Onko oikein, että ystäväni, joka on Mäcissä töissä, joutuu myyntityön "lisäksi" hoitamaan keittiöduunit/roskien kuskaamisen/vessojen putsauksen/henk.kunnan tilojen siivoamisen? Kaiken lisäksi, kun työtahti on tappotahtia pienellä liksalla, ei aikaa jää kunnolliseen käsihygieniaan, jonka takia vältän ruokailua kyseisessä paikassa. Vuoropäälliköt on niin tosi syvältä, eräskin nuori harjoittelija suoraan sanoen pakotettiin siivoamaan vessa, jossa oli huumeruisku, joita aina "silloin tällöin" sattuu löytymään vessasta. Kuka korvaa työntekijälle vahingon, jos tökkää kätensä likaiseen ruiskuun?
siivoustyön vaarallisuus
25
3133
Vastaukset
- SRX
Jos työsopimuksessa lukee, että ne hommat kuuluvat hänelle myös, niin hänen tulee tehdä ne. Vuoropäällikköjen tehtävä on taas opastaa (tai hankkia kouluttaja) siivouksessa, joka neuvoo, miten esim. vessa kuuluu siivota (ei saa työntää käsiä roskiin, käyttää jotain apuvälinettä esim. lampun päällisiä pyyhittäessä, koska siellä voi olla huumeruiskuja).
- jaapa-jaa
Olen kuullut vastaavaa ja tosi on, että huippuunsa on kyseisen ketjun toiminta työntekijöiden osalta viety. Vuoropäälliköllä kun ei ikinä ole "aikaa" kunnolliseen perehdyttämiseen (siivoustyön kouluttajasta nyt puhumattakaan) ja kysyessä saa v-ttuilua ja haukkumista milloin mistäkin. Kun se pienen pieni valta, joka pikkupojalle/tytölle suodaan, pitää tietty välttämättä näyttää muulle henkilökunnalle ja asiakaskunnalle, näitä pikkunapoleoneja kyllä löytyy joka paikasta. Mutta toden totta, kuka korvaa työntekijälle "pikkuhaitan", kun tökkää kätensä likaiseen neulaan, eihän niitä nyt joka kolosta osaa/ehdi etsiäkään?
- niinpä
Tein työsopimuksessa tehdyt tehtävät, mutta siis kertaakaan ei kellään ollut aikaa opastaa noissa "ruiskuhommeleissa", kuka hel....tti niitä nyt lamppujen päältä hoksaa ja ehtii tutkia, saman tienhän sitä vois työntää päänsä vessanpönttöön ja etsiä sieltä. Eikä niitä lampunpäällisiä oikeesti kukaan ikinä ehtinyt pestä. Muuten kivoja samanikäsiä duunikavereita, joista yksikään ei vapaaehtoisesti ko. paikkaan pysyvästi jäis, jos vaan opiskelupaikka tai parempi duuni löytyis.
- voi apuva
tee v..ttu itte, vuoropäälliköt on niin p...stä, ei ne välitä, siis voi jösses sentään ettei sais työntää käsiä rodeen jne. huippuna lampunpäälliset, jos mä tässä kertoisin Mäcin ns. hygieniasta koko kansalle, ei kukaan siis ikinä tulis sitä paskaruokaa vetämään naamaansa.
- tiedetään
voi apuva kirjoitti:
tee v..ttu itte, vuoropäälliköt on niin p...stä, ei ne välitä, siis voi jösses sentään ettei sais työntää käsiä rodeen jne. huippuna lampunpäälliset, jos mä tässä kertoisin Mäcin ns. hygieniasta koko kansalle, ei kukaan siis ikinä tulis sitä paskaruokaa vetämään naamaansa.
näin on, mutta tais tää jaa-a tyyppi olla ite vuoropäällikkö, kaamee miten iso pomo ihan pelottaa, samaa mieltä oon myös ns. hygieniasta, pitäisköhän tota kansaa valistaa ihan laajemminkin tästä puhtaudesta?
