Aurinkopaneelit ja viimevuosi

Kesä ootellessa

2010 kesällä 4 De Dietrichin tasokeräintä eli rapia 8 neliötä heitä katolla tuotti 3000kw energiaa. Aurinkoisella säällä varaajaan tuli reilu 80 asteinen vesi. Eillen kävin puhdistamassa keräinten yläosia ja lämmöt nousi keräimissä jo 20 asteeseen (Pakkasta oli -20 ja aurinko paistoi). Tahtoopi sanoa että kohta puun poltto puolittuu ja toukokuussa se loppuu taas kokonaan. Mutta jos hyvää niin huonoakin. Pääasillisesti eli talvella allekirjoittanut lämmittää pelkästään puulla (jäspi 25 eco ja 1500l jäspi ovaalivaraaja). Varaajassa on aurinkokierukka alaosassa joten kesälläkään varaajan lämmöt eivät nouse 55 yli vaikka kuin paistaa. Ongelma ratkeaisi varmaan jos laittasi erillisen käyttövesivaraajan (200-500 litraa) jota paneelit lämmittäisivät tai saisi laitettua nykyiseen varaajaan yläosaan aurinkokierukan. Mitä mieltä arvon raati on? Parempiakin ideoita otetaan vastaan

19

2362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suorasähköinnen

      kahden varaajan käyttö on yleistä mm. pohjois-saksassa, jossa aurinko paistaa kuten meillä etelä-suomessa. tuolla tyylillä saksan passiivitaloissa aurinko hoitaa lämmityksen 9-10kk ja käyttöveden 5-6kk ajan.

      • kesällä ei lämmitetä

        Aika jännää että maantieteellinen sijainti ei vaikuta auringon paistamiseen. Kesällä ei ehkä ole suurta eroa, kun pohjoisessa paistaa matalammalta mutta pidempään, MUTTA talvella ero onkin sitten valtava etelän eduksi.


    • lämpööööööööööööööö

      Mulla kiersi 45 asteinen vesi. Hyvin tulee lämpöä jo näillä keleillä.

      • joopa joo

        Tarkoitatko että siis vain kiertää, mutta ei luovuta mitään?

        Paljonko sait wattitunteja talteen tänään?


      • jepsistäjee
        joopa joo kirjoitti:

        Tarkoitatko että siis vain kiertää, mutta ei luovuta mitään?

        Paljonko sait wattitunteja talteen tänään?

        1asteen nousee lämpö 1000litran varaajassa niin se tekee 1kwh, mulla nousi 4astetta.


      • as77
        jepsistäjee kirjoitti:

        1asteen nousee lämpö 1000litran varaajassa niin se tekee 1kwh, mulla nousi 4astetta.

        > 1asteen nousee lämpö 1000litran varaajassa niin se tekee 1kwh

        tarkemmin laskien 1,16 kWh ... joo suloisesti lämmittää mulla aurinko etelänpuoleisista ikkunoista juuri nyt


    • öifylf
    • oipat67

      Todella hyvä idea käyttää aurinkoa energia lähteenä!
      Minäkin olen ajatellut hommata aurinkopanelit talooni. Minulla on vesikiertoinen keskuslämmitys.
      Olen hoitanut sen lämmityksen polttopuilla ja sähköllä.
      Lämminvesivaaraja on 3000 litraa ja siinä on kaksi sähkökierukkaa.
      Polttopuuta menee vuodessa noin 20 kiintokuutiota.
      Siis aika paljon. Kuinka kallis oli sinun aurinkopaneli systeemin hankinta?
      Ja oliko miten hankala asentaa se.

      • Bionisti

        Nyt siis pakkasta ollu päivisin vajaa 20 astetta ja tyhjiöputkikerääjät jaksavat jo tuottaa lämpöä varaajaan. Tyhjiö estää lämmön konvektoitumisen ilmaan ja hyvin eristetyt putket siirtää talvellakin tehokkaasti lämpöä. Sanottava on kuitenkin että tämä tekniikka täällä pohjolassa toimiii järkevästi ja tehokkaasti vasta huhtikuussa, mutta ei mitenkään tyhjänpanttina ole nytkään. Putket on huurteessa ja osin lumen alla ja silti pelaa.
        Minä asensin itse kaiken muun paitsi lämmitysjärjestelmään kiinteäksi tulevan levylämmönvaihtimen. Ei sinänsä vaadi mitään erikoista kun vaan tekee läpiviennit huolella ja uskaltaa mennä katolle. Tekniikka on simppeliä ja valmiita pumppuryhmiä sekä automatiikkaa joka lähtöön. Itselläni on myös dataloggeri jonka avulla saan aika tarkkaa dataa ja laskelmia, sekä netin kautta seurannan järjestelmään.

