Menee niin hermot kissanpentuun!

Burn-outin partaalla

On niin täynnä kissan tuhotöitä että!
Kissalla on kaksi raapimapuuta joihin voisi käyttää energiaansa, joista toinen on vielä hyvin iso. Paljon makoilupaikkoja/piileskelypaikkoja, kiipeily mahdollisuuksia jne. (Eikä ollut halpa...) mutta EI, täytyy kissan silti raapia/repiä/järsiä sohvat, nojatuolit, verhot, kengät, tapetit, ovenkarmit, keittiöntuolien jalkoja, lattiakaivot, mattoja jne. Voisi melkeen luetella mitä se Ei tuhoa. On tullu kokeiltu kaiken maailman kissakarkotteet/appelsiininkuoret jne, ei tehoa.
Kissalla on paljon leluja joilla leikitän päivittäin, ja annan huomioita hellien ja rapsutellen. Huomionhakua tuo ei voi siis olla. Niin ja silitellessä tämä sitten aina puree ja näykkii... jota kovin koitan karsia pois... On niin väsy tuohon kattiin että en tiedä mitä tuon kanssa tekee :(.
Vessaan pakko laittaa yöksi kissa kun ei anna lainkaan nukkua öitä (vessa on tilava missä tilaa liikkua kissan)...en mielellään siellä kuitenkaan pitäsi kissaa mutta kun ei anna nukkua.
Niin ja tänään oli mukava yllätys vessassa... kissa oli sit päättänyt leikkiä omalla paskalla ja pyöritellyt sitä pitkin poikin vessanlattiaa...Eilen oli taas kusta pitkin vessanlattiaa... Myöskään tämä kissa ei näe vaivaa pestäkseen takamustaan kun on käynyt asioilla vaan kulkee pitkin kämppää kusta tiputellen lattioille sekä paskaa.
Ostin vielä tämän kissan kasvattajalta 12 viikoisena, kasvattaja ei viitsi vastata viesteihini kun kysyn neuvoa kissanpennun suhteen. Eikä ollut halpa kissa kun rotukissa vielä...
Oikeesti mitä tämän kissanpennun suhteen oikeen tekee?? Tässä tulee oikeasti hulluksi tuon kissan takia. Olkoonki vielä pentu mutta silti, en ole koskaan tavannut noin ad-hd kissaa! Lähes tulkoon pelkkää rahanmenoa on vaan tuonut...missä se ilo mitä kissan pitäisi tuoda :(?

45

5066

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kissoja3

Kyllähän tuo aika riehakkaalta vaikuttaa. Uskon että tekemisen puutetta kuitenkin. Monet kissat kaipaavat toista kissaa kaverikseen. Pentujen leikit toisen kisun kanssa sisältää yleensä näykkimistä, joka voi olla syy että tekee näin kädellesi. Kakalla leikkiminen: Voihan kakka olla jäänyt kiinni takapuoleen, jolloin kissa koittaa päästä siitä eroon vetämällä persettä lattialla? Jos on selvästi leikkinyt kakalla niin mielenosoitusta vessassaolemisesta, tai sitä tekemisen puutetta. Kyllähän se aikansa ottaa ennenkuin kissa tottuu omistajan rytmiin, todennäikösesti tottuu kuitenkin.

Kissa oppii kyllä, koita opettaa käyttämään raapimispuita. Kun kissa on sohvan tms kimpussa, komennat ei, tai hyi. Vie sitten raapimapuuhun ja kehu kissaa, anna vaikka jotain herkkua. Jossei ala tottelemaan näistä käskyistä, otappa sumutepullo, jossa siis pelkkää vettä ja sumuta aina kun kissa tekee jotain kiellettyä.

• kissa 3

onko kissasi leikattu?

• burn-outin partaalla

Riehakas tämä tapaus todellakin on. Olen miettinyt kaveriakin, mutta tällä hetkellä ei kerta kaikkiaan varaa ottaa toista. (enkä tiedä haluanko edes enää ottaa toista kissaa...) Kun niin paljon mennyt jo tähän kissaan rahaa. Tuntuu että vaikka leikittäisin 2h putkeen (kerran leikitin jopa 4h putkeen...) niin ei väsähä kissa vaan vaatii lisää leikittämistä.
        Se oli selkeästi leikkinyt sillä kakalla. Oli ollut eka laatikossa kakka kun oli yltäpäältä hiekassa ja ne kakkakikkareet oli heitelty pitkin poikin vessaa. Ei ollut "rallijälkiä" lattiassa että olisi persettä vedelly lattiaa pitkin. Tuo kakalla leikkiminen on varmaankin ollut protestia tosiaan siitä kun on veskissä yöt.
        Minä leikitän kissaa raapimapuulla mutta kun lopetan leikittämisen se keksii alkaa tekemään pahojaan. Juurikin nämä sohvakalusteet on silloin tuhojen kohteena. Olen monta kertaa komentanut siitä ja sanonut ei ja koitan nostaa kissaa raapimapuuhunsa mutta tämä alkaa minua silloin puremaan ja kynsimään niin ei siitä kissan kantamisesta raapimapuuhunsa tule mitään :(... Sumutepulloa en vielä ole kokeillut, pitää kokeilla.
        Niin ja kissaa ei vielä ole leikattu kun on vasta 4kk ikäinen kolli.

