän hyvää ja sitä oli runsaasti. Olisi varmaan kotiutunut kenen hyvänsä luokse ilman ikävää.
Seuraava koira oli villakoira, joka pysyi lähellä jo 8 viikon ikäisenä ja sen jälkeenkin ilman mitään ihmeellisyyksiä. Ikävöi isäntää ja emäntää hyvin äkkiä, ei karkaile, on tosi oppivainen.
Itse koin, että kirjat huijaavat...bichon ei todellakaan ole niin oppivainen kuin villakoira. Sen olen nähnyt moneen kertaan vuosien varrella. - minusta..
virtahepoa kirjoitti:
eli jos haluat pienen turkkikoiran, joka on helppo opettaa niin hanki villakoira. Villakoiran turkki on myös helpompi kuin bichoonilla.
Bichon on vaikea koulutettava verrattuna villakoiraan.
.
Eka koira oli bichon, joka karkasi jo 8 viikon ikäisen niin pitkälle kuin jalat kantoi jos joku ihminen sattui samaan metsään kilometrin säteellä. Tuli luokse jos kinkkku oli riittävän hyvää ja sitä oli runsaasti. Olisi varmaan kotiutunut kenen hyvänsä luokse ilman ikävää.
Seuraava koira oli villakoira, joka pysyi lähellä jo 8 viikon ikäisenä ja sen jälkeenkin ilman mitään ihmeellisyyksiä. Ikävöi isäntää ja emäntää hyvin äkkiä, ei karkaile, on tosi oppivainen.
Itse koin, että kirjat huijaavat...bichon ei todellakaan ole niin oppivainen kuin villakoira. Sen olen nähnyt moneen kertaan vuosien varrella.Luin jo monen kirjoittavan että bisonilla kuuluisi olla pitkä turkki, muuten se ei ole bichon? Talvella kannattaakin pitää pitkä karva, mutta miksei esim. kesällä voisi leikata lyhyemmäksi: koiralla ei olisi niin kuuma, punkit löytyvät nopeammin ja ei se sitä itse koiraa miksikään muuta. Minä ainakin pidän kesällä pisonillani lyhyttä turkki.
- bichon frisen omistaja
Bichon frise on tosiaan yleensä leikkisä ja helposti oppiva. juu turkki on bisoonien rotujen ylpeys ja siitä on pidettävä paljon huolta. jos olet valmis käyttämään n.tunnin turkinpesuun viikossa plus sitten kaikki harjaukset karstaukset ymsyms.(suoritettava joka päivä) mutta uskon että jos olet valmistunut tähän ja intoa riittää koirille se hoituu...oppimisesta vielä sen verran että bisooneja niinkuin muitakin koiria kouluttettava kärsivällisesti , innostuttavasti ja virheet täytyy oikoa. käytän itse sedälläni trimmauttamassa...(tästä järjestetään melkein paikkakunnittain kursseja) hinta on aivan oikeen 1000 euron luokkaa. mikään koira ei ole sellainen etteikö se aiheuttaisi allergiaa..se on yksilöllistä...mutta se ei siinä mielessä ettei siitä lähde ollenkaan karvaa.onnea sinulle tulevalle bisoonin omistajalle!
- *~*
Minulle on tulossa bichon frise narttupentu elokuun viimeinen päivä ja olen astmaatikko ja koirille allerginen. Olen aina halunnut koiraa, ja koska bichonilla ei ole pohjavillaa jossa allergiaa aiheuttava hilse pesii, valitsin tämän rodun.
Kaikki sanovat täällä että karva ei aiheuta allergiaa, vaan kakka ja pissa yms. Kuinka moni koira kakkaa sisälle? Normaalisti sisäsiistiksi koulutettu koira tekee tarpeensa ulos. Se tarkoittaa sitä, ettei sisällä ole allergisoimassa noita eritteitä. Pentuna asia toki on eri, jos vauvaa ei vielä ole koulutettu tekemään tarpeensa ulos. Allergikon olisi hyvä siis kouluttaa koira tähän asiaan heti.
Oma näkemykseni on se, että kun olen astmaatikkona ja allergikkona erittäin herkkä saamaan aivastuskohtauksia ja nuhaa pölystä, niin koiran hilse ja joka paikassa leijuvat karvat ovat varmasti minulla suurin allergian aiheuttaja. Ja koska bichoneista lähde karvaa ollenkaan, kuin vain harjatessa, niin karvoja ei tällöin leiju ympäri kämppää, eikä myöskään hilsettä bichoneista lähde ollenkaan. Joten suurin tekijä joka varmasti vaikuttaa astmaatikoilla allergian muodostumiseen, on poissa. Tässä siis syy, miksi bichoneita voisi pitää allergiaystävällisenä koirana.
Kaiken A ja O:han on se, että koiran turkki pidetään siistinä ja hyväkuntoisena, tämä vähentää huomattavasti allergiaoireiden saamisen riskiä, ja toinen tärkeä asia on, että imuroit usein! Koirahan tuo ulkoa hiekkaa yms pölyä mukanaan ja nämä jo aiheuttavat astmaatikolle usein allergiaa.
Jos bichonin turkki pidetään siistinä ja koira on muutenkin koulutettu sisäsiistiksi ja siivoat tarpeeksi usein, on riski allergiaan huomattavasti pienempi. Eihän silti täysin voi koskaan tietää, tuleeko allergiaa. Voisin silti sanoa, että omalla ja koiran siisteydellä voi vaikuttaa erittäin paljon asiaan.- Koiraterapiaa
Perheessämme (kaksi aikuista ja kolme lasta) ei ole koskaan ennen ollut koiraa, ei myöskään meidän vanhempien lapsuusperheissä. Pitkään luulimme, että siitepöly- ja kissa-allergiani takia meille ei voi koskaan koiraa tullakaan. Matkan varrella tuli kuitenkin tavattua muutama bichon frise-koiruli, enkä aivastellut koskaan. Nuorimman lapsen täytettyä viisi, oli kodissamme tilaa koiralle ja päädyimme bichoniin, joka muutti meille heinäkuun puolessavälissä. Allergiaystävällisyyden lisäksi valintaamme vaikuttivat eri lähteistä luetut luonnekuvaukset.
