jotka on loitsutettu ja joihin se tietysti laskee kappelit, mutta miten toimitaan kauppakeskusten kanssa, jonka joku pappi on ollut siunaamassa? Saako siellä asioida kirkkoon kuulumattomat?
Kirkko puhuu sakraalitiloista
24
506
Vastaukset
- Kössönöm
No ei se mitään. Ajattelin vaan herätellä keskustelua siitä ristiriidasta, että toisaalta kirkko vaatii valtiota rahoittamaan "sakraalitilojaan" so. kirkot ja kappelit ja kuitenkin väittää niitä omikseen ja kappelien käyttökiellon kirkkoon kuulumattomilta perustaa juuri tuohon omistusoikeuteensa. Mutta kuka oikeasti on alkujaan kirkot ja kappelit maksanut?
Se, että vaikkapa yksityinen koti tai tehdas tai kauppakeskus siunataan, ei tee siitä sakraalitilaa. Tällaisessa siunauksessa rukoillaan lähinnä Jumalan läsnäoloa ja varjelusta niille ihmisille jotka tuossa paikassa asuvat, käyvät tai vaikkapa työskentelevät. Sakraalitila, kuten vaikkapa kappeli, on sen sijaan erityisesti pyhitetty jumalanpalveluskäyttöön. Esim. hautaan siunaamisen toimituskin on jumalanpalvelus. Sakraalitila on siis pyhä tila, jota halutaan erityisesti kunnioittaa ja pyhittään rukousta ja hiljentymistä ja jumalanpalvelusta varten.
Sakraalitilassa ei siten kovin mielellään järjestetä esim. kokouksia tai jotain muuta toimintaa, vaan seurakunnissakin kerhoille, lounaille, kehveille, kokouksille yms. on mielelllään joku muu tila kuin se kirkon tai kappelin varsinainen sakraalitila.
Sanna Husso, pappi- Kössönöm
että te kuvittelette jonkun loitsutuksen tekevän jostain paikasta "pyhän". Ja tuolla verukkeella kiellätte kirkkoon kuulumattomilta vainajilta saattopaikan, vaikka moni omainen onkin kirkon jäsen.
Kaikkia kappeleita ei muuten ole loitsutettu sakraalitiloiksi. Ei ainakaan Turussa. Kössönöm kirjoitti:
että te kuvittelette jonkun loitsutuksen tekevän jostain paikasta "pyhän". Ja tuolla verukkeella kiellätte kirkkoon kuulumattomilta vainajilta saattopaikan, vaikka moni omainen onkin kirkon jäsen.
Kaikkia kappeleita ei muuten ole loitsutettu sakraalitiloiksi. Ei ainakaan Turussa.Eli muunmuassa miettimällä mitä toimintaa siellä pidetään ja mitä ei.
Ja minunkin mielestäni myös uskonnottomilla tulisi olla mahdollisuus saada sopiva tila käyttöönsä vainajansa saattamista varten. Eikä se kappelin pyhyys varmasti ole tästä asiasta kiinni, koska vainajan saattelu on varmasti aina tietyllä tavalla pyhä ja arvokas toimitus, onpa kyseessä sitten uskova vainaja tai ei.
On ikävää, ettei kaikkialla ole tarjolla tarkoituksenmukaista tilaa uskonnottoman vainajan saatteluun.
Sanna H.- Kössönöm
Kössönöm kirjoitti:
että te kuvittelette jonkun loitsutuksen tekevän jostain paikasta "pyhän". Ja tuolla verukkeella kiellätte kirkkoon kuulumattomilta vainajilta saattopaikan, vaikka moni omainen onkin kirkon jäsen.
Kaikkia kappeleita ei muuten ole loitsutettu sakraalitiloiksi. Ei ainakaan Turussa.Anoppini meni nuorena likkana töihin ja maksoi kirkollisveronsa, kunnes vasta 32-vuotiaana erosi kirkosta. Mutta eipä vaan sopinut Ylösnousemuskappelin saaminen hänen muistotilaisuuteensa, koska se oli loitsutettu "sakraalitilaksi".
