Palstan pappien jutuista päätellen sinne ei vaadita mitään. Sen kun kävelee ovesta sisään ja se on sitten siinä.
En kirjoittaisi näin ilkeää aloitusta, jos ei suututtaisi tuo pappien uskonnottomien vainajien vähättely kappeliasiassa.
Miten teologiseen tiedekuntaan pääsee?
22
577
Vastaukset
Teologiseen tiedekuntaan haetaan ihan samoin kuin muihinkin tiedekuntiin pääsykokeiden kautta. Hakijoita esim. Helsingin teologiseen tiedekuntaan oli viimevuonna 706 hakijaa joista 560 osallistui pääsykokeisiin ja sisäänotettiin 200. Joensuussa vastaavat lukemat olivat (a.linjalle, eli kirkon virkaan valmistavalle linjalle hakeneita) 139 hakijaa joista 79 osallistui pääsykokeisiin ja valittuja 40.
On kurjaa, että sinua suututtaa. Tiedän kuitenkin, ettei kovinkaan moni pappi pidä uskonnotonta vainajaa yhtään sen vähempiarvoisena kuin uskovaakaan, tai ylipäätään uskovaa ihmistä arvokkaampana kuin ei-uskovaa tai toisin uskovaa. Kappeliasiassa ongelmat on huomattu ja niitä varmasti pyritään tulevaisuudessa oikomaan.
Sanna H. pappi- Kössönöm
"Tiedän kuitenkin, ettei kovinkaan moni pappi pidä uskonnotonta vainajaa yhtään sen vähempiarvoisena kuin uskovaakaan, tai ylipäätään uskovaa ihmistä arvokkaampana kuin ei-uskovaa tai toisin uskovaa."
- Jotkut siis ilmeisesti kuitenkin?
"Kappeliasiassa ongelmat on huomattu ja niitä varmasti pyritään tulevaisuudessa oikomaan."
- Ette ilman meitä. Kirkko on rikkonut lakia vuosikausia, mutta mitä siitä on seurannut? Ei yhtään mitään. Paarma ruikutti kirkolle vuosi sitten lisää rahaa ja Wallin sitä antoi ja silti kirkko kohtelee kirkkoonkuulumattomia (paitsi ortodokseja!) raukkamaisesti. Ja huom! lainvastaisesti. Kössönöm kirjoitti:
"Tiedän kuitenkin, ettei kovinkaan moni pappi pidä uskonnotonta vainajaa yhtään sen vähempiarvoisena kuin uskovaakaan, tai ylipäätään uskovaa ihmistä arvokkaampana kuin ei-uskovaa tai toisin uskovaa."
- Jotkut siis ilmeisesti kuitenkin?
"Kappeliasiassa ongelmat on huomattu ja niitä varmasti pyritään tulevaisuudessa oikomaan."
- Ette ilman meitä. Kirkko on rikkonut lakia vuosikausia, mutta mitä siitä on seurannut? Ei yhtään mitään. Paarma ruikutti kirkolle vuosi sitten lisää rahaa ja Wallin sitä antoi ja silti kirkko kohtelee kirkkoonkuulumattomia (paitsi ortodokseja!) raukkamaisesti. Ja huom! lainvastaisesti.Niin minusta on tärkeää, että näissä hautaustoimiasioissa sekä valtio, että kirkko lähtisivät muuttamaan lainsäädäntöä ja käytäntöjä niin, että kaikki tulisivat kohdelluiksi tasavertaisesti katsomukseen riippumatta. Yhteistyössä siis toivottavasti ripeästikin aletaan näissä asioissa edetä.
Ja itse en tiedä yhtäkään pappia joka ajattelisi ihmisarvon riippuvan ihmisen katsomuksesta, mutta en voi sanoa, etteikö tällaisiakin ajatuksia ihmisissä voisi esiintyä ja siten varmasti myös papeissa.
Sanna H.- Kössönöm
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Niin minusta on tärkeää, että näissä hautaustoimiasioissa sekä valtio, että kirkko lähtisivät muuttamaan lainsäädäntöä ja käytäntöjä niin, että kaikki tulisivat kohdelluiksi tasavertaisesti katsomukseen riippumatta. Yhteistyössä siis toivottavasti ripeästikin aletaan näissä asioissa edetä.
Ja itse en tiedä yhtäkään pappia joka ajattelisi ihmisarvon riippuvan ihmisen katsomuksesta, mutta en voi sanoa, etteikö tällaisiakin ajatuksia ihmisissä voisi esiintyä ja siten varmasti myös papeissa.
