"tää kyllä näyttää sille paikkansa"

Tuttua teille?

avaudun nyt seuraavaa, ja varmasti moni on törmännyt samankaltaisiin koiran omistajiin.
minulla kaksi muutti urosta kahden ja vuoden. vanhempi on luovutusikäisenä tullut, tasapainoiseksi kasvatettu herra. Nuoremman otin viron tarhalta kun kokemuksia kaltoinkohdelluista koirista ja käytöshäiriöistä on.
Viron koiralla on ollut suuria pelkoja kaikkia koiria ja ihmisiä kohtaan mikä ilmennyt rähjäämisenä.
Nyt on pennustakin kasvanut "terveempi" ja käytöshäiriöt pitkälle kaikonneet.

mutta nuo koirapuistot ovat kyllä paskoja paikkoja missä törmää väistämättä näihin "Mun koira kyllä näyttää sille paikkansa" ihmisiin..
Näiden "pelko potilas" koirien kohdalla tuollainen käytös ja möyhentämisen salliminen sellaista kohtaan on hyvin huono juttu. sellaisesti helposti painutaan alku pisteeseen ja pelot saattavat kasvaa entisestään muita koiria kohtaan ja kaiken kaikkiaan pahentaa tilannetta moneenkin suuntaan.

Kuulen itsekin monesti huutelua perään ettenkö tajua että koirat on koiria, ne selvittävät asiat itse ja MINÄ olen se pelkuri joka tartuttaa koiraani pelon muita koiria kohtaan yms yms.

ihmisiä toki on moneksi mutta omalla kohdallani on vastuu antaa koiralleni VAIN näitä hyviä hetkiä muiden koirien kohdalla ja tuoda hänet vain muiden tasapainoisten koirien kanssa tutustumaan, sillä, onko koirat uroksia tai narttuja ei meidän kohdalla ole merkitystä.

Jätin puistoiluja sitten vähemmälle kun näitä rähjä-ego omistajia alkoi ilmestyä ja meillä alettiin luisua takaisin huonompaan. Siirryin käyttämään koiriani lähi pellolla ja huomasin että se oli loistava valinta! Siellä käy omistajia koirineen joilla on TÄYSI hallinta koiriinsa, eivät salli rähjäämistä, eivät haastamista koiriltaan, loistavia ihmisiä! Koirat voivat olla vapaana aidattomalla alueella ja kaikkiin näihin ihmisiin voin itsekin luottaa. Sillä nämä rähjä koiran omistajat eivät ilmeisesti edes "uskalla" tuoda koiriaan tälläisille vapaille alueille, taitavat tietää ilmeisesti itsekin että riskit siellä suuremmat heidän kohdallaan, kun hallinta ei ole taysin omistajan käsissä.

Jättämällä puistot alkoi jäädä pois myös pentuni pelko. alkaa luottamaan vieraisiin koiriin ja ihmisiin ja suuri KIITOS tietenkin myös niille ihmisille jotka koiransa hallitsevat ja ovat kasvattaneet niistä hienoja yksilöitä. Toivat meillekin suuren edistyksen!

sillä olen sitä mieltä edelleen tänään ja huomenna että näiden rähjä koiran omistajien koirien ei tarvitse tulla meidän koirille paikkaansa näyttämään. Niinkuin joku toinen palstalla sanoi, se tehtävä kuuluu minulle, MINUN tulee näyttää koirilleni että pelkonsa on turha!

15

605

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fghhklöop

      erittäin samaa mieltä..ja itsekinolen aikoinani asuessani pitänyt tavallisessa puistossa koiraani vapaana ja siellä on kaikki hallinneet koiransa(johtuen aitaamattomasta alueesta pitkälti on pakko hallita paitsi yksi rotikka) ja tästä iltatapaamisestatuli sellainen sanomaton juttu. Maksimissaan koiria oli noin kymmenen yleensä about viisi, kettuterrieri, vehnis, berni, bullmastiffikin, collie..ja tuo rotikka(jonka vuuoksi jätin siellä käymättä lopulta koska emäntä ei osannut laittaa rajoja ja antoi sen rynniä kaikkien päälle)

      nyt olen asunut muualla ja vienyt koiraani koirapuistoon mutta saa olla todella tarkkana. Hyvä puoli että tutussa puistossa tiedän jo ketä siellä on ja minkälainen ote ja minkälaiset koirat.