- rati riti ralla
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Eli muunmuassa miettimällä mitä toimintaa siellä pidetään ja mitä ei.
Ja minunkin mielestäni myös uskonnottomilla tulisi olla mahdollisuus saada sopiva tila käyttöönsä vainajansa saattamista varten. Eikä se kappelin pyhyys varmasti ole tästä asiasta kiinni, koska vainajan saattelu on varmasti aina tietyllä tavalla pyhä ja arvokas toimitus, onpa kyseessä sitten uskova vainaja tai ei.
On ikävää, ettei kaikkialla ole tarjolla tarkoituksenmukaista tilaa uskonnottoman vainajan saatteluun.
Sanna H.Moi Sanna!
Miten on, saanko halutessani kappelin?
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9657386/48168967 - 087uyhg
Kössönöm kirjoitti:
Anoppini meni nuorena likkana töihin ja maksoi kirkollisveronsa, kunnes vasta 32-vuotiaana erosi kirkosta. Mutta eipä vaan sopinut Ylösnousemuskappelin saaminen hänen muistotilaisuuteensa, koska se oli loitsutettu "sakraalitilaksi".
rahat kelpaa mutta myötätuntoa ei tipu. Tai edes säädyllisyyttä
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Eli muunmuassa miettimällä mitä toimintaa siellä pidetään ja mitä ei.
Ja minunkin mielestäni myös uskonnottomilla tulisi olla mahdollisuus saada sopiva tila käyttöönsä vainajansa saattamista varten. Eikä se kappelin pyhyys varmasti ole tästä asiasta kiinni, koska vainajan saattelu on varmasti aina tietyllä tavalla pyhä ja arvokas toimitus, onpa kyseessä sitten uskova vainaja tai ei.
On ikävää, ettei kaikkialla ole tarjolla tarkoituksenmukaista tilaa uskonnottoman vainajan saatteluun.
Sanna H.Selitäs mulle, että mitä pyhää siinä oikein on kun iskelmätähdet ramppaa kirkossa pitämässä konsertteja ja portsarit on kirkon ovella rahastamassa sisäänpääsystä?
- Kössönöm
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Eli muunmuassa miettimällä mitä toimintaa siellä pidetään ja mitä ei.
Ja minunkin mielestäni myös uskonnottomilla tulisi olla mahdollisuus saada sopiva tila käyttöönsä vainajansa saattamista varten. Eikä se kappelin pyhyys varmasti ole tästä asiasta kiinni, koska vainajan saattelu on varmasti aina tietyllä tavalla pyhä ja arvokas toimitus, onpa kyseessä sitten uskova vainaja tai ei.
On ikävää, ettei kaikkialla ole tarjolla tarkoituksenmukaista tilaa uskonnottoman vainajan saatteluun.
Sanna H."On ikävää, ettei kaikkialla ole tarjolla tarkoituksenmukaista tilaa uskonnottoman vainajan saatteluun."
- Kyllä on, mutta kirkko haluaa kyykyttää! - a-teisti
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Eli muunmuassa miettimällä mitä toimintaa siellä pidetään ja mitä ei.
Ja minunkin mielestäni myös uskonnottomilla tulisi olla mahdollisuus saada sopiva tila käyttöönsä vainajansa saattamista varten. Eikä se kappelin pyhyys varmasti ole tästä asiasta kiinni, koska vainajan saattelu on varmasti aina tietyllä tavalla pyhä ja arvokas toimitus, onpa kyseessä sitten uskova vainaja tai ei.
On ikävää, ettei kaikkialla ole tarjolla tarkoituksenmukaista tilaa uskonnottoman vainajan saatteluun.
Sanna H.Kuolema, varsinkin läheisen on usein tilanne joka on jollakin tavalla pysähdyttävä elämänkatsomuksen katsomatta.
