Liian ankara äiti?

hirviö äiti?

Olenko todella liian ankara? lapseni ovat 4 ja 3 (odotan kolmatta) ja vaadin että lapset sanovat kiitos saadessaan jotain, pyytävät kauniisti myös kotona esim saisinko maitoa? joutuvat siivoomaan oman huoneen iltaisin, tulevat pöytään vasta kun olen pyytänyt ja leluja ei saa tuoda keittiöön ja meillä käytetään tarpeen tullen arestia 1min/vuosi. Olenko tedollakin aivan liian ankara heille? vastapainona näille on sit tietenkin halia ja pusia ja kutitteluita ja muuta huvia.

Kaverini sanoi että olisin liian ankara, hänellä on 4v ja 2v lapset nuorempi ei puhu, vanhempi puhuu ja huutaa äidilleen todella rumasti esim "Anna nyt vittu sitä maitoo,huora" äiti ei välitä, Poika ei todellakaan usko sanaakaan mitä äiti tai kuka tahansa vieras sanoo. Olivat meillä kahvilla viikolla ja tivasin pojan kanssa että sinä saat maitoa kun sinä sanot saisinko, meillä sanoo kaikki! pitkään meni ennen kuin tuli ja kun sit annoin hän kiitti maidon juotuaan sanoin KIITOS VITUSTI! Minusta on pöyristyttävää että äiti ei puutu millään tapaa lapsensa tekoihin tai sanoihin.

Joten olenko liian ankara?

20

2657

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hölmö isä

      Mistähän johtuu, että näissä avauksissa on aina vertailu kahden ääripään välillä? Tiedetään, että ollaan lapsille hyvin ankaria ja halutaan selitellä sitä sillä, että vaihtoehtona on vain ja ainoastaan toinen ääripää? Tai ollaan täysin löysiä läpsyköitä ilman mitään kosketusta kasvatusvastuuseen?

      Miksi se on niin vaikeaa kulkea keskitietä ja tehdä valintoja siellä eikä valita kaikessa ääripäätä?

    • tulee oman

      huoneen siivoamiseen joka ilta. Ensinnäkin, olen hieman ihmeissäni, että tuon ikäiset osaavat jo itse siivota (omat lapseni ovat jo teinejä, joten kokemusta on.)

      En myöskään ymmärrä tuota " tulevat pöytään vasta kun olen pyytänyt ?"

      • Äiti ja Odottaja

        Siis häh? Miksi sen ikäiset eivät osaisi siivota huonettaan? Kyllä meilläkin 2,5 vuotias siivoaa omat lelunsa oikeille paikoilleen joka ilta. Ei se nyt mitään imurointia ja pölyjen pyyhintää tarkoita. Myös 7 ja 10 vuotiaat siivoavat aina ennen nukkumaan menoa tavarat paikoilleen. Kerran viikossa imuroivat. Pedin petaus ei pienimmältä vielä onnistu, mutta osallistuu siihen aikuisen apuna.

        Minä ymmärsin hyvin tuon tulevat pöytään vasta kun ole pyytänyt jutun. Niin myös meillä. Keittiössä on hyvin epäystävällistä "notkua" tivaamassa, että mitä syödään, joko ruoka on valmista jne... Kun ruoka on valmis, kutsutaan kyllä syömään. Ei se ruinaamalla tule yhtään sen nopeammin.

        Olen aloittajan kanssa ehdottomasti samoilla linjoilla. "Saisinko" jne ovat tärkeitä sanoja. Hänen esimerkkinsä toisesta ääripäästä tuntui tosin hurjalta, mutta ehkäpä sellaistakin on... Minua sen sijaan häiritsee sekin, että monen tuttavaperheen lapset sanovat esimerkiksi "haluan.. tai anna" ruokapöydässä. Onko se nyt niin vaikeaa opettaa hyviä tapoja? Ei meillä niitä huutamalla opeteta, vaan ihan kertomalla, miten kuuluu kohteliaasti pyytää. Kyllä 2,5 v osaa jo sanoa saisinko, eikä tarvitse kuunnellaa "mä haluun" juttuja. En tajua miksi jotkut vanhemmat eivät välitä.