      Viihdymme sielläkin hyvin kunhan tiedän ketä siellä on ja menen pois heti jos tulee machoilijoita tai rotuja jotka on vaikeita kouluttaa sosiaaliseksi(kyse enemmän etten tunne koiran omistajaa ja hänen kykyään enkä siksi ota riskiä)

    • öiohl.hyi

      minullakin 2 urosta ja olemme jo kauan sitten jättäneet puistoilut pois, ääliöitä riittää, jotka eivät ymmärrä mitään eivätkä ajattele koiransa/muiden koirien parasta. Jokaisen omistajan pitää suojella omaansa. Perusasia.

    • samoja ajatuksia..

      Itsellä 6 kuukauden ikäinen Rottweileri narttu pentu. Sosiaalinen , ei riitaa haastava eli ihan normaali koiranpentu.
      Yleensä käyn koirapuistossa illalla noin puoli 8:san aikoihin syystä että silloin siellä on tuttuja ihmisiä ja tuttuja koiria.
      Eilen tein poikkeuksen ja menin puistoon päivällä 12 aikoihin , voi vittu, olihan teatteria.
      Ehdin sanomaan yhdelle miehelle että noista kepeistä voi tulla tappelua , niin hetken päästä tämän kaverin jackrusseli jo roikkui pentuni kaulassa.
      Yksi pökiö heitteli sakemanninsa kanssa keppiä , siitähän tämä jackrusseli ja sakemanni ottivat yhteen.

      Sama rieha jatkui neljän aikoihin. Meillä kuuluu perheeseen myös kultainen noutaja , yli-innokas iso lamppuharjan näköinen uros alkoi nylkyttämään sitä ja yrityksistä , omistajan huuteluista ym, ei suostunut jättämään meidän koiraa rauhaa. Rottweileri pentuni siihen meni haukahtelemaan niin tämä saatanan lamppuharja käy pennun päälle, onneksi ei mitään vakavaa sattunut ja nainen koirineen ymmärsi lähteä.
      Harkitsen vakavasti koirapuistoilun lopettamista , siellä tapaa liikaa koiriaan hallitsemattomia pökiöitä.
      Yritän , ja onnistunutkin , tehdä koirastani yhteiskuntakelpoista .
      Huono homma jos sille jää muistijäljeksi että kaikki lamppuharjan näköiset koirat pitää tappaa , kun se on kasvanut 50 kiloiseksi.

      • ....

        noissa puistoissa käy paljon niitä jotka antavat koiriensa tehdä sitä sun tätä ja jotka eivät saa provoilua loppumaan ennen kuin se rähinäksi edes ehtisi yltyä, meillä onneksi pojat tajuavat pelkästä "Hihkasusta" milloin käytös on väärää.. mutta loppupeleissä harvalla näin on ja siksi näitä paska tilanteita tapahtuu ja ihan samaa mieltä siitä, että inhottavimpia tilanteet ovat siinä vaiheessa kun itse vielä parhaillaan yrittää saada koirastaan yhteiskunta kelpoista.

        Juuri tästä syystä me puistoilut lopetimme, en halua näiden kurittomien koirien ja ihmistenkin "Pilaavan" minun ja koirieni välistä luottamusta ja sitä mihin asti olemme jo päässeet nimenomaan tämän vaativamman viron pennun kanssa..


      • wiiw
        .... kirjoitti:

        noissa puistoissa käy paljon niitä jotka antavat koiriensa tehdä sitä sun tätä ja jotka eivät saa provoilua loppumaan ennen kuin se rähinäksi edes ehtisi yltyä, meillä onneksi pojat tajuavat pelkästä "Hihkasusta" milloin käytös on väärää.. mutta loppupeleissä harvalla näin on ja siksi näitä paska tilanteita tapahtuu ja ihan samaa mieltä siitä, että inhottavimpia tilanteet ovat siinä vaiheessa kun itse vielä parhaillaan yrittää saada koirastaan yhteiskunta kelpoista.