Sanna H."Niin minusta on tärkeää, että näissä hautaustoimiasioissa sekä valtio, että kirkko lähtisivät muuttamaan lainsäädäntöä ja käytäntöjä niin, että kaikki tulisivat kohdelluiksi tasavertaisesti katsomukseen riippumatta. Yhteistyössä siis toivottavasti ripeästikin aletaan näissä asioissa edetä."
- Laki on olemassa, mutta kirkko ei sitä noudata!
"Ja itse en tiedä yhtäkään pappia joka ajattelisi ihmisarvon riippuvan ihmisen katsomuksesta, mutta en voi sanoa, etteikö tällaisiakin ajatuksia ihmisissä voisi esiintyä ja siten varmasti myös papeissa."
- Ei mitään uutta tuossa. - Kössönöm
Niin minusta on tärkeää, että näissä hautaustoimiasioissa sekä valtio, että kirkko lähtisivät muuttamaan lainsäädäntöä ja käytäntöjä niin, että kaikki tulisivat kohdelluiksi tasavertaisesti katsomukseen riippumatta. Yhteistyössä siis toivottavasti ripeästikin aletaan näissä asioissa edetä.
Sanna H."Niin minusta on tärkeää, että näissä hautaustoimiasioissa sekä valtio, että kirkko lähtisivät muuttamaan lainsäädäntöä ja käytäntöjä niin, että kaikki tulisivat kohdelluiksi tasavertaisesti katsomukseen riippumatta. Yhteistyössä siis toivottavasti ripeästikin aletaan näissä asioissa edetä."
- Miksi kirkko ei noudata olemassaolevia lakeja? - pööööööööööööööööööö
Ei uskois, mutta ei siellä sitte mitään opittu muuta kuin luulo, että on muita parempi ja voi vain sanoa, mitä mieltä Jumala on tänään eikä tarvi osata perustella, kun on papin kaapu päällä niin se on tyhmien seurakuntalaisten ja nettipalstan lukijoiden uskottava.
pööööööööööööööööööö kirjoitti:
Ei uskois, mutta ei siellä sitte mitään opittu muuta kuin luulo, että on muita parempi ja voi vain sanoa, mitä mieltä Jumala on tänään eikä tarvi osata perustella, kun on papin kaapu päällä niin se on tyhmien seurakuntalaisten ja nettipalstan lukijoiden uskottava.
Ei pidä paikkaansa. Papit eivät ole muita parempia. Tämä on ammatti muiden joukossa. Emme tiedä Jumalan ajatuksista sen enempää kuin muutkaan. Emme aliarvioi seurakuntalaisia emmekä nettipalstan lukijoita. Teillä on tietoa ja mielipiteitä ja on hyvä, että sanotte tai kirjoitatte ne. Siitä saadaan aikaiseksi keskustelua.
pappi Sonja- IsäAurinkoonen
Ei pidä paikkaansa. Papit eivät ole muita parempia. Tämä on ammatti muiden joukossa. Emme tiedä Jumalan ajatuksista sen enempää kuin muutkaan. Emme aliarvioi seurakuntalaisia emmekä nettipalstan lukijoita. Teillä on tietoa ja mielipiteitä ja on hyvä, että sanotte tai kirjoitatte ne. Siitä saadaan aikaiseksi keskustelua.
pappi Sonjajoka ei tiedä "jumalan ajatuksista" enempää kuin muutkaan?
- ~~~~~~~~~~~~
pappi SonjaNäytä se.
Keskustelemaan siitä eikä niin, että heitätte hätäisesti kommentin oven raosta ja juoksette kiireen vilkkaa pakoon.
Sen jälkeen ei kuulu mitään, vaikka kyseltäisiin.
Tässä oven raosta huitaistussa ketjussa on kysymyksiä vastattavaksi ja sitten pysykää keskustelemassa ja niin sanotusti sammuttakaa viimeisenä valo.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9673122 - Shrink
IsäAurinkoonen kirjoitti:
joka ei tiedä "jumalan ajatuksista" enempää kuin muutkaan?
Eihän kukaan "saa" enempää Jumalalta, mikäli olen Raamattuani oikein lukenut/tukinnut, muistetaan Jeesuksen vertaus viinitarhurista.
Vaikka ensimmäisellä hetkellä työhön tulleet narisivat siitä, että myös viimeisellä hetkellä työhön tulleet saivat saman palkan, kuin he, jotka olivat tulleet ensimmäisellä hetkellä.
