Kirkko

Tilja K

Rippisalaisuus ja homoparien vihkiminen puhuttaa tällä kertaa. Voi H E L E V E T T I !

Nämä asiat kun korjataan, on maailma valmis.

9

440

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • violaolavi

par'aikaa. Voihelvetti, meijerimiehen kauhistus?

• voi ei

ei vieläkään salli lapsen pedofiilista ilmoittamisesta .
      Rippi suojaa edelleenkin tekijän :(

• .-.

onkin pirun keksintö.

• on hyvä keino purkaa paineita.

Kirkon, kaikenlaisen kirkon, pikkupaheet ovat jatkuneet vuosituhansia ja tuskinpa niistä eroon päästään koskaan.
      Joten kallistun ajatukseesi, maailmassa on tärkeämpiäkin asioita hoidettavana.
      H.

• kuin hä?

niin vaikeaa, homoparien vihkimisessä.
      Sinä olet päässyt vaimosi kanssa naimisiin.
      MItäpä jos Suomen laki olisi sen kieltänyt?
      Mikä olisi ajatusmaailamasi nyt?
      Mitä pitäisit kirkon toimista?

• Aiheesta on jo niin paljon eri foorumeissa puhuttu, ettei tavallisella syntisellä paljon lisättävää ole. Lähes puolet kansasta, jopa papeista ja piispoistakin hyväksyisivät sen, mutta raamattu ei. Sukupuolineutraali laki ei pitäisi vaikuttaa kirkon toimintaan, sillä jo Lutherin opin mukaan demokratia ja teokratia on pidettävä tiukasta erilleen. Vaikka ei luterilaisessa kirkossa avioliittoon vihkiminen sakramenttia olekaan, voi kuitenkin käydä niin kuin katolinen piispa Teemu Sippo sanoi YLEn haastattelussa. Luterilainen kirkko ajetaan nurkkaan. Katolinen, ortodoksinen ja anglikaaninen (suurin protestanttinen) eivät sitä hyväksyisi ja ekumeeniset suhteet olisivat vaarassa. Näinhän Ruotsissa on jo tapahtumassa.

Jos homo- ja lesboparit avioliittoon välttämätta haluavat, onhan myös siviilivihkiminen mahdollinen. Voivathan myös papit yksityisesti heidän puolestaan rukoilla, mutta kirkon tehtävään se ei kuulu.

• salomaan saarni
        saimander kirjoitti:

Aiheesta on jo niin paljon eri foorumeissa puhuttu, ettei tavallisella syntisellä paljon lisättävää ole. Lähes puolet kansasta, jopa papeista ja piispoistakin hyväksyisivät sen, mutta raamattu ei. Sukupuolineutraali laki ei pitäisi vaikuttaa kirkon toimintaan, sillä jo Lutherin opin mukaan demokratia ja teokratia on pidettävä tiukasta erilleen. Vaikka ei luterilaisessa kirkossa avioliittoon vihkiminen sakramenttia olekaan, voi kuitenkin käydä niin kuin katolinen piispa Teemu Sippo sanoi YLEn haastattelussa. Luterilainen kirkko ajetaan nurkkaan. Katolinen, ortodoksinen ja anglikaaninen (suurin protestanttinen) eivät sitä hyväksyisi ja ekumeeniset suhteet olisivat vaarassa. Näinhän Ruotsissa on jo tapahtumassa.

Jos homo- ja lesboparit avioliittoon välttämätta haluavat, onhan myös siviilivihkiminen mahdollinen. Voivathan myös papit yksityisesti heidän puolestaan rukoilla, mutta kirkon tehtävään se ei kuulu.

Pitkästä aikaa Sinä täällä, vaikka enpä ole monesti minäkään käynyt. Kirjautuminenkaan ei onnistunut, vaikka yritin moneen kertaan. Itse aiheeseen en pakanana yritäkään puuttua, ilahduin vaan, kun huomasin Sinun kirjoituksesi. Ei täällä näytä juuri tuttuja olevan. En ole koskaan ollut kovin aktiivinen palstalainen, joten siinä yksi syy.