Elämä bichon frisen kanssa on ollut ihanaa!! Pikkuinen on ollut todella ihmisrakas ja erittäin helposti koulutettava (motivointi namupaloilla ja ihmisen huomiolla toimii aina). Aivastellut en ole koskaan, eikä myöskään kukaan meillä kylässä käynyt koira-allergikko. Meidän bichonimme on leikkisä ja iloinen, mutta sisätiloissa ollessaan rauhallinen tapahtumien "seurailija", joka viihtyy kovasti sylissä. Koira rakastaa leikkimistä lasten kanssa ja pitkillä metsäretkillä (koira on vapaana), se pitää tarkasti huolta siitä, että koko lauma on kasassa. Ruoan suhteen meidän koiramme ei ole koskaan ollut nirso, mutta tiedän, ettei näin ole jokaisen "biisonin" kanssa.
Turkin hoitaminen ei ainakaan vielä ole stressannut, pesemme koiran noin kerran kahdessa viikossa ja karstaamme melkein päivittäin.
Mukavaa on ollut sekin, että koirasta on seuraa kahdelle koululaiselle, jotka tulevat meitä aiemmin kotiin. Kokonsa puolesta koira on todella turvallinen, eikä ole mitään vaaraa, että koira saisi lasta kumoon (toisin kuin esimerkiksi kultainen noutaja).
Ainakin meidän koiramme ilmoittaa vieraista haukahtamalla muutaman kerran, mutta koskaan haukkuminen ei ole jäänyt ns. "päälle". Ja aina koira haukkuessaan heiluttaa häntäänsä, sillä uudet ihmiset ovat aina sille mieleen... :o) - Sonya!123
Koiraterapiaa kirjoitti:
Perheessämme (kaksi aikuista ja kolme lasta) ei ole koskaan ennen ollut koiraa, ei myöskään meidän vanhempien lapsuusperheissä. Pitkään luulimme, että siitepöly- ja kissa-allergiani takia meille ei voi koskaan koiraa tullakaan. Matkan varrella tuli kuitenkin tavattua muutama bichon frise-koiruli, enkä aivastellut koskaan. Nuorimman lapsen täytettyä viisi, oli kodissamme tilaa koiralle ja päädyimme bichoniin, joka muutti meille heinäkuun puolessavälissä. Allergiaystävällisyyden lisäksi valintaamme vaikuttivat eri lähteistä luetut luonnekuvaukset.
Elämä bichon frisen kanssa on ollut ihanaa!! Pikkuinen on ollut todella ihmisrakas ja erittäin helposti koulutettava (motivointi namupaloilla ja ihmisen huomiolla toimii aina). Aivastellut en ole koskaan, eikä myöskään kukaan meillä kylässä käynyt koira-allergikko. Meidän bichonimme on leikkisä ja iloinen, mutta sisätiloissa ollessaan rauhallinen tapahtumien "seurailija", joka viihtyy kovasti sylissä. Koira rakastaa leikkimistä lasten kanssa ja pitkillä metsäretkillä (koira on vapaana), se pitää tarkasti huolta siitä, että koko lauma on kasassa. Ruoan suhteen meidän koiramme ei ole koskaan ollut nirso, mutta tiedän, ettei näin ole jokaisen "biisonin" kanssa.
Turkin hoitaminen ei ainakaan vielä ole stressannut, pesemme koiran noin kerran kahdessa viikossa ja karstaamme melkein päivittäin.
Mukavaa on ollut sekin, että koirasta on seuraa kahdelle koululaiselle, jotka tulevat meitä aiemmin kotiin. Kokonsa puolesta koira on todella turvallinen, eikä ole mitään vaaraa, että koira saisi lasta kumoon (toisin kuin esimerkiksi kultainen noutaja).
Ainakin meidän koiramme ilmoittaa vieraista haukahtamalla muutaman kerran, mutta koskaan haukkuminen ei ole jäänyt ns. "päälle". Ja aina koira haukkuessaan heiluttaa häntäänsä, sillä uudet ihmiset ovat aina sille mieleen... :o)Kiitos paljon tekstistäsi, se lämmitti sydäntäni. Meidän perhe on hankkimassa Bichon Friseen, vaikka meillä on kaksi allgergikkoa. Minä olen odottanut koriaa 10 vuotta ja unelmani alkaa käydä toteen kesällä 2010!
Rakastan sitä jo nyt, vaikka tiedän että kova työ on tulossa!
Best Friends Are Forever!
- s
Valkea karvapallero on leikkisä ja tahtoo miellyttää omistajaansa, mutta johdonmukaisuutta saa olla jos aiot bichonin hankkia. Helposti motivoitavissa on, mutta saattaa miellyttää mielummin yleisöä kuin keskittyä oppimiseen. Meillä ei ole koskaan ollut helppoa kilpailussa tai muualla kun on yleisöä ollut paikalla, ei se millään jaksa keskittyä olennaiseen. Hyvin ei olla pärjättý, mutta hauskaa on ollut kaikilla ja pienellä ponnistuksella saa aikaan tuloksia. :D
Turkki ei todellakaan ole helppohoitoinen, tarvitsee todella paljon hoitoa. Kotikoiralla turkki ei tarvitse samanlaista hoitoa, kun taas näyttelykoiran turkkia hoidetaan ainakin kahdesti päivässä..Näyttelyissähän me ei olla käyty, eikä tulla tulevaisuudessakaan käymään. Ei ole meidän juttu. :-) Itse trimmaan oman bichonini. Aluksi käytin trimmauksessa kun sain Nellin , mutta nykyään trimmaan itse. Rankkaa on, mutta hauskaakin. :)) Kannattaa totuttaa jo pentuna KAIKENLAISEEN käsittelyyn, sillä muuten syntyy ongelmia!!
