Myomat

myomakohtu

Mulla myomia kohdussa ja "pelotellaan" jo kohdunpoistolla kun ikääkin jo on. Onko kokemusta myomien poistosta kun kohdun haluan säilyttää? Onko iso toimenpide ja miten siitä kuntoutuu.

8

1333

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tätitäpinä

nyt ketään kuulolla, jolta olisi poistettu myoomat mutta ei kohtua...?

Minulta poistettiin tämän viikon maanantaina sekä kohtu että epämääräiseksi kasvanut, suoleen kiinnittynyt ja valtavan suuri myooma, ja myös munasarjat ja munatorvet. Järkeilin jo ennen leikkausta, että kaikki turhaksi käyneet elimet saa poistaa, koska niin usein niihin tulee vanhemmiten vaivoja, joita pitää taas uudella leikkauksella hoitaa. Eli kaikki pois kerralla! Lääkäri oli tasan samaa mieltä. Mahakin pieneni selvästi ja olo helpottui, vaikka haava on tietysti vielä kipeä. Olen 52-vuotias joten en enää olisi kohtua lapsentekoon tarvinnut. Ymmärrän ettet halua luopua kohdustasi. Kukapa sitä haluaisi että paloja leikataan ihmisestä pois. Mutta jos vaivat tulevat isoiksi ja sitä suositellaan, niin kohdunpoisto myoomien mukana lienee parempi vaihtoehto kuin antaa myoomien kasvaa niin kuin minulla oli käynyt. Siis jos se pelkkien myoomien poisto ei onnistu.

Mutta jokainen tapaus on erikseen ja varmasti löytyy sinulle sopiva ja hyvä ratkaisu. Tsemppiä!

• aloittaja.

Siis suoleen kiinnittynyt myoma, kuinka suuri se oli? Onko tietoa voidaanko magneettikuvausta käyttää apuna, jos halutaan selvittää myoman koko ja johtuuko oireet tästä. Paranemista sinulle.

• tätitäpinä
        aloittaja. kirjoitti:

Siis suoleen kiinnittynyt myoma, kuinka suuri se oli? Onko tietoa voidaanko magneettikuvausta käyttää apuna, jos halutaan selvittää myoman koko ja johtuuko oireet tästä. Paranemista sinulle.

sanoi lääkäri: takaosastaan suoleen kiinnittynyt myooma, ilmeisesti sellainen joka kasvoi kohdusta ulospäin ja taaksepäin ja kiinnikkeitä irrotellessa meni tosiaan aikaa. Lääkäri jatkoi leikkaushaavaakin navan ympäri ylöspäin kesken leikkauksen tunnustellakseen maksaan asti jatkuuko myooma sinnekin mutta ei enää sieltä löytänyt mitään. Munasarjatkin oli aivan liiskaantuneet myooman sivuihin kiinni, ahdasta oli.

Möykky lähti patologille ja lausunnon pitäisi tulla sieltä parin viikon kuluessa kaikkine tietoineen, koko, paino jne. selviää sitten siitä. Toivon tosaan ettei sieltä olisi löytynyt mitään sen kamalampaa... huh.

Minusta otettiin kyllä sellainen magneettikuva ennen leikkausta, mutta siitä huolimatta lääkäri oli aika yllättynyt siitä miten paljon sitä sieltä löytyi. Ei kai sitä sitten siitä kuvasta niin tarkasti näe. Mielestäni lääkäri oli hyvin huolellinen ja erittäin ystävällinen. Paljon aiemmin minun olis vain pitänyt lääkärille mennä, mutta aina sitä on olevinaan muita kiireitä. Nyt kyllä omille tyttärille opetan että gynekologilla on käytävä säännöllisesti!

Leikkaushaavaan laitetut hakaset otetaan huomenna pois (10 päivää leikkauksesta). Haava on ollut aika kipeä ja särkylääkettä olen joutunut ottamaan joka päivä. Mutta aivan selvää on että maha ainakin pieneni tässä leikkauksessa ja olo on sillä lailla kevyempi. Toivotaan että tästä lopulta kuntoudun ja pääsen jatkamaan tavallista elämää. Kiitos tsemppauksesta :)

• ..........

Minulla poistettiin 2 vuotta sitten kohdusta vain myoma, iso sellainen, 8,5 cm joka suuntaan. Minulla se kasvoi kohdun etuseinämässä. Lääkäri kyllä sanoi että jos se on läpäissyt kohdun hän joutuu poistamaan kaikki. Mutta sai kuin saikin pelkän myoman pois. Leikkaus tehtiin siis tyylillä maha auki. Itselläni meni kaikki ihan hyvin. Epiduraalikatetri oli muutaman päivän kivunhoitona leikkauksen jälkeen ja virtsakatetri päivän. Sitten kotona parantelin haavaa, Olin 4 vko sairaslomalla ja jälkitarkastus oli lopuksi, muistan että haavakipua oli kyllä aika lailla, mitään vuotoa ei emättimestä ollut juuri lainkaan. Enää en kuitenkaan lapsia tehnyt mutta itse halusin kohdun säilyttää kuitenkin. Olin 35 kun leikkaus tehtiin. Myoma kyllä jo painoikin aika lailla, lähinnä oli sellainen tunne kuin peräsuolta jokin painaisi koko ajan. Eli lähinnä jos tehdään avoleikkaus kuntoutuminen on haavan parantelua ja mitään ei saa nostella- tyylliin. Rautakuurin söin toimenpiteen jälkeen, hb oli jo valmiiksi matala, ja leikkauksen jälkeen 94.

• ?.?.?

Myomia voidaan pienentää hormonihoidolla. Jostain keskustelupalstalta luin näin. Myoma pienentyi ja kohtu säästyi.

• Hormoonihurmio
        ?.?.? kirjoitti:

Myomia voidaan pienentää hormonihoidolla. Jostain keskustelupalstalta luin näin. Myoma pienentyi ja kohtu säästyi.

Riippuu varmaan siitä, mitä hormoneja annetaan. Luin hiljattain jostain lehdestä, että kun nainen tulee vaihdevuosiin (ts. oma estrogeni loppuu), myomat lakkaavat kasvamasta tai jopa pienenevät.

Itselläni on ollut myomia vuosikausia, mutta en edes tiennyt niistä ennen kuin gynekologi ne ultraäänellä löysi. Niistä ei siis ole ollut mitään haittaa, joten niitä ei ole ollut tarvis poistaakaan. Ne eivät ole juuri kasvaneet siitä, kun ne havaittiin, mutta olin silloin jo n. 50-vuotias.

Minulla on ollut sellainen käsitys, että kohtu säästetään vain, jos nainen on niin nuori, että on vielä aikeissa hankkia lapsia. Hedelmällisen iän ohittaneilta naisilta kohtu otetaan ymmärtääkseni aina myomien yhteydessä pois, koska leikkaus on silloin helpompi tehdä.

• lohdutonna
        Hormoonihurmio kirjoitti:

Riippuu varmaan siitä, mitä hormoneja annetaan. Luin hiljattain jostain lehdestä, että kun nainen tulee vaihdevuosiin (ts. oma estrogeni loppuu), myomat lakkaavat kasvamasta tai jopa pienenevät.

Itselläni on ollut myomia vuosikausia, mutta en edes tiennyt niistä ennen kuin gynekologi ne ultraäänellä löysi. Niistä ei siis ole ollut mitään haittaa, joten niitä ei ole ollut tarvis poistaakaan. Ne eivät ole juuri kasvaneet siitä, kun ne havaittiin, mutta olin silloin jo n. 50-vuotias.

Minulla on ollut sellainen käsitys, että kohtu säästetään vain, jos nainen on niin nuori, että on vielä aikeissa hankkia lapsia. Hedelmällisen iän ohittaneilta naisilta kohtu otetaan ymmärtääkseni aina myomien yhteydessä pois, koska leikkaus on silloin helpompi tehdä.

Eikö todellakaan voida poistaa pelkät myomat hiukka alle viisikymppiseltä mikäli se vain on mahdollista? Onko pakko suostua kohdunpoistoon. Onko kokemusta?

• Pakkoa ei ole
        lohdutonna kirjoitti:

Eikö todellakaan voida poistaa pelkät myomat hiukka alle viisikymppiseltä mikäli se vain on mahdollista? Onko pakko suostua kohdunpoistoon. Onko kokemusta?

Ei todellakaan ole pakko suostua kohdunpoistoon. Myoomat on mahdollista poistaa, ilman kohdunpoistoa. Eikös tuo ole selvä asia. Myös potilaalla on oikeuksia. Riittää kun ilmoitat kantasi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      20
      5233
    2. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      127
      1605
    3. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      101
      1470
    4. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      70
      1419
    5. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      336
      1349
    6. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      49
      1338
    7. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      76
      1282
    8. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      4
      1065
    9. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      86
      955
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      50
      948
    Aihe