Olen nyt vapaaherratar! Yritys on lopetettu ja olen jäänyt varhaistetulle eläkkeelle. Mietin parhaillaan, missä eläkepäiväni viettäisin. Kesät varmaankin Kemiössä, mutta talveksi täytyy vielä jotain keksiä. Omakotitalossa asuminen tuntuu typerätä ja suuritöiseltä, kun talvi on ollut näin rankka. Ehkä muutan talveksi Pohjois-Thaimaahan tai sitten vaikka Kainuuseen. Onhan näitä vaihtoehtoja.

Toivottavasti voit hyvin!

• saimander*
        salomaan saarni kirjoitti:

Pitkästä aikaa Sinä täällä, vaikka enpä ole monesti minäkään käynyt. Kirjautuminenkaan ei onnistunut, vaikka yritin moneen kertaan. Itse aiheeseen en pakanana yritäkään puuttua, ilahduin vaan, kun huomasin Sinun kirjoituksesi. Ei täällä näytä juuri tuttuja olevan. En ole koskaan ollut kovin aktiivinen palstalainen, joten siinä yksi syy.

Olen nyt vapaaherratar! Yritys on lopetettu ja olen jäänyt varhaistetulle eläkkeelle. Mietin parhaillaan, missä eläkepäiväni viettäisin. Kesät varmaankin Kemiössä, mutta talveksi täytyy vielä jotain keksiä. Omakotitalossa asuminen tuntuu typerätä ja suuritöiseltä, kun talvi on ollut näin rankka. Ehkä muutan talveksi Pohjois-Thaimaahan tai sitten vaikka Kainuuseen. Onhan näitä vaihtoehtoja.

Toivottavasti voit hyvin!

Sinusta kuulla. Jo palstalla kerran Sinua kyselin, mutta eri nimimerkillä. Kovin aktiivinen en ole minäkään täällä ollut, mutta viime aikoina taas enemmän. Kun hukkasin torlindin tunnukset, olin vuoden tyystin poissa. Myöhemmin olen satunnaisesti palstalla käynyt vaihtuvilla nimimerkeillä ja vasta pari viikkoa sitten rekisteröin sen entisen.

Osasit tehdä sen, mihin en itse vieläkään ole täysyin onnistunut. Kun entiset asiakkaat ja heidän lapset pyytävät palveluksia, on kieltäytyminen vaikea. Erittäin ajankohtainen asia kuitenkin on, sillä jo ikäni puolesta minunkin täytyisi vapaaherra olla. Toimitilan myynti on jo sovittu.

Myös omakotitalon, kun ostaja olisi omasta takaa. Yhden lapseni kanssa siitä on puhuttu jo vuosia ja viimeksi eilen.
        Mutta mitä sen jälkeen? Syntyy ajatus, että tässäkö se elämä nyt oli, kun vielä olisi virtaa tehdä muutakin kuin vain olla. Toiseen maahan, tai edes toiselle paikkakunnalle voisin muuttaa, mutta olen ajatellut, että kun vanhana voi tarvita julkisia palveluita (terveydenhuoltoa), kehtaa niitä paremmin pyytä kunnalta, jolle on veroja maksanut kymmeniä vuosia. Toisaalta, vaikka mikään kunta ei tällaista vanhusta riesakseen huolisi, niin saahan jokainen itse valita asuinpaikkansa. Vielä muutama vuosi sitten suunnittelin pienemmän ok-talon tai paritalon rakentamista johonkin Järvi-suomeen ja kävin myös useita tontteja katsomassa, mutta siitä ajatuksesta olen jo luopunut.

Elämänmuutosten ja ratkaisujen edessä olemme kumpikin, kuten varmasti myös moni muu ikäluokassamme. Aiheesta voitaisiiin tehdä uusi aloitus, mutta pelkään, ettei tällä palstalla paljon asiallisia vinkkejä heruisi.

