montako sanaa kirjassa on? noin keskimäärin. Olen nyt kirjoittanut 40 000 sanaa, onko se liian lyhyt vielä kirjaksi?
montako sanaa kirjassa?
8
3635
Vastaukset
- 456564
käy kirjastossa ja laske. Aloita vaikka Volter Kilven Alastalon salissa-kirjasta.
- Eräs kirjoittaja
Kirjan pituus on riippuvainen tekstin sisällöstä ja asettelusta. Jos kerrontaa ja kuvailua on runsaasti, sivulle mahtuu enemmän sanoja, koska kappaleet ovat pitkiä ja kappaleenjakoja on vähemmän. Toisaalta jos teksti painottuu dialogeihin, kappaleenjaot ovat lyhyitä, ja kirjalle tulee näennäistä pituutta kuin varkain. Tekstin asettelulla ja fontin valinnalla on myös suuri merkitys kuinka monta sivua teksteille tarvitaan. Nämä seikat ovat yleensä taittajan heiniä, ei kirjoittajan.
Sinuna en tuijottaisi sanojen lukumäärää vaan kiinnittäisin kaiken huomioni tarinaan. Kertomushan se tärkein on, ei sanamäärä.
Linkki aikaisempaan sanamäärä-aiheiseen S24-keskusteluun:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/6044923- Olii Olinen
Tuossa kun sain vähän aikaa sitten romaanikäsikirjoituksen lähetyskuntoon ja sitä ennen venkslailin sanoja pois ja takaisin, niin vaihdoinpa yhden henkilöhahmon nimeäkin. Kun sitten etsin ja korvasin nimen uudella, löytyi vanha nimi lähes neljästäsadasta liuskasta sen parisataa kertaa.
Myöhäemmin aloin miettiä, että mikähän mahtaisi olla tekstin yleisin sana. En käyttänyt wordin etsi -toimintoa, mutta arvioin, että yleisin sana mahtaisi olla "oli". - Pohjanpoikanen
Olii Olinen kirjoitti:
Tuossa kun sain vähän aikaa sitten romaanikäsikirjoituksen lähetyskuntoon ja sitä ennen venkslailin sanoja pois ja takaisin, niin vaihdoinpa yhden henkilöhahmon nimeäkin. Kun sitten etsin ja korvasin nimen uudella, löytyi vanha nimi lähes neljästäsadasta liuskasta sen parisataa kertaa.
Myöhäemmin aloin miettiä, että mikähän mahtaisi olla tekstin yleisin sana. En käyttänyt wordin etsi -toimintoa, mutta arvioin, että yleisin sana mahtaisi olla "oli".Ongelma voi olla myös liian tekstin tuottaminen. Minulla on yli neljäsataa sivua (sanamäärää en muista, mutta sehän näkyy siitä sivun alalaidasta). Karsin, karsin, ten kielestä taloudellisempaa, silti tekstiä tulee liikaa.
- aina ollut
Olii Olinen kirjoitti:
Myöhäemmin aloin miettiä, että mikähän mahtaisi olla tekstin yleisin sana. En käyttänyt wordin etsi -toimintoa, mutta arvioin, että yleisin sana mahtaisi olla "oli".hullu?
- Pohjanpoikanen
aina ollut kirjoitti:
hullu?
Luultavasti olen ollut yhtä hullu kuin nyt, siinä ei ole kausivaihteluja.
Haluaisin kuitenkin tietää, mitä tekemistä hulluudellani on sen kanssa, että olen tuottanut 400-sivuisen romaanikäsikirjoituksen?
- n. 240 sunuinen
kirja
- preeprp
ei ole mitään merkitystä. sisältö ratkaisee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1462444
- 1751681
- 921578
- 691533
- 79914
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6865- 68851
- 59815
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes152745