Olen paljon kuullut diafilmin kehittämisestä kotikonstein, miten hankalaa se on jne.
Päätin kuitenkin kokeilla koska liikkeessä diafilmin kehittäminen alkaa olla senverran kallista että mahdollisuudet filmikuvaamiseen alkavat heikentyä korkeiden kustannusten takia.
Hankin kokeeksi Telefotosta pienen Tetenalin E-6 diakehitys kemikaalipaketin. Hinta 55 euroa plus postikulut. Riittää 12 rullan kehittämiseen.
Olen aiemmin kehitellyt kaikki mustavalkofilmini joten kino ja 6x6 kehitystankki ym. tarvikkeet olivat valmiina.
Diakehityksessä on kolme liuosta joiden lämpötilan pitää olla 38 astetta ja viimeiseksi stabilizer jonka lämpötilan pitää olla 20-25 astetta.
Sekoitin kemikaalit lasipurkkeihin em. lämpötilan veteen sekoitettuna ja laitoin purkit vesihauteeseen laakeaan muovialtaaseen. Vesihauteen laitoin aluksi yli 40 asteiseksi.
Kylpyhuoneen lavuaarin vesihanasta laitoin juoksemaan huuhteluveden 38 asteen lämpötilaisena.
Pieneksi ongelmaksi tuli vanha lämpömittarini jonka asteikko ei riitä kuin 30 asteeseen mutta onneksi meiltä löytyi vanhoja aivan tavallisia digitaalisia lämpömittareita jotka näyttävät yli 42 asteen kymmenysasteen tarkkuudella ja tuntuivat toimivan hyvin.
Filmin kiersin kierukalle täysin pimeässä ja laitoin kehitystankkiin jonka olin lämmittänyt juoksevassa 38 asteisessa vedessä. Tämä on tärkeä juttu jotta kehitteet eivät heti jäähdy tankkiin kaadettaessa.
Ja sitten tankki kiinni ja odottelemaan vesihauteen jäähtymistä 38 asteiseksi.
Itse kehittämisessä ei ollut ongelmia ja kuinka ollakkaan filmit onnistuivat heti ensimmäisestä alkaen.
Joten kaikille jotka vielä haluavat kuvata filmille diakuvia kannattaa kokeilla filmien kehittämistä itse sillä kustannukset pienenevät huomattavasti ja voitte kehittää ne vaikka heti kuvausretken jälkeen eikä tarvitse odotella viikkoa liikkeessä kehitettäessä.
Ja mikäli kuvaatte paljon voitte hankkia isomman Tetenalin kemikaalipaketin joka riittää 60 rullaan ja hinta on noin 120 euroa eli noin 2 euroa per rulla.
Ainoa huono puoli on liuosten lyhyt säilyvyys mutta ainakin itse ajattelin "jemmata" filmejä aina jonkin määrän kuvattuina ja kehittää sitten suuremman määrän kerralla.
Tetenalissa tulee paketin mukana varsin hyvät kehitysohjeet, valitettavasti ei tietenkään Suomeksi, mutta Englanniksi ja Ruotsiksi jne. joita seuraamalla homman pitäisi onnistua.
Kannattaa kokeilla.
Diafilmin kehittäminen
Vanha valokuvaaja
3
690
Vastaukset
- filmikko
että vielä on tällaisia harrastajia.
Itse olen kehitellyt mustavalkeaa ja täytyy sanoa, että on se vaan erilaista, kuin väkertää tietokoneen kylmän näytön edessä.
Mieli lepää ja on konkreettisen tekemisen tuntu. - Nostan hattua
Suuri kunnioitus, mutta miten arviot prossien tasalaatuisuuden, kotioloissa helposti tulee prässättyä.
- gffgd
Ei tuo vielä tuolla 55e/12rll ole kovin paljon halvempi kuin esim. Who's next labissa (muistaakseni 5,90e/rll)...kai tuota pitää kuitenkin harrastuksen vuoksi joskus itse kokeilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1442268
Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1311568En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k1501551- 631254
Saran ökytyyli käänsi katseita.
On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.1431241The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut121131Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä
Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall226975- 156916
Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta
Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht57833Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek20819