Olen iloinen siitä, että olet voimissasi ja voit hyvin!

• saimander* kirjoitti:

Sinusta kuulla. Jo palstalla kerran Sinua kyselin, mutta eri nimimerkillä. Kovin aktiivinen en ole minäkään täällä ollut, mutta viime aikoina taas enemmän. Kun hukkasin torlindin tunnukset, olin vuoden tyystin poissa. Myöhemmin olen satunnaisesti palstalla käynyt vaihtuvilla nimimerkeillä ja vasta pari viikkoa sitten rekisteröin sen entisen.

Osasit tehdä sen, mihin en itse vieläkään ole täysyin onnistunut. Kun entiset asiakkaat ja heidän lapset pyytävät palveluksia, on kieltäytyminen vaikea. Erittäin ajankohtainen asia kuitenkin on, sillä jo ikäni puolesta minunkin täytyisi vapaaherra olla. Toimitilan myynti on jo sovittu.

Myös omakotitalon, kun ostaja olisi omasta takaa. Yhden lapseni kanssa siitä on puhuttu jo vuosia ja viimeksi eilen.
        Mutta mitä sen jälkeen? Syntyy ajatus, että tässäkö se elämä nyt oli, kun vielä olisi virtaa tehdä muutakin kuin vain olla. Toiseen maahan, tai edes toiselle paikkakunnalle voisin muuttaa, mutta olen ajatellut, että kun vanhana voi tarvita julkisia palveluita (terveydenhuoltoa), kehtaa niitä paremmin pyytä kunnalta, jolle on veroja maksanut kymmeniä vuosia. Toisaalta, vaikka mikään kunta ei tällaista vanhusta riesakseen huolisi, niin saahan jokainen itse valita asuinpaikkansa. Vielä muutama vuosi sitten suunnittelin pienemmän ok-talon tai paritalon rakentamista johonkin Järvi-suomeen ja kävin myös useita tontteja katsomassa, mutta siitä ajatuksesta olen jo luopunut.

Elämänmuutosten ja ratkaisujen edessä olemme kumpikin, kuten varmasti myös moni muu ikäluokassamme. Aiheesta voitaisiiin tehdä uusi aloitus, mutta pelkään, ettei tällä palstalla paljon asiallisia vinkkejä heruisi.

Olen iloinen siitä, että olet voimissasi ja voit hyvin!

Eikös se uudistettu kotikuntalaki takaa hoidon vanhuksille ja vammaisillekin, jos muuttaa vaikka lähelle omaisiaan. Laitoshoidossa olevilla voi olla hieman vaikeampaa, kun niitä paikkoja ei aina ole vapaana juuri oikeaan aikaan. Minä ajattelinkin toteuttaa muuton nyt, kun vielä olen voimissani ja jotenkin muutoksen tarpeessa. En osaa oikein hahmottaa sitä varsinaista vanhuutta, kun siihen tuntuu vielä olevan niin pitkä aika! Uskottelen itselleni ja lapsillekin, että ajan autoakin vielä pitkän aikaa. Tosin ihan metsään en halua mennä asumaan. Asun nyt syrjässä ja talvi on ollut vaativa.

Olen vieraillut muutamien kuntien sivuilla ja todennut, että ei meitä enää niin riesanakaan pidetä. Monet ottaisivat mielellään vastaan eläkeläisiä, kun nuorempiakaan ei ole ainakaan syrjäisemmille seuduille tulossa. Pääasia, että tulisi uusia asukkaita, jotka aina jotain kuluttaisivatkin. Päätös on kuitenkin vaikea, kun etukäteen ei voi tietää viihtyykö sitä uudella paikkakunnalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. 598
      9741
    2. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      9
      2431
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      204
      1710
    4. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      22
      1471
    5. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      71
      990
    6. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      41
      937
    7. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      74
      842
    8. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      842
    9. En voi ottaa

Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      41
      792
    10. Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee

Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä
      Ikävä
      75
      714
    Aihe