• Siipipala.
        burn-outin partaalla kirjoitti:

Riehakas tämä tapaus todellakin on. Olen miettinyt kaveriakin, mutta tällä hetkellä ei kerta kaikkiaan varaa ottaa toista. (enkä tiedä haluanko edes enää ottaa toista kissaa...) Kun niin paljon mennyt jo tähän kissaan rahaa. Tuntuu että vaikka leikittäisin 2h putkeen (kerran leikitin jopa 4h putkeen...) niin ei väsähä kissa vaan vaatii lisää leikittämistä.
        Se oli selkeästi leikkinyt sillä kakalla. Oli ollut eka laatikossa kakka kun oli yltäpäältä hiekassa ja ne kakkakikkareet oli heitelty pitkin poikin vessaa. Ei ollut "rallijälkiä" lattiassa että olisi persettä vedelly lattiaa pitkin. Tuo kakalla leikkiminen on varmaankin ollut protestia tosiaan siitä kun on veskissä yöt.
        Minä leikitän kissaa raapimapuulla mutta kun lopetan leikittämisen se keksii alkaa tekemään pahojaan. Juurikin nämä sohvakalusteet on silloin tuhojen kohteena. Olen monta kertaa komentanut siitä ja sanonut ei ja koitan nostaa kissaa raapimapuuhunsa mutta tämä alkaa minua silloin puremaan ja kynsimään niin ei siitä kissan kantamisesta raapimapuuhunsa tule mitään :(... Sumutepulloa en vielä ole kokeillut, pitää kokeilla.
        Niin ja kissaa ei vielä ole leikattu kun on vasta 4kk ikäinen kolli.

Oletko kokeillut kissanmintun hieromista kiipeilypuuhun? Tosin oman kokemukseni mukaan ihan pennut ei edes kauheasti ymmärrä mintun päälle, mutta hieman kuitenkin. Asia korjaantuu kissan vanhetessa.
        Ymmärtääkseni tihutyöt ovat tapahtuneet suurimmaksi osaksi yöllä? tai kuitenkin niin että et ole ollut vahtimassa...Olet varmasti kokeillu melkolailla kaikkea, mutta oletko sitä että otat kissan kanssasi yöllä nukkumaan? Meillä oli toisinaan öisin hirveät rallit ja ne väheni huomattavasti kun annoin periksi ja päästän välillä kissat makkariin(herättävät joka aamu kuudelta jos pääsevät, siksi pakko välillä eristää..).
        Uskon että sinua harmittaa, mutta luulisi rasavillin rauhoittuvat viimeistään sitten kun leikataan.. Minkä rotuinen katti on kyseessä? Ihmettelen että kasvattaja ei ole tukena asiassa...
        Ainiin. Tuon ikäisillä kissoilla vaihtuu hampaat. Kannattaa kurkkia suuhun sillä kutiavat/punoittavat ikenet saatikka tupla kulmurit aiheutti ainakin meidän kollilla siihen ikään hirveätä puruvimmaa. Siihen auttoi lasten hammasharja(kimmoisilla osilla ja harjalla) sekä korille tarkoitetut kuivalihatuotteet ja sian saparot.
        Tsemppii!

• ihmettelikäkk
        Siipipala. kirjoitti:

Oletko kokeillut kissanmintun hieromista kiipeilypuuhun? Tosin oman kokemukseni mukaan ihan pennut ei edes kauheasti ymmärrä mintun päälle, mutta hieman kuitenkin. Asia korjaantuu kissan vanhetessa.
        Ymmärtääkseni tihutyöt ovat tapahtuneet suurimmaksi osaksi yöllä? tai kuitenkin niin että et ole ollut vahtimassa...Olet varmasti kokeillu melkolailla kaikkea, mutta oletko sitä että otat kissan kanssasi yöllä nukkumaan? Meillä oli toisinaan öisin hirveät rallit ja ne väheni huomattavasti kun annoin periksi ja päästän välillä kissat makkariin(herättävät joka aamu kuudelta jos pääsevät, siksi pakko välillä eristää..).
        Uskon että sinua harmittaa, mutta luulisi rasavillin rauhoittuvat viimeistään sitten kun leikataan.. Minkä rotuinen katti on kyseessä? Ihmettelen että kasvattaja ei ole tukena asiassa...
        Ainiin. Tuon ikäisillä kissoilla vaihtuu hampaat. Kannattaa kurkkia suuhun sillä kutiavat/punoittavat ikenet saatikka tupla kulmurit aiheutti ainakin meidän kollilla siihen ikään hirveätä puruvimmaa. Siihen auttoi lasten hammasharja(kimmoisilla osilla ja harjalla) sekä korille tarkoitetut kuivalihatuotteet ja sian saparot.
        Tsemppii!

Tuli vain mieleen, että onkohan kasvattaja myynyt sinulle jotenkin sairaan kissan, koska ei suostu vastaamaan yhteydenottoihisi. Sinuna kävisin eläinlääkärissä keskustelemassa tilanteesta. Myös kirjaston kissakirjaosastolle. Siellä on erilaisia kirjoja myös. ns. ongelmien hoitoon. Muisttko puhdistaa kissan hiekkalaatikon päivittäin? Miten komennat kissaa...et kai läpsäytä kädellä? Kissalle pitää sanoa heti ei ja vaikka samalla sihistä, jos se tekee jotain väärin. Jos komentaa vasta viiden minuutin päästä, niin siitä ei ole enää hyötyä. Mietin vain, onko kissa jostain kohtaa kipeä ja siksi käyttäytyy ns. epänormaalisti? Kasvattajiakin on moneen junaan ja monet vain pyörittävät kissaraukoilla bisnestä.

• burn-outin partaalla
        Siipipala. kirjoitti:

Tsemppii!

Tuota en muuten vielä ole kokeillut, pitääkin laittaa heti kissanminttu ostoslistalle :).
        Kissa teki yöllä paljon tihutöitä. Tosin päiväs aikaan on kyllä melkolailla sama meininki... Niin ja tuhoja tekee poissaollessani ja kun olen paikalla. Olen myöskin antanut kissan olla muutaman yön kanssani. Mutta eihän siitä tullut yhtään mitään...Hyökkäili peiton alle ja tarras kynsillä kiinni ja alkoi puremaan jalkaa jne. Ei siinä saa nukutuksi kun koko aika odottaa mistä suunnasta seuraava hyökkäys tulee. Mut tosiaan olen kokeillut tuotakin.
        Kissa on ragdoll, huvittaa kun tuon rodun pitäisi olla rauhalllinen rotu :), ja tämmönen villiviikari sitten itellä nyt on... Ja niin ihmettelen minäkin kun ei kasvattaja neuvo kun kysyn apua...
        Pitääpä myöskin laittaa ostoslistalle nuo sian saparot :), jos se tehoaisi tuohon puremisvimmaan. Kissan henki on alkanut haisemaan merkkinä siitä että hampaat vaihtumassa.
        Kiitos neuvoista :)!