    • kunnolla vitsaa

      Ei varmasi huuda tuon ikäinen lapsi äidilleen noin ja jos huutaisi niin se pitäisi piiskata tosi lujasti nyt ja äkkiä ja ottaa moinen perkele irti tästä äpäräpennusta.
      Jos joku antaa lapsen huutaa noin ns äidilleen niin viranomaisten pitää ottaa lapsi huostaan, on aivan seävää minkälainen kansalainen tästä pennusta tulee.

      Sinä et ole mitenkään ankara, olet asiallinen äiti ja välität lastesi tulevaisuudesta kun opetat heille tapoja, niin harva tekee sitä tänäpäivänä.
      Toisaalta mietin hetken ennen vastaamistani että kirjoituksesi on luultavsti provo mutta mitä sillä sitten väliä on, haluan vain tuoda esiin että Suomen nuorisosta puolet on kieroon kasvaneet siis kasvattamatta jätetty.
      Tuo aresti 1 minuutti/vuosi - mitä se tarkoittaa.
      Kuri pitää olla ja jos lapsi ei noudata sääntöjä ja pysy kurissa niin sitä pitää kurittaa, ei hakkaamalla mutta kevyesti koivuvitsaa paljaalle pyllylle ja reisille, se tekee hyvää, halit päälle ja huolenpitoa kunnes lujin itku on haihtunut sen jälkeen selkeä puhuttelu että ensi kerralla annetaan lujempaa jos teko toistuu.
      Ja katso kieltteys astuu lapsen elämään ei pelko. Vitsaa annetaan rakkauedella ja se on kaunista.

      • aopdijfe

        Minun mielestä et ole liian rankka kurinpidossa. Paremman kuvan saisi tietenkin jos vaikka näkisi miten lapset toimivat, siivoavat huoneensa, tulevat pöytään vasta pyytäessä. Sehän on heille olla ihan normaalikäytäntö että tehään mitä äiti käskee, tuskimpa lapset aina ruoka-aikana itkee lattialla kun eivät saa pöytään tulla istumaan ja odottamaan ruokaa. Tai tuskinpa lapsiasi laitat joka ilta pyyhkimään pölyjä huoneestaan mutta kyllä mielestäni on ihan hyvä että lelut yms. ylimääräiset kerätään pois lattialta.

        Keittiön koosta ym. riippuen ymmärrän ettei saa leluja tuoda keittiöön esim. jos on pieni keittiöhuone niin onhan siellä ärsyttävää tehdä ruokaa jos koko aika astuu leluautojen päälle ja lapset huutaa ruokapöydässä koska sitä ruokaa tulee, nälkäääää!
        Isossa asunnossa/talossahan on paljon muutakin tilaa kuin keittiö, toisin esim. kaksiossa ei välttämättä ole kauheasti muuten tilaa.

        Mielestäni ihan asiallista että pöytään tullaan kun ruoka on valmista ja lautasilla, ainakin kun lapset ovat pieniä. Tietysti voivat äitiä auttaa vaikka keittiössä ruoanteossa jos haluavat ja on mahdollista.

        Meillä on avokeittiö joten tuskimpa tuo leluttomuus toteutuisi sitten kun lapsemme alkaa niillä leikkimään.

        Mutta tosiaan luultavasti itsekin pyydän lapsen pöytään kun ruoka on valmista ja katettu. Niin pysyy ruoka-ajat ja se että pöytään tullaan syömään eikä leikkimään selvinä.

        Tuskimpa teinille sanoisin että pois pöydästä nytten kun ruokakaan ei ole valmista. Vaan laittaisin kyllä kattamaan pöytää tai jotain :)

        Mielestäni teet oikein, tämä kaverisi on hukassa. Onhan se mukavampi sitten kun lapset on isompia nähdä että miten sinun lapset kunnioittavat sinua eivätkä heittele vittuja ja huoria koko ajan. Kaverilla saattaa olla aika ongelmia viimeistään kun lapsi kasvaa murkuksi.


