Kissa ei syö, munuaistenvajaatoiminnassako vika?

karvapallukka

Hei kaikki!

Meillä on kaksi maatiaiskissaa, 11 vuotiaat Tikru ja Syltty. Tikrulla todettiin kaksi kuukautta sitten munuaisten vajaatoiminta johon se sai lääkityksen (Fortekor vet 5mg).
Ennen kaiken eteen laitetun syönyt Tikru ei syö enää juuri mitään – tämä alkoi jo hieman ennen munuaisvian toteamista. Nyt ennen niin riuska katti on laihtunut lähes kaksi kiloa.

Olen käynyt läpi erilaisia raksuja – niistä yksikään ei maistu. Sama juttu märkäruuissa. Tikru nuolee ruuista vain kastikkeet eikä yleensä koske muuhun ruokaa lainkaan, paitsi jos on ollut koko päivän syömättä. Tällöin ruokaa saattaa mennä jonkin verran alas.

Tyypillinen päivä Tikrun kanssa menee jotakuinkin näin:
Aamulla kun herään, annan Tikrulle lääkkeen lääkeruiskulla. Tikru ei pidä tästä operaatiosta – onneksi olen oppinut hyvän tekniikan joten yleensä hommassa ei mene minuuttia kauempaa. Tämä jälkeen annan kummallekin kissalle ruokaa. Tikru ei syö aamuisin juuri mitään. Jos olen tekemässä etäpäivää kotona, Tikru maukuu koko ajan ruokaa. Ruokaa annettaessa se ei sitä kuitenkaan syö. Tätä toistuu päivän mittaan useita kertoja. Vasta illalla Tikru yleensä syö jotain edes vähän, jos silloinkaan.

Kun Tikrun syömistä tarkkailee, se siis vain nuolee ruokia eikä juurikaan syö niitä. Minulla ei ole aavistustakaan miksi se tekee näin.

Eläinlääkärissä Tikrua on nyt käytetty kahdesti. Ensimmäisellä kerralla luulin syömättömyyden johtuvan hammaskivestä, joka poistettiin samalla eläinlääkärikäynnillä kun munuaisvika todettiin. Kaikki muut veriarvot näyttivät olevan kunnossa. Toisella käynnillä eläinlääkäri epäili, että Tikrulla saattaisi olla munuaistulehdus ja sitä varten pitäisi toimittaa virtsanäyte eläinlääkäriin – tätä en ole vielä tehnyt. Lisäksi oli puhetta verenpaineen testaamisesta, silmämääräisesti eläinlääkäri sanoi ettei mitään hätää sen suhteen pitäisi olla.

Psykologiallakin on varmasti osuutensa asiassa. Vaimoni on tällä hetkellä ulkomailla töissä. Kissat ovat tottuneet katsomaan hänen kanssaan televisiota jota itse en juurikaan katso. Muutenkin olen kyllä huomannut että pojilla on äitiä ikävä. Vietän kissojen kanssa paljon aikaa mutta en tietenkään voi korvata puuttuvaa lauman jäsentä.

Olen huomannut että seuraavat asiat vaikuttavat Tikrun syömiseen:
- Ruuan pitää olla huoneenlämpöistä, jääkaapista otettu ei mene ollenkaan.
- Hyytelöruuat menevät alas hieman paremmin kuin kastikeruuat
- Munuaisruuat eivät maistu ollenkaan
Kysymyksiä joihin en tiedä vastausta:
- Vaikuttaako lääke ruokahaluun?
- Ovatko Tikrun leuat kipeät lääkkeen antamisesta eikä se syö siksi? Lääkettä annettaessa joudun pitämään Tikrun leukoja ensin auki ja sitten kiinni jonkin aikaa.
- Onko Tikrulla kenties jokin muukin vika joka voitaisiin todeta vain eläinlääkärissä?
- Psykologiset tekijät: kun annan lääkkeen aina aamuisin ja sen päälle ruokaa, mieltääkö Tikru aina syödessään että se on juuri päässyt inhottavasta toimenpiteestä ja on siksi ruokahaluton?

Kaikki apu on nyt tarpeen. Olen surullinen ja neuvoton. ”Kissat ovat sellaisia” –vastaus syömättömyyteen - niin eläinlääkärin kuin tuttujenkin suusta - raivostuttaa, onhan tähän oltava jokin syy.

Olen miettinyt myös mahdollisuutta että Tikru tietää kuolevansa pian ja siksi ei syö mitään. Se on valitettava mutta mahdollinen vaihtoehto.

Osaisiko joku teistä kissanomistajista kommentoida tätä tilannetta ja jakaa hyviä neuvoja?

3

466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kisuliini.

      Kuulin tutuilta vihjeitä ruuasta jota kannattaisi kokeilla.
      Oli kyse kuivaruuasta. Power of Naturen Active cat sopisi munuaispotilaalle.
      Tosi surkee tilanne teillä.Toivotaan parasta.

    • sl

      Oma kissani kuoli munuaisten vajaatoimintaan 18 vuotiaana. Entuudestaan pienikokoinen kissa riutui noin parissa kuukaudessa heikkoon kuntoon. Turkista lähti kiilto, viihtyi omissa oloissa. Vaikka mitä ruokaa olisi tarjonnut, ja joskus näki että tahtoi syödä, kerjäten ruokaa, nuuhkaisi kerran,muttei syönyt. Kaiketi ruokahalu oli täysin poissa, joi kyllä senkin edestä.
      Munuaisten vajaatoiminnassa käytetään eläinlääkäriltä myytäviä erikoisruokia, joissa on otettu huomioon fosforirajoitus. Oikea ruoka on tärkeä osa hoitoa, joka helpoittaa oireita, muttei valitettavasti paranna itse sairautta. Munuaisten vajaatoiminta antaa oireita ja diagnosoidaan vasta silloin kun tauti on edennyt jo pitkälle. Joissakin tapauksissa ei lääkehoito tai ruokavaliokaan pelasta tilannetta.
      Ikävältä vaikuttaa. Kissa ei kauan selviä ravinnotta, kilojen painon pudotus on huolestuttavaa. Kyse voi olla muustakin sairaudesta. Soita eläinlääkärille ja selitä tilanne. Toivottavasti saatte apua pian.

    • IPAKITINE

      Todettiin munuaisten vajaatoiminta ja dieettiruokinnalle. Ei se niitä litkuja syönyt.
      Kuulin tältä palstalta sellaisesta lisäravinteesta kuin IPAKITINE. On apteekkikamaa. Ostin sitä, sotkin pulveria ruoan sekaan ja kas. Kissa alkoi lihoa ja voida paremmin jo noin viikon kuluttua.
      Mikä ihmeellisintä, niin jälkitarkastuksessa vuoden kuluttua munuaiset toimi normaalisti. Tauti hävisi.
      Annan Ipakitineä sille vieläkin päivittäin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      400
      1607
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1308
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1245
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      171
      1208
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      997
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      836
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      834
    9. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      830
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      183
      746
    Aihe