        Aurinkolämmön voi kytkeä mihin vaan järjestelmään, on sulla sitten iso varaaja, sähkövaraaja, öljykattila tai puukattila. Netissä on aika hyvin esimerkkejä kytkentätavoista. Jos hakee isointa latausmäärän lukemaa niin ison varaajan alaosaan syötettäessä se onnistuu. Jos siis haluaa brassailla isoilla kilowateilla.

        Jos jotain kuitenkin sellaista epä-bioa saa sanoa, niin elkää luopuko kokonaan öljypolttimistanne. Se on edelleen se mikä pelittää ja on luotettava. Joten rakentaisin systeemejä joissa voi yhdistää energiamuotoja ja minimoida öljyn käyttöä. Hybrideitä siis. Kun tuli tilanne että kuukauteen ei kyennyt puita kantamaan niin se oli yllättävän hyvä olla toimintavalmis. Tuleva sähkönhinnoittelu ei enää puhu vastuksien kanssa lämmittämisen puolesta sydäntalvella.

        Kolmen hengen perheelle sanoisin alkaen hinnaksi 3500 ja jos haluaa hifistellä eikä asenna itse niin helposti 12000 menee. Nuo hinnat ei sisällä erillistä varaajaa jos sellaisen vaatii. Lämmönvaihdin pitäis mahtuu noihin sekä putkimateriaalit, eristeet, paisari sekä yksinkertainen pumppuryhmä.

        Tuollaiselle kolmen tonnin varaajalle voi laittaa reilusti toista sataa tyhjiöputkea kustannustehokkaasti, mutta alle 60 on jo vähän marginaalista kun on kuitenkin käytössä iso varaaja. Keräinten suuntaus etelä-lounaaseen n 60 asteen kulmaan tai mikä asennusteknisesti helpoiten osuu 40-70 asteen välille. Voi käyttää peilaavaa materiaalia putkien takana jos asennus tulee kattoa vasten. Paikoin suomessa voi hyödyntää jopa sitä että jos keräimet on esim kerrostalon katolla niin kesällä aurinko osuu keräimiin osin myös takapuolelta!

        Fakta on se että jos tää kannattaisi, sille olisi jo keksitty raippavero. Jos kuitenkin haluaa hyödyntää ilmaisenergioita niin tämä on järkevimmästä päästä sisäsuomessa.


      • Bionisti kirjoitti:

        Nyt siis pakkasta ollu päivisin vajaa 20 astetta ja tyhjiöputkikerääjät jaksavat jo tuottaa lämpöä varaajaan. Tyhjiö estää lämmön konvektoitumisen ilmaan ja hyvin eristetyt putket siirtää talvellakin tehokkaasti lämpöä. Sanottava on kuitenkin että tämä tekniikka täällä pohjolassa toimiii järkevästi ja tehokkaasti vasta huhtikuussa, mutta ei mitenkään tyhjänpanttina ole nytkään. Putket on huurteessa ja osin lumen alla ja silti pelaa.
        Minä asensin itse kaiken muun paitsi lämmitysjärjestelmään kiinteäksi tulevan levylämmönvaihtimen. Ei sinänsä vaadi mitään erikoista kun vaan tekee läpiviennit huolella ja uskaltaa mennä katolle. Tekniikka on simppeliä ja valmiita pumppuryhmiä sekä automatiikkaa joka lähtöön. Itselläni on myös dataloggeri jonka avulla saan aika tarkkaa dataa ja laskelmia, sekä netin kautta seurannan järjestelmään.

        Aurinkolämmön voi kytkeä mihin vaan järjestelmään, on sulla sitten iso varaaja, sähkövaraaja, öljykattila tai puukattila. Netissä on aika hyvin esimerkkejä kytkentätavoista. Jos hakee isointa latausmäärän lukemaa niin ison varaajan alaosaan syötettäessä se onnistuu. Jos siis haluaa brassailla isoilla kilowateilla.

        Jos jotain kuitenkin sellaista epä-bioa saa sanoa, niin elkää luopuko kokonaan öljypolttimistanne. Se on edelleen se mikä pelittää ja on luotettava. Joten rakentaisin systeemejä joissa voi yhdistää energiamuotoja ja minimoida öljyn käyttöä. Hybrideitä siis. Kun tuli tilanne että kuukauteen ei kyennyt puita kantamaan niin se oli yllättävän hyvä olla toimintavalmis. Tuleva sähkönhinnoittelu ei enää puhu vastuksien kanssa lämmittämisen puolesta sydäntalvella.

        Kolmen hengen perheelle sanoisin alkaen hinnaksi 3500 ja jos haluaa hifistellä eikä asenna itse niin helposti 12000 menee. Nuo hinnat ei sisällä erillistä varaajaa jos sellaisen vaatii. Lämmönvaihdin pitäis mahtuu noihin sekä putkimateriaalit, eristeet, paisari sekä yksinkertainen pumppuryhmä.

        Tuollaiselle kolmen tonnin varaajalle voi laittaa reilusti toista sataa tyhjiöputkea kustannustehokkaasti, mutta alle 60 on jo vähän marginaalista kun on kuitenkin käytössä iso varaaja. Keräinten suuntaus etelä-lounaaseen n 60 asteen kulmaan tai mikä asennusteknisesti helpoiten osuu 40-70 asteen välille. Voi käyttää peilaavaa materiaalia putkien takana jos asennus tulee kattoa vasten. Paikoin suomessa voi hyödyntää jopa sitä että jos keräimet on esim kerrostalon katolla niin kesällä aurinko osuu keräimiin osin myös takapuolelta!

        Fakta on se että jos tää kannattaisi, sille olisi jo keksitty raippavero. Jos kuitenkin haluaa hyödyntää ilmaisenergioita niin tämä on järkevimmästä päästä sisäsuomessa.

        Niin, kumpi ompi parempi? Putket eivät kuulemma kestä Suomen talvia kovin pitkään, mutta tuottavat paremmin.


      • Bionisti
        Julkunen kirjoitti:

        Niin, kumpi ompi parempi? Putket eivät kuulemma kestä Suomen talvia kovin pitkään, mutta tuottavat paremmin.

        Mä en ole itse kuullut tai huomannut että kestävyydessä ois ongelmia. Lisäksi kun putket voi vaihtaa yksi kerrallaan, mutta kokonainen tasokeräin on vaihdettava vastaavasti jos syystä tai toisesta vahinko käy niin putket puoltaa tekniikkaansa. Lisäks tyhjiöputket voi vaihtaa laskematta lämmönsiirtonesteitä pois järjestelmästä. Tyjiöputkien tuoma tehonlisä tasokeräimeen on noin 30%, mutta sitä lisää tämä talviaikainen toimivuus. Tosin, parhaissa tasokeräimisissä on myös kokeiltu tehdä tyhjiötä suojaamaan lämmön karkaamista. No, eli joo..
        Kuitenkin jos näin on että lasisten tyhjiöputkien kestävyyden kanssa on ongelmaa niin kannattaa kysellä takuiden perään. Tasokeräimen pinta on myös lasia, joten ei siitä täysin pääse. Lisäksi sen järjestelmän valinnan kanssa vaikuttaa se että jos vapaa auringonpaiste osuu keräimiin vain osan päivästä niin ei se putken muoto pääse sitä lisähyötyä tuomaan, mutta jos on sellainen tilanne että aurinko pääsee paistamaan pitkään keräinten alueelle niin putkien muoto puoltaa valintaa koska sen vastaanotto on astelukuina suurempi. Parasta jos tosiaan talon harjalla paistaa lähes aamusta iltaan, koska putki ottaa myös takaa tulevan säteilyn.

        Ei tyhjiöputki autuaaksitekevä ole ja on kertaluokkaa kalliimpikin ratkaisu. Itselleni se oli ainakin selvä että kumman otan. Mutta hei, jos tuosta kestävyysongelmasta on jotain artikkelia tai muuta niin laitappa Julkunen jakoon.
        Mä aattelin että se kestävyysongelma on suurin kesällä raekuurojen aikaan. Muistaakseni noille luvataan kestoa 25mm rakeelle.

        Vaihtoehtoja on.


      • Ketjun aloittaja

        Tasan 5000 euroa avaimet käteen aurinkopaketti. Itse olin toki nostelemassa paneeleita katolle ja varaaja oli omasta takaa valmiina. Tänä keväänä joutuu sitten laittaan vielä sen erillisen käyttövesivaraajan jotta riittää suihkussa vesi pidempään ja saa samalla pari kuukautta lisää "aurinko lämmitää aikaa"


      • lounaassa 45
        Bionisti kirjoitti:

        Nyt siis pakkasta ollu päivisin vajaa 20 astetta ja tyhjiöputkikerääjät jaksavat jo tuottaa lämpöä varaajaan. Tyhjiö estää lämmön konvektoitumisen ilmaan ja hyvin eristetyt putket siirtää talvellakin tehokkaasti lämpöä. Sanottava on kuitenkin että tämä tekniikka täällä pohjolassa toimiii järkevästi ja tehokkaasti vasta huhtikuussa, mutta ei mitenkään tyhjänpanttina ole nytkään. Putket on huurteessa ja osin lumen alla ja silti pelaa.
        Minä asensin itse kaiken muun paitsi lämmitysjärjestelmään kiinteäksi tulevan levylämmönvaihtimen. Ei sinänsä vaadi mitään erikoista kun vaan tekee läpiviennit huolella ja uskaltaa mennä katolle. Tekniikka on simppeliä ja valmiita pumppuryhmiä sekä automatiikkaa joka lähtöön. Itselläni on myös dataloggeri jonka avulla saan aika tarkkaa dataa ja laskelmia, sekä netin kautta seurannan järjestelmään.

        Aurinkolämmön voi kytkeä mihin vaan järjestelmään, on sulla sitten iso varaaja, sähkövaraaja, öljykattila tai puukattila. Netissä on aika hyvin esimerkkejä kytkentätavoista. Jos hakee isointa latausmäärän lukemaa niin ison varaajan alaosaan syötettäessä se onnistuu. Jos siis haluaa brassailla isoilla kilowateilla.

        Jos jotain kuitenkin sellaista epä-bioa saa sanoa, niin elkää luopuko kokonaan öljypolttimistanne. Se on edelleen se mikä pelittää ja on luotettava. Joten rakentaisin systeemejä joissa voi yhdistää energiamuotoja ja minimoida öljyn käyttöä. Hybrideitä siis. Kun tuli tilanne että kuukauteen ei kyennyt puita kantamaan niin se oli yllättävän hyvä olla toimintavalmis. Tuleva sähkönhinnoittelu ei enää puhu vastuksien kanssa lämmittämisen puolesta sydäntalvella.

        Kolmen hengen perheelle sanoisin alkaen hinnaksi 3500 ja jos haluaa hifistellä eikä asenna itse niin helposti 12000 menee. Nuo hinnat ei sisällä erillistä varaajaa jos sellaisen vaatii. Lämmönvaihdin pitäis mahtuu noihin sekä putkimateriaalit, eristeet, paisari sekä yksinkertainen pumppuryhmä.

        Tuollaiselle kolmen tonnin varaajalle voi laittaa reilusti toista sataa tyhjiöputkea kustannustehokkaasti, mutta alle 60 on jo vähän marginaalista kun on kuitenkin käytössä iso varaaja. Keräinten suuntaus etelä-lounaaseen n 60 asteen kulmaan tai mikä asennusteknisesti helpoiten osuu 40-70 asteen välille. Voi käyttää peilaavaa materiaalia putkien takana jos asennus tulee kattoa vasten. Paikoin suomessa voi hyödyntää jopa sitä että jos keräimet on esim kerrostalon katolla niin kesällä aurinko osuu keräimiin osin myös takapuolelta!

        Fakta on se että jos tää kannattaisi, sille olisi jo keksitty raippavero. Jos kuitenkin haluaa hyödyntää ilmaisenergioita niin tämä on järkevimmästä päästä sisäsuomessa.

        Muistaakseni eräs saksalainen, jolla oli semmoinen pyörivä talo, oli asentanut tyhjiöputkia myös parvekkeen kaiteeseen.

        Helppo pitää puhtaana ja aina oikeaan suuntaan.


      • alkoholi
        Bionisti kirjoitti:

        Mä en ole itse kuullut tai huomannut että kestävyydessä ois ongelmia. Lisäksi kun putket voi vaihtaa yksi kerrallaan, mutta kokonainen tasokeräin on vaihdettava vastaavasti jos syystä tai toisesta vahinko käy niin putket puoltaa tekniikkaansa. Lisäks tyhjiöputket voi vaihtaa laskematta lämmönsiirtonesteitä pois järjestelmästä. Tyjiöputkien tuoma tehonlisä tasokeräimeen on noin 30%, mutta sitä lisää tämä talviaikainen toimivuus. Tosin, parhaissa tasokeräimisissä on myös kokeiltu tehdä tyhjiötä suojaamaan lämmön karkaamista. No, eli joo..
        Kuitenkin jos näin on että lasisten tyhjiöputkien kestävyyden kanssa on ongelmaa niin kannattaa kysellä takuiden perään. Tasokeräimen pinta on myös lasia, joten ei siitä täysin pääse. Lisäksi sen järjestelmän valinnan kanssa vaikuttaa se että jos vapaa auringonpaiste osuu keräimiin vain osan päivästä niin ei se putken muoto pääse sitä lisähyötyä tuomaan, mutta jos on sellainen tilanne että aurinko pääsee paistamaan pitkään keräinten alueelle niin putkien muoto puoltaa valintaa koska sen vastaanotto on astelukuina suurempi. Parasta jos tosiaan talon harjalla paistaa lähes aamusta iltaan, koska putki ottaa myös takaa tulevan säteilyn.