- just niin
voi apuva kirjoitti:
ja oliko vuoropäällikkö sitten vaivautunut edes selittämään näitä roskiksien tyhjennyshommia sekä, voi hyvät hysseröt, että vielä lampunpäällisetkin, siis jos näin pítäis käytännössä tapahtua, vaaratekijöiden yms. hygenian opettaminen kuuluisi "pomolle"...
- hyväksikäyttöä
just niin kirjoitti:
ja oliko vuoropäällikkö sitten vaivautunut edes selittämään näitä roskiksien tyhjennyshommia sekä, voi hyvät hysseröt, että vielä lampunpäällisetkin, siis jos näin pítäis käytännössä tapahtua, vaaratekijöiden yms. hygenian opettaminen kuuluisi "pomolle"...
Eiks tollasiin paikkoihin vois vaikka nimettömänä kutsua jonkinalaisen hygieniatarkastajan, joka samalla tsekkaisi kuinka usein ne kädet pestään ja katsotaan sitten kuinka paljon purilaisia menee kaupaks, kun pesualtaalle syntyy jonoa, siis suositushan on hygieniasyistä käsien pesu puolen tunnin välein, hehheh....
- totta on
Se pitää usein sisällään ja muut työt .
Sen alle voi nitoa lähestulkoon ihan kaiken mitä talossa löytyy.
Siivous ym.. työstä voi kieltäytyä mikäli perehdytystä ei anneta riittävästi ja se "pikku napoleonikin" voidaan selättää ,mikäli kuulut liittoon.
Kysy etujasi(kaverisi) liitosta.
Vinkkinä mikäli wc:tiloista löytyy neuloja ,sinne on saatava sininen valo että piikitys loppuu, vessoja siivotessa ei koskaan laiteta kättä roskikseen vaan se aina ILMAN poikkeutta otetaan koko pussi ulos ja laitetaan jätesäkkiin.Jätesäkkiä ei heitetä olalle ulosviedessä vaan se pidetään riittävän kaukana itsestäsi .
Vältetään kosketusta.
Mikäli ruiskuja löytyy ne laitetaan astiaan josta ei ole pisto vaaraa esim roskakuskille.
Ruiskut on mielestäni pienempi vaara , kuin esim muut eritteet kuten veri , virtsa tai oksennus.
Niiden välityksellä leviää monia tarttuvia ja vaarallisia sairauksia.
Käsine suojaa siivoojaa vain jos se on ehjä eikä samoja hanskoja tule muiden käyttää.
Pistohaava neulasta on pitkän prosessin alku, ensin terveysasemalle jonka jälkeen odoitellaan tuloksia esim Aids hepatiitt tutkimuksista.Jotka vierähtää jopa ½v odoitukseen.
Välitä tieto ystävällesi että elämää on muuallakin kuin Mäkissä ja terveys ennen kaikkea.
Ystäväsi kaltaisia nuoria on monia , osa tajuaa perätä oikeuksiaan ja osa taas jää näiden pikku napoleonien hallittavaksi,
Mikäli ystäväsi pistää itseään neulaan ja saa esim tartunnan sen kautta , luuletko että esimies myöntää työnopastuksen puutteellisuuden? saatta olla ettei hän itsekään tiedä miten hygienian tulee toimia .- vaarallista on
Kiitos myötätunnosta, mutta liitolla ym. sopimuksilla ei tässä työpaikassa ole mitään virkaa. Homma vaan kulkee näin. Työsopimuksessa voisi yhtä hyvin lukea: JOS ET TEE MITÄ KÄSKETÄÄN, POISTU LÄHIMMÄSTÄ OVESTA.
- pomo-osasto
vaarallista on kirjoitti:
Kiitos myötätunnosta, mutta liitolla ym. sopimuksilla ei tässä työpaikassa ole mitään virkaa. Homma vaan kulkee näin. Työsopimuksessa voisi yhtä hyvin lukea: JOS ET TEE MITÄ KÄSKETÄÄN, POISTU LÄHIMMÄSTÄ OVESTA.
