Bokserin luonne

iitintiiti82

Paljon puhutaan ja kirjoitellaan, että bokserilla tulee olla hyvä luonne. Kuka sen sitten määrittelee milloin se luonne on hyvä ?

23

3237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lyhyesti

      Rotumääritelmä.

    • ...

      Rotumääritelmä. ZTP-testi? luonnetesti? Mh-luonnekuvaus?

      • Siis nii mikä7

        Rotumääritelmä on yhtä tyhjän kanssa, jättää aivan liikaa tulkinnan tilaa.
        ZTP on pelkkä vitsi, jos koiralla hiukan saalisviettiä, luoksepäästävyys lähes kohtalainen, eikä hirveän paukkuarka, niin OK.
        Luonnetesti, ensin pitäisi määritellä minkälainen se luonne tulisi olla, sama koskee MH-luonnekuvausta.


      • rujs6
        Siis nii mikä7 kirjoitti:

        Rotumääritelmä on yhtä tyhjän kanssa, jättää aivan liikaa tulkinnan tilaa.
        ZTP on pelkkä vitsi, jos koiralla hiukan saalisviettiä, luoksepäästävyys lähes kohtalainen, eikä hirveän paukkuarka, niin OK.
        Luonnetesti, ensin pitäisi määritellä minkälainen se luonne tulisi olla, sama koskee MH-luonnekuvausta.

        Ei nuo mitkään testit mitään luodinvarmoja olekkaan ja jättävät tulkinnan varaa,mutta kyllä ne suuntaa antaa.. voihan jokainen omistaja tietysti itse päätellä onko se oman vuffen luonne hyvä vai huono?


      • totuutta etsimässä4
        rujs6 kirjoitti:

        Ei nuo mitkään testit mitään luodinvarmoja olekkaan ja jättävät tulkinnan varaa,mutta kyllä ne suuntaa antaa.. voihan jokainen omistaja tietysti itse päätellä onko se oman vuffen luonne hyvä vai huono?

        Vähän lainauksia,

        ",, tulee olla vahvahermoinen, itsetietoinen, rauhallinen ja tasapainoinen. Rodunomainen luonne on erittäin tärkeä, ja sitä on tarkoin vaalittava,"

        Alkaa aika lupaavasti, siis tuo rotumääritelmän luonnekuvaus. Sekä jatkuu myöhemmin.

        "Se on vaivaton perhekoira, iloinen ja ystävällinen leikkitoveri, mutta epäluuloinen vieraita kohtaan ja tosipaikan tullen peloton. Bokseri on helposti koulutettavissa, koska se on valmis alistumaan,"

        Hei, miten niin valmis alistumaan ?
        Eikö sen kuulukkaan purra sormia verille ?
        Miksei rotumääritelmässä mainita missään kohtaan viettiä ?
        Miten niin rauhallinen ja tasapainoinen, eikö sen kuulukkaan olla ADHD ja keskittymiskyvytön, kun sellaisestakaan ei ole rotumääritelmässä mainintaa ?


    • bb-k82

      Onkohan meijän koirat ajautunu jotenkin kauas tosta rotumääritelmästä ?