Omani maksoi 1500, joten ei halpa. Se tuli tavallaan "lahjaksi" mulle harkitusti, sillä kauan olin koiraa hommaillut. :) kaikista kasvatusasioista olen perillä yms. ;'')
Toivottavasti oli apua.. =)- Bichonist-täti
Heippa!
Olen allerginen testien mukaan eläin-, siite- ja huonepölylle. Bichon Frisén päätin hankkia tästä huolimatta. Syynä olivat kasvatukselliset seikat, olin sitä mieltä että perhetilanne vaati uutta perheenjäsentä. Olin erittäin huolissani, sillä tajusin kaikki mahdolliset riskit erittäin selvästi: olen allerginen, koiranpentu on kallis, koiran elämä kärsii jos emme voi pitää sitä ja perhe kärsii jos emme voi pitää koiranpentua. No, pentu tuli meille jouluna ja oli aivan ihana! Työläs hoitaa mutta siltikin kerrassaan ihana. Pennun tullessa silmäni punoittivat, käytin niihin silmätippoja. Käytettyäni niitä muutaman viikon, jätin tipat ja pärjäsin ilman niitä ihan hyvin. Hoidin koiraa, karstailin päivittäin ja pesin vähintään 14 päivän välein. Keväällä käytin normaalit allergialääkitykset siitepölyn takia: tabletit, nenäsuihkeet ja silmätipat. Kesän loputtua lääkkeet sai lopettaa.
Koirani on nyt vuoden vanha ja sanonpahan vaan, että minä ainakin pärjään ihan ilman allergialääkkeitä koirani kanssa. Turkkirodut ovat aina vaativia: olen opetellut hoitamaan turkkia ja trimmaamaan sitä itsekin ja pystyn siihen, vaikka keväällä tarvitsen lääkkeitä siitepölyn takia.
En osaa sanoa muuta kuin, että minun allergiani sietää rodun Bichon Frisé. Jokainen tekee elämässään omat ratkaisut ja ottaa riskit omalla vastuullaan.
Minun riskinottoni kannatti, minulla on (omasta mielestäni) maailman hurmaavin "biisoni", josta toivon vain ettei hän saa allergiaa minusta joku kaunis päivä... - HAU :)
Bichonist-täti kirjoitti:
Heippa!
Olen allerginen testien mukaan eläin-, siite- ja huonepölylle. Bichon Frisén päätin hankkia tästä huolimatta. Syynä olivat kasvatukselliset seikat, olin sitä mieltä että perhetilanne vaati uutta perheenjäsentä. Olin erittäin huolissani, sillä tajusin kaikki mahdolliset riskit erittäin selvästi: olen allerginen, koiranpentu on kallis, koiran elämä kärsii jos emme voi pitää sitä ja perhe kärsii jos emme voi pitää koiranpentua. No, pentu tuli meille jouluna ja oli aivan ihana! Työläs hoitaa mutta siltikin kerrassaan ihana. Pennun tullessa silmäni punoittivat, käytin niihin silmätippoja. Käytettyäni niitä muutaman viikon, jätin tipat ja pärjäsin ilman niitä ihan hyvin. Hoidin koiraa, karstailin päivittäin ja pesin vähintään 14 päivän välein. Keväällä käytin normaalit allergialääkitykset siitepölyn takia: tabletit, nenäsuihkeet ja silmätipat. Kesän loputtua lääkkeet sai lopettaa.
Koirani on nyt vuoden vanha ja sanonpahan vaan, että minä ainakin pärjään ihan ilman allergialääkkeitä koirani kanssa. Turkkirodut ovat aina vaativia: olen opetellut hoitamaan turkkia ja trimmaamaan sitä itsekin ja pystyn siihen, vaikka keväällä tarvitsen lääkkeitä siitepölyn takia.
En osaa sanoa muuta kuin, että minun allergiani sietää rodun Bichon Frisé. Jokainen tekee elämässään omat ratkaisut ja ottaa riskit omalla vastuullaan.
Minun riskinottoni kannatti, minulla on (omasta mielestäni) maailman hurmaavin "biisoni", josta toivon vain ettei hän saa allergiaa minusta joku kaunis päivä...Koira, tai oma perheenjäsen tarvitsee aina kyllä varmaan hienon turkin ja trimmausta. Etenkin jos maksaa 1300 Euroa. MUTTA vaikka meilläkin maksoi tuon 1300 Euroa, niin meidän oma pieni "perheenjäsen" saa kyllä enemmän tuota sosiaalista, eli huomiota ja rakkautta. Meillä kolme lasta, nuorin 3v.
