Eristystä lisää.,-

Lämpöä,,.,

Minkälaisia kokemuksia löytyy tästä SPU lisäeristeestä ulkoseinissä ja katossa. Kiinnostaisi SPU wilhelmi ja olis tarkoitus laittaa tätä lisäeristeeksi 70-luvun alun ok.taloon. Riittääkö 30mm vai pitääkö olla 60mm uretaanilla varustettu levy. Onko levyjen sauman tiivistäminen uretaanimassalla hankalaa, ym.ym..

8

408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ytrewq555

      En oikein ymmärrä vtätä eristysintoa. Toki asumisviihtyvyyyttä se parantaa vanhoissa taloissa, mutta harakanpesäkin on epäviihtyisä vain sen pari kuukautta mitä niitä kovempi pakkasia vuodessa on, ja niiden takia ei kannata alkaa kalliisiin eristystoimenpiteisiin.

      Miettikää nyt itsekin, teette homman ja maksatte eristeet ja työn sen kahden kuukauden takia, loput 10 kuukautta ne lisäeristeet on tarpeettomia. Tämän talven kaltaisia poikkeuksellisen kylmiä talvia on ilmatieteen laitoksen tilastojen mukaan vain 2 sadassa vuodessa.

      Näinä kylminä viikkoina kun menee vähän enemmän lämpöä, niin ei se kovin paljon tunnu vuoden lämpölaskussa, itse tosin poltan klapeja, joten lisäeristyksen puuttuminen tarkoittaa minun tapauksessani vain hiukan normaalitalvea suurempaa puun kulutusta, täytyy kaataa muutama kuutio enemmän rankoja metäsätä, ei muuta.

      Ensi talvena on taas lauhempaa, silloin ei kukaan enää kirjoittele tänne lisäeristyksistä yhtään mitään.

      • hemi350

        Vai niin. Suomessa on kaksi kuukautta vuodessa kun ei yhtään tarvitse lämmittää, ja kymmenen kuukautta kun lämpöä tarvitaan. Esim. Huono eristys 24000kw/v ja hyvä eristys 15000kw/v ja tämä joka vuosi ja talo asuttuna esim. 60 vuotta, että laske siitä pöhkö. Aloittajalle: Laita niin hyvät eristeet kun lompsa kestää, rahat tulee korkojen kanssa takaisin.


      • ytrewq555
        hemi350 kirjoitti:

        Vai niin. Suomessa on kaksi kuukautta vuodessa kun ei yhtään tarvitse lämmittää, ja kymmenen kuukautta kun lämpöä tarvitaan. Esim. Huono eristys 24000kw/v ja hyvä eristys 15000kw/v ja tämä joka vuosi ja talo asuttuna esim. 60 vuotta, että laske siitä pöhkö. Aloittajalle: Laita niin hyvät eristeet kun lompsa kestää, rahat tulee korkojen kanssa takaisin.

        Kun on -10 tai lauhempaa, niin hyvä eristys/huono eristys, ei tunnu paljon eroja, mulla hyvä ulkovuori, ei viitis hyviä ponttilautoja repiä irti, ja alkaa näpertelemään eristyksen kanssa, kesällä on viihtyisämpääkin tekemistä kuin eristeiden kanssa näperrellä


      • hemi350
        ytrewq555 kirjoitti:

        Kun on -10 tai lauhempaa, niin hyvä eristys/huono eristys, ei tunnu paljon eroja, mulla hyvä ulkovuori, ei viitis hyviä ponttilautoja repiä irti, ja alkaa näpertelemään eristyksen kanssa, kesällä on viihtyisämpääkin tekemistä kuin eristeiden kanssa näperrellä

        ytrewq555, eihän tässä ollakkaan sinun taloa eristämässä, vaan ketjun aloittajan. Jos joku lisäeristää taloa, se ei tarkoita että kaikki talot täytyy eristää, pöhkö.


      • realisti.

        Aivan. Sama juttu on katon paikkaamisen kanssa. Sateella ei sinne voi mennä ja poudalla se ei vuoda. Lopettakaa kaikki vouhkaaminen muutaman kuukauden lämmittämisen takia.


      • hemi350 kirjoitti:

        Vai niin. Suomessa on kaksi kuukautta vuodessa kun ei yhtään tarvitse lämmittää, ja kymmenen kuukautta kun lämpöä tarvitaan. Esim. Huono eristys 24000kw/v ja hyvä eristys 15000kw/v ja tämä joka vuosi ja talo asuttuna esim. 60 vuotta, että laske siitä pöhkö. Aloittajalle: Laita niin hyvät eristeet kun lompsa kestää, rahat tulee korkojen kanssa takaisin.

        > Suomessa on kaksi kuukautta vuodessa kun ei yhtään tarvitse lämmittää

        keskuslämmitykset pidetään pois päältä kolme...neljä kuukautta, mutta olen kanssasi samaa mieltä, että lisäeristämisestä saadaan hyötyä koko lämmityskauden ajan

        ("kolmen perättäisen vuorokauden keskilämpötila ylittää/alittaa 12 astetta" on perinteinen lämmityskauden lopun/alun kohta. Tuntuisi perstuvan siihen, että noina ajankohtina aurinkokin lämmittää)


    • uhjnn

      Laita se 60mm, silläkään ei pääse vielä nykytalojen lämpöarvoihin mutta lämö alkaa jo niillä eväillä pysyä sisällä. Senillä olevat sähköt joutuu jokatapauksessa duunailemaan uusiksi. Finfoam eriste on yksi vaihtoehto ja toinen tuo uretaani, katsele valmistajien sivuilta asennusohjeita.

      • juu juu

        Olisikohan mahdollista, että lämmöt menee päälle vasta, kun on tuo 12 astetta, koska HYVÄ ERISTYS mahdollistaa esim. taloussähkön hukasta muodostuvan lämmön riittämisen pitämään torpan lämpimänä...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      202
      2133
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1178
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      22
      824
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      741
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      567
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      532
    Aihe