joka koskee tätäkin ikäluokkaa. Olen näemmä tykästynyt kolumneihin. Niissä asiat kerrotaan lyhyesti ja ytimekkäästi. Aamukahvilla otin lehtipinosta lehden ja siinä käytettiin termiä "sukupolvea vaihtanut". Onhan näitä kuten vanhus, varttunut, ikääntyvä, ikääntynyt, seniori, entinen nuori. Oikeastaan naisena voisi olla seniorinna tai seniorinta, monikossahan molemmat taipuvat seniorinnat
Taas uusi termi,
19
312
Vastaukset
- kaunisleski
haluaisin olla seniorinna, kuulostaa hienolta.
- 1943
seniorinnoja. Saadaankohan seuraa?
- kaunisleski
1943 kirjoitti:
seniorinnoja. Saadaankohan seuraa?
onhan tuo niin hieno nimitys. Näin ihanan aurinkoisena päivänä tulee hyvälle tuulelle, sitten vielä tuo piristävä....seniorinna, se sitten kuulostaa todella makeelta.
- meeriamanda
Olisiko se pitkänkaavan mukaan, et sukupolven nuorennusleikkaus? Niinko isältä pojalle tj.Iäkkäämmät tykkäävät kun heitä puhuttelee ikinuoriksi :)) Toi seniorinna ...ja kylkiäiset maistuu niin Espanjalaiselta, toisaalta mikä ettei!
Kävin tuossa ostarissa reilu kilsa matkaa, ja cykkelillähän tieten kun en jaksa kantaa, sai veivata ihan tosissaan...siis pyörä jähmettyi muutaman satametriä ajettuani, lämpimästä sen otin.
Ja kun piti muistaa et vasemmalla jalalla vain rouheemmin ja oikealla peesata...meinasi mennä halivilihoohksi koko reisu :)) Meno on aikas nousua ja talutinkin lopun matkaa, vaan kotiin päin en sitten säästellyt yhtään...pakkasta näyttää olevan 21 astetta ja melkoinen viima .- kaunisleski
pyörän selkään sais näillä keleillä, kantamalla olen ostokset kotiin tuonut. Jopa kissan hiekan, silloin kun sitä vielä tarvitsin...
Vai on siel viimaa, just kun suunnittelin ulkoilua.. täytyy kait miettiä vielä, ettei naama jäädy.... - 1943
ainakaan vanhus ole, kun tuolla tavoin veivailet. Tuo kolumnin juttu koski myös sukupuolen vaihtamista ja kirjoittaja tuli sen myötä tähän uuteen termiin. En minä oikein tykkäisi, jos joku sanoisi ikinuoreksi. Vaikuttaisi imartelulta. Sen verran on tuota itsekritiikkiä.
- 1943
kaunisleski kirjoitti:
pyörän selkään sais näillä keleillä, kantamalla olen ostokset kotiin tuonut. Jopa kissan hiekan, silloin kun sitä vielä tarvitsin...
Vai on siel viimaa, just kun suunnittelin ulkoilua.. täytyy kait miettiä vielä, ettei naama jäädy....puhaltelevan, kun otin aamun lehden oven ulkopuolelta, jonne naapuri sen tuo. En minäkään pyöräile talvella, mutta yritän olla ankara itselleni ja kävellä kauppareissun reppu selässä. Autonkin voisi ottaa.Ja viime viikolla suojakelillä olisi ollut parempi käydä autolla. Kotimatkalla alamäessä molemmat jalat liukuivat alta yhtaikaa ja menin nurin. Olin tosi varovainen, mutta niin vain kävi. Munakotelo oli repussa ja pari munaakin meni rikki. Selkään sattui vielä seuraavanakin päivänä ja kävin röntgenissä, mutta mitään vakavampaa ei ollut. Tanssi sujui jo sunnuntaina.
- meeriamanda
1943 kirjoitti:
ainakaan vanhus ole, kun tuolla tavoin veivailet. Tuo kolumnin juttu koski myös sukupuolen vaihtamista ja kirjoittaja tuli sen myötä tähän uuteen termiin. En minä oikein tykkäisi, jos joku sanoisi ikinuoreksi. Vaikuttaisi imartelulta. Sen verran on tuota itsekritiikkiä.
puhaltelin kun vanha ratkori...siis on väärin...traktori...ja hain kauan tätä oikeaa sanaa! Mä olen kantanut käsilläni niin paljon ja kauan ettei niillä enää kanniskella. Ja kesät talvet olen cykkelillä kulkenut, ei minulle uutta sinänsä.
Sehän minu aieman huvittikin kun kerhoa jota vedin, ikäjakautuma yli 80v , he pitivät niin tuosta termistä. Vanhus, eläkeläinen ...eivät tykänneet!
Josko se ei 20v päästä sitten siltä tuntuisi, vai kuijaa? :)) - 1943
meeriamanda kirjoitti:
puhaltelin kun vanha ratkori...siis on väärin...traktori...ja hain kauan tätä oikeaa sanaa! Mä olen kantanut käsilläni niin paljon ja kauan ettei niillä enää kanniskella. Ja kesät talvet olen cykkelillä kulkenut, ei minulle uutta sinänsä.
