kertokaa

kyselijä 2

Miten saa särkemättä,alapallonivelen irti micra vm-98 eli 1,3i.Kun meinasin vaihtaa ylivedettävän kumen,ulompaan niveleen.pallonivelen ulosvedin ei mahdu siihen väliin.Mahtuuko ulomman akselin pää tulemaan ulos,jos ei ota alapalloniveltä irti?

3

1633

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aq

      Tai pultti päähän hollille ja lekaa. Toisaalta ei se pallonivel monta euroa maksa jos menee entiseksi.

      • wvoiernoibjrg09394

        korjaamolla uusittiin alapallonivelet viimeiseen facelift K11 Micraan ja huomasin että myös alatukivarret kiiltelivät uutuuttaan, onko nivelet prässätty tukivarteen jolloin myös tukivarsi on uusittava?


    • h6

      Citron Xsara Break 1.9TD vm 99 ABS

      Alapallonivelen vaihto.

      Vaikeinta on kokemuksen perusteella saada vanha pallukka irti.

      Kannattaa myös suihkutella pultteihin ja muttereihin PALJON Crc;tä
      ja mieluummin pariin kertaan etukäteen.

      Pallonivell on kiinnitetty tukivarteen 3;lla torx- pultilla ja lukkomuttereilla.
      Ainakin tässä tapauksessa ne olivat melko löysällä.
      Aukesivat räikällä, pitäen samalla kiinni pultinpäästä leukapihdeillä.
      Ilmeisesti torx- pulteilla sen vuoksi, että lienevät kannaltaan tavallista matalammat.

      Ei tarvita autonosturipaikkaa välttämättä, vaikka se varmaankin helpottaisi työtä.


      Itse pallonivel on kiinnitetty ripustuksessa olevaan reikään, jossa on sivussa hahlo ( ura ),
      eli se on sivultaan "halkaistu".


      Onneksi joku ystävällinen sielu mainitsi netissä, että tarvitaan kiila.
      Totta tosiaan, kiila todellakin tarvitaan;
      Se taitaakin olla tässä kaikkein tärkein työkalu..
      Tämä kiila isketään ripustuksessa olevaan hahloon, jolloin nivelen tapin pesä avartuu.

      Ilman tätä kiila homma tuntuu täysin mahdottomalta, ( kuten huomasinkin ensimmäisessä yrityksessä ).

      - Rengas irti

      - Ripustuksessa oleva nivelen tapin pultti ja mutteri auki kahdella jatkovartisella räikällä.
      Tässä vaiheessa pitää ehkä kääntää ratista kulma sopivaan asentoon, muutoin holkit eivät mahdu yltämään kiinni.

      - Pultin reikään ja tapin juureen CRC;tä (tai vastaavaa) ja mieluummin odotellaan vuorokausi....
      tai voihan sitä yrittää jatkaa hetikin.


      - Isketään kiilaa hahloon, niin että "tuntuu".

      - Yritetään jotenkin nitkuttaa nivel irti, vaikkapa sorkkaraudalla tms.
      Tähän on ilmeisesti kehitetty jonkinlainen haarukkarauta, jota nyt tällä kertaa ei ollut työkalurepertuaarissa.

      Toisella tunkilla ripustusta nostaen saattaa homma helpottua.

      Jos ei lähde muuten, niin Yritetään iskeä vaikkapa tukivartta alas hirmuisella lekalla.

      - Tarkistetaan välillä, että kiila ei ole pullahtanut irti ja tarvittaessa isketään sitä erittäin tiukkaan.

      - Jos sait tapin irti, olet voiton puolella ja voit kiittää itseäsi.

      - Nivelen kantapalan 3 pulttia auki

      - Ujuttele nivel irti.

      - Uuden nivelen asennus suurinpiirtein päinvastoin.
      HUOM Kannattaa varata ainakin uusi kiristyspultti M10 pituus 60mm suora osuus ilman jenkoja kannasta n. 20 - 30mm.
      Todennäköisesti alkuperäinen pultti on nääs kärsinyt jo pahasti.

      Muuta;

      Kiila asetetaan tukivartta vasten hahloon, ja lyödään sisään jollain kapoisella raudalla,
      varoen osumasta vetoakselin kumisuojaan.

      Tukivartta ei tarvitse purkaa.

      Auttaa, jos ripustusta nostetaan toisella tunkilla esim. siitä ohjaustangon nivelestä, vai mikälie.

      Asennettaessa pitää katsoa, että nivelen tapin ura asettuu pultin reiän kohdalle,
      muuten vähintäänkin pultin jengat hajoavat.

      - Irroita kiila ennen pultin kiristystä.

      KIILA;
      Esim. lattaraudasta, jonka paksuus n. 10 mm. pituus 70 mm.
      - Kolmiomainen muoto. Kärjen leveys n. 3.2 mm. paksunee 10 mm matkalla leveyteen 5 mm.
      Kärkiosa esim. 30 mm. josta levenee päätä kohti, jossa leveähkö 25 mm lyöntipinta.
      Kärki saisi olla ehkä vieläkin lievemmin levenevä.
      Jos kärki osuu tappiin, pitää sitä tietysti lyhentää.

      Kiila kannattaa takoa kärjestään hieman kaarevaksi, jolloin asettuu paremmin hahloon.
      Yläpään sivuihin kannattaa myös hioa urat, joihin lyömällä kiilan saa helposti irti.

      Mauseri oli hukassa, joten mitat "noin".


      Nivelen tapin halkaisija on 18mm, eikä siis esim. 16mm
      16mm tapillinen oli se, jonka ensin sain varaosaliikkeestä.

      Olipa kiva ähertää pari tuntia, vain huomatakseni, että sain vääränlaisen osan....

      Myyjä katsoi vain rekisterinumeron ja tietokannasta löysi muka osanumeron,
      eipä tainnut sekään sovellus oikein toimia...
      Tämä lienee jonkinlainen uusi palvelu varaosaliikkeille.

      Kyllä rekisteriotteesta löytyvä tarkka tyyppikoodi on vieläkin tärkeä.

      No sittenpä olikin paikat herkistetty..

      Uskoisin, että nyt uudella, oikeanlaisella pallolla homma tulee sujumaan helposti.

      Uuden pallonivelen osanumero on 021-C169-6 (CI-102A)
      BALL JOINT Redaelli Ricambi www.frsteer.com

      Eli yritän tällä uudestaan. Tapin paksuus on tosiaan nyt oikea l. 18mm,
      mutta pituus 19mm vaikuttaa lyhyemmältä, kuin alkuperäinen,
      no, kohtahan senkin asentaessa näkee, eli pieni varaus tähän..

      Sitten vain hyviä ajoja ja kohti kevättä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      240
      6709
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      52
      4756
    3. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      100
      4441
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

      SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      8
      4246
    5. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      39
      3733
    6. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      117
      3638
    7. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      68
      3616
    8. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

      Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      23
      3511
    9. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

      Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      71
      3293
    10. Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %

      Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739
      Maailman menoa
      53
      2425
    Aihe