Kuitenkin se, että kirkkoon kuulumatonta ei voida aina hyvästellä kappelissa ei varmastikaan vainajaa enää loukkaa millään tavalla mutta hänen läheisensä (kirkkoon kuuluvat) voivat kokea sen varsin tylynä kohteluna kirkon taholta. He ehkä haluaisivat sen "pyhän" ympäristön hyvästijätölle vaikka tilaisuus olisikin ei kristillinen.
Sitten on tietysti se tilanne jossa harras uskova (viittasin asiaan jo toisessa ketjussa) joka ei kuulu kirkkoon ei saa kenties kaipaamansa kristillistä hautausrituaalia. Kuinka hän voi saada ne haluamansa kristilliset toimitukset jos juuri hänen alueensa seurakunta ei kirkkoon kuulumattomia siunaa?
Jos minä huomenna kuolisin niin luulenpa vain, että avovaimoni haluaisi muistotilaisuuden juurikin siinä "pyhässä" ympäristössä kun Jeesusta kannattaa. Tosin hän vaihtoi luterilaisuuden ortodoksisuuteen ja heidän käytäntöjään en tunne. Käytännöistä tiedän vain, että kirkonmenot on komeat ja mahtipontiset, kuten kirkotkin. Muuta en oikein tiedä :) Paitsi, että kirkko on aika patavanhoillinen. rati riti ralla kirjoitti:
Moi Sanna!
Miten on, saanko halutessani kappelin?
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9657386/48168967Seurakunnassa jossa itse olen töissä siunataan kyllä myös kirkkoon kuulumattomat, ellei ilmene, että vainajan oma tahto olisi ollut aivan päinvastainen. Jos näin ilmenee ja omaiset silti haluavat pitää tilaisuuden kappelissa, tiedän pidetyn sitten jonkinlainen pieni rukoushetki ilman varsinaista siunausta. Jokainen tapaus käsitellään yksilöllisesti omaisten kanssa keskustellen. Eli kyllä saisit kappelin ja siunauksen.
Sanna H. pappi- rati riti
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Seurakunnassa jossa itse olen töissä siunataan kyllä myös kirkkoon kuulumattomat, ellei ilmene, että vainajan oma tahto olisi ollut aivan päinvastainen. Jos näin ilmenee ja omaiset silti haluavat pitää tilaisuuden kappelissa, tiedän pidetyn sitten jonkinlainen pieni rukoushetki ilman varsinaista siunausta. Jokainen tapaus käsitellään yksilöllisesti omaisten kanssa keskustellen. Eli kyllä saisit kappelin ja siunauksen.
Sanna H. pappiKiitti vastauksesta Sanna!
Mutta onko papilla halutessaan oikeus kieltäytyä siunaamasta kristittyä hautaan?
Entä miksi voidaan kieltäytyä antamasta uskonnottomille kappelia, niin että he vaikka joutuvat kokonaan pihalle? Minusta tuo on julmaa. Jos on oikeus tulla haudatuksi siunattuun maahan niin eikö silloin toimitukseen voi käyttää siunattua kappeliakin? Ei sitä varmaan kukaan millään tavalla tahdo häpäistä.
Kaikillahan on kuitenkin oikeus tulla haudatuksi siunattuun maahan, koska seurakunta ylläpitää hautausmaita.
Tiedän, että nyt tulee ateisteilta reipasta miinusta, mutta ajattelen myös jotenkin näin: ehkä Jumala haluaa sakraalitilassa lohduttaa myös surevia ateisteja erityisen kauniilla ja koskettavalla tavalla. - Kössönöm
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Seurakunnassa jossa itse olen töissä siunataan kyllä myös kirkkoon kuulumattomat, ellei ilmene, että vainajan oma tahto olisi ollut aivan päinvastainen. Jos näin ilmenee ja omaiset silti haluavat pitää tilaisuuden kappelissa, tiedän pidetyn sitten jonkinlainen pieni rukoushetki ilman varsinaista siunausta. Jokainen tapaus käsitellään yksilöllisesti omaisten kanssa keskustellen. Eli kyllä saisit kappelin ja siunauksen.