Sehän minu aieman huvittikin kun kerhoa jota vedin, ikäjakautuma yli 80v , he pitivät niin tuosta termistä. Vanhus, eläkeläinen ...eivät tykänneet!
Josko se ei 20v päästä sitten siltä tuntuisi, vai kuijaa? :))sentään nastarenkaat?
No jos se tarkoittaa samaa kuin sukupolvenvaihdos, niin on se ollut käytössä jo pitkään ja sehän ei liity mitenkään sukupuoliasioihin.
- 1943
tuo kolumnin kirjoittaja. Mahtaako tietää tästä sukupolvenvaihdoksesta? Kunhan leikitteli näillä termeillä. Sattuneesta syystä sukupolvenvaihdos on minulle ihan tuttu termi.
- pohjoiapuolenpoika
sukupolvea vaihtanut on isoäidistynyt tai isoisäistynyt ihminen, jonka oma jälkikasvu on siis ehtinyt tuottaa jo jälkikasvuksi uuden sukupolven. Osa saavuttaa tämän rajapyykin jo ennen kuin täyttää 40, useimmat 50 vuotta täytettyään, mutta joillekin tämä osa lankeaa vasta yli 6-kymppisenä. (Tietysti on myös niitä, jotka eivät koskaan saa tuntea isovanhemmuutta.)
- 1943
minä olen vielä nuori.
- mummimammi taas
Isäni luovutti vanhimalle pojalle maatilan ns. sukupolven-, ei suinkaan sukupuolen- vaihdoksessa, vaikka se menikin sukupuolen mukaan. Se oli kuuluisa "maan tapa" ja me tytöt saimme muodollisen korvauksen, siis emme vaatineet veljeltämme mitään. Meillähän oli miehet ja asuimme kaukana(Hesassa), jossa oli kotimme.
Kaikki oli hyvin useita vuosia. Meitä pidettiin, kuin piispaa pappilassa niinkauan, kuin isä ja äiti eli. Vasta äidin kuoltua asiat mutkistui, kun veljelläni oli avovaimo, joka ei hyväksynytkään asennetamme, että tulemme kuin kotiimme. Meillä oli taas olettamus, kuten isä ja äiti toivoi, että kaikki olemme tervetulleita kuten ennenkin, siis aina lapsuuskotiin.
Noista ristiriidoista ei tosin tohdittu puhua veljeni kanssa, koska hänen mielestään ne olisi olleet akkojen riitoja, joihin hän ei puutu.
Mutta aika aikaa kutakin. Veljeni kuoli ja perintö jäi meille sisaruksille. Laki ei velvoittanut avovaimolle antamaan mitään, joten ei annettu. Mutta mitä helvettiä me kaupunkilaiset teemme nyt jollain maatilalla?
- Tätä olemme pähkäilleet noin 7-vuotta, koska nyt siinä on perikunta. Rantaa on mökeille paljon, mutta silloin rikkoutuisi se rauha ja hiljaisuus, josta aina nautimme lomillamme.
Harmi, että isäni ei nähnyt tyttärentyttärenpoikaa. On muuten kova kalamies pappansa ja iso-pappansa perintönä, mutta isänsä tavoin jääkiekko fani.
Ei siinä mummimammi pärjää, kun molari torjuu. Toki välillä on käytävä "soittamassa", oliko maali, muuta aina on tuomio. HYLÄTTY!!!! - 1943
mummimammi taas kirjoitti:
Isäni luovutti vanhimalle pojalle maatilan ns. sukupolven-, ei suinkaan sukupuolen- vaihdoksessa, vaikka se menikin sukupuolen mukaan. Se oli kuuluisa "maan tapa" ja me tytöt saimme muodollisen korvauksen, siis emme vaatineet veljeltämme mitään. Meillähän oli miehet ja asuimme kaukana(Hesassa), jossa oli kotimme.
Kaikki oli hyvin useita vuosia. Meitä pidettiin, kuin piispaa pappilassa niinkauan, kuin isä ja äiti eli. Vasta äidin kuoltua asiat mutkistui, kun veljelläni oli avovaimo, joka ei hyväksynytkään asennetamme, että tulemme kuin kotiimme. Meillä oli taas olettamus, kuten isä ja äiti toivoi, että kaikki olemme tervetulleita kuten ennenkin, siis aina lapsuuskotiin.
Noista ristiriidoista ei tosin tohdittu puhua veljeni kanssa, koska hänen mielestään ne olisi olleet akkojen riitoja, joihin hän ei puutu.
Mutta aika aikaa kutakin. Veljeni kuoli ja perintö jäi meille sisaruksille. Laki ei velvoittanut avovaimolle antamaan mitään, joten ei annettu. Mutta mitä helvettiä me kaupunkilaiset teemme nyt jollain maatilalla?
