Diafilmin kehittäminen

Vanha valokuvaaja

Olen paljon kuullut diafilmin kehittämisestä kotikonstein, miten hankalaa se on jne.
Päätin kuitenkin kokeilla koska liikkeessä diafilmin kehittäminen alkaa olla senverran kallista että mahdollisuudet filmikuvaamiseen alkavat heikentyä korkeiden kustannusten takia.
Hankin kokeeksi Telefotosta pienen Tetenalin E-6 diakehitys kemikaalipaketin. Hinta 55 euroa plus postikulut. Riittää 12 rullan kehittämiseen.
Olen aiemmin kehitellyt kaikki mustavalkofilmini joten kino ja 6x6 kehitystankki ym. tarvikkeet olivat valmiina.
Diakehityksessä on kolme liuosta joiden lämpötilan pitää olla 38 astetta ja viimeiseksi stabilizer jonka lämpötilan pitää olla 20-25 astetta.
Sekoitin kemikaalit lasipurkkeihin em. lämpötilan veteen sekoitettuna ja laitoin purkit vesihauteeseen laakeaan muovialtaaseen. Vesihauteen laitoin aluksi yli 40 asteiseksi.
Kylpyhuoneen lavuaarin vesihanasta laitoin juoksemaan huuhteluveden 38 asteen lämpötilaisena.
Pieneksi ongelmaksi tuli vanha lämpömittarini jonka asteikko ei riitä kuin 30 asteeseen mutta onneksi meiltä löytyi vanhoja aivan tavallisia digitaalisia lämpömittareita jotka näyttävät yli 42 asteen kymmenysasteen tarkkuudella ja tuntuivat toimivan hyvin.
Filmin kiersin kierukalle täysin pimeässä ja laitoin kehitystankkiin jonka olin lämmittänyt juoksevassa 38 asteisessa vedessä. Tämä on tärkeä juttu jotta kehitteet eivät heti jäähdy tankkiin kaadettaessa.
Ja sitten tankki kiinni ja odottelemaan vesihauteen jäähtymistä 38 asteiseksi.
Itse kehittämisessä ei ollut ongelmia ja kuinka ollakkaan filmit onnistuivat heti ensimmäisestä alkaen.
Joten kaikille jotka vielä haluavat kuvata filmille diakuvia kannattaa kokeilla filmien kehittämistä itse sillä kustannukset pienenevät huomattavasti ja voitte kehittää ne vaikka heti kuvausretken jälkeen eikä tarvitse odotella viikkoa liikkeessä kehitettäessä.
Ja mikäli kuvaatte paljon voitte hankkia isomman Tetenalin kemikaalipaketin joka riittää 60 rullaan ja hinta on noin 120 euroa eli noin 2 euroa per rulla.
Ainoa huono puoli on liuosten lyhyt säilyvyys mutta ainakin itse ajattelin "jemmata" filmejä aina jonkin määrän kuvattuina ja kehittää sitten suuremman määrän kerralla.
Tetenalissa tulee paketin mukana varsin hyvät kehitysohjeet, valitettavasti ei tietenkään Suomeksi, mutta Englanniksi ja Ruotsiksi jne. joita seuraamalla homman pitäisi onnistua.
Kannattaa kokeilla.

3

544

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • filmikko

      että vielä on tällaisia harrastajia.
      Itse olen kehitellyt mustavalkeaa ja täytyy sanoa, että on se vaan erilaista, kuin väkertää tietokoneen kylmän näytön edessä.
      Mieli lepää ja on konkreettisen tekemisen tuntu.

    • Nostan hattua

      Suuri kunnioitus, mutta miten arviot prossien tasalaatuisuuden, kotioloissa helposti tulee prässättyä.

    • gffgd

      Ei tuo vielä tuolla 55e/12rll ole kovin paljon halvempi kuin esim. Who's next labissa (muistaakseni 5,90e/rll)...kai tuota pitää kuitenkin harrastuksen vuoksi joskus itse kokeilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      1916
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1584
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1316
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1242
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1216
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    10. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1176
    Aihe