Ostetaan yo-lakki, koko 57

maj

Oletko käyttänyt ylioppilaslakkiasi vain yhden päivän tai onko se muuten lähes uuden veroinen? Pidätkö lakkia turhana pelleilynä? Myy lakkisi minulle. Maksan kunnolla, en osta käytettynä säästääkseni rahaa. Kokoni on 57. Pääkaupunkiseutu. lumissa[at]yahoo.com

22

2365

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • häh?

Maksaa parikymppiä. Vai oletko joku globalisaation vastustaja?

• maj

Olen vegaani. Lakeissa on nahkaa ja joissain myös silkkiä.

• Tipu
        maj kirjoitti:

Ei sitä syödä tarvitse...

• Liina
        maj kirjoitti:

Mutta miten ihmeessä muka käytetty lakki olisi sen "parempi" kuin uusi, samaa ainettahan ne on!

• idea
        maj kirjoitti:

Väsää itsellesi vaikkapa lakki hampusta tai jostain muusta kasvista. Niin ei lehmät tai toukat joudu kärsimään sun lakin takia.

• maj
        Liina kirjoitti:

Mutta miten ihmeessä muka käytetty lakki olisi sen "parempi" kuin uusi, samaa ainettahan ne on!

käytetyn lakin rahani eivät mene nahkateollisuudelle, vaan sille ihmiselle, joka on jo ostanut lakin eikä aio käyttää sitä koko loppuelämänsä aikana. Kyse on siitä, mitä tuen rahoillani.

• -k-

..lakin hankkiminen ei ole pakollista!. Jos sulla on joku materiaaliin, rahaan tai ihan mihin vain liittyvä ongelma, niin äläpä hommaa koko lakkia.

• Sivusta katsoja

Ehkä lakin ostajalla on ideana se, että ei tarvitse uudestaan ostaa nahka/silkkilakkia. Mitä se haittaa jos on periaatteita sortava esine jos se kuitenkin on jo kierrossa. Ymmärrystä ihmiset hyvät...

• maj
        Sivusta katsoja kirjoitti:

Ehkä lakin ostajalla on ideana se, että ei tarvitse uudestaan ostaa nahka/silkkilakkia. Mitä se haittaa jos on periaatteita sortava esine jos se kuitenkin on jo kierrossa. Ymmärrystä ihmiset hyvät...

Juuri tuo minulla on perusteluna. En halua tukea eläinten hyväksikäyttöä. Mielellään olisin lakiton tai pitäisin hamppulakkia :D, mutta sukulaiset ei katsois hyvällä. Kyllä ärsyttää että pitää mokomaa lakkipelleilyä harrastaa.

• ...

Ei kai niissä halvimmissa lakeissa oo nahkaa?
      Ostin jo oman:)

• habitus

Osta lakin sijaan pipo!

• maj

lakeissa on käsittääkseni nahkaa tai nahkamassaa (joka on nahasta ja tekonahasta tehtyä sekoitetta). Ainakin Wahlmanin, RK Salon ja Fredriksonin lakeissa on nahkaa. Pipo on liian casual vaativien sukulaisteni makuun.

• katja
        maj kirjoitti:

lakeissa on käsittääkseni nahkaa tai nahkamassaa (joka on nahasta ja tekonahasta tehtyä sekoitetta). Ainakin Wahlmanin, RK Salon ja Fredriksonin lakeissa on nahkaa. Pipo on liian casual vaativien sukulaisteni makuun.

Fredriksonin lakeissa ei ole nahkaa, ovat siksi sen verran halvempia. Lippa on pelkkää muovia.

• ciu
        katja kirjoitti:

Fredriksonin lakeissa ei ole nahkaa, ovat siksi sen verran halvempia. Lippa on pelkkää muovia.

Fredriksonin lakeissa lippa on nahkamassaa, ei muovia...

• katja
        ciu kirjoitti:

Fredriksonin lakeissa lippa on nahkamassaa, ei muovia...

..mun lakissa lippa ei ole nahkaa nähnytkään.

• Laura
        katja kirjoitti:

..mun lakissa lippa ei ole nahkaa nähnytkään.

Mun lätsässä on lippa ihan ehtaa muovia myös. Fredriksonilla on niitä kalliimpiakin malleja, joissa on nahkalippa ja kultainen lyyra.

