Vaimolle olisi vaihdokkia mieli ja hinnoiltaan ynnä näöltään moinen kiinnostaisi.Lyönkö käteni kakkaan jos moiseen päädyn?Tiedän että Lagunat murheenryynien ilmentymiä eli onko nämä samaa jätettä vai yhtään parempia?Hakusessa joku 2000-2005 suurinpiirtein ja alle 100tkm,bensa .Autoja ruuvailtu itse jonkinverran eli ymmärränkin aika paljon perusjuttuja,vaan eihän näille nyt enää itse juurikaan mitään voi tehdä kuin perushuollot.Mites onko jakopää surkea hihna ja onko sähköt kateissa usein?2 Citikan ex-omistajana en nyt ihmeitä odottele tapahtuneen...Rellusta ei kokemuksia.Kiitos etukäteen=)
Meganen osto?
9
886
Vastaukset
- Meksu ykkönen
Mitä tässä kolmea ykkökopan meganea lähipiirissä seurannut vm. 1998,2001 ja 2002 niin hyvin ovat toimineet.
Ainakin omasta mielestäni selvästi mainettaan parempi auto. Kyllä itselläkin oli ennakkoluuloja, mutta kun kohta on kymmenen vuotta samalla ajellut, niin tyytyväinen pitää olla. Tuo jakohihnan vaihto on 90tkm/4 vuotta ja kyllähän se vanhemmassa autossa tuntuu aika arvokkaalle vaihtaa. Viimeksi kun vaihdettiin niin maksoi 499€.
Muutoin perushuollot helppo tehdä itse. Omassa bensapumppu (Bosch Made in Germany) hajosi ja etupyörän ABS-anturi. Siinäpä isommat murheet. Kaikki huollot tehty ajallaan ja kun itse tekee niin ei ole kallis huoltaa. Tulpat ja ilmanputsari esim. 60tkm välein.
Käytetty on aina käytetty, joten ainahan sen kunto kannattaa tutkia niin tarkkaan kuin mahdollista. Sillä on suuri merkitys miten autoa on pidetty ja huollettu. Itse en keksi miten megane olisi jotenkin epäluotettavampi kuin joku muu samanikäinen jos on ollut asiallisella pidolla. Hankintahinta ainakin on edullinen verrattuna noihin suosikkimerkkeihin. Olihan ykköskoppainen Megane seitsemänneksi ostetuin automalli huippuvuosinaan ja pärjäsi myös testeissä hyvin.
Tuossa hieman meganesta tarinaa:
http://www.ajovalo.net/Mallit/Renault_Megane_96.htm- mieltä
nimimerkillä "kuusi vuotta meganen omistanut"
Omasta mielestäni auton laatua aliarvioidaan. Sähköpuolella vaatii hieman ennakoivaa huolenpitoa (liittimet hapettuvat herkästi), mutta muuten yhtä luotettava tai epäluotettava kuin muu käytetty auto. Huollot, korjaukset ja vakuutukset edullisemmat kuin muiden merkkien vastaavissa autoissa.
- dektseörsovrbrd
Toiminut viimeiset viisi vuotta käyttöautona kohtuullisesti. Vuoden 1997 Classic-porrasperä 2-litraisella 8-venttiilisellä moottorilla. Ei mikään tykki eikä ilmeisesti kaikkein taloudellisinkaan polttoaineenkulutuksen kannalta, mutta kone on yksinkertaisempi ja ehkä halvempi huoltaa, mm. tuo jakohihnan vaihto, kuin 16-venttiilisessä. Lisäksi ei ole kertaakaan tullut puolavikaa, kuten kuulemma noissa 16-venttiilisissä on.
Ainoa vika ollut istuinlämmittimen rikkoutuminen, enkä ole jaksanut selvittää johtuuko sekin vain sulakkeesta.
Vaihteensiirtäjän vipu vaihdelaatikon pohjasta vuotaa pikkiriikkisen vaihteistoöljyä tiivisterenkaan läpi, mutta tämä ongelma on yleistä monissa muissakin Rellu-malleissa, joten ongelman kanssa pitää vain elää ja tarkkailla öljymäärää ja lisätä tarvittaessa kerran vuodessa vaihteistoöljyä (mieluiten Elf-merkkistä Rellun omaa).