      • oas'fda'
        aopdijfe kirjoitti:

        Minun mielestä et ole liian rankka kurinpidossa. Paremman kuvan saisi tietenkin jos vaikka näkisi miten lapset toimivat, siivoavat huoneensa, tulevat pöytään vasta pyytäessä. Sehän on heille olla ihan normaalikäytäntö että tehään mitä äiti käskee, tuskimpa lapset aina ruoka-aikana itkee lattialla kun eivät saa pöytään tulla istumaan ja odottamaan ruokaa. Tai tuskinpa lapsiasi laitat joka ilta pyyhkimään pölyjä huoneestaan mutta kyllä mielestäni on ihan hyvä että lelut yms. ylimääräiset kerätään pois lattialta.

        Keittiön koosta ym. riippuen ymmärrän ettei saa leluja tuoda keittiöön esim. jos on pieni keittiöhuone niin onhan siellä ärsyttävää tehdä ruokaa jos koko aika astuu leluautojen päälle ja lapset huutaa ruokapöydässä koska sitä ruokaa tulee, nälkäääää!
        Isossa asunnossa/talossahan on paljon muutakin tilaa kuin keittiö, toisin esim. kaksiossa ei välttämättä ole kauheasti muuten tilaa.

        Mielestäni ihan asiallista että pöytään tullaan kun ruoka on valmista ja lautasilla, ainakin kun lapset ovat pieniä. Tietysti voivat äitiä auttaa vaikka keittiössä ruoanteossa jos haluavat ja on mahdollista.

        Meillä on avokeittiö joten tuskimpa tuo leluttomuus toteutuisi sitten kun lapsemme alkaa niillä leikkimään.

        Mutta tosiaan luultavasti itsekin pyydän lapsen pöytään kun ruoka on valmista ja katettu. Niin pysyy ruoka-ajat ja se että pöytään tullaan syömään eikä leikkimään selvinä.

        Tuskimpa teinille sanoisin että pois pöydästä nytten kun ruokakaan ei ole valmista. Vaan laittaisin kyllä kattamaan pöytää tai jotain :)

        Mielestäni teet oikein, tämä kaverisi on hukassa. Onhan se mukavampi sitten kun lapset on isompia nähdä että miten sinun lapset kunnioittavat sinua eivätkä heittele vittuja ja huoria koko ajan. Kaverilla saattaa olla aika ongelmia viimeistään kun lapsi kasvaa murkuksi.

        Enkä kyllä sanoisi että kiitos, saisinko, antasitko, voisinko saada yms ovat kurinpitoa vaan ihan normaalia käytöstapojen opettelua :)


      • ap
        aopdijfe kirjoitti:

        Minun mielestä et ole liian rankka kurinpidossa. Paremman kuvan saisi tietenkin jos vaikka näkisi miten lapset toimivat, siivoavat huoneensa, tulevat pöytään vasta pyytäessä. Sehän on heille olla ihan normaalikäytäntö että tehään mitä äiti käskee, tuskimpa lapset aina ruoka-aikana itkee lattialla kun eivät saa pöytään tulla istumaan ja odottamaan ruokaa. Tai tuskinpa lapsiasi laitat joka ilta pyyhkimään pölyjä huoneestaan mutta kyllä mielestäni on ihan hyvä että lelut yms. ylimääräiset kerätään pois lattialta.

        Keittiön koosta ym. riippuen ymmärrän ettei saa leluja tuoda keittiöön esim. jos on pieni keittiöhuone niin onhan siellä ärsyttävää tehdä ruokaa jos koko aika astuu leluautojen päälle ja lapset huutaa ruokapöydässä koska sitä ruokaa tulee, nälkäääää!
        Isossa asunnossa/talossahan on paljon muutakin tilaa kuin keittiö, toisin esim. kaksiossa ei välttämättä ole kauheasti muuten tilaa.

        Mielestäni ihan asiallista että pöytään tullaan kun ruoka on valmista ja lautasilla, ainakin kun lapset ovat pieniä. Tietysti voivat äitiä auttaa vaikka keittiössä ruoanteossa jos haluavat ja on mahdollista.

        Meillä on avokeittiö joten tuskimpa tuo leluttomuus toteutuisi sitten kun lapsemme alkaa niillä leikkimään.