Sanna H. pappion se, että kirkkoon kuulumattoman tai uskonnottaman muistotilaisuudessa ei ole kyse siunauksesta, vaan tilan käytöstä vainajan omaisten muistohetkestä ja jäähyväisistä vainajalle.
rati riti kirjoitti:
Kiitti vastauksesta Sanna!
Mutta onko papilla halutessaan oikeus kieltäytyä siunaamasta kristittyä hautaan?
Entä miksi voidaan kieltäytyä antamasta uskonnottomille kappelia, niin että he vaikka joutuvat kokonaan pihalle? Minusta tuo on julmaa. Jos on oikeus tulla haudatuksi siunattuun maahan niin eikö silloin toimitukseen voi käyttää siunattua kappeliakin? Ei sitä varmaan kukaan millään tavalla tahdo häpäistä.
Kaikillahan on kuitenkin oikeus tulla haudatuksi siunattuun maahan, koska seurakunta ylläpitää hautausmaita.
Tiedän, että nyt tulee ateisteilta reipasta miinusta, mutta ajattelen myös jotenkin näin: ehkä Jumala haluaa sakraalitilassa lohduttaa myös surevia ateisteja erityisen kauniilla ja koskettavalla tavalla.Papilla on halutessaan mahdollisuus kieltäytyä siunaamasta kirkkoon kuulumatonta. Tätä ei varmasti kuitenkaan voida pitää esim. esimiehen taholta suositeltavana, ellei kieltäytymiselle ole hyvää syytä. Ja ainakin tilanne tulisi hoitaa hyvin varovaisesti ja sielunhoidollisesti.
En tiedä, miten jossakin on päädytty näinkin ankaraan käytäntöön, ettei kappelia edes vuokrata kirkkoon kuulumattomille. Muisteleisin, että jossain näin oli päätetty, koska siunausajat olivat kyseisessä kappelissa muutoinkin yksinkertaisesti niin vähissä tms. Mutta silti, eihän tuo reilua eikä kunnioittavaa surevia omaisia kohtaa ole. Luulisin, että koska ongelmana nämä tunnustuksettomien saattotilaisuudet ovat verrattain uusi asia, on siksikin tehty vuosien varrella niin monia erilaisia paikallisia sovellutuksia. Nämä sovellutukset eivät välttämättä ole kaikki ihan loppuun asti mietittyjä. Uskon ja toivon, että käytännöt Suomen seurakunnissa tulevat yhtenäistymään ja muuttumaan kaikkien kannalta selkeämpään ja parempaan suuntaan. Täälläkin käytävä keskustelu asiasta on hyväksi, jotta asia tulee kuulluksi ja huomioiduksi entistä paremmin seurakunnissamme ja kokonaiskirkon johdossakin. Ja tuosta viimeisestä kommentistasi olen kanssasi ihan samaa mieltä.
Sanna H.pappi- rati riti
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Papilla on halutessaan mahdollisuus kieltäytyä siunaamasta kirkkoon kuulumatonta. Tätä ei varmasti kuitenkaan voida pitää esim. esimiehen taholta suositeltavana, ellei kieltäytymiselle ole hyvää syytä. Ja ainakin tilanne tulisi hoitaa hyvin varovaisesti ja sielunhoidollisesti.
En tiedä, miten jossakin on päädytty näinkin ankaraan käytäntöön, ettei kappelia edes vuokrata kirkkoon kuulumattomille. Muisteleisin, että jossain näin oli päätetty, koska siunausajat olivat kyseisessä kappelissa muutoinkin yksinkertaisesti niin vähissä tms. Mutta silti, eihän tuo reilua eikä kunnioittavaa surevia omaisia kohtaa ole. Luulisin, että koska ongelmana nämä tunnustuksettomien saattotilaisuudet ovat verrattain uusi asia, on siksikin tehty vuosien varrella niin monia erilaisia paikallisia sovellutuksia. Nämä sovellutukset eivät välttämättä ole kaikki ihan loppuun asti mietittyjä. Uskon ja toivon, että käytännöt Suomen seurakunnissa tulevat yhtenäistymään ja muuttumaan kaikkien kannalta selkeämpään ja parempaan suuntaan. Täälläkin käytävä keskustelu asiasta on hyväksi, jotta asia tulee kuulluksi ja huomioiduksi entistä paremmin seurakunnissamme ja kokonaiskirkon johdossakin. Ja tuosta viimeisestä kommentistasi olen kanssasi ihan samaa mieltä.