En ole löytänyt ruostetta, mutta jos en itse massaile ja tarkkaile, niin kyllä tääkin Megane ruostuu. Normaalia kuluvaa osaa, kuten iskareiden, jousien ja laakerien vaihtoa, en laske vioiksi vaan normaalia elämää oli auton merkki vaikka Rutinohvi. Jostain olen lukenut, että noi facelift-ykköskoriset Meganet ovat huonompia kuin vanhat, koska tehty Turkissa ja huonommat osat, sähkövikoja, puolavikoja, vesi ja kosteus pääsee ruostuttamaan kotelon kautta sisältäpäin vaikka muuten olisi testien paras ruostesuojaus. Ja sitten on sanottu, että II-korisissa Meganeissa paljon enemmän vikoja kuin I-korisissa.- Meksu ykkönen
Itsellä riitti istuinlämmittimen "korjaukseen" liittimen irroitus ja uudelleenkiinnitys penkin takareunasta. Öljyvuoto vaihteensiirtimen vivustosta on yleistä ja hankala korjata, joten sen kanssa täytyy elää.
Facelift korimallista farmari tehty Turkissa. Ennen faceliftiähän farmaria ei edes ollut megane-mallistossa. Puhkiruostumistakuu muuttui faceliftauksessa 8 vuodesta 12 vuoteen, tuskin muutos on ruostumisalttiutta lisännyt. Facelift malleissa alkaa yleisesti olla myös ilmastointi sekä sen yhteydessä raitisilmasuodatin. Lisäksi käynnistyksenesto on avaimenperän sirussa eikä infrapunakauko-ohjauksessa kuten vanhemmassa mallissa.
Faceliftistä löytyy myös 4 turvatyynyä, turvavyön kiristimet ja hätäjarrutustehostin, sekä tietysti ABS-jarrut jotka puuttuvat alkupään meganeista.
Ei todellakaan facelift tehnyt meganesta huonompaa, vaan paremman. Jakohihnan vaihto on hieman kalliimpi, mutta muuten kumpikin kone aika varmoja. Puolavikoja on monissa muissakin merkeissä, joissa on suorasytytyspuolat.
- No Megane, thanks
Pitkäaikaisen Renaultin kuskina annan viisaan neuvon: älä osta Meganea, ainakaan näitä uudempia malleja joissa on ajotietokoneet ym. Itselläni on ollut neljä Meganea, joista kolme oli 2001,2002,2003 malleja ja sitten tämä perkuleen murheenkryyni 2005 vuoden malli, jossa oli kaikki herkut. Se oli meillä kolme ja puoli vuotta ja kukkaro keveni erilaisiin huolto- ja korjaustöihin noin 3500 € verran. Monenlaista vikaa oli, jos ei muuta niin aina joku anturi sökönä, käyni 240 €/krt. Heti uutena kuskinpenkki narahteli oudosti ja se vaihdettiin kokonaan uuteen, se meni onneksi takuuseen. Puolat vaihdettiin myös, ilmeni myös että tähän 2005 vuoden malliin oli tehtaalla asennettu vääränlaiset vilkunkannat, joten niitä vaihdettiin useaasti ennenkuin merkkihuoltamon korjaaja "höläytti" ääneen, että kannat ovat vääränlaiset. Toki autoliike vaihtoi ne sitten
veloituksetta uusiin ja vika korjaantui sillä. Myydessämme huomasimme ettei kaikki autoliikkeet halunneet sitä ottaa vaihdossa, onneksi Toyota liike otti, vaihdoimme tilalle Corollan ja olemme onnellisia ja varmoja siitä
ETTEI MEIILLE ENÄÄ IKINÄ RELLUA!- 115
Sama juttu, vaihdoin 04-Lagunan Toyota Aurikseen, en kadu. Never Renault!
Tääl on 3 meganea ollut, eikä mitään suurempia ongelmia hyvin tilaa ja hyviä ajaa. 2004 syksyllä tuli ESP vakio varusteeksi jota ei kilpailijoihin saanut edes rahalla. Käytettyynhän on jo vaihdettu puolat ja muuttuvanajoituksen säätöpyörä tai vahtipyörän asentoanturi. niistä ei tartte huolta kantaa.
- Rellulla menee kivas
Seuraava autonikin on ehdottomasti Renault. Meillä pelannut upeasti. Halvimmat kilometrit, kuin missään aikaisemmin omistamissani autoissa. Eikä ruostu, kuten Ford. Eikä vuoda öljyjä, kuten Saksan vehkeet
- relluuntyytyväinen
eipä tässä omassa vm 2001 farkussa ole ollut psompia vikoja paitsi nokkahihnan vaihdon yhteydessä ilmenny stefan vuoto.uusi hihna ja stefa vaihdettu makso n.600 e
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1682827
- 2012107
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.592091- 711776
- 921658
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91561- 841278
- 811090
- 951049
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2011049