Hän antaa kaikille tasapuolisesti, kunkin ymmärryksen mukaan, pappiskoulutus ei takaa mitään ylivertaista Jumalan silmissä, tuohon työhön lähtevät sitoutuvat palvelemaan Jumalan työssä, ihmisten hyväksi. ~~~~~~~~~~~~ kirjoitti:
Näytä se.
Keskustelemaan siitä eikä niin, että heitätte hätäisesti kommentin oven raosta ja juoksette kiireen vilkkaa pakoon.
Sen jälkeen ei kuulu mitään, vaikka kyseltäisiin.
Tässä oven raosta huitaistussa ketjussa on kysymyksiä vastattavaksi ja sitten pysykää keskustelemassa ja niin sanotusti sammuttakaa viimeisenä valo.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9673122Suurella kunnioituksella teitä kohtaan, minulta ei ikinä irtoa niin paljon aikaa eikä kirjoitusta, että voisin olla viimeisenä ketjussa sanomassa sanani. Teiltä riittää jaettavaa loputtomiin :)
Pappi ei tosiaankaan ole Jumalan sanansaattaja, vaan ihminen ihmisen rinnalla, jonka tehtävä on kertoa armosta ja Jumalan rakkaudesta.
Kiitos, että tahdotte niin kovasti keskustella meidän kanssamme. Se antaa mielekkyyden tälle työlle :)
pappi Sonjakuunteleva_kirkko kirjoitti:
Suurella kunnioituksella teitä kohtaan, minulta ei ikinä irtoa niin paljon aikaa eikä kirjoitusta, että voisin olla viimeisenä ketjussa sanomassa sanani. Teiltä riittää jaettavaa loputtomiin :)
Pappi ei tosiaankaan ole Jumalan sanansaattaja, vaan ihminen ihmisen rinnalla, jonka tehtävä on kertoa armosta ja Jumalan rakkaudesta.
Kiitos, että tahdotte niin kovasti keskustella meidän kanssamme. Se antaa mielekkyyden tälle työlle :)
pappi SonjaPs. Olen vastannut tuohon viittaamaasi ketjuun klo 12.37, mutta eipä ole tullut kommentteja sen jälkeen. Ja meitä on ollut ainakin myös Sanna ja Riina siinä ketjussa keskustelemassa. Mitä vielä saisi olla?
pappi Sonja- mikähän mun kurkussa
pappi Sonjatuota aivan vain tässä välissä huomauttaisin, että ehkä papin kuitenkin olisi hyvä tietää edes vähän enemmän niistä Jumalan ajatuksista kuin keskiverto muu kansa. Ymmärtääkseni papin virka olisi juuri sitä Jumalan ajatusten välittämistä kansalle.
- eräslukija
Ps. Olen vastannut tuohon viittaamaasi ketjuun klo 12.37, mutta eipä ole tullut kommentteja sen jälkeen. Ja meitä on ollut ainakin myös Sanna ja Riina siinä ketjussa keskustelemassa. Mitä vielä saisi olla?
pappi Sonja"Mitä vielä saisi olla?"
Sinulle ovat useat sanoneet tuosta ilkeästä tyylistä. Lopeta se!
Tyylisi on ärsyttävä. Lähes joka viestissä jonka olen nyt lukena sinä höpäjät mielekkyydestä ja korostat itseäsi, että"Kiitos kun tarvitsette meitä niin paljon."ym.lässynlässyä YÄK!
Joku sinule kirjoittikin että sä voisit häipyä palstalta kokonaan. Niin että ... mieti sitä josko todellisuus alkaisi hahmottua sinullekin siellä kaukaisessa horisontissasi minne koko aika silmät kierossa tähyät. Heippa, ja hyvää loppuelämää. - tali ja tintti
Ps. Olen vastannut tuohon viittaamaasi ketjuun klo 12.37, mutta eipä ole tullut kommentteja sen jälkeen. Ja meitä on ollut ainakin myös Sanna ja Riina siinä ketjussa keskustelemassa. Mitä vielä saisi olla?
pappi SonjaNo jos tähän vielä vastaisitte, jompsi kumpsi:
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9673122/48169031 kuunteleva_kirkko kirjoitti:
pappi SonjaKirkon edustajienkin pitäisi vastailla, jotta voisi syntyä keskustelua
eräslukija kirjoitti:
"Mitä vielä saisi olla?"
Sinulle ovat useat sanoneet tuosta ilkeästä tyylistä. Lopeta se!