Pestään kerran puolessatoista - kahdessa viikossa näin talvisinkin ja huomaa karvasta, että on paljon lunta ja likaa hylkivämpi kuin jos pestään kerran viikossa. Kyllä siinä pieni rasvapinta vaan on vaikka ei rasvaa pitäisi olla. Samoin pätee kyllä myös kurakeleillä. Kurapuku suojaa hyvin vaikka ei siitä niin kauheasti tykkää. Kaapin alle painaa kun näkee puvun kädessä.. :)
Karstataan ennen pesua hyvin, muuten vain noin kerran pesujen välissä. Lyhyehkönä turkki ja tuntuu, että koirakin jaksaa paljon enemmän touhuta ja mennä vipeltää kuin silloin jos karva on pitkä ja paksu. Sohvakoirana tykkää olla silloin. Itse en pidä pallonmuotoisesta päästä, eli ei ole mikään näyttelykoira meille. Meille se on hyvin rakas ja tärkeä ilman kilpailuja ja muotikampauksia :)
Mitä tuli noihin käytännön juttuihin, itse trimmataan ja leikataan takut. Hyvät sakset ja kun koira on kunnon pitkän lenkin saanut ruokaa, niin pesuhuoneen lattialla on hyvä leikellä. Saa koira levätä ja nekin ainoat karvat jää pois muista tiloista. Koirakin nauttii kun saa huomiota lenkin jälkeen. Sitten joku kirjoitti esim. punkeista. Samaa sanon, helpommin näkyy lyhyestä karvasta ja viimeistään pesussa kyllä tuntee jos joku paukama sormeen tuntuu. Ja tämä ei ole mikään saaristolaisvitsaus enää nykyään. Etenkin jokainen suurperheen vanhempi varmasti tietää kuinka paljon jo muutenkin arjessa on pyöritettävää niin en kyllä pelottele millään suurtrimmauksilla. Jokainen koira vaatii hoitoa ja lenkittämistä. Huomiota voi antaa tälle rodulle silloin, kun pitäisi ruveta imuroimaan sohvalta irtokarvoja tai auton mustasta takapenkistä :) Ei niitä vaan oikeasti ole niissä !!
Kannattaa kyllä etenkin lapsiperheessä vaatia se viikon kunnon aamulenkillä käyminen ennen kuin päätyy mihinkään koiraan. Koskien etenkin niitä lapsia/ perheenjäseniä, jotka sitä vaan "nyt just" toivovat ja lupaavat yksin hoitaa. Vaikka ois 14v. Lapsi ei koiraa täysin pysty hoitamaan, eikä kuulukaan mutta vastuun jakamista pitää miettiä ennen hankintaa keinoin, ei pelkin puhein. Lenkkitaulukin on hyvä varmistamaan, ketä sen nyt eilen aamulla sitten lupas viedä eikä vienytkään :) Hmm. Mentiin viereen, mutta tää asia on vähän se mitä tahtoo toitottaa enemmän kuin mitään muuta. On se sitten Bison tai mikä muu tahansa.
Koirana tuo nyt vieressä penkillä makaava karvakorva on kyllä aivan verraton kaveri. Seurallinen, aina iloinen, tykkää touhuta, tykkää loikoilla sohvalla ja sylissä, nauttii huomiosta ja antaa huomiota, oppivainen (etenkin sana makkara on loistava kutsuma) :) ja kaikkea muuta. Istuu pitkiäkin matkoja (700km) autossa kun saa vain olla pallutettavana. Aamuisinkin antaa nukkua hyvinkin kahdeksaan asti, joskus pidempääkin. Miinuksena ehkä on tuo iso EGO ja ainakin meillä kun ovikello soi, niin kyllä osaa neiti pelästyttää !! :) poing ja ilmassa metrin, ja hirmu haukulla tarkastamaan kuka tulee. Ei ikinä vihainen luonne muutenkaan, kyllä muuttuu isoksi hännän heilutukseksi ja "jutteluksi" tulijan kanssa.
Ja itsestä on sitten niin hienoa käydä postilaatikolla ja tulla takaisin kun vastassa tuo karvakorva heiluvan häntänsä kanssa. Olinpas kauan pois.. :)
Joskus kyllä tulee mietittyä, onko toi vaan valepukuinen kissa kun se venyttelee.... :)) Ei ole, kyllä se koira on. Seurakoira isolla S:llä.
Tuo ikuinen allergiakysymys oli meilläkin se suurin pelko koiraa hankittaessa. Ja muuta koiraa ei voitu edes ajatella. Riskillä sitten tämäkin. Vanhemmat lupasivat ottaa jos ei meille sitten voisi jäädä. Itse kissalle, kultaiselle noutajalle, heinälle, pujolle ym. reagoivana pelkäsin jos jotain tulee... mutta onneksi meidän kohdalla ei mitään tullut kenellekään. Reilut kaksi vuotta perheessä ollut ja joskus lapsille sanonut, että myyn koko koiran kun ei iltalenkkiä saa tehtyä mutta arvatkaa vaan voisinko sitä ikinä myydä?? :)
- Miila&Riki
Bichon on erittäin leikkisä ja tarmokas koirarotu. Kyllä vain tempaa mukaansa. Perheessäni on nyt vajaan vuoden ikäinen bichon uros, hänen kanssaan ei tekeminen lopu ja energiaa tuntuu aina olevan. Mukaan on aina lähdössä kun ulko-oven avaa, pärjää kyllä myös yksinään kotona. Peruskäskyt on meillä ainakin koira helposti oppinut, kun vaan jaksaa yrittää ja lyhyissä jaksoissa, ei koirakaan kauaa jaksa innostua. Ensin aloitetaan makupaloloilla ja lopuksi sujuu jo hyvin ilmankin. Itse ainakin huomasin silloin, kun harjoiteltiin komentoja "istu" ja "maahan" makupalojen kera, äkkiä koira rupesi arvuuttelemaan, jotta vain nopeasti saisi makupalansa. Turkki on hoidoltaan vaativa, melkeinpä 1x/kk on meillä turkki pesty. Pesun jälkeen tärkeintä on föönäta turkki kuivaksi, näin se pysyy parempana pidempään, eikä niin takkuunnukkaan. Talviaika on myös sitten vaativaa, sillä pienillä pakkasilla lumi pakkautuu herkästi turkkiin (kainalot, anturat, mahanalunen..) Pukujahan toki koirille löytyy helposti, myös syksyllä huomasi, kuinka mahanalunen on äkkiä ruskea vesikeleillä, koira kuitenkin niin matala että melkein mahahan sitä maata viistää. Siis turkki ei tosiaan helpoimmasta päästä, mutta pärjää hyvin kun viitsii vaan paneutua asiaan. Itse olen trimmannut koiran, nyt talviaikaan pidetään pidempi turkki ja kesäksi taas lyhyempää turkkia (itse en välitä koiralla ns. näyttelytyrkista) Bichonit myös tosiaan ovat siinä 1000luokkaa, ja ennemmin siitä yläkanttiin, itse tuli paperit omaavasta pennusta maksettu 1200.
