Työhön perehdyttäminen uudessa työpaikassa

ajatteliina

Millaisia kokemuksia teillä on esim. pätkätyöläiset, joilla työpaikka vaihtuu usein. Kun menet tai pääset uuteen työpaikkaan, millainen vastaanotto on ollut. Onko esim. esimiehellä tai joillain työtekijöillä ollut aikaa ja halukkuutta auttaa alkuun esim. kertomalla atk ohjelmistojen salasanat ja antamalla tarkemman kuvauksen siitä, mitä osioita työsarkaan kuuluu. Entä, jos tulet sellaiseen tilanteeseen, että et ole aiemmin juuri tuota taloushallinnon ohjelmistoa käyttänyt - onko kenelläkään ollut hetki aikaa esitellä ohjelmistoa vai oletko lukenut vaan ohjekirjoja.

5

530

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dasdasdasds

      työnantajalle. Ja eihan sitä salasanoja saa, ellei joku talon sisällä niitä hanki, pitäähän olla lomakkeet täytetty jne.

      Voihan tietysti olla, että itse asiassa sua ei siellä niin kaivata, ovat keskenään salassa päättäneet että hoitavat poissaolevan työt itse, menee helpommin. Mulle tuli kerran esimies, joka muuten oli mua edeltävän sijaisen heittänyt pellolle tyytymättömyyttään ja toista esimiestä peläten, sanomaan, että ota lunkisti vaan - ja siinä kyllä sitten myöhemmin selvisi, että mun tarkoitus ei ollut muuta kuin olla siellä, mieluiten tekemättä mitään. Mutta siis, koska nyt osasin sen homman niin jotain tein... Tämä oli kunnan hommissa. Yrityksissä varmaan jos ei ole tarvetta niin ketään ei sitten oteta vaan ottamisen takia.

      Mutta perehdyttäminen kuuluu asiaan.

    • df1b d16f1b

      Vähän niin ja näin. Monissa paikoissa vakinainen henkilökunta kun ei aina tiedä omista hommistaan itsekkään mitään.

      • Newbie X

        Toi on muuten totta! Kysymyksiin saa kierteleviä ja ristiriitaisia vastauksia, eikä suoraa ja selkeää toimintaohjetta saa nyhtämälläkään. Vakkarit vaan pyörittelevät papereita ja toivovat, ettei kukaan huomaa, jos tekevät virheitä. Toista opastaessaan oma osaamattomuus iskeekin silmille ja sitten ollaan niin nyrpeää naamaa ja puhutaan uudesta työntekijästä pahaa selän takana. Tää on ihan järkyttävän yleistä ja saa uudet työntekijät tuntemaan itsensä todella epätoivotuiksi.


      • 56d4g56f4g56d
        Newbie X kirjoitti:

        Toi on muuten totta! Kysymyksiin saa kierteleviä ja ristiriitaisia vastauksia, eikä suoraa ja selkeää toimintaohjetta saa nyhtämälläkään. Vakkarit vaan pyörittelevät papereita ja toivovat, ettei kukaan huomaa, jos tekevät virheitä. Toista opastaessaan oma osaamattomuus iskeekin silmille ja sitten ollaan niin nyrpeää naamaa ja puhutaan uudesta työntekijästä pahaa selän takana. Tää on ihan järkyttävän yleistä ja saa uudet työntekijät tuntemaan itsensä todella epätoivotuiksi.

        Uskomattoman paljon muuten sijaisuuksissa joutuu selvittelemään vakinaisen henkilökunnan sotkuja. Pahimpia selkäänpuukottajia ovat juuri ne pahiten pihalla olevat työntekijät. Omista virheistä ei puhuta mitään, mutta jos et puolesta sanasta ymmärrä mitä pitää tehdä tai teet virheen niin siitähän haloo nousee.


      • ramona22
        Newbie X kirjoitti:

        Toi on muuten totta! Kysymyksiin saa kierteleviä ja ristiriitaisia vastauksia, eikä suoraa ja selkeää toimintaohjetta saa nyhtämälläkään. Vakkarit vaan pyörittelevät papereita ja toivovat, ettei kukaan huomaa, jos tekevät virheitä. Toista opastaessaan oma osaamattomuus iskeekin silmille ja sitten ollaan niin nyrpeää naamaa ja puhutaan uudesta työntekijästä pahaa selän takana. Tää on ihan järkyttävän yleistä ja saa uudet työntekijät tuntemaan itsensä todella epätoivotuiksi.

        Taloussanomissa oli juttu kuinka työpaikka tarvitsee myös kusipäitä koska he ovat yrityksessä asioita eteenpäin vievä voimavara. Ei pidä kuulema tuudittautua liikaan ystävällisyyteen. Kyllä työpaikalla kusipää on juuri yllämainittu ammattitaidoton ja pahansuopa utelias juoruaja jonka työaika kuluu osaavien ja asiallisesti käyttäytyvien ulos savustamiseen. Tee siinä tulosta sitten!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2052
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      55
      1924
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1388
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe