Rähinästä

Murrrrrrr

Pitäisikö mielestänne rähinät kieltää heti alkuunsa? On olemassa kahta koulukuntaa, toiset eivät suvaitse ollenkaan ja toisten mielestä koirien tulee itse selvittää välinsä. Aluksi, uutena koiranomistajana, annoin pienen sekarotuisen koirani ärähdellä muille. Isojen koirien omistajista se oli vain söpöä ja sitä kehuttiinkin usein rohkeaksi. Kun koirani kasvoi aikuiseksi niin se alkoikin rähistä nuoremmilleen. Aika pahan kuulloisesti mutta alistaminen riitti, reikiä ei tehnyt. Alkoi tuntua siltä että koirani ei ollut hallussani koirapuistossa eikä se itsekään nauttinut tilanteesta, joten aloin ottamaan nollatoleranssi-linjan. Ei mennyt kauaakaan kun se rauhoittui ja nykyään se lähinnä "kysyy" minulta mitä pitäisi tehdä, ja kun kutsun sen pois toisen koiran luota niin se tulee eikä rähinätilannetta yleensä ehdi syntyä. Silti monet koiranomistajat toteavat rähinään että ei se haittaa ja anna olla vaan, mutta minua se haittaa. Itse olen päätynyt siihen että meillä on nollatoleranssi-linja ja sanon tämän nykyään myös muille koiranomistajille.

Mitä mieltä olette?

10

427

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viiia35

      Provosoinnit ja provosoitumiset korjataan heti ja aina. Eri asia jos joku hyökkää päälle saa puolustautua..mutta omistajan velvollisuus koiraansa kohtaan on viedä koiransa vain turvallisten ja tasapainoisten luo. Eli tuntea eleet

      ja ehdoton nollatoleranssi rähinään. ja myös provosoitumiseen.
      En anna koirien selvittää. Laumansa johtaja määrittelee laumansa käyttäytymisen.

      • dsfsdfs

        Millä tavalla pitäisi konkreettisetsi "korjata" jos esim. koira rähähtää toiselle remmissä ollessaan tai sitten vapaana koirapuistossa.


      • rytyuoiökky
        dsfsdfs kirjoitti:

        Millä tavalla pitäisi konkreettisetsi "korjata" jos esim. koira rähähtää toiselle remmissä ollessaan tai sitten vapaana koirapuistossa.

        Oman terrierin kanssa olen tokoillut ja opetellut katsekontaktia seuraamista yms. ja kun menen koirapuistoon niin ei minun tarvitse kuin hiukan köhäistä ja koskettaa/tönäistä koiraani eli huomautan sille. Tämä on muodostunut meidän kommunikaatiotavaksemme ja olen aina pyrkinyt hienovaraiseen koulutustyyliin..joskus olen rehellisyyden nimissä kun ei millään uskonut nuorena ottaa asiaan tiukemmin eli otin anders hallgrenin tyyliin pään käden väliin ja ärähdin matalalla äänellä ei. Se auttoi.

        mutta tosiaan kun asiat on mennyt perille niin pieni tuuppaus riittää ja ei/tai pieni ärähdys. Vanhemmiten ei ole edes sitä tarvinnut tehdä.

        mutta siis olen kouluttanut pennusta asti hyvää kohtaamista sekä remmissä että vapaana.

        Koira saa silti ärähtääkin jos joku tungettelee röyhkeästi sen henkilökohtaiseen tilaan joko häsläämällä nokan edessä tai menemällä päälle(eli provoilee) eli on erotettava milloin kyse oman tilan rajojen sanomisesta ja milloin provosoinnista. Mutta tämä on oltava vain elein.

        Koiran oman tilan rajojen sanominen eroaa oikeastaan siinä että koira on paikallaan kun taas provoilija menee muiden tilaa kohti ärhentely mielessä. Ja se ei ole sallittua.

        on tunnettava eleet tarkkaan jotta voi niitä korjata silloin kun siihen on tarvettava.


    • ei saa rähistä

      Se on sekunnin tuhannesosassa tappelu päällä, jos koirasi ärähtää väärälle tyypille. Sinä maksat molempien ell, kun koirasi kerran aloittaa tappelun.

      Aivan liian usein kuulee, kun ei tämä koskaan ennen... Jossain vaiheessa se jokaisen koiran pinna katkeaa, niin se vaan on. Omistajan tehtävä on suojella koiraansa. Naurettava, osaamattomien ihmisten väite tuo, mutta jäkyttävän useat siihen vain uskoo (= eivät jaksa ja osaa kouluttaa koiraansa eivätkä ajattele sen parasta).

      • Murrrrrrrrr

        Niin, usein tilanne on sattunut siten että oma koirani seisoo paikoillaan eikä tee mitään kunnes pentu erehtyy nostamaan tassunsa omaa koiraani vastaan tai sen selän päälle (pennutkin ovat useimmiten isompia kuin minun koirani). Mielestäni ne eivät provoile vaan haluavat leikkiä mutta eivät vielä ole oppineet kenen kanssa kannattaa leikkiä ja kenen kanssa ei. Vaikka koirani ei satuta pentua alistaessaan sen, niin en salli sitä ja vältän tallaisen tilanteen syntymistä kutsumalla oma koirani pois tai näyttämällä että pentu kuuluu minulle eikä siihen kosketa.


      • veijo55
        Murrrrrrrrr kirjoitti:

        Niin, usein tilanne on sattunut siten että oma koirani seisoo paikoillaan eikä tee mitään kunnes pentu erehtyy nostamaan tassunsa omaa koiraani vastaan tai sen selän päälle (pennutkin ovat useimmiten isompia kuin minun koirani). Mielestäni ne eivät provoile vaan haluavat leikkiä mutta eivät vielä ole oppineet kenen kanssa kannattaa leikkiä ja kenen kanssa ei. Vaikka koirani ei satuta pentua alistaessaan sen, niin en salli sitä ja vältän tallaisen tilanteen syntymistä kutsumalla oma koirani pois tai näyttämällä että pentu kuuluu minulle eikä siihen kosketa.

        Minusta tuo on omien rajojen laittoa ja sallittua eli saa komentaa elein kunhan ei komennus ole liian rajua .

        Aikuiset koirat opettaa pennut sosiaalisiksi..eli en komentaisi kuin hiukan tuossa tilanteessa jos tarvetta. Tuo on normaalia kanssa käymistä eikä rähinöintiä. Oman koirani teki sosiaaliseksi pentuna vanhemmat koirat myös eli edelleen painotan on tunnettava koirien eleet jotta tietää milloin kuuluu puuttua ja milloin ei.

        Pennun on opittava milloin vanhemmat koirat jätetään rauhaan.

        jos komennat ja kiellät koiraltasi kommunikaation on koirasi hämmenyksissään eikä se auta teidän yhteiseloa eikä sosiaalista koiraasi oikein.

        Provosoinnit ja provoilut on eri asia kuin normaali koirien kanssakäyminen ja silloin tarkoitusperä on riidan haastaminen ja siihen kuuluu laittaa nollatoleranssi.


      • veijo 55
        veijo55 kirjoitti:

        Minusta tuo on omien rajojen laittoa ja sallittua eli saa komentaa elein kunhan ei komennus ole liian rajua .

        Aikuiset koirat opettaa pennut sosiaalisiksi..eli en komentaisi kuin hiukan tuossa tilanteessa jos tarvetta. Tuo on normaalia kanssa käymistä eikä rähinöintiä. Oman koirani teki sosiaaliseksi pentuna vanhemmat koirat myös eli edelleen painotan on tunnettava koirien eleet jotta tietää milloin kuuluu puuttua ja milloin ei.

        Pennun on opittava milloin vanhemmat koirat jätetään rauhaan.

        jos komennat ja kiellät koiraltasi kommunikaation on koirasi hämmenyksissään eikä se auta teidän yhteiseloa eikä sosiaalista koiraasi oikein.

        Provosoinnit ja provoilut on eri asia kuin normaali koirien kanssakäyminen ja silloin tarkoitusperä on riidan haastaminen ja siihen kuuluu laittaa nollatoleranssi.

        lisään vielä. Monesti kuulee että meidän koira tykkää kaikista koirista mutta jotkut ei pidä sen innokkuudesta. Ei niin se on kuin teini joka tunkee sinun kasvoihisi kiinni ilman kunnioitusta toisen lähialueesta eikä ole normaalia tutustumista..eikä ole varmaan ollut vanhempien koirien opissa tai omistajan määrittelemissä käyttäytymissäännöissä vaan toimii rasavillin teinin tapaan.