Koirasta ei voi koskaan sanoa, että täysin olisi allergiavapaa. Minulla on joskus lapsena todettu allergia koirille, mutta bichonista en koskaan ole reaktioita saanut. Tiedän kuitenkin tapauksia, joissa myös bichon on allergisoinut. Siitähän turkki kuitenkin on ihana, kun se ei irrota sitä karvaa ympäri asuntoa, kenties siinä sitten yksi syy?- Koiranomistaja522
Mitä käytät herkkupalana? Meiltä löytyy 3kk ikäinen bichon ja haluaisinkin tietää mikä teillä toimi parhaiten?
- Bichons
Koiranomistaja522 kirjoitti:
Mitä käytät herkkupalana? Meiltä löytyy 3kk ikäinen bichon ja haluaisinkin tietää mikä teillä toimi parhaiten?
Itse oon harkinnut jo lähes vuoden oman Bichon frisén hankkimista, oon lukenut tietoa netistä, olemme perheen kanssa kyselleet muutamilta tutuiltamme jotka omistavat bichonin tietoa näistä ihanista pumpulipalloista ja olen katsellut jo mahdollisia kasvattajiakin...vielä emme kuitenkaan ole ottaneet yhteyttä koska bichonin hankinta ei ole täysin varmaa ja kun ei tunnu oikein sopivaa kasvattajaa löytyvän jolla olisi lähiaikoina tulossa urospentuja (haluan ehdottomasta uroksen, en tiiä mikä siinäkin on :D ♥) Pirkanmaalla päin.
Oon tutkinu perinpohjaisesti koiran luonteesta, ulkonäöstä ja hoidosta kaikenlaista ja tiedän, ettei yksikään koirarotu ole sellainen joka ei tuottaisi allergiaa (kuten tässäkin keskustelussa on tullut ilmi jo mooooneen kertaa). Mutta allergia mietityttää silti. Nimittäin jos perheemme nyt ottaa tuollaisen söpöliinin, pelkään pahoin että joku meistä saa allergiaa. Ja tarkoitan nyt lähinnä äitiäni. Äitini on nimittäin todettu jo lapsena allergiseksi lähes kaikille karvaisille eläimille, vaikkei hänelle ihan kaikista eläimistä allergiaa tulekkaan. Isälläni ei tule mistään eläimistä oireita, eikä minullekkaan kuin ehkä hieman vain jos koira raapaisee (tämä pätee lähinnä tätini kääpiöpinseriin, ei muihin tuntemiini koiriin). Veljenikään ei ole eläimille allerginen, siitepölylle ymv. kylläkin.
Olemme kyläilleet tädilläni, joka omistaa kääpiöpinserin eikä äidilleni tullut aluksi mitään, mutta parin kolmen tunnin päästä allergia laukesi ja meidän oli pakko lähteä. Samoin kävi toisella sukulaisellamme, joka omistaa suomenlapinkoiran. En tiedä, tulisiko äidille kuitenkaan bichoneista allergiaa - emme ole koittaneet. Tunnemme monta perhettä, joilla on allergisia enemmänkin kuin yksi mutta silti allergiaa ei oo tullut monenkaan vuoden jälkeen. Haluaisimme siis testata esim. siedätyksellä tuleeko äidille ylipäätään allergiaa bichoneista, mutten oikein tiedä saisimmeko kasvattajalta esim. aikuisen koiran muutamaksi yöksi hoitoon? Sillä pystyisimme testaamaan tuleeko äidille allergiaa. Tietenkin allergia voi puhjeta kymmenenkin vuoden päästä koiran hankkimisesta, mutta uskon että jos äiti ei ole pahasti bichoneille allerginen pystyisimme sellaisen hankkimaan ja äiti tottuisi koiraan, eikä välttämättä saisikaan enää allergiaoireita.
Mitä mieltä te ootte? Onko ideoita, miten tätä bichon allergiaa voisi testata? Kertokaa kokemuksianne. Nuori tyttö ruudun toisella puolella kaipailee niitä syvästi. ;) - Bichons
Bichons kirjoitti:
Itse oon harkinnut jo lähes vuoden oman Bichon frisén hankkimista, oon lukenut tietoa netistä, olemme perheen kanssa kyselleet muutamilta tutuiltamme jotka omistavat bichonin tietoa näistä ihanista pumpulipalloista ja olen katsellut jo mahdollisia kasvattajiakin...vielä emme kuitenkaan ole ottaneet yhteyttä koska bichonin hankinta ei ole täysin varmaa ja kun ei tunnu oikein sopivaa kasvattajaa löytyvän jolla olisi lähiaikoina tulossa urospentuja (haluan ehdottomasta uroksen, en tiiä mikä siinäkin on :D ♥) Pirkanmaalla päin.