Kun luin näitä viestejä, jäin kaipaamaan johtotason asemassa olevien henkilöiden vastinetta esim. huumeruiskujen sekä käsihygienian osalta. Myyjät on tosi ihania, miten ihmeessä voivat kestää kyseenalaista työnantajaa; mutta eihän sitä hirveästi tarvitse miettiä, rahaa tarvitsevia nuoria on koko maa täynnä ja nämä nuoret on yleensä jo kotoa käsin opetettu siihen, että ylim. menot on itse kustannettava. Joten eipä siinä hirveästi tarvitse työnantajankaan olla huolissaan tällaisista "pikkuhuolista" kuten huumeruiskuista. Osaako muuten ao. Mäcin vuoropäällikkö niin hyvin hommansa, että kun alainen tajuaa kiireessä vahingossa vetäneensä kätensä likaiseen ruiskuun, lähettää hänet ensi tilassa sairaalan päivystykseen saamaan ensihoidon?
- kesätyö
pomo-osasto kirjoitti:
Kun luin näitä viestejä, jäin kaipaamaan johtotason asemassa olevien henkilöiden vastinetta esim. huumeruiskujen sekä käsihygienian osalta. Myyjät on tosi ihania, miten ihmeessä voivat kestää kyseenalaista työnantajaa; mutta eihän sitä hirveästi tarvitse miettiä, rahaa tarvitsevia nuoria on koko maa täynnä ja nämä nuoret on yleensä jo kotoa käsin opetettu siihen, että ylim. menot on itse kustannettava. Joten eipä siinä hirveästi tarvitse työnantajankaan olla huolissaan tällaisista "pikkuhuolista" kuten huumeruiskuista. Osaako muuten ao. Mäcin vuoropäällikkö niin hyvin hommansa, että kun alainen tajuaa kiireessä vahingossa vetäneensä kätensä likaiseen ruiskuun, lähettää hänet ensi tilassa sairaalan päivystykseen saamaan ensihoidon?
Minä ainakin pyydän nuorisoani pysymään kaukana ko. paikasta. Kauheata raatamista ja pompottelua ja sitten tää ruiskuongelma. Saavat hakea kesätöitä jostain muualta, vaikka eihän sitä täydellistä työpaikkaa nyt mistään koskaan saa, mutta kohtuus kaikessa, henkisesti ja fyysisesti raskas duuni.
- onko
vaarallisen työn tms, lisää,onko palkka alle 2500 euroa/kk,jos on,niin kannattaa puhua palkankorotuksesta.
- näin
sinä et ole tehnyt koskaan siivous-etkä myyntityötä jos kuvittelet jonkun saavan 2500 euroa kk palkkaa.
Eikä siivousalalla tunneta mitään vaarallisen työn lisää. Samaan palkkaan siivoat kaikki sotkut. Joillakin firmoilla maksetaan esim. oksennusten siivouksesta erillinen korvaus. - onko täällä ufoja
näin kirjoitti:
sinä et ole tehnyt koskaan siivous-etkä myyntityötä jos kuvittelet jonkun saavan 2500 euroa kk palkkaa.
Eikä siivousalalla tunneta mitään vaarallisen työn lisää. Samaan palkkaan siivoat kaikki sotkut. Joillakin firmoilla maksetaan esim. oksennusten siivouksesta erillinen korvaus.et todellakaan ole ilm. tehnyt pätkän pätkää töitä, noin vähäinen on tietämyksesi tämän alan palkoista, mut jos pappa betalar, niin tee vaikka niin, että kiertelet papan rahoilla festareita ja muuta kliffaa, sehän tollasille ufotyypeille sopii, nastaa kesää, toivottavasti heräät tosi lujaan darraan..