• ciu
        Laura kirjoitti:

Mun lätsässä on lippa ihan ehtaa muovia myös. Fredriksonilla on niitä kalliimpiakin malleja, joissa on nahkalippa ja kultainen lyyra.

jaa no voi olla. omani ostin kyllä citymarketista joten se tuskin on niitä kalliimpia malleja, mutta ainakin selosteessa lukee näin. mutta samapa tuo minulle..

• maj
        ciu kirjoitti:

jaa no voi olla. omani ostin kyllä citymarketista joten se tuskin on niitä kalliimpia malleja, mutta ainakin selosteessa lukee näin. mutta samapa tuo minulle..

itse Fredriksonin sivuilla ja tsekkasin kaikki mallit. Kaikissa on joko nahkaa tai nahkamassaa. Nahkamassassa on sekaisin aitoa ja tekonahkaa, se on "uusionahkaa".

Kylläpä tästä tuli suosittu puheenaihe. Ei taida tosin lakkia tätä kautta löytyä.

• Janna
        maj kirjoitti:

itse Fredriksonin sivuilla ja tsekkasin kaikki mallit. Kaikissa on joko nahkaa tai nahkamassaa. Nahkamassassa on sekaisin aitoa ja tekonahkaa, se on "uusionahkaa".

Kylläpä tästä tuli suosittu puheenaihe. Ei taida tosin lakkia tätä kautta löytyä.

Juu sulle näkyy satelevan kommenttia tuosta ilmoituksesta mutta ei ainuttakaan asianmukaista..

Mulla ois vuoden vanha, muistaakseni juuri kokoa 57 kerran käytetty yo-lakki, mutta en vaan ole pääkaupunkiseudulta..

• järki käteen

Vaikka harva pitää ylioppilaslakkia kuin kerran päässään, minusta tuntuu ettei kuitenkaan ainakaan kovin moni sitä halua myydä.
      Mielestäni vegaani koskee vain ruoan valmistustaipumuksia ja sitä minkälaista ruokaa syö. Ei todellakaan ole kyse siitä etteikö vegaani voisi pukea ylleen Fredrikssonin ylioppilaslakkia. Miten ikinä voit pitää mitään vaatteita ylläsi, kun lähes jokaisessa vaatteessa on jotain joko valmistuspuolella tai raaka-aineissa mikä on "vaarallista" eläinkunnalle???
      Ota nyt järki käteen ja hae vielä se lakki. Et tee siinä pahaa muuta kuin itsellesi. Älä nolaa itseäsi enempää ja hae se lakki.

• maj

"Vaikka harva pitää ylioppilaslakkia kuin kerran päässään, minusta tuntuu ettei kuitenkaan ainakaan kovin moni sitä halua myydä.
        Mielestäni vegaani koskee vain ruoan valmistustaipumuksia ja sitä minkälaista ruokaa syö."

Veganismin määritelmä ei kyllä riipu sitä, mikä on sinun mielipiteesi. Vegetaristi on se, jolla eläintuotteiden välttäminen rajoittuu ruokaan. Vegaani haluaa välttää julmuutta kaikessa kuluttamisessaan. Vegaaniliiton nettisivuilta: "Veganismi voidaan määritellä elämäntavaksi, jossa vältetään kaikkia kokonaan tai osittain eläinkunnasta peräisin olevia tuotteita sekä ylipäänsä kaikkia tuotteita ja palveluita, joiden tuottaminen perustuu eläinten riistoon."

"Ei todellakaan ole kyse siitä etteikö vegaani voisi pukea ylleen Fredrikssonin ylioppilaslakkia. Miten ikinä voit pitää mitään vaatteita ylläsi, kun lähes jokaisessa vaatteessa on jotain joko valmistuspuolella tai raaka-aineissa mikä on "vaarallista" eläinkunnalle???"

Kuten olen täällä sanonutkin, kuten olisit huomannut jos olisit lukenut edelliset viestit, en tahdo tukea eläinten riistoa. Tukeminen tarkoittaa sitä, että antaa rahojaan eläinten riiston harjoittajille, jotta he voivat jatkaa sitä edelleen. Mitä tulee vaatteisiin, on täysin mahdollista ostaa vaatteensa käytettynä ja /tai suosia ekologisia kasviperäisiä kuituja. Esimerkiksi nahkassa ja pellavassa on myös eläinten kärsimyksen kannalta aivan selvä ero.