        Mutta tosiaan luultavasti itsekin pyydän lapsen pöytään kun ruoka on valmista ja katettu. Niin pysyy ruoka-ajat ja se että pöytään tullaan syömään eikä leikkimään selvinä.

        Tuskimpa teinille sanoisin että pois pöydästä nytten kun ruokakaan ei ole valmista. Vaan laittaisin kyllä kattamaan pöytää tai jotain :)

        Mielestäni teet oikein, tämä kaverisi on hukassa. Onhan se mukavampi sitten kun lapset on isompia nähdä että miten sinun lapset kunnioittavat sinua eivätkä heittele vittuja ja huoria koko ajan. Kaverilla saattaa olla aika ongelmia viimeistään kun lapsi kasvaa murkuksi.

        selvennän että yleensä lapset leikkivät kun ruoka on valmistumassa ja välillä käyvät katsomassa mutta lähtevät takas leikkiin eli siis saan pyytää ne syämään.
        Huoneen siivous menee yleensä niin että menen sinne huoneeseen mukaan (jos en niin eivät siivoa) ja kerron että se sinne ja tämä tänne mutta lapset laittavat, itse kerään vain ne mihin yletyn pahemmin liikkumatta. ja siis heidän siivous käsittää vain lelujen ja vaatteiden keräämisen. jos tarvetta imuroinnille ja pesulle teen ne itse.

        Keittiöön en tykkää että leluja tuodaan koska keittiö pienehkö ja esikoinen alkuun ei syönyt jos leluja oli niin siitä sit jäänyt et leluja ei tuoda keittiöön koska niillä ei siellä myöskään voi leikkiä.
        Kahvi hetkissä he yleensä joutuvat odottamaan että aikuiset ottavat ensin jos on jotain herkkuja.

        ja tuohon jatkoosi olethan itsekkin varmasti huomannut että mielummin antaakin kelle hyvänsä ja mitä hyvänsä jos sieltä tulee että "saisinko limua" kuin että anna mulle limuu


      • ap-kirjoittaja

        "Sinä et ole mitenkään ankara, olet asiallinen äiti ja välität lastesi tulevaisuudesta kun opetat heille tapoja, niin harva tekee sitä tänäpäivänä." kiitos

        kirjoitus ei ole PROVO

        siis yksi minuutti / vuosi aresti meinaa sitä että jos lapsi on 2 hän istuu miettimässä 2 minuuttia jos 4v niin 4min ja niin edelleen.
        Eli siis aresti alusta loppuun meillä menee niin että kuljetan lapsen sovittuun aresti paikkaan, selitän että miksi joutuu (lyhyesti) sit lähden pois näkyvistä ja palaan x min kuluuttua selitän miksi hän oli arestissa uudestaan tai vaihto ehtoisesti kysyn että tietääkö hän miksi joutui olla arestissa (olen siis kyykyssä tai jotenkin muuten "lapsen tasossa") kun olemme selvittäneet syyn ja seurauksen ja saako niin tehdä niin sitten lapsi pyytää anteeksi ja halit ja pusut ja homma on hoidettu eikä asiasta enään jauheta. lapsi menee leikkimään ja minä teen jotain


      • 32rf
        ap-kirjoittaja kirjoitti:

        "Sinä et ole mitenkään ankara, olet asiallinen äiti ja välität lastesi tulevaisuudesta kun opetat heille tapoja, niin harva tekee sitä tänäpäivänä." kiitos

        kirjoitus ei ole PROVO

        siis yksi minuutti / vuosi aresti meinaa sitä että jos lapsi on 2 hän istuu miettimässä 2 minuuttia jos 4v niin 4min ja niin edelleen.
        Eli siis aresti alusta loppuun meillä menee niin että kuljetan lapsen sovittuun aresti paikkaan, selitän että miksi joutuu (lyhyesti) sit lähden pois näkyvistä ja palaan x min kuluuttua selitän miksi hän oli arestissa uudestaan tai vaihto ehtoisesti kysyn että tietääkö hän miksi joutui olla arestissa (olen siis kyykyssä tai jotenkin muuten "lapsen tasossa") kun olemme selvittäneet syyn ja seurauksen ja saako niin tehdä niin sitten lapsi pyytää anteeksi ja halit ja pusut ja homma on hoidettu eikä asiasta enään jauheta. lapsi menee leikkimään ja minä teen jotain

        sen perusteella mitä kerroit. Huorittelua ihmettelen myös 4-vuotiaalta.