        Juuri tästä syystä me puistoilut lopetimme, en halua näiden kurittomien koirien ja ihmistenkin "Pilaavan" minun ja koirieni välistä luottamusta ja sitä mihin asti olemme jo päässeet nimenomaan tämän vaativamman viron pennun kanssa..

        hmm.. ihan asiaa joo, mutta pisti silmään tämä: Huono homma jos sille jää muistijäljeksi että kaikki lamppuharjan näköiset koirat pitää tappaa , kun se on kasvanut 50 kiloiseksi

        -sakuni päälle käytiin puistossa pentuiässä, staffi päätti että nyt otetaan matsia. Vaikka kokoero oli omani puolella, osaa kunnon ärhäköitä olla sillepäälle sattuessaan. Mitään vakavaa ei onneksi kerinnyt tulla, saatiin staffi irti ja hyvissä väleissä naisen kanssa oltiin, hän oli jopa lähdossä, mutta halusin jäävän. Hänen uroksensa vuoden ikäinen ja tiesi, että lopettaa puistoilut, koska haastaminen alkaa.. loppujen lopuksi puistosta lähdettiin vasta hyvään kokemukseen, kun tuli muita koiria ja tämä riitapukarikaan ei enää välittänyt. Jos olisin itkenyt ja parkunut koirani perään, huutanut ja haukkunut naisen, mitä auttaisi? eli pienten kanssa tulee oikein hyvin toimeen, jopa näiden staffien :)

        pitäisi muistaa että se "rotu" joka kerran käynyt kimppuun tai ollut jotain haittaa, ei tarkoita sitä, että toinen samaa rotua oleva sen tekisi, tai koira siltä pelkäisi. Kun yleensä se edelleen on ihmisessä itsessään kiinni oleva asia.


      • samoja ajatuksia..
        wiiw kirjoitti:

        hmm.. ihan asiaa joo, mutta pisti silmään tämä: Huono homma jos sille jää muistijäljeksi että kaikki lamppuharjan näköiset koirat pitää tappaa , kun se on kasvanut 50 kiloiseksi

        -sakuni päälle käytiin puistossa pentuiässä, staffi päätti että nyt otetaan matsia. Vaikka kokoero oli omani puolella, osaa kunnon ärhäköitä olla sillepäälle sattuessaan. Mitään vakavaa ei onneksi kerinnyt tulla, saatiin staffi irti ja hyvissä väleissä naisen kanssa oltiin, hän oli jopa lähdossä, mutta halusin jäävän. Hänen uroksensa vuoden ikäinen ja tiesi, että lopettaa puistoilut, koska haastaminen alkaa.. loppujen lopuksi puistosta lähdettiin vasta hyvään kokemukseen, kun tuli muita koiria ja tämä riitapukarikaan ei enää välittänyt. Jos olisin itkenyt ja parkunut koirani perään, huutanut ja haukkunut naisen, mitä auttaisi? eli pienten kanssa tulee oikein hyvin toimeen, jopa näiden staffien :)

        pitäisi muistaa että se "rotu" joka kerran käynyt kimppuun tai ollut jotain haittaa, ei tarkoita sitä, että toinen samaa rotua oleva sen tekisi, tai koira siltä pelkäisi. Kun yleensä se edelleen on ihmisessä itsessään kiinni oleva asia.

        "pitäisi muistaa että se "rotu" joka kerran käynyt kimppuun tai ollut jotain haittaa, ei tarkoita sitä, että toinen samaa rotua oleva sen tekisi, tai koira siltä pelkäisi. Kun yleensä se edelleen on ihmisessä itsessään kiinni oleva asia. "

        Höpö höpö.
        Kaverin jack russeli vihaa sydämensä pohjasta villakoiria , saatuaan pentuna kunnolla selkään sellaiselta.