- Tätä olemme pähkäilleet noin 7-vuotta, koska nyt siinä on perikunta. Rantaa on mökeille paljon, mutta silloin rikkoutuisi se rauha ja hiljaisuus, josta aina nautimme lomillamme.
Harmi, että isäni ei nähnyt tyttärentyttärenpoikaa. On muuten kova kalamies pappansa ja iso-pappansa perintönä, mutta isänsä tavoin jääkiekko fani.
Ei siinä mummimammi pärjää, kun molari torjuu. Toki välillä on käytävä "soittamassa", oliko maali, muuta aina on tuomio. HYLÄTTY!!!!mukana samanlaisissa hommeleissa, mutta tavallaan vastapuolena. Yleensä asia tapahtuu niin, että maatilaa ei lahjoiteta, vaan siitä joutuu maksamaan ihan tarpeeksi. Jos olisin avopuolisona tullut veljesi tilalle, olisin vaatinut tekemään testamentin hyväkseni. En olisi myöskään hyväksynyt, että sisarukset noin vain tulevat passattaviksi. Asiat pitäisi selvittää puhumalla, paljon on riitoja noissa sukupolvenvaihdoksissa. Lapsuuskoti on niiden ihmisten koti, jotka asuvat siellä. Tietenkin on hyvä, jos välit ovat hyvät ja kyläillään puolin ja toisin.
- mummimammi itse
Minä tyydyn tuohon "mummimammi" titteliin, jonka kehittelin itselleni, kun lapsenlapseni sanoi mammi, kun tarkoitti mummi. Meistä se on edelleen toimiva nimi, koska toinen mummi on mummi ja minulle esitettiin nimeksi mamma!?! Vaikka olenkin vanhempi mummi, niin mielestäni mamma on jo tosi, tosi iäkäs ja lapsukaisilla elää isänsä puolelta tämä mummin mamma.
Mutta nuo TOVIT? Ei ole huutoa kielipoliisit. On vain eläkeläisen korostusta juttuuni.
ET-lehdestä siitä lueskelin ja näilläkin palstoilla on haikailtu, mitä voisi tehdä eläkeläisenä, mutta sehän typertyi heti alkuunsa, koska siihen vedettiin heti yritystoiminta jos jotain puuhailee ja kuinka vaikeaa on perustaa yritys! Ilmaiseksi kun ei kukaan ryhdy.
Mutta, entäs ne TOVIT? Jos itse pidät silityksestä, mutta et mielelläsi siivoa, niin vaihdat näitä TOVEJA. Jos sinulla on aikaa lastenhoitoon, voi riuska mies tulla lumesi lapioimaan tai vaikka autottoman viedä kauppareissulle.
Siis eräänlaista talkootyötä, joksi sitä ennenvanhaan kutsuttiin. Siihen on vain keksitty nykyisin uudempi nimi, kuten meille iäkkäillekin.- 1943
termi minulle. Tovi on kyllä tuttu, mutta tuossa yhteydessä ja muodossa en ole aikaisemmin kuullut. Talkootyö on mulle tutumpi ja käytän sitä loppuikäni. Sen verran vanhoillinen olen. Ja olen talkootyön kannattaja, osallistuja.
1943 kirjoitti:
termi minulle. Tovi on kyllä tuttu, mutta tuossa yhteydessä ja muodossa en ole aikaisemmin kuullut. Talkootyö on mulle tutumpi ja käytän sitä loppuikäni. Sen verran vanhoillinen olen. Ja olen talkootyön kannattaja, osallistuja.
kaiken aikaa. Tulee uusia sanoja ja vanhat unohtuvat. Tovi on hetki ja talkootyö toisen lukuun korvauksetta tehtävä työ. Nykyisin puhutaan vapaaehtoistyöstä, mutta sana on mielestäni virheellinen, sillä voidaanhan ansiotyötäkin vapaaehtoisesti tehdä.
Kävin kurkkimassa 70 palstalla, kun reilun parin vuoden päästä tulen siihen ikäryhmään. Luin ketjun "uhohdettuja sanoja" ja löysin myös kiintoisan linkin. Pitää alkaa opiskella.- 1943
saimander kirjoitti:
kaiken aikaa. Tulee uusia sanoja ja vanhat unohtuvat. Tovi on hetki ja talkootyö toisen lukuun korvauksetta tehtävä työ. Nykyisin puhutaan vapaaehtoistyöstä, mutta sana on mielestäni virheellinen, sillä voidaanhan ansiotyötäkin vapaaehtoisesti tehdä.
Kävin kurkkimassa 70 palstalla, kun reilun parin vuoden päästä tulen siihen ikäryhmään. Luin ketjun "uhohdettuja sanoja" ja löysin myös kiintoisan linkin. Pitää alkaa opiskella.samaa vuosikertaa. En ole vielä kurkistellut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400006171017124h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?102468Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2161938Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja231733- 721070
Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.491044Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?75895Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57872En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.43842Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee
Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä85815