Sanna H.pappiTuskin olet enää päivystämässä, mutta kiitti taas vastauksista!
Itse olen eniten huolissani siitä, että siunauksesta (ja kappelin saamisesta) tulee jonkinlaista anekauppaa.
Suurin syy ihmisille kuulua kirkkoon on nytkin papin toimittama hautaansiunaus. Kirkon pitäisi olla varuillaan, ettei se tee tästä siunauksesta kauppatavaraa.
Jo nyt ihmisillä on paljon sellaisia käsityksiä, että siunaus on jotenkin ”ostettavissa”. Jotkut kirkkoon kuuluvat eivät halua, että ”pakanoita” siunataan, koska nämä eivät ole ”maksaneet” siunauksesta, kuten he itse ovat. Kirkon pitäisi pikaisesti antaa asiasta parempaa opetusta ja korjata harhakäsitykset, sillä ei kirkon oppien mukaan papin siunaus vie ketään taivaaseen, eikä siunaus missään tapauksessa ole ostettavissa (eikä se myöskään ole sakramentti, kuten kaste ja ehtoollinen).
Onkin vähän kummallista, että kaikkien näiden uskonpuhdistusvuosien jälkeen kirkossa on vielä näin katoliselta vaikuttavia käsityksiä. Uskotaan muun muassa (siis monet uskovat) ettei kirkon ulkopuolella ole pelastusta (johtaa taas melkein ajatukseen ”kirkollisveron maksaminen pelastaa”).
Joten... pahoin pelkään, että pulskaan elämään tottunut entinen kirkkoni voi olla valmis keksimään anekaupan uudelleen, - ei hyvä.
Minun suhteeni kristinuskon kaupallistamiseen on tyly ja olen valmis marssimaan barrikadeille ateistienkin puolesta, jos heitä yritetään tässä hautaustoimiasiassa jotenkin kyykyttää tai tehdä toisen luokan kansalaisiksi. Mutta toivon tietenkin, että sopu löytyisi ja kaikkia kohdeltaisiin kunnioittavasti, uskomuksiin katsomatta. Pitääkin varmaan pyytää Jumalalta kirkkohallitukselle viisautta tässä asiassa (kyllä, myönnän uskovani ihmeisiin, ehdottomasti).
Koska kirkkoa kiinnostaa, miksi ihmiset eroavat niin tässä oma syyni: en eronnut kirkosta opillisista syistä, vaikken ihan kaikkea allekirjoitakaan, vaan siksi, että luterilainen kirkko muistuttaa mielestäni huolestuttavan paljon liikeyritystä. rati riti kirjoitti:
Tuskin olet enää päivystämässä, mutta kiitti taas vastauksista!
Itse olen eniten huolissani siitä, että siunauksesta (ja kappelin saamisesta) tulee jonkinlaista anekauppaa.
Suurin syy ihmisille kuulua kirkkoon on nytkin papin toimittama hautaansiunaus. Kirkon pitäisi olla varuillaan, ettei se tee tästä siunauksesta kauppatavaraa.
Jo nyt ihmisillä on paljon sellaisia käsityksiä, että siunaus on jotenkin ”ostettavissa”. Jotkut kirkkoon kuuluvat eivät halua, että ”pakanoita” siunataan, koska nämä eivät ole ”maksaneet” siunauksesta, kuten he itse ovat. Kirkon pitäisi pikaisesti antaa asiasta parempaa opetusta ja korjata harhakäsitykset, sillä ei kirkon oppien mukaan papin siunaus vie ketään taivaaseen, eikä siunaus missään tapauksessa ole ostettavissa (eikä se myöskään ole sakramentti, kuten kaste ja ehtoollinen).
Onkin vähän kummallista, että kaikkien näiden uskonpuhdistusvuosien jälkeen kirkossa on vielä näin katoliselta vaikuttavia käsityksiä. Uskotaan muun muassa (siis monet uskovat) ettei kirkon ulkopuolella ole pelastusta (johtaa taas melkein ajatukseen ”kirkollisveron maksaminen pelastaa”).
Joten... pahoin pelkään, että pulskaan elämään tottunut entinen kirkkoni voi olla valmis keksimään anekaupan uudelleen, - ei hyvä.
Minun suhteeni kristinuskon kaupallistamiseen on tyly ja olen valmis marssimaan barrikadeille ateistienkin puolesta, jos heitä yritetään tässä hautaustoimiasiassa jotenkin kyykyttää tai tehdä toisen luokan kansalaisiksi. Mutta toivon tietenkin, että sopu löytyisi ja kaikkia kohdeltaisiin kunnioittavasti, uskomuksiin katsomatta. Pitääkin varmaan pyytää Jumalalta kirkkohallitukselle viisautta tässä asiassa (kyllä, myönnän uskovani ihmeisiin, ehdottomasti).
Koska kirkkoa kiinnostaa, miksi ihmiset eroavat niin tässä oma syyni: en eronnut kirkosta opillisista syistä, vaikken ihan kaikkea allekirjoitakaan, vaan siksi, että luterilainen kirkko muistuttaa mielestäni huolestuttavan paljon liikeyritystä.Toivonpa kovasti, ettei nuo sinun oivaltavat ja siksikin huolestuttavat ajatuksesi nykyajan "anekaupasta" pidä eikä koskaan tulekaan pitämään paikkaansa. Itse uskon, että kirkko vain yksinkertaisesti on tässä hautaustoimi-asiassakin jäänyt vain hitauttaan menneisiin aikoihin, jolloin tunnustuksettomat vainajat vielä olivat harvinaisempia. Uskon ja toivon, että niin lainsäätäjämme kuin kirkkomme johtokin tulee lähivuosina oikomaan näitä vanhentuneita käytäntöjä niin, ettei tässä väistämättä kaikkia tasapuolisesti kohtaavassa asiassa, kuolemassa, kukaan kokisi itseään kirkon taholta kyykytetyksi tai syrjittävän. Suurella ja suhteellisen varakkaalla kirkolla on vaarana muuttua yritysmäiseksi virastoksi, mutta uskonpa että tässäkin suhteessa on jo herätty ja pyritään taas palaamaan juurille ja perustehtävämme äärelle yhä suuremmalla tarmolla ja sydämellä.
Hyvää yötä toivotellen,
Sanna H. pappi- Nasse.
jos muslimit tekevät saman?
Vetääkö sitten Jesse, PH ja Jumala pataan Jumalaa? - Nasse.
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Seurakunnassa jossa itse olen töissä siunataan kyllä myös kirkkoon kuulumattomat, ellei ilmene, että vainajan oma tahto olisi ollut aivan päinvastainen. Jos näin ilmenee ja omaiset silti haluavat pitää tilaisuuden kappelissa, tiedän pidetyn sitten jonkinlainen pieni rukoushetki ilman varsinaista siunausta. Jokainen tapaus käsitellään yksilöllisesti omaisten kanssa keskustellen. Eli kyllä saisit kappelin ja siunauksen.
Sanna H. pappi"Seurakunnassa jossa itse olen töissä siunataan kyllä myös kirkkoon kuulumattomat, ellei ilmene, että vainajan oma tahto olisi ollut aivan päinvastainen. "
Älän ihmettyele miksette ansaitse ihmisten kunnioitusta - Dia blo
"Sakraalitila, kuten vaikkapa kappeli, on sen sijaan erityisesti pyhitetty jumalanpalveluskäyttöön."