    • lamppuharja

      Totuutta etsimässä4:
      Mitä viettiä odottelit rotumääritelmään lisättävän? Viettejä, kun on erilaisia. Googleta vaikka sanoilla koiran vietit, niin ehkä asia aukeaa myös itsellesi hieman. Tärkeintä on, että vietit ovat tasapainossa, silloin koira on kaikkea seuraavaa: vahvahermoinen, ja samalla myös itsetietoinen, rauhallinen, tasapainoinen ja keskittymiskykyinen. Se on silloin myös vaivaton perhekoira, iloinen ja ystävällinen leikkitoveri, mutta epäluuloinen vieraita kohtaa ja tosipaikan tullen peloton! Jonkinlainen vietti täytyy koiralla olla jotta se voi tosipaikan tullen PELOTTOMASTI puolustaa omistajaansa. Isot pojat ovat kertoneet, että puolustusvietin kanssa on asialla jotain tekemistä... Koulutettavuus (valmis alistumaan) on palveluskoirarodun yksi tärkeimmistä ominaisuuksista ja sitä tukevat olennaisesti taistelutahto sekä saalisvietti ja ravinnonhankkimisvietti, joten ei siitä sen enempää. Jos sinusta tuntuu, että koirasi ei ole valmis alistumaan sinulle, suosittelisin katsomaan peiliin ja kääntämään teidän perheen pomokuviot ylösalaisin. Jonkin verran olen boksereita nähnyt, eikä yksikään (vielä) ole ollut niin kova, etteikö se alistuisi, kun tarpeeksi laitetaan painetta laatikkoon...
      Siellä rotumääritelmässä ei myöskään suljeta pois vahvaa viettiä millään lailla. Kun pelataan vahvalla saaliilla harjoituksissa, voi toisinaan tulla sormiin pieniä vekkejä, mutta se ei suinkaan tarkoita sitä, että koira saisi muuten purra sormille!

    • Impulssiivinen

      Tossa mainittiin "keskittymiskykyinen", se jättää ison kysymysmerkin jälkeensä.
      Koetteko että teidän bokserit ovat keskittymiskykyisiä ?

    • keskeyttämiskykyinen

      Ei ainakaan meidän pöhelöä voi sanoa keskittymiskykyiseksi.

      HEH HEH

    • Nasse-tätyli

      En ite omista bokseria joskin otuksessani on kyllä bokseria puolet. Muutaman bokserin tiedän ja yhdenkään niiden keskittymiskyky ei ole mitenkään maininnan arvonen, vähän tuntuu koheloita olevan jokainen. Sit se loikkiminen ja kaiken leikiks lyöminen, hah =). Tuntuu olevan rotu jonka kanssa tarvitaan hyvää huumorintajuu ja pitkää pinnaa... Vaikka ei sen puoleen, tuntuu tuolla omallakin rontilla olevan aina pieni pilke silmäkulmassa =)

    • lamppuharja

      Ilmeisesti nuo pari edellistä kirjoittajaa eivät siis omista rodunomaisen luonteen omaavaa bokseria... Mutta eihän se rodun kaikista koirista tee huonoja, jos keskustelupalstalla on muutama, joiden bokserit eivät osaa keskittyä. Onneksi on vielä niitä, jotka osaavat!

      • Nasse-tätyli

        Oon varma et jokaisessa yksilössä (ja rodussa) oikeenlainen koulutus ja ihminen saa sen koiran parhaan puolen esiin ja keskittymiskyky on yks näistä.

        Kun bokseria (tietääkseni) pidetään hyvänä kotikoirana ja koirana mikä soveltuu hyvin lapsiperheeseen leikkisyytensä takia jää helposti bokserin ottajalle "epäselväks" se kuinka paljon bokseri vaatii ollakseen just se hyvä koti- ja lapsiperhekoira.

        Nehän ei ole mitään tyhmiä tai "helpoimpia" koiria ja vaatii esim. liikuntaa ja tekemistä ihan hirveesti, muuten homma menee helposti siihen koheltamiseen ja kun siihen pisteeseen päästään niin koheltamiselle tuskin helposti saa loppua.

        Tää kaikki kirjottamani siis vaan ihan mutu-tuntuma tietoutta, en siis ihan hirveesti oo boksereihin perehtyny, ihan vaan vähän koska omassani on puolet bokseria ja joitain (luonteen)piirteitä on ihan selvästi meijän herrassa. Esim. tää kohellus jos ei ole tekeminen kohillaan, mut jos se kohillaan niin meijän rontti on ainakin mitä mainioin tapaus. Jos siis jossain kohissa menin pahasti metsiin niin korjata toki saa.

        Saksassa ilmeisesti bokseria pidetään aika yleisesti palveluskoirana ja mitä siitä oon telkkarista ja netistä nähny niin ihan on päteviä hommassaan ja räjähtävän voiman ja nopeuden takia varmasti ihan onnen omiaan siinä touhussa!!

        Ja tota oman rontin "bokserimaisuutta" en kyllä pois vaihtais ja rotikoilta tullu "tasasuus" kivasti tasottaa herran luonnetta (mut vaan kun tekeminen on kohillaan!).


    • boksu ja klouvni

      Ei mun ole mikään keskittymiskykyinen, mutta empä mä ole nähny sellaisia boksereita joiden keskittymiskyky olisi oikein kohillaan, siis muillakaan.

      Kyllä bokseri on klouvni palaveluskoirana.

    • boksu

      Kyllä mielestäni omán bokserini keskittymiskyky on hyvä. :)

    • boksu-boksu

      boksu- ois kiva nähä sun koira, kun en koskaan oo nähny boksua jonka keskittymiskykyä vois verrata esim. sakemanniin, maaliin ym.

    • monella rodulla kilp

      Tässä on juuri se ongelma miksei boksereita näe suurkilpailuissa, ainakaan kärki paikoilla,parhaimpien bokserien keskittymiskyky ei ole lähelläkään keskiverto sakemannia tai malia.
      Mulla on kilpailukokemusta monesta rodusta ja olen huomannut että boksereiden harjoitukset pitää olla lyhyitä juuri puutteellisen keskittymiskyvyn takia.
      Suurimpana ongelmana ei niinkään ole puute vietissä ja energisyydessä, vaan keskittymiskyvyssä.Energia ja vietti valuvat usein turhuuteen, koska koira ei kykene keskittymään kunnolla.
      Käykää katsomassa vaikka ATIBOX-MM:t joskus, ne ovat lähinnä kyläkisa tasoa, koska koirat eivät jaksa kunnolla keskittyä suorituksiinsa.

      • :) :) ;)

        "monella rodulle kilp" ihmeellisiä treenejä olet sitten Boksereille nähnyt tehtävän jos käsityksesi on, että harjoitusten tulee olla lyhyitä??? Keskittymisellä ei ole mitään tekemistä vaan koulutustasolla ja miten koulutetaan.

        Oletko edes käynyt katsomassa ATIBOX-MM:iä koskaan? Jos olet niin kerrohan missä ja milloin :) Jos olisit niin huomaisit, että totta kärki on kapea mutta vähintään 6 parasta on ihan sellaista luokka millä voisi kisata FCI MM-kisoissa, ei välttämättä mitaleista mutta ylpeästi rotuaan edustaen. Ja jos olet ATIBOX MM:iä käynyt katsomassa niin tietäisit, että suomalaiset bokserit ovat yleisesti vietikkäämpiä ja koulutustasoltaan parempia kuin monet muut. Montaa kertaa ei valitettavasti ole tullut onnistumisia mutta kuitenkin 3 maailmanmestaruutta näin ohimennen mainittuna.

        Mielestäni on tärkeää, että jokainen kisaa sillä rodulla minkä kokee omakseen jo senkin vuoksi ettei kisoissa aina nähdä vain sakemanneja ja maleja.


    • boxerowner

      Meillä on bokseri ja käydään säännöllisesti treenamassa niin pk-tottelevaisuutta sekä hakua (maalimies --> koira etsii ilmavainun avulla). Kummassakaan bokseri ei vaikuta keskittyneeltä, jos siltä ei sitä vaadita! Kyseinen rotu vaatii tutustumista ja rotumääritelmässä oleva lause liittyen luonteenpiirteiden vaalimiseen pitää täysin kutinsa, koska koira tekee juuri sen mitä siltä pyydetään. Ainakin näin meillä... Ensimmäinen koira ja hyvin menee. Todella innokas, ihmisrakas sekä suhtautuu vieraisiin varauksella. Mutta tutustuessaan täysin omaa luokkaansa osoittaessaan kiintymystä.

      Bokseri ei ole helppo, koska se eroaa niin paljon muista roduista. Itse en varmaan osaisi enää kouluttaa jotakin tavallisempaa rotua, koska olen tottunut bokseriin (johtuu erittäin voimakkaasta saalistusvietistä).

      Lapsirakas on, mutta kissoista ei tunnu kauheasti välittävän... :D

    • Bokserit jalassa

      Meidän herran kissaan tutustuminen sujui vähintäänkin mielenkiintoisesti. Kaveri ei voinut pitää kissaa, eikä kumpikaan ollut ikinä nähnyt toisenlaistaan. Noh, kaverihan toi kissan näytille ja siinä kaiken syljen, sähinän, haukun ja mitä ihmeellisemmän käytöksen jälkeen asiat alkoivat pikku hiljaa rauhoittumaan ja pari päivää tästä nukkuvat jo onnellisena sohvalla toistensa vieressä.

      Bokseri rotuna on mielestäni nopeasti koulutettavissa uusiin paikkoihin/asioihin/ihmisiin, mutta pelottomaksi en ainakaan omaa tapaustani sanoisi, sen olen saanut huomata monessa eri asiayhteydessä. Tämäkin taatusti yksilöstä kiinni.

    • rtig9

      Itsellä kaikki bokserit olleet niitä vähän "sähliä" ja on useampi kutsunut niitä adhd-nimityksellä (ilm.sen takia kun ei tunnu energia koskaan loppuvan ja aina jaksaa touhuta).. keskittymiskyky ei ehkä ole malikan tai sakun tasoa (mutta ei kyllä tarvitse kuunnella sitä perhanan rasittavaa piippailuakaan).
      Mutta oikealla,pitkäjänteisellä koulutuksella on saatu hyvin pelittämään :)
      Jos ei saa koiraa keskittymään niin kyllä se ongelma on siellä hihnan päässä eikä koirassa!
      Kyllä meillä esim.haussa,jäljellä ja puruissa on koirat keskittyny täysin siihen mitä tekee,välittämättä muusta ympäristöstä.Ongelma onkin yleensä ollut siinä tokon/tottiksen hinkkaamisessa.

    • afdsagh

      Mitä sitä turhaa kehuu, mennään ja voitetaan muutama kaikkierotujen mestaruus. Sillä koiran kyvyt on äkkiä todistettu.

    • eikaisentään normi

      Hei,missä vika?
      Oltiin yhdessä koiratapahtumass,jossa oli bokseri uros myös.Bokseri rähjäsi jatkuvasti ohi kulkeville koirille.Kun ohitimme sen sai sen omistaja vaivoin koiran pideltyä,koira rähjäsi meille tai koiralleni vain, ja vaikka jatkoimme syrjemmälle.Boksu jäi tuijottamaan herkeämättä minua ja koiraani.Oma koirani ei boksusta välittänyt,itse koin oloni epämukavaksi jatkuvasta hihnapiukalla tuijottavasta bokserista johtuen.Siis lähinnä mietin,miten käy jos omistajaltaan pääsee irti,ja kun meitä silmä tarkkana tuijotteli,että hyökkääkö se jos karkaa.Tuijottelun lopetti vasta,kun vieras koirakko ohitti bokserin,sitten he joutuivat vuorostaan koiran vihan kohteeksi.Onko kyseessä normaali bokserin käytös,vai oliko näkemäni koira jotenkin poikkeava käytökseltää?

    • jkdfsdh

      Normaali ilmiö boksereilla. Jos liina pettää, niin älä pelkää, kyllä se bokseri juoksee pakoon. Pelkoräyhää tämänmoinen käytös.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      149
      10852
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      209
      2890
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1898
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1696
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1546
    Aihe