        Melko sekavan lauseen kirjoitit ( tuon heittoviivojen ) sisällä , en saanut sillisalaatistasi selvää.

        Kirjoitin ns. " muistijäljestä" .Pentu muistaa varmasti isompana jos sitä pääsee vihainen aikuinen koira puremaan pienenä.
        Miten helvetissä se voi ihmisestä kiinni olla ?

        Olen lopettanut puistossa käymisen ruuhkaaikoina , klo 16-18 välillä , lähden puistoilemaan illalla klo 20 aikoihin jolloin puistossa on koiralleni tuttuja koiria.
        Näin vältyn huonoilta kokemuksilta pentuaikoina , Rottweilerini kasvettua aikuiseksi ( emo painaa 45-50 kiloa) harva koira tulee enää uhoamaan / ärhentelemään.

        Omalta koiraltani en salli ärhentelevää / provosoivaa käytöstä muita koiria kohtaan.


    • Mami ja iso Koira

      Arkaa ja sosiaalistamonta koiraa on todella typerää viedä koirapuistoon. Koirapuistoissa käytetään usein juuri sellaisia koiria joita ei voi päästää vapaaksi pelloille tms. aitaamattomille alueille. juuri sitä vartenhan koirapuistot ovat, että se on aidattu alue, ettei tarvitse pelätä, että koira juoksee sellaisten ihmisten tai koirien luo jotka eivät halua muita lähelleen. Itse käyn koirapuistossa ison laumanvartiakoiran kanssa, eikä se koskaan ole aiheuttanut siellä rähinöitä. En tietenkään voi sanoa, että se ei voisi joskus "opettaa" toista koiraa jos sille tullaan rähisemään, mutta luulen, että se tervepäisenä koirana ymmärtää, kun toinen alistuu eikä satuta toista. Nämä arat ja sosiaalistamattomat koirat ovat ongelmia, koska ne eivät aina ole oppineet normaalia koirien elekieltä ja arkuudestaan huolimatta eivät osaa alistua vaan pakenevat usein omistajansa turvaan ja omistaja ottaa syliin tms. toinen koira tulkitsee itsensä yläpuolelle nostamisen uhkaksi, ei alistumiseksi ja voi sitten vaikka purra koiraa tai jopa ihmistä. Eli olet fiksu kun et vie koiraasi koirapuistoon, jossa se luultavasti pelkäisi, eikä nauttisi vapaana juoksemisesta, mikä on k.puistojen tarkoitus. Vie ihmeessä koiriasi pelloille ym. jos ne ovat niin tottelevaisia tai arkoja etteivät karkaa. Me käymme koirapuistoissa, koska koiraani ei voi pitää vapaana aitaamattomalla alueella, koska laumanvartijana se valvoo ja vahtii kaikkia muita alueita, jos sinne sattuu tulemaan joku koira tai ihminen, mutta ymmärtää, että koirapuisto on yhteistä aluetta, koska siellä on aina muita koiria. Onneksi on koirapuistoja joissa meidänkin koira saa vapaana toteuttaa itseään muita peloittelematta!

      • wiiw

        ..ja puistoissa tosiaan käydään välillä moikkailemassa toisia koiria, tai mennään treenamaan, mikäs sen parempi paikka, kuin aita täynnä muita :) muulloin meilläkin juostaan vapaana, eikä edes osaa puistossa juosta, varmaan juurikin näiden aitojen takia :)


    • dogotjasakemanni

      Koirapuistot keräävät puoleensa käytösongelmaisia fifejä ja hysteerisiä akkoja. Olen yrittänyt koirineni auttaa teitä ongelmaisia.Käyttäessäni omia reipasotteisia ja rautaisia koiriani puistossa teen teille nysveröille suuren palveluksen. koirani saattavat hieman retuutttaa lamppuharjojanne, mutta se on vain ja ainoastaan hyväksi niille kuten teille hysteerisille valittajille!

