Kuka muistaa Ivanhoen

BlueLilan

Sarja tuli joskus iltapäivisin telkkarista ja katselin sitä aina koulun jälkeen. Kyllä se jotain 60-lukua oli. Päässäni soi toisinaan vielä se tunnusmusiikki. Vaikka silloin ei ollut kuin 2 kanavaa niin aina oli tasokasta katsottavaa toisin kuin nykyään vaikka kanavia olisi satoja!

26

1147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lejanna
    • Heikunkeikku

      Minä täällä viittailen innokkaasti ja jos saan vastata, niin vastaan, että muistanpahan hyvin Ivanhoen.
      Tottahan toki katselin sitä innokkaana.

    • tuolta muistin syövereistä kaivautui jotain tuttua. Mutta minä olin aina yleensä ulkona ystävien kanssa, etten kovasti paljon telkkua joutanu katsomaan. Silloin kun kattelin,tykkäsin musikaali elokuvista ja Shirley Templen ohjelmista:))))

    • Anjaniina.

      Pyhimys ja Veijarit ja pyhimykset...

      • Eli Tony Curtis kait kuoli jokin aika sitten. Hänen roolihahmonsa nimi ei kyllä tule mieleen. Pyhimyksessä Roger Moore oli Simon Templar ja Veijareita ja Pyhimyksiä sarjassa Roger Moore oli Brett Sinclair, joka oli aatelisarvoltaan pääri. Sen muistan:)


    • kednah

      Joka juoksi sen vajaan kilometrin, koulusta kotiin. Taisi talvella hiihtää.
      Ivanhoe, Tohtori Kildare, Me tammelat ja Bat- Mankin taisi tulla jo 1966.
      Oli kiire katsomaa tuijottamaan...

    • ...

      Joskin ei mulla silleen jäänyt erityisesti mieleen, ritarijuttuja ja kun mä diggailin lännenjuttuja, Bonanza, Virginialainen jne. Ja sellainen, Kuin Louvren kummitus, sekä tietenkin Batman. Ja Maxwell Smart ja Pyhimys jne

      Noista muuten moni ois nykyään lapsilta kiellettyjä. Bonanzassakin lähinnä lahdattiin Apacheja ja Louvren kummitushan tosiaan oli kummituskertomuksia. Nojoo, onhan se Harry Potter nykyisin pessyt lastenkirjamarkkinat.

      Meille telkkati tuli ihan kuuskytluvun alussa. Koulussa ope kysyi, kellä telkku, ei meitä montaa ollut. Mä olen kai tavallaan suomalaisen telkkarisukupolven ekoja kasvatteja. Muistam, meille kertyi iltaisin naapureita katteleen uutisia tai mäkihyppyä tms.. Se oli niinkuin yhdistävä tekiä. Nyt kaikilla telkkarit, eikä kukaan käy kylässä missään. Ja alussa oli yks kanava. Toisekseen, putkitelkkari oli paljon rikki. Jokin putki kului loppuun ja kuva alkoi pyörimään. Ja mut laitettiin nuorimpana seisoa tonittamaan telkkarin viereen ja säätään sitä potentiometriä telkkarin takaa...

      Mä olen paljon pohtinut telkkarin vaikutusta omaan elämääni. Vähän ollut vaikea selittää tolloille, mutta kokeilenpa taas. Siis mulla näkömuisti. Mä kattelen elämää kuin telkkaria. Aina kun muistelen jotain, mulla alkaa pyöriin video tapahtuneesta sielun silmissä. Ja mulla siis on hyvä näkömuisti. Erittäinkin tarkka. Jos ite näen jonkun jutun a keskityn siihen, muistan sen lopun ikäni. Kirjoista lukemalla taas en meinaa oppia millään mitään. Vaikka ajattelenkin tekstinä. Mutta jos luen vaikka hyvän romaanin, "näen" sen ikäänkuin elokuvana ja muistan sen hyvin. Niinno, jokin Snuhue- egyptiläinen oli pettymys hollywoodlrffana, kun näin sen. Mulla oli ihan erilainen leffa päässäni siittä :DD

      Telkkari oli suuri muokkaja yhteiskunnassa. Kandee muuten hokata, mäkin luetttelin jenkkiläisiä ja brittiläisiä telkkarisarjoja. Eipä paljoa tullut neuvostopropagandaa maamme kasvavan nuorison silmien eteen. Nääs kun uutisia, tai urkin uudenvuodenpuheita ei paljoa kateltu kakarana. Suurista uutisista silloin jäi mieleen Kennedyn murha ja Armstrongin kävely kuussa. Kiintoisaa mediapolitiikkaa, vaikka demarit johtikin Yleä.