- joopa-joo
Jos ikinä olet ko. alalla toiminut, ja luulet siitä tollasia korvauksia saavasi, mene toki pomoltasi kysymään. Arvaus pomon vastauksesta: Mitä sä oikein kuvittelet olevas, tossa on ovi, jos ei kiinnosta. Eikä kiinnosta aivan varmasti ketään ko. esimiesasemassa olevaa alalla, kunhan käyttävät nuoria hyväkseen. Eipä vain ole kuulunut vastausta erään kirjoittajan kysymykseen: KUKA VASTAA, JOS TYÖNTEKIJÄ SAA LIKAISESTA RUISKUSTA TAUDIN?
- lasse
No ilmankos lohjan mac on niin saastainen. Pari kertaa tuli käytyä ja se riitti.Paikka on suorastaan sikolätti
- happykitty
ja kukahan siellä sotkee? ei ainakaan ne työntekijät... sikolätti on sikojen paikka.
- happykitty
mäkissä parasta ja toisaalta huonointa on just työn vaihtelevuus. kukaan ei jaksa olla joka päivä kassalla 8h päivässä, eli se on ihan hyväkin että "joutuu"/saa tehdä muitakin hommia. paskahommiakin tietty tulee välillä eteen. ite välillä mieluummin vien niitä roskia tai siivoon henk.kunnantiloja kun oon kassalla vittumaisia asiakkaita palvelemassa.
huumeruiskuissa ei oo mitään pelottavaa, kun tietää miten niitä pitää käsitellä eikä ruiskun laittaminen ruiskuastiaan ole varmaan kenellekään ylitsepääsemättömän vaikeeta. meille ainakin suunnilleen ekana päivänä sanottiin että kättä ei sitten kannata työntää roskikseen ruiskujen takia. missä tahansa siivoustyössä voi vahingossa tökätä kätensä ruiskuun, en tiä kuka sen sitten korvaa, mut ei tää ole mitenkään ainoastaan mäkkärin ongelma. kuka sen huumeruiskun sieltä mäkkärin vessasta pitäs siivota jos ei se "nuori harjottelija"? jonkun työntekijän se pitää kuitenkin siivota.. vai pitäiskö kutsua "huumeruiskujen siivoamiseen erikoistunut henkilö" paikalle?
on totta, että aina ei käsiä kerkee peseen kerran puolessa tunnissa. mutta mä ite syön töissä mäkkärissä joka päivä enkä ikinä oo saanu minkäänlaisia vatsavaivoja sieltä. kun miettii miten monta ihmistä siellä käy syömässä päivittäin, on tosi harvinaista että sieltä sais mitään tauteja.- etkö pelkää todellaakaan hu...
mun aikana ainakin kaksi ihmistä puolen vuoden sisällä on ilmoittanut ruokamyrkytyksestä ja jos sä nyt niin inhoot sitä kassatyöskentelyä, niin pysyttele sitten vaan näissä siivoushommissa.
YMMÄRÄTKÖ MITEN VAARALLISTA ON JOS HUOMIOKYKYSI ESIM. PETTÄÄ TMS. JA TÖKKÄÄT KÄTESI RUISKUUN, siinä mielessä hyvä ehdotus puoleltasi, että ko. ketjulla olisi jatkuvasti saatavilla huumeruiskuihin erikoistunut siivooja/työntekijä/vuoropäällikkö, kuitenkin joku joka osaa ohjata ko. mäkin työntekijän VÄLITTÖMÄSTI ENSIAPUUN. - happykitty
etkö pelkää todellaakaan hu... kirjoitti:
mun aikana ainakin kaksi ihmistä puolen vuoden sisällä on ilmoittanut ruokamyrkytyksestä ja jos sä nyt niin inhoot sitä kassatyöskentelyä, niin pysyttele sitten vaan näissä siivoushommissa.