"Sakraalitila on siis pyhä tila, jota halutaan erityisesti kunnioittaa ja pyhittään rukousta ja hiljentymistä ja jumalanpalvelusta varten."
Pyhitän täten kaikki rakennukset erityisesti jumalanpalveluskäyttöön. Mitäs siihen sanot?
"Ei tehoo, mulla on kryptoniittikilpi!"? - rati riti
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Toivonpa kovasti, ettei nuo sinun oivaltavat ja siksikin huolestuttavat ajatuksesi nykyajan "anekaupasta" pidä eikä koskaan tulekaan pitämään paikkaansa. Itse uskon, että kirkko vain yksinkertaisesti on tässä hautaustoimi-asiassakin jäänyt vain hitauttaan menneisiin aikoihin, jolloin tunnustuksettomat vainajat vielä olivat harvinaisempia. Uskon ja toivon, että niin lainsäätäjämme kuin kirkkomme johtokin tulee lähivuosina oikomaan näitä vanhentuneita käytäntöjä niin, ettei tässä väistämättä kaikkia tasapuolisesti kohtaavassa asiassa, kuolemassa, kukaan kokisi itseään kirkon taholta kyykytetyksi tai syrjittävän. Suurella ja suhteellisen varakkaalla kirkolla on vaarana muuttua yritysmäiseksi virastoksi, mutta uskonpa että tässäkin suhteessa on jo herätty ja pyritään taas palaamaan juurille ja perustehtävämme äärelle yhä suuremmalla tarmolla ja sydämellä.
Hyvää yötä toivotellen,
Sanna H. pappiToivottavasti olet oikeassa :)
Hyviä öitä myös itsellesi ja tietysti kaikille muille myös! - Kössönöm
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Eli muunmuassa miettimällä mitä toimintaa siellä pidetään ja mitä ei.
Ja minunkin mielestäni myös uskonnottomilla tulisi olla mahdollisuus saada sopiva tila käyttöönsä vainajansa saattamista varten. Eikä se kappelin pyhyys varmasti ole tästä asiasta kiinni, koska vainajan saattelu on varmasti aina tietyllä tavalla pyhä ja arvokas toimitus, onpa kyseessä sitten uskova vainaja tai ei.
On ikävää, ettei kaikkialla ole tarjolla tarkoituksenmukaista tilaa uskonnottoman vainajan saatteluun.
Sanna H."On ikävää, ettei kaikkialla ole tarjolla tarkoituksenmukaista tilaa uskonnottoman vainajan saatteluun."
- Miksi ei muka ole? Kyllä niitä on, mutta te todellakin haluatte, että kirkkoon kuulumattoman vainajan kirkkoon kuuluvat omaisetkin joutuvat kärsimään "kristillisestä lähimmäisenrakkaudestanne". Tajuatko sinä ollenkaan, että kirkko rikkoo lakia? Eikö sinua yhtään hävetä kirkkosi puolesta? Kössönöm kirjoitti:
"On ikävää, ettei kaikkialla ole tarjolla tarkoituksenmukaista tilaa uskonnottoman vainajan saatteluun."
- Miksi ei muka ole? Kyllä niitä on, mutta te todellakin haluatte, että kirkkoon kuulumattoman vainajan kirkkoon kuuluvat omaisetkin joutuvat kärsimään "kristillisestä lähimmäisenrakkaudestanne". Tajuatko sinä ollenkaan, että kirkko rikkoo lakia? Eikö sinua yhtään hävetä kirkkosi puolesta?On mielestäni ikävää, ettei kappelitiloja saada kaikkialla uskonnottoman vanajan saatteluun edes vuokraa vastaan ja erityisen kurja tilanne on, jos lähistöllä ei ole mitään muutakaan asiaan sopivaa paikkaa ja ihmiset jäävät näin tyhjän päälle. Ja ihan yhtä kurjaa tämä on kuuluvatpa omaiset tai eivätpä kuulu kirkkoon. Toivottavasti tässä asiassa linjat yhtenäistyvät suomen seurakunnissa ja kaikki saavat tulevaisuudessa tasavertaisempaa kohtelua.
Sanna H.Nasse. kirjoitti:
jos muslimit tekevät saman?
Vetääkö sitten Jesse, PH ja Jumala pataan Jumalaa?Nyt en valitettavasti ymmärrä kysymystä.
Sanna H.- Kössönöm
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
On mielestäni ikävää, ettei kappelitiloja saada kaikkialla uskonnottoman vanajan saatteluun edes vuokraa vastaan ja erityisen kurja tilanne on, jos lähistöllä ei ole mitään muutakaan asiaan sopivaa paikkaa ja ihmiset jäävät näin tyhjän päälle. Ja ihan yhtä kurjaa tämä on kuuluvatpa omaiset tai eivätpä kuulu kirkkoon. Toivottavasti tässä asiassa linjat yhtenäistyvät suomen seurakunnissa ja kaikki saavat tulevaisuudessa tasavertaisempaa kohtelua.
Sanna H.Tuo asia on kirkosta itsestään kiinni, koska ilmeisesti kukaan ei puutu kirkon lakirikkomuksiin. Osoitatte tuolla toiminnallanne vain kirkon todellisen luonteen: inhottavaa ihmisten halveksuntaa.
"On mielestäni ikävää, ettei kappelitiloja saada kaikkialla uskonnottoman vanajan saatteluun edes vuokraa vastaan ja erityisen kurja tilanne on, jos lähistöllä ei ole mitään muutakaan asiaan sopivaa paikkaa ja ihmiset jäävät näin tyhjän päälle."
- Miksi ihmeessä sinä tuollaista kitiset? Kappelit maksetaan yhteisöverolla, joten ne kuuluvat kaikille. Kuules nyt Sanna, enää ei kumarrella kun pappi tulee vastaan ja kirkon suuruudenajat ovat ohi. Tuolla paskamaisella toiminnallanne te ette saa muuta kuin vihat niskaanne. Ja sen olette todella ansainneet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sdp on esittänyt maatalous- ja yritystuista leikkaamista
Joihin menee 10 miljardia euroa vuosittain. Minkä vuoksi äärioikeisto änkyttää jostain vuodesta 2026, kun ei demareiden1424427Sanna Marin pitäisi palauttaa pääministeriksi
Oikeisto "voitti" vaalit valehtelemalla äänistäjille päin naamaa, joten heidät tulisi tuomita menettämään vaalitulos ja583367Kokoomus kannatti aiemmin rahoitusmarkkinaveroa - kanta nyt muuttunut
Kokoomuksen linjanmuutos rahoitusmarkkinaveron suhteen on herättänyt kysymyksiä. Vielä aiemmin puolue antoi ymmärtää kan12443Ei me olla sielunkumppaneita
jos sellaisia edes on. En tiedä miksi niin kovasti pidin sinusta, varmaan olisi paljonkin hyviä syitä, mutta ehkä olit v251885KÄVELYTREFFIT ?
Mikä on tuo konsepti. Ei kävely ole mitkään treffit. Se on hengailua, ilman mitään panostamista toiseen, go with the flo2311645Mies pelkää mahdollista raskautta
Millaisia ajatuksia seuraava herättää teissä? Olemme tunteneet miehen kanssa vuosikausia, seurustelleetkin jo pitkään j2331237Hevosmies kylän kunnioitettu herra
Hei, eikö olis aika pistää "nuoriso" kuriin? Tiedämme miten teidän "yhteisö" toimii sekä kylän vanhin herra, olet poruka251227Kiikkustuoli
Sunnuntai aamun hiljaisuutta ja rauhaisaa oloa. Aloitan taas uuden alustan, jospa edellisessä asiat tulee pohdittu ja sa1621136- 691116
- 62838