      • olet hyvä äiti
        32rf kirjoitti:

        sen perusteella mitä kerroit. Huorittelua ihmettelen myös 4-vuotiaalta.

        Se, että opettaa lapselle käytöstapoja, ei voi olla millään tavalla "ankaraa".
        Teet ihan oikein. Myös siinä, että lapset tulevat vasta kehoituksesta pöytään. Nimittäin olen nähnyt niitäkin tapauksia, jotka käyvät omin luvin juuri katetussa pöydässä, kahmaisevat muutamat keksit ja pullat mukaan, eikä kukaan ole vahtimassa kun äiti/isä on käskemässä vieraita pöytään. No, kahvipöytään tässä tapauksessa.


      • alottaja-alma
        olet hyvä äiti kirjoitti:

        Se, että opettaa lapselle käytöstapoja, ei voi olla millään tavalla "ankaraa".
        Teet ihan oikein. Myös siinä, että lapset tulevat vasta kehoituksesta pöytään. Nimittäin olen nähnyt niitäkin tapauksia, jotka käyvät omin luvin juuri katetussa pöydässä, kahmaisevat muutamat keksit ja pullat mukaan, eikä kukaan ole vahtimassa kun äiti/isä on käskemässä vieraita pöytään. No, kahvipöytään tässä tapauksessa.

        joo siis usein kun meille tulee vieraita lapset leikkivät ja olen muutaman kerran jo nauranut kun yleensä ei tarvii kahdesti pyytää (siis kahvipöytään) mut jos on komiat leikit menossa niin saa käydä oikein hakemassa :) ja vielä lapset kysyvät kutsun / haun jälkeen että saanko "kakkua"? jokainen meistä tavallaan mutta oli kiva kuulla että en ole ankara jos vaadin käytöstapoja ;D


      • Tapakasvatus
        oas'fda' kirjoitti:

        Enkä kyllä sanoisi että kiitos, saisinko, antasitko, voisinko saada yms ovat kurinpitoa vaan ihan normaalia käytöstapojen opettelua :)

        Kotikasvatus on nykyisin niin harvinaista, että kiitoksen vaatiminenkin katsotaan ankaruudeksi. Kaikkinainen hyvän käytöksen opettaminen ja vaatiminen perheessä on nykyisin tyrannian osoitus.
        Huono käytös on kouluissa aivan yleistä ja kiusaaminen ja alistaminen arkipäivää kaikkialla.

        Niinpä ollaan jo siinä tilanteessa, että aikuisetkin ihmiset käyttäytyvät täysin hallitsemattomasti missä tahansa. Tänään juuri sairaanhoitaja kertoi lehdessä, miten potilaat haukkuvat ja käyvät käsiksi hermostuessaan. Bussikuskit kokevat väkivaltaa viikottain yövuoroilla.

        Työnantajat ja -tekijät saattavat joutua käsikähmään aivan arkisissa työtilanteissa, koska mitään käyttäytymissääntöjä ei enää tunneta.


      • paala34

        Arvoisa kunnolla vitsaa..... on kyllä säälittävää, että pitää kasvattaa lapsia lyömällä!! Itselläni on ollut sen verran normaaleja lapsia, että heille on riittänyt puhe ja oma esimerkki. Eipä ole koskaan tarvinnut lyödä!! Joskus passitan omaan huoneeseen miettimään tekosia. Huom! Minulla on viisi poikaa, joista vanhin nyt 12:v.


    • Kolmen öiti...

      Jokainen tyylillään. Itse olen sitä mieltä, etteivät tuonikäiset vielä ymmärrä syy-seuraussuhteita ja tekevät asioita vain sen takia kun on pakko tai muuten äiti suutuu. Eli motivaatio käytökseen on väärä ja toimii vain silloin kun sinä olet kontrolloimassa.