• burn-outin partaalla
        ihmettelikäkk kirjoitti:

Tuli vain mieleen, että onkohan kasvattaja myynyt sinulle jotenkin sairaan kissan, koska ei suostu vastaamaan yhteydenottoihisi. Sinuna kävisin eläinlääkärissä keskustelemassa tilanteesta. Myös kirjaston kissakirjaosastolle. Siellä on erilaisia kirjoja myös. ns. ongelmien hoitoon. Muisttko puhdistaa kissan hiekkalaatikon päivittäin? Miten komennat kissaa...et kai läpsäytä kädellä? Kissalle pitää sanoa heti ei ja vaikka samalla sihistä, jos se tekee jotain väärin. Jos komentaa vasta viiden minuutin päästä, niin siitä ei ole enää hyötyä. Mietin vain, onko kissa jostain kohtaa kipeä ja siksi käyttäytyy ns. epänormaalisti? Kasvattajiakin on moneen junaan ja monet vain pyörittävät kissaraukoilla bisnestä.

Eläinlääkärissä on tullut käytyä, ja kissa on todettu terveeksi. Ei aristele mitään kohtaa kropassaan, syö hyvin ja juo. Pentu on vaan niin mahdottoman VILLI luonteeltaan.
        Kirjan lukeminen kissan ongelmakäyttäytymisissä olisi kyllä paikoillaan. Netistä koittanutkin etsiä paljon paljon neuvoja tämän kissan suhteen.
        Kissanhiekkalaatikon puhdistan joka päivä ja pidän muutenkin siistinä. Kissalle sanon komentaessa "Ei" painotetulla äänensävyllä ja kun todella tuhmaa tekee laitan hetkeksi jäähylle. Kertaakaan en ole läppäissyt kissaa. Myöskin kun minulle alkaa uhittelemaan (puremaan jne), painan kissan hellästi kylelleen lattiaa vasten, näyttäen kuka se pomo on :). Tämä on tuntunut toimivan ja huomannut että hieman rauhoittuu.
        Tosiaan niitäkin kasvattajia on jotka tekee vain bisnestä, mitä en kyllä lainkaan salli... Luulin että keltä ostin olisi asianmukainen, olin vissiin väärässä...:(
        Pakko tähän samaan hengenvetoon kysyä, tietääkö kukaan miten kissan saa lakkaamasta leikkimästä omassa vessalaatikossaan, saatika nukkumasta siellä? Pitää tosiaan lähteä ja pian sinne kirjastoon etsimään kirjaa...

• idhhha

Tuota en muuten vielä ole kokeillut, pitääkin laittaa heti kissanminttu ostoslistalle :).
        Kissa teki yöllä paljon tihutöitä. Tosin päiväs aikaan on kyllä melkolailla sama meininki... Niin ja tuhoja tekee poissaollessani ja kun olen paikalla. Olen myöskin antanut kissan olla muutaman yön kanssani. Mutta eihän siitä tullut yhtään mitään...Hyökkäili peiton alle ja tarras kynsillä kiinni ja alkoi puremaan jalkaa jne. Ei siinä saa nukutuksi kun koko aika odottaa mistä suunnasta seuraava hyökkäys tulee. Mut tosiaan olen kokeillut tuotakin.
        Kissa on ragdoll, huvittaa kun tuon rodun pitäisi olla rauhalllinen rotu :), ja tämmönen villiviikari sitten itellä nyt on... Ja niin ihmettelen minäkin kun ei kasvattaja neuvo kun kysyn apua...
        Pitääpä myöskin laittaa ostoslistalle nuo sian saparot :), jos se tehoaisi tuohon puremisvimmaan. Kissan henki on alkanut haisemaan merkkinä siitä että hampaat vaihtumassa.

Itse ostin kissalleni kauranjyviä ja laitoin multaan kasvamaan. Saa sitten nakerrella sitä, kun ruoho on kasvanut pitkäksi. Muuten vaanii ja syö kukkiani. Annan myös kissanminttupastilleja (ainakin Sokosella myydään) silloin, kun kissa tekee jotain oikein (mitä se yleensä on tehnyt väärin) ja kehun/silitän samalla. Toiset kissat ovat nin energisiä, että vaativat toisen kissan leikkikaveriksi. Tuosta pahanhajuisesta hengityksestä sen verran, että oletko varma, ettei kissallasi ole esim. vitamiinin puutetta tai suuinfektiota yms, jolloin henki alkaa haista. Suosittelisin lainaamaan esimerkiksi kirjat: Annikki Suni: ymmärrä kissaasi (siinä on suoria neuvoja ongelmatilanteiden ratkaisemiseksi) tai David Taylor: kissakäsikirja (jossa erittäin hyvin kirjan lopussa selitetty oireita ja sairauksia sekä kissan pitämistä esim. pestessä/hoitotilanteessa). Itselleni kys. kirjoista on olliut apua!

• viestin aloittaja
        idhhha kirjoitti:

Itse ostin kissalleni kauranjyviä ja laitoin multaan kasvamaan. Saa sitten nakerrella sitä, kun ruoho on kasvanut pitkäksi. Muuten vaanii ja syö kukkiani. Annan myös kissanminttupastilleja (ainakin Sokosella myydään) silloin, kun kissa tekee jotain oikein (mitä se yleensä on tehnyt väärin) ja kehun/silitän samalla. Toiset kissat ovat nin energisiä, että vaativat toisen kissan leikkikaveriksi. Tuosta pahanhajuisesta hengityksestä sen verran, että oletko varma, ettei kissallasi ole esim. vitamiinin puutetta tai suuinfektiota yms, jolloin henki alkaa haista. Suosittelisin lainaamaan esimerkiksi kirjat: Annikki Suni: ymmärrä kissaasi (siinä on suoria neuvoja ongelmatilanteiden ratkaisemiseksi) tai David Taylor: kissakäsikirja (jossa erittäin hyvin kirjan lopussa selitetty oireita ja sairauksia sekä kissan pitämistä esim. pestessä/hoitotilanteessa). Itselleni kys. kirjoista on olliut apua!