Tyylisi on ärsyttävä. Lähes joka viestissä jonka olen nyt lukena sinä höpäjät mielekkyydestä ja korostat itseäsi, että"Kiitos kun tarvitsette meitä niin paljon."ym.lässynlässyä YÄK!
Joku sinule kirjoittikin että sä voisit häipyä palstalta kokonaan. Niin että ... mieti sitä josko todellisuus alkaisi hahmottua sinullekin siellä kaukaisessa horisontissasi minne koko aika silmät kierossa tähyät. Heippa, ja hyvää loppuelämää.Se, mitä kirjoittaa ja se, miten se tulkitaan, on kaksi eri asiaa. Nyt moitit samassa viestissä minua sekä ilkeäksi että lässyttäjäksi. Olet tulkinnut minut väärin. En ole tarkoittanut antaa itsestäni tuollaista kuvaa. Minut tuntevat voisivat vahvistaa, etten ole ilkeä ihminen.
On kohtuutonta vaatia vastaajilta enempää kuin vastauksia ja osallistumista keskusteluun. Sen me teemme ja sen pitäisi riittää.
Minä olen tosissani sitä mieltä, että tällainen erilaisten ajatusten vaihtaminen on hyvästä. Se ei ole lässytystä.
Kaikkein loukkaavinta on kuitenkin se, että tunnut muodostavan minusta jollain lailla ylimielisen kuvan, että eläisin jossakin toisessa todellisuudessa. Olen käynyt kovan tien papiksi. Sen tähden tahdon olla toisten kärsivien rinnalla. Minulla ei todellakaan ole elämästä ruusuista kuvaa, päinvastoin. Tämä ei kuitenkaan ole säälissä ja surkeudessa piehtaroimista vaan elämän totuus. Sen sijaan, että katkeroituisin, tahdon auttaa toisia.
Ja toiselle kirjoittajalle: yksikään ihminen - ei pappikaan - voi tietää Jumalan ajatuksista enempää kuin mitä Hän on meille tahtonut ilmoittaa. Tehtävämme on puhua sen Raamatun Sanan avulla, joka on kaikkien luettavissa, lohduttaa, opettaa luterilaisen kirkon oppeja, olla vierellä elämän ensimmäisistä viikoista viimeiseen hetkeen välittäen Jumalan siunausta. Me emme ole Jumalan asiantuntijoita muita enempää. Me toimitamme sakramentteja ja olemme yksi käsi-, korva-, tai silmäpari lisää Jumalan työtovereiden joukossa.
pappi Sonja- Sini Taivas
mikähän mun kurkussa kirjoitti:
tuota aivan vain tässä välissä huomauttaisin, että ehkä papin kuitenkin olisi hyvä tietää edes vähän enemmän niistä Jumalan ajatuksista kuin keskiverto muu kansa. Ymmärtääkseni papin virka olisi juuri sitä Jumalan ajatusten välittämistä kansalle.
Kohtuuton vaatimus.
1. Kristinuskon Jumalan sanotaan ilmoittaneen itsensä vain Raamatussa.
2. Jumala on satuolento, josta Raamatun kertomukset kertovat lähinnä vain Vanhassa testamentissa. tekstit ovat alkuaan yli 2000 vuotta vanhoja. Kuinka kellään, suomalaisella teologian maisterilla enempää kuin kellään muullakaan,voisi olla muita kansalaisia paremmin tietoja satuolennon "ajatuksista" ? - Kössönöm
Se, mitä kirjoittaa ja se, miten se tulkitaan, on kaksi eri asiaa. Nyt moitit samassa viestissä minua sekä ilkeäksi että lässyttäjäksi. Olet tulkinnut minut väärin. En ole tarkoittanut antaa itsestäni tuollaista kuvaa. Minut tuntevat voisivat vahvistaa, etten ole ilkeä ihminen.
On kohtuutonta vaatia vastaajilta enempää kuin vastauksia ja osallistumista keskusteluun. Sen me teemme ja sen pitäisi riittää.
Minä olen tosissani sitä mieltä, että tällainen erilaisten ajatusten vaihtaminen on hyvästä. Se ei ole lässytystä.
Kaikkein loukkaavinta on kuitenkin se, että tunnut muodostavan minusta jollain lailla ylimielisen kuvan, että eläisin jossakin toisessa todellisuudessa. Olen käynyt kovan tien papiksi. Sen tähden tahdon olla toisten kärsivien rinnalla. Minulla ei todellakaan ole elämästä ruusuista kuvaa, päinvastoin. Tämä ei kuitenkaan ole säälissä ja surkeudessa piehtaroimista vaan elämän totuus. Sen sijaan, että katkeroituisin, tahdon auttaa toisia.