Oon tutkinu perinpohjaisesti koiran luonteesta, ulkonäöstä ja hoidosta kaikenlaista ja tiedän, ettei yksikään koirarotu ole sellainen joka ei tuottaisi allergiaa (kuten tässäkin keskustelussa on tullut ilmi jo mooooneen kertaa). Mutta allergia mietityttää silti. Nimittäin jos perheemme nyt ottaa tuollaisen söpöliinin, pelkään pahoin että joku meistä saa allergiaa. Ja tarkoitan nyt lähinnä äitiäni. Äitini on nimittäin todettu jo lapsena allergiseksi lähes kaikille karvaisille eläimille, vaikkei hänelle ihan kaikista eläimistä allergiaa tulekkaan. Isälläni ei tule mistään eläimistä oireita, eikä minullekkaan kuin ehkä hieman vain jos koira raapaisee (tämä pätee lähinnä tätini kääpiöpinseriin, ei muihin tuntemiini koiriin). Veljenikään ei ole eläimille allerginen, siitepölylle ymv. kylläkin.
Olemme kyläilleet tädilläni, joka omistaa kääpiöpinserin eikä äidilleni tullut aluksi mitään, mutta parin kolmen tunnin päästä allergia laukesi ja meidän oli pakko lähteä. Samoin kävi toisella sukulaisellamme, joka omistaa suomenlapinkoiran. En tiedä, tulisiko äidille kuitenkaan bichoneista allergiaa - emme ole koittaneet. Tunnemme monta perhettä, joilla on allergisia enemmänkin kuin yksi mutta silti allergiaa ei oo tullut monenkaan vuoden jälkeen. Haluaisimme siis testata esim. siedätyksellä tuleeko äidille ylipäätään allergiaa bichoneista, mutten oikein tiedä saisimmeko kasvattajalta esim. aikuisen koiran muutamaksi yöksi hoitoon? Sillä pystyisimme testaamaan tuleeko äidille allergiaa. Tietenkin allergia voi puhjeta kymmenenkin vuoden päästä koiran hankkimisesta, mutta uskon että jos äiti ei ole pahasti bichoneille allerginen pystyisimme sellaisen hankkimaan ja äiti tottuisi koiraan, eikä välttämättä saisikaan enää allergiaoireita.
Mitä mieltä te ootte? Onko ideoita, miten tätä bichon allergiaa voisi testata? Kertokaa kokemuksianne. Nuori tyttö ruudun toisella puolella kaipailee niitä syvästi. ;)Ja edelliseen viestiini vielä sen verran, että minkä ikäisenä bichonin pentu pitäisi opettaa pärjäämään yksin kotona koulun ja töiden aikana? En tiedä tästä aiheesta yhtään. Vai voiko pennun jättää jo aivan alussa yksin, kunhan on ensin tutustunut siihen muutaman päivän ajan ymv.? Koska jos hankimme pennun esimerkiksi syksyllä jolloin on koulua, en tiiä miten ehdin pennun kanssa olemaan jos koulupäivät ovat pisimillään 8 tuntisia, ja ainoastaan veli tulee kotiin aikaisemmin? Pahoittelen tyhmyyttäni, mutta olisi ihanaa jos joku mua viisaampi ja kokenut bichonin omistaja kertoisi omasta ajastaan pennun kanssa. =)
- kiitos jo etukäteen
Hei anteeksi kun tuleee aika myöhään, mutta olisiko kellään mitään tietoa mistä voisi hankkia Bison Frisen LUOTETTAVALTA kasvattajalta :)
Ja SUUUR kiitokset jo etukäteen kaikille jotka auttavat tai vastaavat- Minna
voit hankkia Bisonin SIR-Tar kennelistä. On juuri nyt luovutus iässä olevia.
- Jahtivanttura
Minna kirjoitti:
Tietääkö kukaan mitään Bisonin iho-ongelmista? Bisonilleni tulee ns. hotspotteja (luulen niiden olevan). Olen koittanut eri ruokia, vehnätön jatkuvasti,kanaton ,nyt annan lammas-riisiä ja öljyä. Pidän turkin lyhkäsenä,harjaan ja pesen ja huuhtelen hyvin ja föönään kuivaksi. MIkään e i tunnu auttavan.Onko kellään samanlaisia ongelmia? Muuten niin mahtava persoona ja lellarini.
- Piipeli
Minna kirjoitti:
;___________;
tosi luotettava kasvattaja joo.. Pyys meiltä 500e VARAUSmaksua ja loput maksettiin pentua hakiessa. Pennun kasvaessa aloimme epäillä sen puhdasrotuisuutta, koska se ei näyttänyt bichonilta. Pitkä selkä, pitkä kuono, liian korkealle kiinnittynyt häntä, liian iso.. Näytti ennemminkin karvaiselta mäyräkoiralta.
Samalla rahalla olisi voinut saada paremman koiran. Mutta silloin olimme sokeita ja meitä oli helppo huijata kun ensimmäistä koiraa hankimme.
Hommatkaa pentu sitoumuskasvattajilta, älkääkä näiltä jotka kasvattavat rahan takia eivätkä piittaa paskaakaan rodun tulevaisuudesta.
- Pentutehtailu Stop!
Bichonin pentua kannattaa kysellä Bichon Frise RY:n kasvattajalistan kasvattajilta.
Listan löydät osoitteesta: http://www.bichonfrisery.com/sitoumuskasvattajat.htm
Kennelin, joka mainittiin tuossa ylempänä, jättäisin väliin jos etsit hyvää kasvattajaa.. - Tuntematon1223344556
Tämäkeskustelu alkoi kun eräs kysyi jotain. Tarviiko sitä muuttaa heti kinaksi :D:
minusta pitäisi vaan vastata tuohon ensimmäiseen kysymuskeen- emiliini0901
Niinpä totta
- emiliini0901
Miks pitää tehdä näytelmäeläimiatä
- Haluaisinkoiran....
Meidän perheessä on ehkä lievästi allerginen ihminen. Allergia ei kuitenkaan estäisi koiran hankkimista (ei ole koskaan silmät vuotanut tms.) Olen toivonut liian monta vuotta koiraa, bichon olisi yksi parhaista vaihtoehdoista. Mutta ei, isä pelkää koiria. Harmittaa aina, hän ei halua koiraa. Naapurin koira on kyllä meillä sisälläkin käynyt ja kuolaillut eikä mitään ole käynyt..