Tuntuu tietysti ikävältä olla ylipäätään "pakotettu" käyttämään vaatekappaletta, jossa on nahkaa. Käsitit ilmeisesti väärin, sillä aion tosiaan laittaa ylihuomenna Fredriksonin lakin päähäni, eikä tämä ole minulle suuri ongelma. Ks. edellinen kappale.

"Ota nyt järki käteen ja hae vielä se lakki. Et tee siinä pahaa muuta kuin itsellesi. Älä nolaa itseäsi enempää ja hae se lakki."

Sain sitten lakin ostettua toista kautta. Lakin minulle myynyt henkilö ei ollut käyttänyt lakkiaan muulloin kuin ylioppilaspäivänään. Heitä siis on. Älä itse nolaa itseäsi paljastamalla naiivin kuvitelmasi, että kaikki olisivat samasta puusta veistettyjä kuin itse olet.

• JUMALAUTA
        maj kirjoitti:

"Vaikka harva pitää ylioppilaslakkia kuin kerran päässään, minusta tuntuu ettei kuitenkaan ainakaan kovin moni sitä halua myydä.
        Mielestäni vegaani koskee vain ruoan valmistustaipumuksia ja sitä minkälaista ruokaa syö."

Veganismin määritelmä ei kyllä riipu sitä, mikä on sinun mielipiteesi. Vegetaristi on se, jolla eläintuotteiden välttäminen rajoittuu ruokaan. Vegaani haluaa välttää julmuutta kaikessa kuluttamisessaan. Vegaaniliiton nettisivuilta: "Veganismi voidaan määritellä elämäntavaksi, jossa vältetään kaikkia kokonaan tai osittain eläinkunnasta peräisin olevia tuotteita sekä ylipäänsä kaikkia tuotteita ja palveluita, joiden tuottaminen perustuu eläinten riistoon."

"Ei todellakaan ole kyse siitä etteikö vegaani voisi pukea ylleen Fredrikssonin ylioppilaslakkia. Miten ikinä voit pitää mitään vaatteita ylläsi, kun lähes jokaisessa vaatteessa on jotain joko valmistuspuolella tai raaka-aineissa mikä on "vaarallista" eläinkunnalle???"

Kuten olen täällä sanonutkin, kuten olisit huomannut jos olisit lukenut edelliset viestit, en tahdo tukea eläinten riistoa. Tukeminen tarkoittaa sitä, että antaa rahojaan eläinten riiston harjoittajille, jotta he voivat jatkaa sitä edelleen. Mitä tulee vaatteisiin, on täysin mahdollista ostaa vaatteensa käytettynä ja /tai suosia ekologisia kasviperäisiä kuituja. Esimerkiksi nahkassa ja pellavassa on myös eläinten kärsimyksen kannalta aivan selvä ero.

Tuntuu tietysti ikävältä olla ylipäätään "pakotettu" käyttämään vaatekappaletta, jossa on nahkaa. Käsitit ilmeisesti väärin, sillä aion tosiaan laittaa ylihuomenna Fredriksonin lakin päähäni, eikä tämä ole minulle suuri ongelma. Ks. edellinen kappale.

"Ota nyt järki käteen ja hae vielä se lakki. Et tee siinä pahaa muuta kuin itsellesi. Älä nolaa itseäsi enempää ja hae se lakki."

Sain sitten lakin ostettua toista kautta. Lakin minulle myynyt henkilö ei ollut käyttänyt lakkiaan muulloin kuin ylioppilaspäivänään. Heitä siis on. Älä itse nolaa itseäsi paljastamalla naiivin kuvitelmasi, että kaikki olisivat samasta puusta veistettyjä kuin itse olet.

Taidat syödä myös (luomu)leipääkin? Tiesitkö että puimurit ja muut sellaiset koneet tappavat satoja myyriä ja hiiriä ja pikkulintuja? Et tainnut tietää, että lihan valmistuksessa kuolee vähemmän elukoita kuin esim leivän.
        Ja vaatteista lisää, pellavatakissi valmistuksessa koneet jälleen tappavat satoja pieniä nisäkkäitä mutta nahkatakin teossa parhaillaan kuolee vain muutama lehmä. Että menee ittees vegaaniääliö

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2785
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2684
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      10
      1515
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1402
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1243
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1219
    Aihe