Tuota kissanruohoa miettinyt, tuokin täytyy ostoslistalle laittaa :). Kissanminttupastillit olen ottanut käyttöön ja tuntuu toimivan :). Kehun/silittelen ja annan sellaisen kun tekee jotain hyvää. Suussa kissalla on asiat kunnossa, eläinlääkäri tarkisti senkin tilanteen. Hampaat vaan vaihtumassa :).
        Kiitos kirjavinkeistä, pitää mennä lainamaan nuo jos niistä on apua :).

• raggispoika täälläki

Minulla on myös Ragdoll ja uros. IKINÄ ei ole ollut tuollainen edes pentuna !!!!
        Todella sävyisä ja kiltti, ei ole ikinä tehnyt "pahojaan".
        Maatiaiskissamme taasen nyt vanhemmiten on ollut riesa, kun on ollut roskisdyykkarina ja repinyt roskat pitkin lattiiaa, sekin loppui kun roskis uusittiin poljinroskikseksi ja täysi roskis suljetaan ja laitetaan vessaan yöksi, jos kukaan ei ole illalla roskia viemässä ulos.
        On kyllä todella outo Ragdoll-kasvattaja joka ei voi neuvoa sinua !!!!
        Haisee pelkästään rahastamiselta, valitettavasti.
        Kyllä kasvattajan velvollisuuksiin KUULUU neuvoa ja auttaa jos on vähäänkään fiksu sellainen.

• viestin aloittaja
        raggispoika täälläki kirjoitti:

Minulla on myös Ragdoll ja uros. IKINÄ ei ole ollut tuollainen edes pentuna !!!!
        Todella sävyisä ja kiltti, ei ole ikinä tehnyt "pahojaan".
        Maatiaiskissamme taasen nyt vanhemmiten on ollut riesa, kun on ollut roskisdyykkarina ja repinyt roskat pitkin lattiiaa, sekin loppui kun roskis uusittiin poljinroskikseksi ja täysi roskis suljetaan ja laitetaan vessaan yöksi, jos kukaan ei ole illalla roskia viemässä ulos.
        On kyllä todella outo Ragdoll-kasvattaja joka ei voi neuvoa sinua !!!!
        Haisee pelkästään rahastamiselta, valitettavasti.
        Kyllä kasvattajan velvollisuuksiin KUULUU neuvoa ja auttaa jos on vähäänkään fiksu sellainen.

Niin kuuluisi kyllä neuvoa... Todella huono mieli on kasvattajan käyttäytymisestä... Luulin todella että olisi asianmukainen.
        Jotenkin tosiaan kuvittelin kun on kyseessä ragdoll, että olisi jo pentuna rauhallisempaa sorttia. Sillä päädyinkin tämän rotuisen kissan hankkimaankin.Toivottavasti tämä pentu kuitenkin rauhoittuisi ajan myötä.
        Minulla tämä kanssa on roskisdyykkari, heh. Ei voi jättää roskista hetkeksikään lattialle, kun on kissa jo repinyt pussin auki. Ei oikeestaan mitään voi jättää lojumaan mihkään. Kaikki johdot pitäny piilottaa yms, kun järsii ne poikki. Imurin olin tuossa jonkin aika sitten jättänyt lattialle, eipä menny aikaakaan kun kisu oli tonkinut imurin suutin reiästä, roskat lattialle... Enpähän jätä enää sitäkään vartioimatta :).

• 20+2

Meillä on ollut ja on edelleen neloskategorian kissoja, siis itämaisia/siamilaisia, ja ne ovat usein ainoina pentuina tuollaisia ylienergisiä pikku pirulaisia. Viimeksi meillä ehti olla kolmisen viikkoa itämainen lyhytkarva yksinään, ja tuona aikana se leikki kaikella mikä tielle osui, joten jälki oli sen mukaista. Tuhotyöt loppuivat kuin seinään, kun sille saatiin toinen samanlainen kaveriksi.

Toki edelleen saattaa sattua, että esim. wc-paperirulla on wc:ssä rullattu pitkin lattiaa ja sitten silputtu pieneksi silpuksi... :D Mutta eivät nuo sitä pahuuttaan tee, vietit ja korkea energiataso vaan vievät mennessään. Se pitää sinunkin ymmärtää kissasi kanssa: se ei ole ilkeä, vaan lapsi, joka kaipaa hirmuisesti puuhaa. Ongelmat todennäköisesti ratkeaisivat, jos saisit sille leikkikaverin toisesta kissasta. Kokemuksesta sanoisin, että kaksi kissaa hoituu siinä kuin yksikin, toki rahaa menee tuplasti.

Ellei toista kissaa ole mahdollista hankkia, sinun pitää vain odottaa, että kissalapsosesi aikuistuu. Odotellessa koti kannattaa järjestää kissankestävään kuntoon. On kaikille osapuolille helpompaa, että on mahdollisimman vähän kiellettyjä asioita kissalle; meillä esim. koriste-esineet on siivottu hyllyiltä, sifonkiverhot vaihdettu vähemmän houkutteleviin, raapimiseen houkuttelevat tuolit päällystetty vähemmän kiinnostavalla kankaalla, keittiön ovea pidetään yksinkertaisesti vain kiinni jne. Koiralle ei on ei, koska laumanjohtaja sanoo niin, mutta kissa tarvitsee lisämotivaatioita. (Itselläni on kokemusta sekä palveluskoirista että kissoista).

• viestin aloittaja
        20+2 kirjoitti:

Meillä on ollut ja on edelleen neloskategorian kissoja, siis itämaisia/siamilaisia, ja ne ovat usein ainoina pentuina tuollaisia ylienergisiä pikku pirulaisia. Viimeksi meillä ehti olla kolmisen viikkoa itämainen lyhytkarva yksinään, ja tuona aikana se leikki kaikella mikä tielle osui, joten jälki oli sen mukaista. Tuhotyöt loppuivat kuin seinään, kun sille saatiin toinen samanlainen kaveriksi.

Toki edelleen saattaa sattua, että esim. wc-paperirulla on wc:ssä rullattu pitkin lattiaa ja sitten silputtu pieneksi silpuksi... :D Mutta eivät nuo sitä pahuuttaan tee, vietit ja korkea energiataso vaan vievät mennessään. Se pitää sinunkin ymmärtää kissasi kanssa: se ei ole ilkeä, vaan lapsi, joka kaipaa hirmuisesti puuhaa. Ongelmat todennäköisesti ratkeaisivat, jos saisit sille leikkikaverin toisesta kissasta. Kokemuksesta sanoisin, että kaksi kissaa hoituu siinä kuin yksikin, toki rahaa menee tuplasti.

Ellei toista kissaa ole mahdollista hankkia, sinun pitää vain odottaa, että kissalapsosesi aikuistuu. Odotellessa koti kannattaa järjestää kissankestävään kuntoon. On kaikille osapuolille helpompaa, että on mahdollisimman vähän kiellettyjä asioita kissalle; meillä esim. koriste-esineet on siivottu hyllyiltä, sifonkiverhot vaihdettu vähemmän houkutteleviin, raapimiseen houkuttelevat tuolit päällystetty vähemmän kiinnostavalla kankaalla, keittiön ovea pidetään yksinkertaisesti vain kiinni jne. Koiralle ei on ei, koska laumanjohtaja sanoo niin, mutta kissa tarvitsee lisämotivaatioita. (Itselläni on kokemusta sekä palveluskoirista että kissoista).

Minun täytyy harkita tosissaan toisen kissan hankkimista tälle hulivilille painikaveriksi :). Jos ei ala rauhoittumaan iän myötä, niin kallistun siihen että hommaan toisen kissan vielä.
        Tälläkin on tosiaan tuota energiaa niin kovin että sais sitä itellenikin joskus lahjoittaa :D. Ja tiedän kanssa että ei tämäkään pahaa tarkoita, poikanen kun vielä vasta on. Mutta kyllä se vaan saa näkeen punasta välillä...
        Asunto on laitettu kissaa aatellen :). Koittanut minimoida mahd. tuhojen kohteita, ja olen nostanut kaikken särkyvän tassujen ulottumattomiin :).
        Huomannu kyllä että kissa on hyvin hyvin itsepäinen eläin, sitä tosiaan täytyy motivoida. Ja kyllä kissakin ajan kanssa oppii mikä on kiellettyä ja mikä ei. (toivon mukaan) :D
        Kiitoksia sinulle vinkeistä :)!

• Anonyymi
        viestin aloittaja kirjoitti:

Niin kuuluisi kyllä neuvoa... Todella huono mieli on kasvattajan käyttäytymisestä... Luulin todella että olisi asianmukainen.
        Jotenkin tosiaan kuvittelin kun on kyseessä ragdoll, että olisi jo pentuna rauhallisempaa sorttia. Sillä päädyinkin tämän rotuisen kissan hankkimaankin.Toivottavasti tämä pentu kuitenkin rauhoittuisi ajan myötä.
        Minulla tämä kanssa on roskisdyykkari, heh. Ei voi jättää roskista hetkeksikään lattialle, kun on kissa jo repinyt pussin auki. Ei oikeestaan mitään voi jättää lojumaan mihkään. Kaikki johdot pitäny piilottaa yms, kun järsii ne poikki. Imurin olin tuossa jonkin aika sitten jättänyt lattialle, eipä menny aikaakaan kun kisu oli tonkinut imurin suutin reiästä, roskat lattialle... Enpähän jätä enää sitäkään vartioimatta :).

Hei. selvisikö kissan ongelma?

• Anonyymi

Sinulla on terve kasva kissanpentu. Semmosia riiviöitä ne on, mutta johdonmukainen koulutus. Eli kun tavoitat itse teosta, säikytä kissa niin ettei se yhdistä sitä sinuun, vaan tekemäänsä tihutöihin.
        Sumutinpullo käyttöön. Kissa kokee hylkäämiseksi sen, jos se suljetaan kopperoon, esim pikku kylppäriin.
        Jos siellä on vielä pilkkopimeää, niin se on kissalle kauhujen paikka. Sitä ei voi kutsua koulutukseksi.
        Se on pelon tuottamista, ja siitä kissa ei opi- pelko tekee siitä aran, se vaikuttaa sen psyykeen pahalla tavalla.
        Eikun paljon sopivia virikkeitä. Kissasi tarttee liikuntaakin, että täytyyhän sen touhuta. Mites ois valjasopetus ja ulkoilu? Tulisi välillä terve väsymys.
        Voin sanoa: pahin vaihe menee ohi, kun kissa alkaa aikuistua.

• kissamama

Onneksi pentu kasvaa aikuiseksi ennenpitkää. Kun oikein hermoja kiristää, koita ajatella, että tämä on väliaikaista. Kun toinen kissoistani oli pentu, se oli riiviöistä riiviöin. Se tuhosi jokaisen kodista löytyvän kasvin repien ne pieneksi silpuksi, pissasi jokaiseen kukkapurkkiin, mihin suinkin mahtui pissaamaan, repi vessapaperirullat silpuiksi, raapi sohvan, oli jokaikinen yö varpaiden ja takapuolen kimpussa, oli ikävä herätä yö toisensa jälkeen kissanpentu pyllyssä kiinni kynsin hampain, tai varpaissa, jos niitä erehtyi liikauttamaankaan. Aikuiseksi kasvettuaan tuosta pikkuhirviöstä kuoriutui todellinen herrasmies. Kertakaikkiaan ihana kissa, hyväntahtoinen, leppoisa ja lempeä otus. Tuntuu ymmärtävän jopa puhetta. Pojat vaan on poikia, niissä on kestämistä, mutta kyllä ne palkitseekin. Anna ajan kulua, kun viikari täyttää vuoden, on oleminen sen kanssa jo ihan toisenlaista. Kun se on kaksivuotias, et voi käsittää, että kyseessä on sama kissa....

• viestin aloittaja

Kiitos paljon tsemppauksesta :). Tuli hyvä mieli sinun tekstiä lukiessa sekä vähän valoa näkee tulevaisuuden suhteen :).
        Koitankin ajatella nyt että tämä on vain väliaikaista, ja jossain vaiheessa kisu on sellainen laiskimus joka tykkää sylissä kehrätä :).
        Pikkuisen onkin tässä näyttänyt rauhoittumisen merkkejä, sylissä viihtyy enemmän rapsuteltavana ja ei enää niin paljoa näyki. Huomannu olen että kun on se "villi" vaihe päällä, ei kannata alkaa silitteleen. Pistää sen leikiks ja alkaa näykkiin tuolloin.
        Nuo sinun kertomat kissan tempaukset kuulostavat niin tutuille :D. Tuo takapuolessa kynsin kiinni ei kyllä tosiaan mukavaa ole... Sinullakin on ollut kestämistä.
        Ootellen nyt sitä aikaa kun kisuni täyttää sen vuoden :)...

• KoetaJaksoo

Moi!
      Osta kissalles sellainen hiekkalaatikko jossa on luukku, loppuu se paskan viskominen. :D
      Pistä vessaan yöksi kissanminttua ja muutama lelu niin on mukava olla. Ja osta nestemäistä kissanminttua (oliskohan suihkepullossa), se on 10 kertaa voimakkaampaa ku se kuivattu ruoho. :)

• viestin aloittaja

Tässä tulikin äskettäin ostettua tuollainen kissanpissalaatikko, ja on ollu kyl todella hyvä. Ei ole ollut enää sontia lattioilla :).
        Olen tehnyt tuonkin, laitan aina muutaman lempilelun mukaan yöksi :). Ja ostin kissanminttua nestemäisenä jota ruiskin nukkumapesään vähän ja leluihin :).
        Raapimapuuhun tota samaa ainetta laitan, on jättänyt huonekaluja nyt hieman vähemmälle huomiolle :), onneksi.

• KoetaJaksoo

Tässä tulikin äskettäin ostettua tuollainen kissanpissalaatikko, ja on ollu kyl todella hyvä. Ei ole ollut enää sontia lattioilla :).
        Olen tehnyt tuonkin, laitan aina muutaman lempilelun mukaan yöksi :). Ja ostin kissanminttua nestemäisenä jota ruiskin nukkumapesään vähän ja leluihin :).
        Raapimapuuhun tota samaa ainetta laitan, on jättänyt huonekaluja nyt hieman vähemmälle huomiolle :), onneksi.

Hienoa kuulla hei! :) Toivottavasti tuo kisu tuosta kesyyntyy vielä ihan vanhenemisen myötä. :D

• viestin aloittaja
        KoetaJaksoo kirjoitti:

Hienoa kuulla hei! :) Toivottavasti tuo kisu tuosta kesyyntyy vielä ihan vanhenemisen myötä. :D

Kiitos :). Samaa tässä itekin toivon ja odottelen :).

• ,,,

Olis varmaan sinun kannattanut ostaa vain pehmolelu. Ne eivät häiritse öisin eikä sotke. Eikä niistä ole mitään kuluja.

Kumma kyllä, että meidän ei ole koskaan tarvinnut yhtäkään kissaa teljetä yöksi yksin johonkin, vaan ne nukkuvat sängyssä jalkopäässä. Tällä hetkellä taloudessamme on 3 sisäkissaa, nuorin 4 kk, vanhin 12 v.

• 17+17

Älä viitsi. Sinulla on rauhallisia kissoja, ei siinä sen kummempaa. Meillä on 2 nuorta ja energistä siamilaista, joiden kanssa ei kerta kaikkiaan voi nukkua samassa tilassa. Kissat jahtaavat öisin toisiaan ja liike peiton alla (siis esim. varpaat) herättää saalistusvietin. Joten jos en herää ylitseni laukkaaviin kissoihin, herään siihen, että ne roikkuvat kynsin ja hampain varpaissa.

Kissani eivät ole tippaakaan aggressiivisia, niille saa tehdä mitä vaan hampaiden harjausta myöten. Ne ovat vain erittäin leikkisiä.

Kyse ei siis ole sinun "taidoistasi" kissankasvattajana, vaan kissojesi matalasta energiatasosta.

• viestin aloittaja
        17+17 kirjoitti:

Älä viitsi. Sinulla on rauhallisia kissoja, ei siinä sen kummempaa. Meillä on 2 nuorta ja energistä siamilaista, joiden kanssa ei kerta kaikkiaan voi nukkua samassa tilassa. Kissat jahtaavat öisin toisiaan ja liike peiton alla (siis esim. varpaat) herättää saalistusvietin. Joten jos en herää ylitseni laukkaaviin kissoihin, herään siihen, että ne roikkuvat kynsin ja hampain varpaissa.

Kissani eivät ole tippaakaan aggressiivisia, niille saa tehdä mitä vaan hampaiden harjausta myöten. Ne ovat vain erittäin leikkisiä.

Kyse ei siis ole sinun "taidoistasi" kissankasvattajana, vaan kissojesi matalasta energiatasosta.

Samaa mieltä 17 17 nimimerkin kanssa :).
        En minäkään tahdo herätä yöllä siihen kun kissa pureskelee varpaita jne. ja laukkailee päällä. Jos olisi rauhallisempi, niin saisi minunkin kissa nukkua pedissäni. Kokeiltu on ja ei toimi. Minunkin kissani on niin energinen tapaus että saattaa lähteä kiipeämään ikkunan karmeja pitkin kattoon asti...

• kisuellen

Pentu on varmaan jotenkin "murkku". Suihkepullo ( kukkien sumutuspullo ruiskutukselle säädettynä)on aika toimiva juttu riiviöön: kissa inhoaa vettä, joten aina tuhon hetkellä suutin auki ja ruiskis! Puhdasvesi kuivuu nopeasti. palkitseminen tehoaa haukkumista paremmin kakarukseen: pidä jotakin erikoisherkkuja piilossa ja palkitse hyvinmenneestä asiasta välittömästi. Opeta kisua raapimaan raapimispuita tassuista pitäen, niin, että oma tuoksu tartuu niihin. Kun kisu teroittaa kynsiään sinne, minne ei pitäisi niin rajuhko tempaisu raapimispuun luokse ja tassut kiinni puuhun. Hanskoista voi olla hyötyä kisun käsittelyssä, samoin ylipitkistä hihoista.Myöskin sen kissanminttu-suihkeen ruiskiminen raapimispuuhun auttaa kisua tunnistamaan sen omakseen. Hyvää tavaraa on minulla ollut stop cats from destroying furniture sticky paws -tarrat eläinkaupasta, www.stickypaws.com ,joskin laita yksi tarra kerrallan, koska protestituulella katti siirtyy helposti raapimaan viereistä kohtaa... Jos riehunta jatkuu, lukitse mirri kylppäriin puoleksi tunniksi, seuranaan ainoastaan raapimispuu, jos on siirrettävä... Toimi järjestelmällisesti.Tässä minun tietämät konstit. Riiviövaihe on vähän pelottava minustakin, mutta kyllä se kissa rauhoittuu ainakin leikkaamisen jälkeen. haaveilen pennusta vieläkin. Oma nykyinen kissa tuli aikuisena löytöeläin talosta, mutta ei silti ollut ongelmaton.Toivottavasti asiat selviävät ja tästä oli apua.

• viestin aloittaja

Murkku tosiaan :). Suihkepulloa meinasin kokeilla, mutta koen että se on minun kissan tapauksessa aivan turha. Kissa kun tykkää vedestä, omituinen tapaus tää mun kisu, heh :). On onneks alkanut nyt hieman tajuamaan mihin niitä kynsiä saa rapsutella :). Kovaa työtä on ollut kyl opettamisessa. Pistän sun vinkit korvan taakse jatkoa ajatellen :). Millanen tuo sticky paws tarra juttu on?
        Juu tuo riiviö vaihe on kyllä väsyttävää...oottelen leikkaus päivää jo innolla :D. Että rauhoittuis mokoma :). Kiitos sinulle paljon vinkeistä :)

• viestin aloittaja

Murkku tosiaan :). Suihkepulloa meinasin kokeilla, mutta koen että se on minun kissan tapauksessa aivan turha. Kissa kun tykkää vedestä, omituinen tapaus tää mun kisu, heh :). On onneks alkanut nyt hieman tajuamaan mihin niitä kynsiä saa rapsutella :). Kovaa työtä on ollut kyl opettamisessa. Pistän sun vinkit korvan taakse jatkoa ajatellen :). Millanen tuo sticky paws tarra juttu on?
        Juu tuo riiviö vaihe on kyllä väsyttävää...oottelen leikkaus päivää jo innolla :D. Että rauhoittuis mokoma :). Kiitos sinulle paljon vinkeistä :)

Kiitos vielä kaikille jotka ovat tänne neuvoja antaneet, niistä on oikeasti ollut paljon apua

• outo kissa kyllä....

Kiitos vielä kaikille jotka ovat tänne neuvoja antaneet, niistä on oikeasti ollut paljon apua

En lukenut kaikkia viestejä joten en tiedä onko jo ehdotettu mutta voisitko kokeilla apteekista saatavaa Feliway- sumutetta tai pistorasiaan laitettavaa laitetta mikä erittää kissaa rauhoittavaa auínetta. Maksaa nelisen kymppiä tuo rasia mut jos auttaisi niin...

• villi ragdoll-tyttö

Meillä oli ragdoll-tyttö, joka oli myös tosi villi pienenä ja myös arka. Myöhemminkin kissa oli erittäin omapäinen ja arka, muttei enää niin villi. Ihmettelinkin monesti, miten niin pieneen päähän mahtuu niin paljon tahtoa. Oli hän kuitenkin valloittava ja ihana persoonallisuus, tasavertainen perheen jäsen.
      Pentuna se hyökkäili usein kimppuun ja silloin olin tosi vihainen ja epäilin kissan olevan luonnehäiriöinen. Luulen, että pentuaikana tuijotin liian paljon kissan kauniin sinisiä silmiä, ja ehkä kissa koki sen haastamiseksi. Myöhemmin opin aina räpsyttelemään ja siristelemään silmiäni katsoessani kissaa, koska se on kissalle ystävällinen ele. Aikuisena kissa nukkui yleensä vieressäni ja erittäin rauhallisesti. Joskus harvoin tuli riitaa kissan kanssa nukkumapaikasta ja silloin ajoin sen ulos makuuhuoneesta. Kissalla oli muutamia juttuja, mistä se ei tykännyt.
      Esim. se ei tykännyt laulamisestani eikä kovaäänisestä naurusta. Silloin se alkoi uhittelemaan.
      Kissa kuoli 7 vuotiaana keuhkopussin tulehdukseen ja kyllä meillä oli tosi kova ikävä sitä.

• 28

Suosittelen tutustumaan eläinlajiin jonka olet hankkimassa ennen elävän yksilön hankkimista. Kissan voi kouluttaa, yritä edes.

Nosta se raapimapuuhun kiinni niin, että kynnet tarttuvat siihen. Ota tassuista kiinni ja nosta se koko pituudeltaan puuta vasten, jolloin sen on pakko tarttua alustaan. Jos ei luonnistu, leikitä sitä niin, että se nousee itse puuta vasten. Joka kerran kun huomaat sen tarttuvan kynsillään puuhun, kehu maasta taivaaseen ja anna herkku. Joka kerran kun se tarttuu kynsillään johonkin muuhun, napakka EI ja siirrä pennu puun luo, sitä vasten. Tämä on tehtävä JOKA IKINEN KERTA kun näet sen tekevän pahojaan. Toisinaan ei riitä.

Tämä olisi pitänyt tietää kun kissan hankki.

Kissasi kyllä vaikuttaa riehakkaalta tapaukselta, mutta sekin mahdollisuus oli oltava tiedossa, varsinkin kun pentua käydään katsomassa useampaan kertaan ennen sen kotiin tuomista.

Jos ongelmat eivät lopu ja alkaa vaikuttaa siltä että kissalla tosiaan olisi jokin "häiriö" tai rotumääritelmään soveltumaton luonne, kasvattaja on ilman muuta vastuussa.