      AIkuisten esimerkki on paras kasvattaja. Fiksuista ja kohteliaista vanhemmista lapset saavat hyvän esimerkin ja ovat itsekin yleensä hyvin käyttäytyviä. Lapset ovat aina vanhempiensa kasvatuksen tulosta.

    • Tervettä järkeä

      Ei lapset ole tyhmiä, tuon ikäisillä on vielä halu miellyttää vanhempia ja kehujen saaminen on kivaa. Asioita tehdään oikein, siksi kun se on oikea tapa tehdä. Eikä tarvitse suuttua, jos viesti ei heti mene perille. Hyvät käytöstavat muuttuvat tavoiksi, kun niitä toistetaan johdonmukaisesti aina uudelleen. Kiitoksesta tulee refleksi, lelujen keräys kuuluu iltarutiineihin. Rangaistus on seuraus sääntöjen rikkomisesta.

      Nämähän on ihan normaaleja asioita, en ymmärrä puhetta ankaruudesta? Joka paikassa on säännöt, joita noudattamalla asiat sujuvat ilman rettelöintiä. Jos tätä ei kotona opeteta, niin missä sitten?

      Aikuisten pitää myös itse noudattaa sääntöjä, sikäli esimerkin voimaan kannattaa luottaa. Pikkusen pakkaa hymyilyttämään, kun kolmevuotias toruu mummoaan ruoka suussa puhumisesta:))

      • "taatanan ittu"

        Aika usein se sääntöjen opettaminen valitettavasti astuu kuvioihin vasta sitten, kun lapsi tulee päivähoitoon. Ja jos kotona ei ole mitään opetettu eikä vaadittu, niin kyllä se tällaisilla lapsilla päivähoidon aloitus on hankalampaa. Parivuotiaittenkin suusta voi kuulla todella kamalaa kielenkäyttöä puhumattakaan vanhemmista lapsista! Ap; jatka vain samoilla linjoilla. Lapsistasi kasvaa yhteiskuntakelpoisia kansalaisia.


    • Hyväkäytöksinennuori

      Minut on itse kasvatettu tuolla tavoin, ja hyvä on tullut. En vieläkään (olen itse 23, odotan esikoistani) kiroile vanhempieni kuullen, ja kunnioitan heitä syvästi. Itse aion samalla tavoin lapseni kasvattaa.

      Meillä meitä ei kutsuttu syömään, vaan kattamaan pöytä. Siinäkin sai itse tehdä, ja näyttää, että on luottamuksen arvoinen. Ala-asteella opetettiin, että veitsi ja haarukka käännetään klo 5, kun on syöty. Nykyään en edes ajattele asiaa, vaan kun olen niin vuosikaudet tehnyt, se tulee luonnostaan. Itseä ärsyttää, jos kaverit jättävät ravintolassa veitset ja haarukat miten sattuu ja kiukuttelevat tarjoilijalle, jos lautasia ei viedä pois.

      Meillä myös siivottiin huoneet ihan itse pienestä pitäen, astiat vietiin pois ja meillä oli vessanpesuvuorot. Imurointi tuli vasta myöhemmin, kun ei jaksettu sitä imuria rappusissa kantaa.

      Kiitos, ole hyvä, saisinko, jne.. tulevat luonnostaan ja ne osoittavat hyviä tapoja. Tuleva lapseni tulee oppimaan ne myös. Joskus joudun huomauttamaan miestäni (28), että miten pyydetään. "Saisinko" on ehkä parisuhteessa turhan muodollinen, mutta "viitsisitkö antaa" tai "antaisitko" tarkoittaa, ettei pidä toista palvelijanaan. Minua myös hävettää, jos mies puhuu ruoka suussa tai kiroilee vanhemmilleen. Meidän lapsi tulee kyllä oppimaan, että vanhempia kunnioitetaan. Eikä millään vitsalla, vaan nimenomaan lyhyillä aresteilla ja jämptiydellä. Esim. seuraava karkkipäivä pois tai jotain muuta, mikä tuntuu lapsesta inhottavalta, muttei satuta lasta. Lapsen on opittava, että teoilla on seuraukset. Hyvästä käytöksestä palkitaan, huonosta käytöksestä tulee seurauksia myös.