      • flgdhl

        Vaikka oletkin hiihtolomalla et saa koko yötä roikkua sillä koneella. Syö jotain jääkaapista ja MUISTA siivota se sun huone. Terveisin Äiti.


      • provolle
        flgdhl kirjoitti:

        Vaikka oletkin hiihtolomalla et saa koko yötä roikkua sillä koneella. Syö jotain jääkaapista ja MUISTA siivota se sun huone. Terveisin Äiti.

        kyse ei olekaan siitä etteikö meidänkin koirat "osaisi" tapella, täällä nimittäin on ihan aikuisten oikeesti pitti ja dogo vaan kyse on siitä että MINÄ en salli sitä ;)


      • oikeaa puhetta

        Minulla on itsellä rotikka, ja se kyllä kouluttaisi myös kaikki fifit lamppuharjat... mutta emme käy puistossa.


      • opettamiseen..
        oikeaa puhetta kirjoitti:

        Minulla on itsellä rotikka, ja se kyllä kouluttaisi myös kaikki fifit lamppuharjat... mutta emme käy puistossa.

        Mulla on myös Rottweileri ja ei ole , varaa rahallisesti / koiran luonteen kannalta antaa sen kouluttaa näitä fifejä.
        Tämä neiti kattelee vaan rauhallisesti kun fifit räkyttää , ei provosoidu .


      • Sipukkanainen

        "Siehää sälli oot" - käytösongelmainen. Et auta ketään tuollaisella typerällä käytökselläsi ja suunsoitollasi. Koirapuistoissa koirille ja omistajille on säännöt. Siinä se on. Ei sinne varmaankaan kaivata tuollaisia kuin Sinä. Jonkilaisena guruna esiintyvä, suutaan soittava mies, joka olettaa nauttivansa arvonantoa "yrittäessäsi koirinesi auttaa meitä ongelmaisia". Höpö-höpö.
        Tapiolassa on samalla lailla käyttäytyvä miespuolinen koiranomistaja, tunnettu juuri näistä syistä. Ei kai hänkään ole tietoinen niistä ajatuksista, joita käytöksensä muissa aiheuttaa. Jos tietäisi, ei kävisi. Hän on siitä veikeä, että heittelee palloa uhmakkaasti ja kiusallaan, soittaa suutaan, yrittää töniä toisten koiria, uhkailee omistajia. Neuvojaksi hänestä ei ole, eikä miksikään muuksi. Häntä säälitään, häntä kartetaan.
        Mutta Sinä, mieti nyt hieman omaa käytöstäsi. Ota rennommin, ja anna kaikille tilaa - myös hysteerisille ämmille.


    • HysteerinenLehmä

      Juu. Urpohan tuo "dogotjasakemanni" on käytökseltään!

      Mulla on laumanvartijataustainen suuri mixi uros enkä katsoisi siltä yhtään minkään näköistä toisten "kouluttamista" tai muutakaan sikailua. En salli siltä edes provosoitumista. Jos joku toinen sille pullistelee, se olen minä joka hoitaa asian kuntoon.

      Nuorempana se yritti omia narttuja ja rähjäsi lähelle tuleville uroksille. Joka kerran se nousi selkänahoistaan ilmaan toisen koiran päältä kun mä napsahdin sille.

      Nykyään tämä koira on teräshermoinen vaari joka ei provosoidu tappelemaan vaikka toinen uros hyppäisi selkään ja purisi tätä niskasta. Liekkö tämän urpon "dogotjasakemannin" koirat sietäisivät moista käytöstä muilta uroksilta? En usko! Ei taida hallita koiriaan yhtä hyvin.

      Että tällainen hysteerinen ämmä täällä.

      PS. Omistan muuten sen pikkurakinkin joka näyttää lamppuharjalta. Silläkin on tavat ja oikea kuri! Se ei räksytä muille tai tee muitakaan ärsyttäviä pikkupiskien juttuja. Se kiskoo taakkaa ja juoksee pyörän vieressä kuten urheilukoiran kuuluukin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      424
      1839
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      189
      1491
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1411
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      163
      1372
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      980
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      966
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      923
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe