Eläkkeiden ostovoiman päivittämiseen elinkustannuksia vastaavasti ei olla tyytyväisiä. Työeläkkeitä korjaava leikattuindeksi 20/80 huomio vain osittain hintojen muutoksen. Paluu puoliväli- indeksiin 50/50 oli esillä kansanedustaja Mikko Kuopan (vas.) mielipidekirjoituksessa (12.02.11.AL.). Sekin on valitettavasti leikattu ja siksi köyhdyttävä.
Alkuperäinen vuonna 1962 sovittu palkkoja seuraava malli joka turvaa ostovoiman paremmin olisi jo mahdollinen eläkevarallisuuden ja sen tuottojen jatkuvasti kasvaessa. Telan kotisivulta voidaan nähdä uudet tiedot. Työeläkelaitosten rahastojen tuotot kasvattivat 14 miljardilla eurolla rahastoja, jotka paisuivat jopa 138.8 miljardiin euroon viimevuoden lopussa.
Kansanedustajan puolue oli mukana päättämässä nykyisestä taitetusta indeksistä v.1995, on hyvä jos nyt on huomattu sen jarruttava vaikutus. Työeläkkeiden ostovoiman päivitys vaatisi vain kaksi prosenttia esimerkiksi viimevuoden tuotosta. Indeksin köyhdyttämiä eläkkeitä se ei ihmeemmin korjaisi, mutta olisi reilu teko tuleville eläkeläisille.
Reilua tuleville eläkeläisille.
4
210
Vastaukset
Yhdessä aiemmassa ketjussa puolustin ja jopa kehuin mielipiteitäsi, mutta olen kelkkani nyt kääntänyt. Puhut samoja asioita, vaikka eri sanoilla, useammalla palstalla (esim. seniorinetti). Et lainkaan toisia kuuntele, saati että ottaisit toisen näkemykseen kantaa. Mutta kunnallispolitikkona näin ehkä Sinun kuuluu tehdä.
Tosin minuakin risoo se, että asumista verotetaan yhä ankarammin, mutta se "taitettu indeksi" ei minua kiinnosta. Kun eläke muutenkin on pieni, ei parin prosentin leikkaus missään tunnu. Oman eläkerahastoni leikkaan vain itse. Niin myös toiset samanikäiset. Tähän ikään mennessä on ollut aikaa pientuloisellekin säästää itselleen pienen reservin vanhuuden ajaksi. Ja kun se reservi loppuu, yhteiskunta ottaa hoiviinsa.- bessie*
kunnallispoliitikko kuuntele kuntalaisia. Täällä Espoossa niin ei välttämättä tehdä. Ollaan jopa ylimielisiä.
Olen kuullut useammankin hyvän Espolaisen veronmaksajan harkitsevan muuttoa pois Espoosta, mainiten syyksi juuri tämän.
Eläkeasiat eivät itselleni ole vielä ajankohtaisia, mutta tietenkin olen niihin kaikin tavoin pyrkinyt varautumaan. En itse luota ihan varauksetta tuohon yhteiskunnan hoiviinsa ottamiseen. Tai luotan tavallaan, mutta pahoin pelkään että tulen olemaan täysin tolkuissani loppuun saakka, joten yhteiskunnan tarjoama hoiva ei ehkä olisi minulle paras vaihtoehto.
- 32132654656
Olette Suomi-äidin hyvässä sylissä on turhaa moittia ja katsoa vain omaa napaa kansain- välisesti.
- E.K Järvenpää
Äidit nuo voimassa väkevät kaiken näkevät! Kotiäitiveteraanille tulee pikkuinen huomionosoitus 1.3.2011. Se on hyvä.
Ne kotiäidit jotka hoitivat sodan jälkeen lapset kotonaan, tekivät tärkeätä ansiotyötä myös, mutta saivat lyhyen työuran vuoksi alhaisen sovitetun eläkkeen. He eivät valitettavasti saa tänä vuonna kuin prosentin molemmin puolin korotusta.
TELA herrat eivät ota siihen kantaa lainkaan, siksi tarvitaan www.senioripuolue.fi ja ankarat talkoot jotta kaikki eläkeläiset tulevat tietämään, että meillä on oma etujärjestö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-20140000600977824h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?92431Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2071746Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja221491- 711000
Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.41947Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?74852Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57842En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.43802Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee
Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä76722