- kaikilla oma kokemus
Meillä on ollut bichon jo kohta kymmenen vuotta. Mieheni on allerginen koirille, mutta ei ole ollut koskaan meidän omalle. Mutta tämä on yksilöllistä eikä toisen kertomaan tule koskaan luottaa. Oma vakaa käsitykseni on, ettei allergisoimatonta koiraa ole olemassa.
Rotuna tämä on huikea. Uskomaton, ihana. Oma rakas tyttöni on ollut jotain sellaista, mitä en olisi ikipäivänä pystynyt kuvittelemaan. Koko perheen lemmikki, hieman oikukas ( ei syö ruokaansa, ellei sano, että ole hyvä, jos lenkillä ihailen muita koiria, katsoo minua kuin uskotonta puolisoa) on hienotunteinen, mutta ennen muuta laumansa puolella. Rakkautta täynnä, sopeutuvainen, haluaa olla mieliksi, lohduttaa murheessa ja iloitsee mukana. Paras hankinta, mitä koskaan olen tehnyt.
kiitollisena, äiti - Yrittäjä
kaikilla oma kokemus kirjoitti:
Meillä on ollut bichon jo kohta kymmenen vuotta. Mieheni on allerginen koirille, mutta ei ole ollut koskaan meidän omalle. Mutta tämä on yksilöllistä eikä toisen kertomaan tule koskaan luottaa. Oma vakaa käsitykseni on, ettei allergisoimatonta koiraa ole olemassa.
Rotuna tämä on huikea. Uskomaton, ihana. Oma rakas tyttöni on ollut jotain sellaista, mitä en olisi ikipäivänä pystynyt kuvittelemaan. Koko perheen lemmikki, hieman oikukas ( ei syö ruokaansa, ellei sano, että ole hyvä, jos lenkillä ihailen muita koiria, katsoo minua kuin uskotonta puolisoa) on hienotunteinen, mutta ennen muuta laumansa puolella. Rakkautta täynnä, sopeutuvainen, haluaa olla mieliksi, lohduttaa murheessa ja iloitsee mukana. Paras hankinta, mitä koskaan olen tehnyt.
kiitollisena, äitiMoi kaikille.
Bichon frice on allergisille, ainakin minulle joka kärsii eläin pölystä, ( mitä Bochonilla ei pitäisi olla). on ollut mitä rakastettavin ystävä.
Ennen en niin kiinnittänyt huomiotani "ns lemmikeihin" mutta nyt kun meille tuli tämä ihana pikku Bichoni niin oli minunkin määrätietoisen yrittäjän sydän on sulatettu.
Eikä se tarkoita sitä että koirastamme olisi tullut perheen kerjääjä vaan "hänestä" tuli se joka palautti meille elämän realiteetit.
Tähänkin tarvittiin siis vain pienen luonnon luoma eläin kertomaan meille ihmisille kuinka meidän pitäisi elää täällä :)
Terv.Ystävä
- Bichon fani
Elikkäs Bichon frise on hyvin pieni ja älykäs pikku temmeltäjä , Me saamme bichonin tänä vuonna luultavasti? Asumme kerrostalossa ja meillä on 2 lasta 8 ja 5 v, Jotenka jos tarvitset nimi ehdotuksia niin on hyvä katto jostain
- Sannukka
Mulla on 6kk ikäinen Bichon ja varasin sille just ajan gastrointiin, mitä mieltä olette tästä? ( Varsinkin sellaisen jotka ovat teettäneen koiralleen saman toimenpiteen) Bichonin luonteesta tulee täällä esille vain hyviä puolia, mutta kyllä se osaa olla myös uppiniskainen jäärä!
- antsku2
Hei ja kiitokset kaikille mielenkiintoisista jutuistanne.
Olen saamassa Bichonin kesän alussa. Kaikkea olen lukenut netistä mutta vielä askarruttaa muutama asia.
Kun esim. kurakelillä käyttää bichonia lenkillä, masu ja jalat ovat märkinä ja kuraisina. Pitääkö joka lenkin jälkeen koira pestä ja föönata kuivaksi vai miten tällaisten arkiasioiden kanssa toimitte? Sama sateella, ellei ole sadepuku päällä?
Sitten liittyen edelliseen, tuleeko tuollaisen ¨kostean¨ lenkin jälkeen sisälle ns. ulon haju (tietänette mitä tarkoitan). Siis haiseeko koira pahalle?
Kiitos etukäteen vastauksistanne. - maailman tuulett
Kurakeleillä kurapuku. Tassuja kannattaa huuhdella ja kuivata myös hyvin, ettei jää varpaiden väliin mitään hautumaan. Föönata ei tarvitse lenkin jälkeen.
Ja kouluta bichonisi kunnolla. Etenkin urokset voivat olla jääriä. Tunnen yhdenkin bichonin, joka on pää talossa; repii jopa roskapussitkin ja murisee kun joku menee estämään. - Onnen päivä
Hei, meidän isä on alergikko ja olen tutikinut kirjoista ja nettistä jne,ja meidän tuttu käy meillä bichon frise kanssa jos isälle ei tule oireita me hankitaan bchon frise.
- bichonin omistaja
Meille tuli viime kesänä bichonfrise vaikka mulla on astma ja koira allergia ei oo tullu mitään oireita siitä ja maailman paras hiihto/lenkki kaveri jaksaa jopa 20km lenkkejä♡♡♡♡♡♡♡
- EiOleYksiselitteistä
Bichon ei aiheuta kaikille välttämättä allergisia oireita sillä siltä ei lähden karvaa ja silloin se ei levittele hilsettä karvojen mukana ympäri taloa. Bichonit myös pestään usein joka myös vähentää allergiageenejä.Ei ole hypoallergisia koiria mutta on vähemmän ja enemmän allergisoivia. kannattaa pitää kotitrimmissä jos on allerginen. 100% varmuutta ei ole ikinä mutta jotkut saa oireita sileä karvaisista eikä saa oireita bichonin tyylisistä ja jne. Mutta onnea kaikille koiraa hankkiville ;))
- tätä rotua rakastava
Lueskelin tässä näitä juttuja bishoneista,tuli niin ikävä pikkutyttöäni,josta jouduin luopumaan. Ikää oli viisitoista vuotta.mieheni allergian vuoksi tämän rodun valitsin.olen miettinyt uutta hauvelia,nyt ei vain ole paras hetki, tähän elämän tilanteeseen.pitäkää hyvä huoli hauveleistanne...
- Bichon ihailija
Hei!
Itsekkin olen hankkimassa bichonia parin kuukauden päästä..
Minulla ei ole ennen ollut koiraa eli bichon olisi ensimmäinen koirani... Voisitteko kertoa siitä että kuinka kauan bichon viihtyy suunnilleen yksin? Viihtyykö koira muutaman tunnin yksin ulostamatta sisälle tai jotain vastaavaa. Itselläni on ollut kyllä hoitokoirana bichon mutta entiedä vielä kaikkea.
PARAS KOIRA KILTTEYDEN JA USKOMISEN TAKIA!!! - KoiraNewbie
Olen 25-vuotias nainen ja olen kiinnostunut todella paljon Bichon frisestä ja tahtoisin sellaisen hankkia. Olen muuten valmis ottamaan vastuuta koirasta, trimmata säännöllisesti, pestä kerran viikossa, harajata kerran päivässä ja ulkoilua tarpeeksi. Ainoa mistä mietin on se että opiskelen yliopistossa ja teen viikonloppuna töitä koulun ohella. Pelkään että minulle ei olisi tarpeeksi aika minun pikku Bichonin kanssa. Olen aina halunnut koiran ja haluaisin antaa hänelle hyvän kodin. Kuinka kauan Bichoni pärjää yksin kotona? Teen viikonloppuna 8h työpäiviä ja en haluaisi niin kauan jättää koirani yksin. Onko teillä kokemuksia? Koulupäivät vaihtelevat hyvin paljon, joskus on lyhyt päivä ja joskus pitempi. Koulutehtäviä koulun jälkeen on paljon aina välillä, mutta ei onneksi aina. Mietin miten minun pikku Bichoni pärjäsi silloin kun minulla on paljon koulutehtäviä? En ole laiska ihminen ja tykkään kun minulla on koko ajan tekemistä, Siksi antaisin koiralleni kaikki aikani mutta tiedän että välillä olisi pakko keskittyä myös kouluhommiin... Onko teillä hyviä neuvoja minulle?
Voisin vielä sanoa että asun kerrostaloissa poikaystävän kanssa, hän ei kyllä auttaisi ollenkaan koiran kanssa ja vanhemmat auttaisivat hyvin vähän. It´s just me :) Vanhemmat auttaisivat rahallisesti mutta koiran hoitoon kanssa olisin yksin.
Olen tosi kiitollinen jos teillä olisi neuvoja minulle :) - Bichon223
Olen kuullut monesta lähteestä, jos hoidat bichonin Turkkia hyvin, sen ei pitäisi aiheuttaa yhtä paljon allergiaa. Hyvä turkin hoito tarkoittaa siis pesemistä, föönausta sekä harjausta tarpeen mukaan ja tottakai trimmaus n. 6 viikon välein. Vaikka hoitaisit bichonin Turkkia hyvin se saatta silti aiheuttaa allergiaa, sillä täysin allergiaa aiheuttamatonta koiraa ei ole olemassakaan. Tutullani tulee allergiaa siitä, jos koira nuolaisee häntä jonnekkin niin hänellä alkaa se kohta kutisemaan.
- bichonlover
Mulla on koira-allergia ja saan oireita heti, kun menen samaan tilaan koirien kanssa. Mulla kuitenkin on oma Bichoni, ja hänestä ei mitään oireita tule, jos hän on puhdas. Jos hän on likainen ja olen hänen lähellä, saan kuitenkin välittömästi oireita. Bichon Frisé on siis todellakin hyvin hoidettuna LÄHES allergisoimaton, mutta ei täysin. Bichoneistahan ei esimerkiksi lähde karvaa ollenkaan ja niiltä puuttuu mielestäni jokin aluskarva, joka on muilla koirilla.
Bichonin turkin hoito ei ole raskasta jos on kunnon fööni ja hyvät trimmaussakset, sekä tietenkin hyvät koirien shampoot ja hoitoaineet. Pestä pitäisi noin kerran viikossa ja joka pesun jälkeen harjata sekä föönata kunnolla koirille tarkoitetulla föönillä koska se samalla avaa takkuja. Takkuja ei saisi olla koska takut turkin kastuessa huovittuu ja alkavat kiristää koiran nahkaa. Trimmaus on oikeastaan ihan mukavaa puuhaa eikä kerran kuudessa viikossa nyt niin iso homma ole.
Bichoneilla silmät alkavat vuotaa helposti, ja yleensä silloin koiralla on on jokin allergia, joten kannattaa alkaa käyttää allergiaruokia silmien vuotamisen alkaessa.
Bichonit ovat todella ihania luonteelta, ja koiran kasvatuksessa pitää muistaa kuitenkin että se on koira, joten jos pennusta asti koiralla on tiukat säännöt, hän varmasti osaa aikuisena käyttäytyä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691227- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855