YMMÄRÄTKÖ MITEN VAARALLISTA ON JOS HUOMIOKYKYSI ESIM. PETTÄÄ TMS. JA TÖKKÄÄT KÄTESI RUISKUUN, siinä mielessä hyvä ehdotus puoleltasi, että ko. ketjulla olisi jatkuvasti saatavilla huumeruiskuihin erikoistunut siivooja/työntekijä/vuoropäällikkö, kuitenkin joku joka osaa ohjata ko. mäkin työntekijän VÄLITTÖMÄSTI ENSIAPUUN.2 ihmistä puolen vuoden sisällä ei mun mielestä ole kovin paljoa. yhden päivän aikana asiakkaita käy, ravintolasta riippuen, kymmeniä, jopa satoja.
huomiokykysi ei varmasti petä, jos olet ottamassa huumeruiskua talteen! se ei ole ihan jokapäiväistä.. - yksi kerta riittää
happykitty kirjoitti:
2 ihmistä puolen vuoden sisällä ei mun mielestä ole kovin paljoa. yhden päivän aikana asiakkaita käy, ravintolasta riippuen, kymmeniä, jopa satoja.
huomiokykysi ei varmasti petä, jos olet ottamassa huumeruiskua talteen! se ei ole ihan jokapäiväistä..Eihän noi ruiskut tietty jokapäiväisiä ole, mutta un siihen vahinkoon ei tarvita kuin YKSI AINOA KERTA. Ei näytä kenestäkään olevan vastaamaan, kuka korvaa. Ja paskasta on touhu, en sit tiedä, kuinka hiljasessa pisteessä teet duunia, että jää aikaa puunaukseen. Jos sä pyyhit lampunpäällistä niin kun joku tässä ehdotteli, että nekin pitäis ehtiä putsata, niin jos sattuu oleen sellanen normaalin pituinen naishenkilö, ei varmaan yletä sinne tsekkaamaan ja usein on töistä niin väsynyt, jos on yövuorosta väsynyt jne.
- siivoamaan
Jos asiakkaat on sun mielestä vittumaisia, niin kantsis siirtyä vaikka siivousalalle....
- happykitty
siivoamaan kirjoitti:
Jos asiakkaat on sun mielestä vittumaisia, niin kantsis siirtyä vaikka siivousalalle....
millä alalla itse olet?
- jaksamisiin
happykitty kirjoitti:
millä alalla itse olet?
Kahta duunia, toimistotyössä päivisin(asiakaspalvelua sisältävää) ja iltaisin siivousta (on myös asiakaspalvelutyötä). Huonoja päiviä sattuu mulle niin kuin kaikille muillekin, mutta hymyn puristaminen ja pikku neuvottelu konfliktitilanteissa saattaa auttaa kummasti, eikä aina tarvitse pahoittaa mieltään ilkeän asiakkaan edessä. Onhan niitä kusipäitä, joille ei kelpaa mikään ja silloin annan vastapuolen kyllä ymmärtää miten tosi tosi vähän hänen valituksensa meikäläistä kiinnostaa.
Sen takia AINA, kun käyn paikoissa, joissa varsinkin on nuorempaa väkeä palvelemassa, yritän olla mahdollisimman ystävällinen, jo pieni ystävällinen sana ja hymy voi pelastaa muutenkin kovaa työtä pienellä palkalla raatavan nuoren päivän, eikä työnteosta jäisi vain ikäviä muistoja. Itse sen tiedän ikäni palveluammatissa toimineena. Tästä jo varmaan arvasitkin, että olen jo vanhempi ihminen, mutta en nyt ihan ikäloppu, työvuosia on jäljellä vielä yli 20, jos joskus eläkkeelle asti jaksan.
Voimia sinulle, kyllä sinun työtäsi arvostetaan happykitty. Ainakin minä arvostan.
- Entinen siivooja
Pikaruokapaikoissa työskentely on muutenkin aivan perseestä, mutta jos vielä joutuu siivoamaan ja samaan aikaan tekemään ruokaa en menisi sinne paikkaan. Tuskin tuo enää ihan laillista on, kannattaisi varmaan ilmoittaa asiasta jonnekin tai erota työstä. Mä en semmoisessa kauaa viipyisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043085Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881342
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481206Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze120992Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793