• tyttö19..

hyvä että sulla menee jo paremmin kissan kanssa! :) mul on kans kissanpentu, 3kk. se nukkuu yöt vieressä, ja illal kun sammutan valot ja oon menossa nukkuun, tämä herää aina päikkäreiltään ja alkaa leikkimään itsekseen :D siis ravaa ympäri kämppää ja sänkyä, metsästää mun käsiä ja varpaita peiton päältä, siis ihan mitä vaan ku on niin villissä :D mut sit jonku puolen tunnin päästä se väsyy ja tulee mun viereen kehräämään ja nukahtaa :) sillä on myös paha tapa, että raapii ja näykkii käsiä. mutta teen vain niin, että kun silitän ja se meinaa aloittaa näykkimisen, niin vedän käden pois ja en anna silityksiä, niin se oppii (toivottavasti), että se ei oo sallittua. jos tekee jotain kiellettyä, komennan ja tarpeen vaatiessa siirrän kauemmas ja kiinnitän sen huomion johonkin muuhun. :) meistä on tullut jo hyvät kaverit parin viikon aikana, ja nytkin kun makoilen sängyllä, niin se tuli tuohon lempipaikkaansa mun käsivarsien väliin makoilemaan :)

• Näin siinä käy

Hah, onnea! Meidän 8 viikkoinen kissa (nyk. 10 viikkoinen) käy laatikolla hoitaan kaikki asiansa. Eikä ole rotukissa vaan maatiaiskissa!

• huhhuijaa...........

Mitä se tähän kuuluu mikä kissa on rotujaan... ihme mölötystä.

• sissumus

Minunkin kissani on melkoinen riehuja. Nyttemmin jo hieman rauhoittunut, kun alkaa olla aikuinen, mutta silti melkoinen riiviö.

Kisuni tykkää olla ulkona, joten käytänkin sitä ulkona niin paljon kuin vain ehdin. Se saa purkaa energiaansa kiipeilemällä puihin, jahtaamalla kärpäsiä yms kissojen kivaa. Ja vaikka se minusta vain näyttäisi istuvan, on se kuitenkin koko ajan valppaana. Kuten ihmislapsetkin myös kissat väsähtävät nopeammin ulkoilmassa kuin sisällä. Suosittelen hankkimaan pentuvaljaat, opettamaan kissan niihin ja sitten vain ulos. Kissan ehdoilla tietenkin. Uskon, että rauhoittuu ainakin hieman.

Voimia riehujan kanssa. Kyllä se siitä rauhoittuu, viimeistään muutaman vuoden päästä :)

• siljasuominen

Yksi kissoistanu oli samalainen pentuna mutta nykyään on jo rauhittunut kun on jo yhdeksän vuotias. nukkuu syö ja leikkii hieman. pentuna vein sen valjaissa ulos ja siellä tykkäs kirmailla. kokeile sitä jos on sinulla siihenmahdollisuus. :)

• tulipavaanmieleen

Mulle tuli mieleen, että onkohan kissa "kasvattajalta" vai oikealta kasvattajalta? Oon myös huomannut kaupattavan paperittomia ragdoll -pentuja, eli joku laittanut pienen pentutehtaan ilmeisesti pystyyn ostamalla eri sukupuolta olevat ragdollit. Tällaiset kasvattajat eivät välttämättä osaa kasvattaa pentujaan oikein. Vähän oudoltahan tuo kuulostaa, ettei kasvattaja vastaa viesteihin.

• Mielenkiintoista!!!

Itsellenikin tuli mieleen, että onkohan kasvattaja pentutehtailija joka heittää pentunsa omalle onnelleen häkkiin ja pistää kuntoon vasta jonkun hakiessa se... Se meinaan selittäisi miksi kasvattaja ei vastaile ja kissanpennulla on todella vilkas persoona!

• Caljuri

Ragdoll

• viestin aloittaja

Pakko kirjoittaa tänne että, on paljon muutosta tullut kissanpentuuni :). On oikeen ihana "halinalle" nykyään :). Vaikeeta on ollut mutta pitkäjänteisyys on tuottanut tulosta ♥

• sanoin suoraan

ragdolliakin sanotaan rauhalliseksi mutta minä en usko siihen! sehän on kissasta itsestään kiinni ja ihmisestä myös. olen vahvasti sitä mieltä että jalostamalla ei kissasta saa millään samanluonteista!!

• riiviön rauhoitusta

kuulostaa tutulta. Tilanne rauhottui, kun saatiin tarha, iso sellainen. Kissa viettää, jopa pakkasella pihalla pitkiä aikoja ja kesät kokonaa, kyttäämällä lintuja ja hiiriä. On rasvatanko ja lintulauta tarhan vieressä, jote siivekkäitä tulee ja myyriä myös. Yöt viettää edelleen vessassa, ovi kiinni, kahva käännetty ja tuoli pönkänä! päivisin menee halustaan pyykkikoneen päälle nukkumaan, kun on kytännyt tunnin tinttejä. Päivittäin kissa pyrkii myös varastoon, jonne kannetaan pakkasella puolkeis tunniksi, lauhalla pitemmäksikin aikaa. (tässä alkaa jo uskaltaa suunnitella tapettien uusintaa ja kirjahyllyy tavaroiden laittoa). kärsivällisyyttä. 3vuotta on tän riiviön kanssa taistelut. Niin ja kokeile tarjota pahvilaatikkoa, jota saa repiä ja järsiä. Miell menee pahvilaatikko kuukaudessa puruleluna koirille tarkoitttu savuluuta järsitään toisinaan.

• Anonyymi

Hei. Miten sinulla kävi lopulta kissasi kanssa?

• Anonyymi

rauhotu ei kissa ole kuolema sori en jaksanu lukee tota kokotekstii niin et joo. kissankarva vai tappajapelle? valitsisin kissankarvan

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      91
      2910
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1686
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1557
    4. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1391
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1384
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      400
      1307
    7. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1089
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1037
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      874
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      855
    Aihe