        Ei tyhjiöputki autuaaksitekevä ole ja on kertaluokkaa kalliimpikin ratkaisu. Itselleni se oli ainakin selvä että kumman otan. Mutta hei, jos tuosta kestävyysongelmasta on jotain artikkelia tai muuta niin laitappa Julkunen jakoon.
        Mä aattelin että se kestävyysongelma on suurin kesällä raekuurojen aikaan. Muistaakseni noille luvataan kestoa 25mm rakeelle.

        Vaihtoehtoja on.

        höyrystyy ?

        eli siis vaihtaessa putkia tai ostaessa niitä lisää ei tarvitse systeemiä mitenkään ilmata tai olla muuten huolissaan siitä.

        Ja kun mainitsit että toimii myös lumen alla,
        niin oliko ne putket kattolappeella vai pihassa telineessa ?

        Tuli vain mieleen että niillähän voi ottaa talteen talosta "karkaavaa" lämpösäteilyä, joskin lisäeristäminenkään ei olisi varmaan huono vaihtoehto.


    • Kiinnostaisi myös laittaa aurinkopaneelit katolle varaajaa lämmittämään. Varaajani on 2500 litraa. Talvella lämmitys hoituu puukattilalla ja jos laiskuus iskee niin 2 x 4,5 kilowatin vastus paikkaa lämpövajetta. Klapia vaan ei huvittaisi kesäaikaan poltella ollenkaan. Pannukoppi on lähes keskellä taloa ja lämmittää ihan turhaan, koska ei tarvittaisi kuin käyttövesi ja vähän pesuhuoneen lattiaan. Nyt joutuu kattilan lämmittämää taloa jäähdyttämään ilmalämpöpumpulla. Hölmöläisen hommaa. Varaaja ei juurikaan hukkaa lämpöä koska on paksulti uretaanilla eristetty.

      Löysin netistä aika hyvän ohjeen jonka avulla voisi tehdä itse järjestelmän. Sen takia kiinnostaisikin tietää että minkä hintaisia ja kokoisia järjestelmiä ihmiset ovat laittaneet/suunnitelleet. Kannattaako alkaa väkertelmään itse? Tuskin siitä kuitenkaan tehtaalaista tulee vaikka olisi kuinka hyvä käsistään. Neliöitä paneeleissa pitäisi olla vähintään 10. Mitä enemmän sitä parempi.

      • we'hrfäkhwetf

    • 2+7

      Huh - 8 neliöä paneelia tuottaa 3000 kw tehon...

      • amaamies

        tuo 8m2 ja n.3000kw osoittaa, että markkinoilla on kaikenlaisia markkinamiehiä! Myydä osaavat mutta asiantuntemusta ei ole ollenkaan. Ammattilaisten jäljiltä systeemi tuotto on aivan eri :)


    • DIY

      > Varaajassa on aurinkokierukka alaosassa

      öljykattila itsessään on melkoinen varaajamöykky, toimisikohan yhden hengen taloudessa varaajana ja alakierukan korvaisi patteriverkoston paluupuoleen liittämällä (suoraan? koaksiaalivaihtimella?)

      (palstoilla murehditaan kiehumisvaaraa ... jospa vaan peittäisi keräyspinnan tarvittaessa)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      11
      1885
    2. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      180
      1710
    3. Mitä sä kuvittelit

      Kun annoit mulle huomiosi, tottakai minä menin ihastumaan suhun. En ole koskaan ollut se henkilö keneen kukaan kiinnittä
      Ikävä
      121
      1557
    4. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      126
      1551
    5. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      121
      1306
    6. Sähköauto ei saastuta

      Koska sähköautossa ei ole saastutusputkea kuten polttomoottoriautossa. Saastuttajille tulee mätkäistä kunnon saastutusv
      Maailman menoa
      311
      1116
    7. Älä nainen leikistä suutu!

      Ja kyllä täytyy kritiikkiäkin kestää, mm. ylipaino, se että oot köyhä jne jne Melko tutulta mieheltä
      Ikävä
      114
      1063
    8. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      166
      1028
    9. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1014
    10. Olisitko oikeasti

      valmis kohtaamaan kaivattusi?
      Ikävä
      95
      995
    Aihe