Ja toiselle kirjoittajalle: yksikään ihminen - ei pappikaan - voi tietää Jumalan ajatuksista enempää kuin mitä Hän on meille tahtonut ilmoittaa. Tehtävämme on puhua sen Raamatun Sanan avulla, joka on kaikkien luettavissa, lohduttaa, opettaa luterilaisen kirkon oppeja, olla vierellä elämän ensimmäisistä viikoista viimeiseen hetkeen välittäen Jumalan siunausta. Me emme ole Jumalan asiantuntijoita muita enempää. Me toimitamme sakramentteja ja olemme yksi käsi-, korva-, tai silmäpari lisää Jumalan työtovereiden joukossa.
pappi Sonja"Ja toiselle kirjoittajalle: yksikään ihminen - ei pappikaan - voi tietää Jumalan ajatuksista enempää kuin mitä Hän on meille tahtonut ilmoittaa."
- Milloin olet "jumalan" ilmoitukset kuullut? Mitä se sanoi? - ~~~~~~~~~~~~~~~~~~
pappi Sonjapappi Sonja, kiitos vastauksesta.
kysyt Mitä vielä saisi olla?"
Saisi olla sitä, että koska on aivan yhtälailla oikein pitää homoseksuaalisuuden harrastamista syntinä, niin tämä mielipide hyväksytään palstan keskustelijoille ja kysyjille!
Vertaa piispojen puheenvuoro 1984 ja puheenvuoro 2008
http://www.kotimaa24.fi/blogit/article/?bid=439&id=14458
Sovitaanko näin?
Minä esimerkiksi koen homoseksuaalisuuden harrastamisen synniksi enkä voi sitä muuten ajatella ja kokea Jumalan tahtona.
En moiti toisinajattelijoita ja uskon heidän vilpittömästi etsineen Jumalan tahtoa tässä asiassa enkä ole käännyttämässä omalle kannalleni ketään. Ymmärrän ja olisin luultavasti nuorena voinut suuressa empatiassani itsekin noin Jumalan tahdon ymmärtää.
Tämä on minun ja monen muunkin tuntemus Jumalan tahdosta.
Sitä on kunnioitettava.
Sovitaanko näin?
(Älkääkä vääntäkö tätä homojen syrkimoseksi ja tuomitsemiseksi. Sitä se ei ole. Sallin ja kunnioitan toisten käsityksiä ja annan ihmisten elää rauhassa. En tuomitse ketään. Se ei ole minun asiani.) Kössönöm kirjoitti:
"Ja toiselle kirjoittajalle: yksikään ihminen - ei pappikaan - voi tietää Jumalan ajatuksista enempää kuin mitä Hän on meille tahtonut ilmoittaa."
- Milloin olet "jumalan" ilmoitukset kuullut? Mitä se sanoi?Kristinuskon mukaan Jumala on ilmoittanut meille itsensä luonnossa, Jeesuksessa ja Raamatun Sanassa.
pappi Sonja- ei älytön
Kristinuskon mukaan Jumala on ilmoittanut meille itsensä luonnossa, Jeesuksessa ja Raamatun Sanassa.
pappi SonjaNäin Jumala ilmoittaa itsensä kaiken hyvän Luojana:
http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Parasiitti-infektiot
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat
Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude14913168Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta
Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t729611Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat
Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h959103Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee
– Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k207746Giorgia Meloni vs Riikka Purra
Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk386724Johtuuko vasemmistolaisten inho kristinuskoa kohtaan heidän islamin uskostaan?
Tätä jäin pohdiskelemaan.1476144Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä
Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri153124En lähde armeijaan enkä siviilipalvelukseen
Maanantaina telkan uutisissa toistamiseen kerrottiin tästä luuserista, joka kärsii muka "masennuksesta", mutta nauraa rä3911199Aikuisten säälittävä käytös
Mikä mahtaa aikuisia hiertää ja mistä näin kovaa että alaikäisen pahoinpitelyn jälkeen vielä kirjotellaan täällä. Sana v71144YLE: Stora Enso Imatra aloittaa yyteet
www.hs.fi/talous/art-2000011528377.html Yle: Stora Enso aloitti muutosneuvottelut Imatran-tehtailla Metsäteollisuus|Yl84990