      Minusta on kasvanut erittäin kiltti ja tunnollinen nuori nainen, jonka hyviä tapoja moni vanhempi ihminen on kiitellyt. Toivon, että lapsestani kasvaa myös sellainen. Haistattelua ja huorittelua en suvaitse keltään, kaikkein vähiten nuoremmilta. Kun olen itse kunnioittanut muita ihmisiä, olen saanut kunnioitusta takaisin.

      Ja mitä siivoamiseen, ym. tulee; kokosin eilen Ikean kalusteita maalattuani lastenhuoneen, sillä vaikka olen nainen, osaan tehdä niin. Osaan myös vaihtaa valaisimen ja renkaat autoon, katsoa öljyt ja tehdä ns. miesten hommia, sillä isä ei ole koskaan tehnyt niitä PUOLESTANI, vaan on rauhallisesti opettanut, miten ne tehdään. (Esim. mieheni ei osaa kasata kalusteita). Mitä enemmän lapsi otetaan mukaan tekemiseen (siivoaminen, ruuan laitto ym..), hän tuntee olevansa tärkeä ja ymmärtää, että hänenkin panoksellaan saa paljon aikaan.

      Jatka ihmeessä samalla tavalla, on ihana lukea, että on vielä vanhempia, jotka välittävät lapsistaan. Et todellakaan vaadi liikaa tai ole liian ankara, juuri tuolla tavalla kasvaa ihmisiä, jotka ovat itsenäisiä ja oma-aloitteisia, ja jotka arvostavat ja kunnioittavat toisia. Voimia kasvatukseen ja ihanaa kevään jatkoa! :)

    • jiomklön

      mie en ikinä sano lapsille jos unohtavat joskus kiittää...

      minulle itselle on todella vaikea sanoa kiitos.. olen aika ujo ja mietin tarkoin aina mitä sanon ja sitten en uskallakaan kun en tiedä missä vaiheessa se kiitos sanotaan... ja olen ihan varma että tuo ongelma tuon sanan kiitos kanssa on se kun aina kun en muistanu pienenä jotain kiittää niin alkoi se et mitä ruukataan sanoa??? unohtuiko jotakin??? se oli jotenkin nöyryytävää ja noloa että siitä on ihan kammo jäänyt....

      se mikä on ihmeellisintä on se että minun omat lapset kiittävät jopa yöllä tuodusta vedestä... 3/4stä lapsesta... yhdellä on kiitos hukassa varsinkin kotioloissa... kyllä synttäreillä lahjoista ja kylässä tarjoilusta kiittää...
      muuten kyllä yritän pitää kiinni aika samoista asioista kuin aloittajankin... tosin meillä keittiössä oma leikkinurkkaus jossa on ihan leluja äitin tuomana sinne et voi samalla katsoa mitä lapset touhuavat ruokaa laittaessa ja leipoessa...

      tuosta arestistakin täytyy sanoa että se ei toimi yhen kohdalla kaikki muut kolme joutuvat nojatuoleihin ikä per minuutti mutta tämän yhen kans se ei toimi... se ei yksinkertaisesti asetu siihen yhtään vaikka vien aina takaisin ja takaisin ja takaisin monesti on taisteltu nukkumaan menoon asti ja tällä hetkellä ikää on 5 ja monta monta tuntia tuossa 5minuutissa menee ja nyt ollaankin luovutettu ja mie pietän sylissä sitä sen aikaa niin ettei se pääse liikkuu mihinkään..

    • tyuio32

      "se mikä on ihmeellisintä on se että minun omat lapset kiittävät jopa yöllä tuodusta vedestä... "

      Siis mikä tässä on ihmeellistä? Eikös se nyt ole ihan selviä, että jos vanhemman pitää keskellä yötä vettä kiikuttaa, niin siitä kauniisti kiitetään.

    • Anonyymi

      Onko liian ankaraa se että jos saa kokeesta 7 niin ei saa olla millään äly laitteella 2 päivään ja jos tulee 6 niin ei saa olla viikkoon millään äly laitteella

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1776
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1484
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1164
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1163
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1151
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1116
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1111
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1084
    Aihe