        siksi on hyvä myös antaa muidenkin koirien laittaa rajat mutta niin ettei se ole rähinöintiä vaan normaalia tasapainoista luotettavaa koirien välistä kommunikaatiota. Pennut kasvaa ihmisten kera ja niille jää vaillinnaiseksi käyttäytymismallit koska vanhemmat koirat ei ole opettamassa ellei omistaja osaa laittaa pennulle rajoja ja antaa myös normaalin kanssakäymisen sujua. Se ei silti tarkoita että muut koirat näyttää sille paikkansa se on eri asia. Mutta lähitilansa saa pitää koira kuin koira jos niin haluaa. Hiukan vaikea asia kirjoittaa mutta toivottavasti ymmärsit mitä ajoin takaa. :)


    • dogo on paras!!!!

      ei pidä kieltää.useimmat koirat tykkäävät hiemann tapella. Omat koirani on tasapainossa siksi että olen käyttänyt niistä koirapuistoissa jossa ne on saaneet tapella muiden isojen ija rautaisten koirien ka.eli annetaan tapella vaan

      • puolivuotta

        Minulla on sakemanni, joka ollut erittäin kiltti ja koirien kanssa toimeentuleva, nyt sitten ilman syytä kävi yllättäin toisen koiran kimppuun koirapuistossa. Kyllähän minä olen se joka määrään tahdin, irroitin koirani ja pidin tiukasti kiinni, juuri tuo pää käsien välissä (kainalossa) ja luin lakia, tämän jälkeen irti päästyään yritti vielä uudestaan tuon koiran kimppuun, mutta käskystä tuli luo, joten pieni palautus koiran mieleen riitti kuka käskee. Koirapuistossa koirat vaihtuu ja "lauma"on aina eri, joten kyllä siinä koirakin joskus on hukassa kun arvojärjestys ei oikein ole selvää. Kukin toimii koiransa luonteen mukaan, mutta jos kovin dominoiva koira, niin mielestäni johtajuus asia pitää tehdä hyvin selväksi siis omistajan ja koiran välillä. Aikaisempi huskyni ei haastanut koskaan riitaa koirapuistossa ,mutta jos joku tuli haastamaan, alisti, mutta ei purrut, eli tässäkin pitää osata lukea omaa koiraa. Sakuni on puolivuotias ja peruskoulutus hyvin hallussa. Kuten lapsen kasvatuksessa niin koirankin pätee sama: Sopivasti rakkautta ja rajoja, niin kaikilla on hyvä olla.


      • guyiiuyo
        puolivuotta kirjoitti:

        Minulla on sakemanni, joka ollut erittäin kiltti ja koirien kanssa toimeentuleva, nyt sitten ilman syytä kävi yllättäin toisen koiran kimppuun koirapuistossa. Kyllähän minä olen se joka määrään tahdin, irroitin koirani ja pidin tiukasti kiinni, juuri tuo pää käsien välissä (kainalossa) ja luin lakia, tämän jälkeen irti päästyään yritti vielä uudestaan tuon koiran kimppuun, mutta käskystä tuli luo, joten pieni palautus koiran mieleen riitti kuka käskee. Koirapuistossa koirat vaihtuu ja "lauma"on aina eri, joten kyllä siinä koirakin joskus on hukassa kun arvojärjestys ei oikein ole selvää. Kukin toimii koiransa luonteen mukaan, mutta jos kovin dominoiva koira, niin mielestäni johtajuus asia pitää tehdä hyvin selväksi siis omistajan ja koiran välillä. Aikaisempi huskyni ei haastanut koskaan riitaa koirapuistossa ,mutta jos joku tuli haastamaan, alisti, mutta ei purrut, eli tässäkin pitää osata lukea omaa koiraa. Sakuni on puolivuotias ja peruskoulutus hyvin hallussa. Kuten lapsen kasvatuksessa niin koirankin pätee sama: Sopivasti rakkautta ja rajoja, niin kaikilla on hyvä olla.

        Ihan hyvin toimit..koirasi on ihan kakara vielä ja jos nyt ei määrittele sille miten käyttäydytään niin ollaan aivan hukassa muutaman vuoden päästä.

        Koirasta voi sanoa että on varma vasta kun se on aikuinen ennen sitä haetaan rajoja.

        monet antaa pentukoirien(1-2v) riehua vain koirapuistoissa ilman rajoja ja se ei tiedä hyvää.

        koirat saa komentaa oman tilansa (eli ovat paikoillaan kun toinen tulee luokse alistamaan tai riehumaan)muttei mennä perään alistamaan toisia. vaikka olisi eleinkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5100
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      16
      2357
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1867
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1568
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1195
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe