Miten saa särkemättä,alapallonivelen irti micra vm-98 eli 1,3i.Kun meinasin vaihtaa ylivedettävän kumen,ulompaan niveleen.pallonivelen ulosvedin ei mahdu siihen väliin.Mahtuuko ulomman akselin pää tulemaan ulos,jos ei ota alapalloniveltä irti?
kertokaa
3
1540
Vastaukset
- aq
Tai pultti päähän hollille ja lekaa. Toisaalta ei se pallonivel monta euroa maksa jos menee entiseksi.
- wvoiernoibjrg09394
korjaamolla uusittiin alapallonivelet viimeiseen facelift K11 Micraan ja huomasin että myös alatukivarret kiiltelivät uutuuttaan, onko nivelet prässätty tukivarteen jolloin myös tukivarsi on uusittava?
- h6
Citron Xsara Break 1.9TD vm 99 ABS
Alapallonivelen vaihto.
Vaikeinta on kokemuksen perusteella saada vanha pallukka irti.
Kannattaa myös suihkutella pultteihin ja muttereihin PALJON Crc;tä
ja mieluummin pariin kertaan etukäteen.
Pallonivell on kiinnitetty tukivarteen 3;lla torx- pultilla ja lukkomuttereilla.
Ainakin tässä tapauksessa ne olivat melko löysällä.
Aukesivat räikällä, pitäen samalla kiinni pultinpäästä leukapihdeillä.
Ilmeisesti torx- pulteilla sen vuoksi, että lienevät kannaltaan tavallista matalammat.
Ei tarvita autonosturipaikkaa välttämättä, vaikka se varmaankin helpottaisi työtä.
Itse pallonivel on kiinnitetty ripustuksessa olevaan reikään, jossa on sivussa hahlo ( ura ),
eli se on sivultaan "halkaistu".
Onneksi joku ystävällinen sielu mainitsi netissä, että tarvitaan kiila.
Totta tosiaan, kiila todellakin tarvitaan;
Se taitaakin olla tässä kaikkein tärkein työkalu..
Tämä kiila isketään ripustuksessa olevaan hahloon, jolloin nivelen tapin pesä avartuu.
Ilman tätä kiila homma tuntuu täysin mahdottomalta, ( kuten huomasinkin ensimmäisessä yrityksessä ).
- Rengas irti
- Ripustuksessa oleva nivelen tapin pultti ja mutteri auki kahdella jatkovartisella räikällä.
Tässä vaiheessa pitää ehkä kääntää ratista kulma sopivaan asentoon, muutoin holkit eivät mahdu yltämään kiinni.
- Pultin reikään ja tapin juureen CRC;tä (tai vastaavaa) ja mieluummin odotellaan vuorokausi....
tai voihan sitä yrittää jatkaa hetikin.
- Isketään kiilaa hahloon, niin että "tuntuu".
- Yritetään jotenkin nitkuttaa nivel irti, vaikkapa sorkkaraudalla tms.
Tähän on ilmeisesti kehitetty jonkinlainen haarukkarauta, jota nyt tällä kertaa ei ollut työkalurepertuaarissa.
Toisella tunkilla ripustusta nostaen saattaa homma helpottua.
Jos ei lähde muuten, niin Yritetään iskeä vaikkapa tukivartta alas hirmuisella lekalla.
- Tarkistetaan välillä, että kiila ei ole pullahtanut irti ja tarvittaessa isketään sitä erittäin tiukkaan.
- Jos sait tapin irti, olet voiton puolella ja voit kiittää itseäsi.
- Nivelen kantapalan 3 pulttia auki
- Ujuttele nivel irti.
- Uuden nivelen asennus suurinpiirtein päinvastoin.
HUOM Kannattaa varata ainakin uusi kiristyspultti M10 pituus 60mm suora osuus ilman jenkoja kannasta n. 20 - 30mm.
Todennäköisesti alkuperäinen pultti on nääs kärsinyt jo pahasti.
Muuta;
Kiila asetetaan tukivartta vasten hahloon, ja lyödään sisään jollain kapoisella raudalla,
varoen osumasta vetoakselin kumisuojaan.
Tukivartta ei tarvitse purkaa.
Auttaa, jos ripustusta nostetaan toisella tunkilla esim. siitä ohjaustangon nivelestä, vai mikälie.
Asennettaessa pitää katsoa, että nivelen tapin ura asettuu pultin reiän kohdalle,
muuten vähintäänkin pultin jengat hajoavat.
- Irroita kiila ennen pultin kiristystä.
KIILA;
Esim. lattaraudasta, jonka paksuus n. 10 mm. pituus 70 mm.
- Kolmiomainen muoto. Kärjen leveys n. 3.2 mm. paksunee 10 mm matkalla leveyteen 5 mm.
Kärkiosa esim. 30 mm. josta levenee päätä kohti, jossa leveähkö 25 mm lyöntipinta.
Kärki saisi olla ehkä vieläkin lievemmin levenevä.
Jos kärki osuu tappiin, pitää sitä tietysti lyhentää.
Kiila kannattaa takoa kärjestään hieman kaarevaksi, jolloin asettuu paremmin hahloon.
Yläpään sivuihin kannattaa myös hioa urat, joihin lyömällä kiilan saa helposti irti.
Mauseri oli hukassa, joten mitat "noin".
Nivelen tapin halkaisija on 18mm, eikä siis esim. 16mm
16mm tapillinen oli se, jonka ensin sain varaosaliikkeestä.
Olipa kiva ähertää pari tuntia, vain huomatakseni, että sain vääränlaisen osan....
Myyjä katsoi vain rekisterinumeron ja tietokannasta löysi muka osanumeron,
eipä tainnut sekään sovellus oikein toimia...
Tämä lienee jonkinlainen uusi palvelu varaosaliikkeille.
Kyllä rekisteriotteesta löytyvä tarkka tyyppikoodi on vieläkin tärkeä.
No sittenpä olikin paikat herkistetty..
Uskoisin, että nyt uudella, oikeanlaisella pallolla homma tulee sujumaan helposti.
Uuden pallonivelen osanumero on 021-C169-6 (CI-102A)
BALL JOINT Redaelli Ricambi www.frsteer.com
Eli yritän tällä uudestaan. Tapin paksuus on tosiaan nyt oikea l. 18mm,
mutta pituus 19mm vaikuttaa lyhyemmältä, kuin alkuperäinen,
no, kohtahan senkin asentaessa näkee, eli pieni varaus tähän..
Sitten vain hyviä ajoja ja kohti kevättä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1991590Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1381354- 541123
- 72995
- 51950
- 106902
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva52893Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53850- 82830
- 31764