      No olin alkaa kirjoittamaan sarjakuvista, siis Aku Ankasta ja Tex Willeristä, Pecos Billistä jne. Mutta mun ajattelumaailmaan westernit on vaikuttaneet valtavasti. Niissä selkeä asia. On hyvä vastaan paha. Ja hyvä lännenmies aina voittaa pahan intiaanin. Tosielämässä asia ei välttämättä toteudu, mutta pakkohan se on siihen koittaa luottaa. Siis että hyvä voittaa pahan. Jostain syystä, mä olen vanhemmiten alkanut arvostamaan intiaaneja tms perinteisiä kulttuureita todella paljon. Ja alkanut rasistiksi mustilaisia kohtaan :D

      Käärmetanssi:

      http://www.youtube.com/watch?v=6uS5vV0l2bE

      =DW=

      • kednah

        Mut kun jollain on täydellinen sellainen.
        Tottakai Bonanzan musiikki soi hautaan asti jokaisen lapsen päässä, kuolon alkuuun asti, samoin Bat Masterson, keppiä sormissaan pyörittävä keikari.

        Louvren kummitus pelottaa minua vaan pelottaa varmaan vieläkin.
        Vaikkakin olen kyseisessä museossa päiväkausia aikuisena kävellyt sittemmin.


      • Anjaniina.

        näki, mitä luki, siis mielessään.
        Elokuvat on minullekin olleet pettymyksiä, miten ne voiskaan tavoittaa sen mitä omassa päässään kuvittelee..


      • kednah
        Anjaniina. kirjoitti:

        näki, mitä luki, siis mielessään.
        Elokuvat on minullekin olleet pettymyksiä, miten ne voiskaan tavoittaa sen mitä omassa päässään kuvittelee..

        No, Chaplinia ehkä nauhoituksia. Eivät ole sen arvoisia, kirjoissa on elämä parempi.
        Niitä meneekin sitten ainakin 10 kpl viikossa, paksujakin...


      • ...

        Meillä kävi täällä pöndellä mustilaisia ennen, aina joskus. Osa oli pitsiliinakauppiaita, osa jehovia. Mutta oli muitakin, niitä, jotka tuli ja kysyi, saako parkkeerata rantaan ja saako lainata saunaa. Meillä oli täällä Walde perheineen, niitten kanssa tuli hyvin toimeen. Pieni paikkakunta, yhet kylän mustilaiset. Mä joskus jopa lainasin wallun pojalle rahaakin kapakissa, kun se oli pa ja tarvi rahaa tarjotakseen tytölle kahvit. Maksoi heti seuraavista työssömyyskorvauksista velkansa... Eli välit oli hyvät.

        Nyt tsadissa kimpussa on tsadin mustilaiset. Häiriöitä, mösyävät, laittomia uhkauksia jne. Ihan sivistymättämiä apinoita. Olen niinkuin evakossa pöndellä. Ei tarvi pelätä, milloin löytää morapuukon selästään.

        Mä en tunne mustilaisten sukujuuria- Mutta täällä pöndellä asustelevat mustilaiset on varmasti eri sukua, kuin noit meitin kotikylän mustilaiset. Ei kai ole ukkomustilaista komentamassa heimoa, joku vuos sitten niillä kai oli päällikkö, mutte se alkoi uopoksi ja vissiin paikallisella heimolla asiansa ihan sekaisin.

        Mä siis olen tullut rasistiksi manne- asiassa.

        Mustilainen etsii malmia:

        http://www.youtube.com/watch?v=FtwszrdTMgk



        =DW=


      • RIMMIR
        kednah kirjoitti:

        No, Chaplinia ehkä nauhoituksia. Eivät ole sen arvoisia, kirjoissa on elämä parempi.
        Niitä meneekin sitten ainakin 10 kpl viikossa, paksujakin...

        Vieläkin naurattaa nuo Chaplinin mustavalkoiset jekkua täynnä olevat mykkäfilmit kun niitä harvakseen vielä tälläkin vuosisadalla on näytetty jollakin kanavalla. Ja sitten oli hän huimapää joka teki kaikenmaailman vaarallisia temppuja korkealla kattojen välissä olleella narulla, en muista nimeään.

        Emme saaneet katsoa juuri ollenkaan tv:tä mutta joskus tuli niitä Tom Jonesin konsertteja ym musiikki ohjelmia jotka olivat hyviä. Siinä sitten tv:n edessä matkittiin niitä tausta tyttöjä heidän liikkeissään musiikin tahtiin.


      • ?,..,?
        RIMMIR kirjoitti:

        Vieläkin naurattaa nuo Chaplinin mustavalkoiset jekkua täynnä olevat mykkäfilmit kun niitä harvakseen vielä tälläkin vuosisadalla on näytetty jollakin kanavalla. Ja sitten oli hän huimapää joka teki kaikenmaailman vaarallisia temppuja korkealla kattojen välissä olleella narulla, en muista nimeään.

        Emme saaneet katsoa juuri ollenkaan tv:tä mutta joskus tuli niitä Tom Jonesin konsertteja ym musiikki ohjelmia jotka olivat hyviä. Siinä sitten tv:n edessä matkittiin niitä tausta tyttöjä heidän liikkeissään musiikin tahtiin.

        Buster Keatonia?


      • RIMMIR
        ?,..,? kirjoitti:

        Buster Keatonia?

        vieläköhän hänen filmejään näytetäänm, vai ovatko nyt lapsilta kiellettyjä, kun hän oli niin vallan uhkarohkea tempuissaan.


      • ?,..,?
        RIMMIR kirjoitti:

        vieläköhän hänen filmejään näytetäänm, vai ovatko nyt lapsilta kiellettyjä, kun hän oli niin vallan uhkarohkea tempuissaan.

        olen nähnyt.
        Ja temppunsa sanotaan olleen ihan oikeita, ei mitään lavastettuja.

        http://www.youtube.com/watch?v=Hr2aj1ibVYE


      • RIMMIR kirjoitti:

        vieläköhän hänen filmejään näytetäänm, vai ovatko nyt lapsilta kiellettyjä, kun hän oli niin vallan uhkarohkea tempuissaan.

        Harold Lloyd sopisi minun mielestäni paremmin noihin korkeisiin paikkoihin ja Buster Keaton mieluummin T-fordilla Junan alle tasoristeyksissä ja talojen seinät kaatuivat, mutta ikkuna-aukko oli onneksi aina oikealla kohdalla:)


      • ?,..,? kirjoitti:

        olen nähnyt.
        Ja temppunsa sanotaan olleen ihan oikeita, ei mitään lavastettuja.

        http://www.youtube.com/watch?v=Hr2aj1ibVYE

        Pyöri taustalla filmi ja kuvattu studiossa. Jossakin ohjelmassa kerrottu noiden pätkien toteutuksesta.


    • Ivanhoeta en muista koska en varmasti sitä katsonutkaan. Peyton place vei huomioni ja Tex Willerit niin ja Jerry cotton. Olin kai poikatyttö kun tuollaisia lueskelin kunnes löysin kirjaston ihanuudet. Nyt on jo vaikea löytää tosi hyvää kirjaa. Tosin menossa kellokosken Prinsessa, ei kovin häävi ole.

      Lukemani muistan hyvinkin koska keskityn siihen tosissani. Telkusta melkein katson ylen kanavia kun nuo sarjat ei kiinnosta. Teemalta tulee hyviä dokkareita ja Jimiltä jotain muuta. Kyllä siellä vielä valinnanvaraa on.

      • kednah

        Tyttäreni, minua aina viisammat, kävistelemimävät minutt sitten eläviin kuviin.
        Kirjana aina parempi, kuin yleensää.
        Kirjoihin yleensä ainakin meikäläinen pystyy samaistuvaan paremmin.

        Kuinka sanoikaan vanhempikikin joskus, vaimoni haukkuessa minua.
        Sie se vaan täällä työttömänä oott?

        Ei äiti isi oo ollu koskaan täällä kotona, hän on ollut kirjojen maailmassa.

        Se vain kun tyttö oli 10v...


      • Anonyymi

        Ivanhoessa oli pääosassa itse Roger Moore, kun tekeminen oli vielä kevyen helppoa.


    • Turnajaiskohtauksista on jonkinlaisia mielikuvia ja jostakin kukkulasta minkä päälle ritari Ivanhoe ratsasti ainakin jonkun ohjelman lopussa. Varmaan en montaa jaksoa katsonut.
      Samoihin aikoihin pyöri Raymond Burrin esittämä "Etsivä Ironside", "Muukalaiset", "Payton Place", "Kapteeni Kiva". 70-luvun alussa tuli sitten sarjat "Bronson" ja "Dave Toma", joka ohjelman väkivaltaisuuden tähden lopetettiin. Sellaista muistikuvaa minulla. Hiukan hämärästi muistan, tai sitten olen vaan nähnyt unta:)

    • Kizmir

      Ivanhoen tunnari-musiikki on syöpynyt takaraivoon. Ja muistaa myös Zorron, Rin tin tin, Bonanza, Robin Hood. Hurjan "tyttömäisiä" ohjelmia tuli katottua oikein innolla. No, niin se vaan meni, kun enimmäkseen poikien kanssa oli muutenkin kohellettava. Ja Cottoneita luettua.

    • Anonyymi

      Tuli kouluaikaan, joten katselimme sitä koulun naapurissa olleen talon ikkunan läpi välitunnilla. Jännittävät kohtaukset aiheuttivat myöhästymisiä seuraavalta tunnilta

    • Anonyymi

      60 luku olimme nin köyhä perhe Helsinki lähiössä.Meillä ei telkkaria. Telkari tuli vasta joskus 1973 Sukulaisen vanha.Siloin kun Tv oli vain 2 kanavaa. Lasten ohjemiat minimi.Vanhemat katso uutiset kello 20.30 ja silloin piti olla jo nukkumassa lapset jo. Katso ne hiihtoa mäkihyppyä Viikonloppuna. Enempi meillä oli Radio päällä

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1887
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1574
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1296
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1234
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1222
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1186
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1150
    Aihe