Pelkotilat, unettomuus ja ahdistus

MököMake

Olen 35 v. vuotias mies, eriasteisia nukahtamisvaikeuksia minulla ollut n. 10 vuotta. Noin 7 vuotta sitten kävin ensimmäisen kerran lääkärissä ja sain Klotriptyl Mite reseptin joka toimiikin minulla hyvin 1-2 tablettia takaa sikeät yöunet.

Nyt on menossa pahin kausi ikinä. Minulla on pienet lapset ja univelkaa on kertynyt riittävästi. Riittävän väsyneenä iskee ahdistus ja päässä pyörii koko päivän jos en saakaan seuraavana yönä nukuttua. Nykyinen kierre alkoi syksyllä kun lapset aloittivat päiväkodin ja heidän sinne vieminen on minun vastuullani, eli aamulla pitää herätä riittävän ajoissa että ehtii tehdä aamutoimet ym. Otin silloin tällöin, max 2 kertaa viikossa Klotriptyliä ja tilanne pysyi mielestäni hallinnassa - välillä oli viikkoja ettei tarvinnut mitään. Olen käyttänyt marraskuusta myös melatoniinia joka toimii mutta jos ahdistaa siitä ei ole apua.

Joulun välipäivinä tuli ohjelma tappavasta unettomuudesta (FFI-tauti) jonka jälkeen ahdistukseni sai vettä myllyyn. Järkeni sanoo että taudin saanti on lähes mahdotonta (vain muutama tilastoitu tapaus mikäli ei ole sukurasitusta). Silti ohjelman katsomisen jälkeen minulla pyöri pitkään päässä että minulla täytyy olla tuo tauti koska en saa yöllä unta jne... välillä unettomana aamuyön tunteina iskee hirveä paniikki / pakokauhu ja nukkumisesta ei kertakaikkiaan tule mitään.

Uudenvuoden jälkeen tuli n. kuukauden mittainen parempi tauko, jolloin tarvitsin Kltoriptyliä vain harvoin, ehkä 1 tbl/2 viikkoa. Mutta jostain syystä viime viikolla alkoi taas pahempi kausi. Nukahtaminen on todella vaikeaa, säpsähtelen unen rajalta, ikäänkuin pelästyn nukahtamistani. Ja kun joskus aamuyöstä nukahdan näen painajaisia ja säpsähtelen niistä hereille tuntien kuin en olisi nukkunut ollenkaan. Ajatukset pyörivät unettomuudessa ja kuoleman pelossa (FFI) Klotriptyl auttaa, pystyn nukkumaan koska lääke poistaa ahdistuksen tunteen.

En kuitenkaan haluaisi syödä lääkettä vaan nukkua mahdollisimman luomu-unta vaikka sitten melatoniinin avustamana. Nyt ajattelin kuitenkin ottaa joka ilta ainakin viikon ajan Klotriptyliä 1 tbl koska tämä unen puute alkaa vaikuttamaan päivittäiseen jaksamiseen. Kaikki on kuin sumussa, pelkään ajaa autoa koska reaktioaika on 2 sekuntia. Aivot eivät enää tajua mitä silmät näkevät.

Kuinka pitkään kestää kehittyä riippuvuus tuohon lääkkeeseen? Entä toleranssin kasvu? Pelkään että kohta ei enää 1 tabetti riitä... Onko parempia lääkkeitä millä saisi ahdistuksen / sairastumisen pelon pois? Parempina aikoina nukun kuin tukki - kunhan pääsen uneen. En aikoinani herännyt juuri ollenkaan yöllä kun lapset huusivat.

Onko täällä ketään joka olisi päässyt vastaavanlaisesta ahdistuksesta eroon?

19

9436

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uneton.....

      Ensinnäkin FFI aiheutuu geenivirheestä. Siihen EI voi 'sairastua'. Voin taata, että sinulla ei ole sitä.

      Toisekseen, eikö tavallinen triptyl riitä, kun käytät sitä yhdistelääkkenä addiktoivan benzoidin kanssa?

      Käytän itse triptyliä 50-150mg aloittaen viikon 50mg:lla ja lisäten joka yö 25mg. Viikonloppuisin sinnittelen ilman lääkettä tai käytän jotain muuta. Jos jostain syystä triptyl ei riitä viikolla, otan tueksi jotain benzoidia (kuten Tenox), joka siis on käytännössä sama asia kuin klotriptylin syönti. Etuna se, että voit vaihdella benzoidityyppiä, jolloin toleranssi tiettyyn aineeseen ei kasva liikaa. Omalla kokemuksellani mitä tahansa benzoidia voi syödä korkeintaan kerran viikossa ilman, että toleranssi alkaa kasvamaan.

      • Mökömake kirjautumat

        En ehdi nyt kirjoittamaan pitempää vastausta, mutta kommentoin tuota FFI:tä.

        Kyllä, FFI johtuu geenivirheestä ja se on periytyvää mutta tappavasta unettomuudesta on ilmeisesti myös olemassa versio jossa geenivirhettä ei tarvita, taudin nimi on tällöin SFI - Sporadic Fatal Insomnia. Jossain viitteissä mainitaan että SFI olisi jopa yleisempi kuin FFI. Viime yö meni taas huonosti kun mietin jos minä olen sen ehkä yksi sadasta miljoonasta joka saa tuo taudin... Ens yö mennään taas klopon voimalla, välissä 3 yötä ilman joista 2 jopa ihan hyvin nukuttuja.


      • MököMake
        Mökömake kirjautumat kirjoitti:

        En ehdi nyt kirjoittamaan pitempää vastausta, mutta kommentoin tuota FFI:tä.

        Kyllä, FFI johtuu geenivirheestä ja se on periytyvää mutta tappavasta unettomuudesta on ilmeisesti myös olemassa versio jossa geenivirhettä ei tarvita, taudin nimi on tällöin SFI - Sporadic Fatal Insomnia. Jossain viitteissä mainitaan että SFI olisi jopa yleisempi kuin FFI. Viime yö meni taas huonosti kun mietin jos minä olen sen ehkä yksi sadasta miljoonasta joka saa tuo taudin... Ens yö mennään taas klopon voimalla, välissä 3 yötä ilman joista 2 jopa ihan hyvin nukuttuja.

        Niin tässä vielä linkki tuohon SFI lähteeseen: http://www.rense.com/health2/prion.htm


      • Uneton.....
        MököMake kirjoitti:

        Niin tässä vielä linkki tuohon SFI lähteeseen: http://www.rense.com/health2/prion.htm

        Et selvästikään ole lukenut aiheesta tarpeeksi. SFI/FFI:n aiheuttama unettomuus ei ole nukahtamisongelma, se on aivojen toimintahäiriö, joka estää uneen pääsemisen. Jos sairastaisit oikeasti SFI:ta, voisit syödä purkillisen klotriptyliä ja silti torkahtaa vain hetkeksi. Tuntuu aivan päättömältä edes keskustella asiasta. Suosittelen tutustumaan hypokondriaan.


      • MököMake
        Uneton..... kirjoitti:

        Et selvästikään ole lukenut aiheesta tarpeeksi. SFI/FFI:n aiheuttama unettomuus ei ole nukahtamisongelma, se on aivojen toimintahäiriö, joka estää uneen pääsemisen. Jos sairastaisit oikeasti SFI:ta, voisit syödä purkillisen klotriptyliä ja silti torkahtaa vain hetkeksi. Tuntuu aivan päättömältä edes keskustella asiasta. Suosittelen tutustumaan hypokondriaan.

        Tiedän kyllä tämän olevan hypokondriaa. Mutta minkäs teet. Nyt nappasin 3 x Klopo Miteä mutta niillä ole ei mitään vaikutusta, vatsa jännityksestä kipeä ja unta saa odottaa. Laitoin kofeiinitonta teetä kuppiin josko se rentouttais että sais edes muutaman hetken unta.


    • MököMake

      Päivitetään tilannetta. FFI tautia en enää pelkää mutta silti jatkuva ahdistus päällä. Ahdistus siis on päällä kokoajan ja se tuntuu siltä kuin olisi perhosia vatsassa. Ehkä tämän kanssa pystyy elämään. Lääkärin varasin kuitenkin, benzoja en halua syödä kun Klopotkaan ei enää tehoa.

      Viime yön nukuin ihan OK, otin illalla iHerbista tilaamaani Now Foodsin True Calm -rohdosvalmistetta, melatoninia 3mg ja valeriaanaa sisältävää teetä. Nukahdin varmaan klo 22.30 ja nukuin klo 7.15 asti, yöllä heräsin pari kertaa mutta nukahdin uudelleen melko pian.

      Onko olemassa lääkitystä ahdistukseen joka ei aiheuta riippuvuutta? Ei tarvitse olla hypnoottinen (väsyttävä) vaan kunhan saa tämän kurjan jännityksen tunteen pois!

      • Uneton.....

        Hienoa kuulla edistyksestäsi. Ja kyllä, ahdistukseen on useitakin riippuvuutta aiheuttamattomia lääkkeitä, kuten jo aiemmin mainittu triptyl. Säännöllisesti käytettynä se toimii serotoniinin ja noradrenaliinin takaisinoton estäjänä, mitä käytetään ahdistuksen hoitoon.


    • MököMake

      Valvoin taas maanantain ja tiistain välisen yön, ti-ke nukuin Klopolla 8,5 tuntia. Jännittää taas miten ens yö menee... Eli mulla selvästi unettomuus ruokkii itseään, nukkumaan käyminen pelottaa. Sängyn näkeminenkin ahdistaa... Miten tästä kierteestä pääsis pois? Pitäiskö syödä nukkumalääkettä 2 vko putkeen kuten lääkäri on aikoinaan määrännyt? Pelkään vain että sen 2 vko jälkeen en edelleenkään osaa nukkua ilman lääkettä ja sitten on jo toleranssikin noussut ja mitkään lääkkeetkään ei tehoa.

      Ahdistaa...

    • kroonisesti uneton

      moi mökömake

      mä olen kärsinyt useita vuosia unettomuudesta, tarkemmin tuolla surmontil-keskustelussa (ja ajoittain myös nimimerkillä 'kroonisesti uneton') jonka aloitin joku aika sitten (vastauksia ei ole kyllä juuri tullut).

      haluaisin kommentoidan nimenomaan tuota ahdistuneisuusasiaa. itsellenikin on hyvin tuttua juuri se, että koko nukkumaanmeno ahdistaa ja sänkyyn meneminen tuntuu ikävältä ja jopa pelottavaltakin. toisaalta tajuan hyvin myös lääkevastaisuutesi, itsekin sinnittelin pari vuotta ihan järkyttävillä unilla, ennen kuin suostuin kokeilemaan edes melatoniinia.

      mutta. unettomuus on kyllä itsessään tosi epäterveellistä, mikä on ilmeistä kun kuulostelee valvotun yön jälkeistä oloa. sehän on hirveä, pahaan krapulaan verrattava. ongelmista, joita pitkäaikainen valvominen tuo tullessaan on kirjoitettu paljon, enkä jaksa tai halua niitä nyt tässä tuoda esille, mutta summa summarum liian pitkään ei ole hyvä valvoa.

      tässä mielessä mä taipuisin kyllä vähän pidempään kuuriin sellaisen lääkkeen kanssa, joka sinulle tuntuu sopivan. mulla itselläni on nyt tämä surmontil, jota aion käyttää ainakin kuukauden, ehkä pitempäänkin. nyt on pari viikkoa takana ja vähäistä takapakkiakin on ehditty kokea, eli se ei tehoa enää yhtä hyvin aluksi (siis miniannokseni, 12.5 mg, puolikas määrätystä). mutta mulla on tullut muut konstit apuun (kts. alla) ja nyt nukkuminen sujuu taas paremmin.

      ainakin itselleni koen tärkeäksi sen, että saan riittävästi kokemuksia ok unista, vaikka sitten lääkkeillä avustetusta, jotta sänkyynmenoahdistus helpottaa. muuten oma 'surkean nukkujan' identiteetti vaan vahvistuu ja 'surkea nukkujahan' ei siis nuku, kun sen ei kuulukaan!

      mua on kyllä auttaneet myös ihan muunlaiset asia. jooga ja henkinen (self-help/spiritual) kirjallisuus. en puhu mistään uskonnolisuudesta, vaan kirjoista (esim. echart tolle), jossa valaistaan oman mielen mielettömyyttä, sitä miten ajatukset voi karata hanskasta ja ihminen menee enemmän tai vähemmän hysteeriseksi ja alkaa kärsiä kaiken maailman vaivoista, sekä psyykkisistä että fyysisistä.

      mua itseäni on auttanut ajatus siitä, että ajatuksiin voi saada etäisyyttä, ts. lopettaa itsensä identifioimisen ajatuksiinsa. että voi hengittää ja todeta kaikenmaailman yöllisistä kauhuvisioistaan (itselläni nää liittyy tyypillisesti tulevaisuuteen), että tämä on vain ajatus (jolla ei ole välttämättä mitään tekemistä todellisuuden kanssa). päänsisäinen maailma on usein ihan oma maailmansa ja joidenkin ihmisten kohdalla se keikahtaa helposti aika epätodelliseksi. tuli varmaan selväksi, että luen siis itseni näihin.

      summa summarum, itsekin näyt tietävän tämänhetkisen unettomuutesi syyn:ahdistaa. se sua todennäköisesti valvottaa enemmän kuin mikään muu. pelko unettomuudesta. pelon kanssa voi tehdä myös sellaisia harjoituksia, että sen sijaan että yrittäisi kaikin voimin paeta sitä, tai työntää sitä pois, sukeltaa suoraan sen sisään, jolloin se voikin, yllätys yllätys, hälvetä. englannissa on sanonta 'what you resist, persists' ja omalla kohdalla se on kyllä todettava aika paikkansapitäväksi.

      mulla on tällä hetkellä luottavainen olo sen suhteen, että opin taas ennen pitkää nukkumaan. uskon, että siihen on paljon vaikuttanut myös se, että olen saanut lääkkeen avulla nukuttua paljon paremmin. yliväsyneenä elämä on aika ylivoimaista ja toivottomuus saa helposti valtaansa.

      unia!

      • pokasahalaulaa

        Siis sullahan on ihan väärät lääkkeet nukahtamiseen. heitä pois tuo klopo ja vaihda vanhanaikaisiin masennuslääkkeisiin, joita nykyään käytetään todella pieninä annoksina unettomuuteen. itellän käytössä mirtatsapiini tai tolvon. otan tällä hetkellä tolvonia 10 mg illalla, lrin määrääm annostus 10-30mg(jos ois masennuksen hoitoon, niin annokset ois paljon suurempia.). mirtaa otin aikaisemmin noin 4-5 mg ja sekin auttoi, mutta mulle tuo tolvon on parempi. älä missään nimessä ota tuota mirtaa 15-30mg,koska teho perustuu just noihin minimaalisiin annoksiin. mä luulen,että sä oot tietämättäsi ahdistunut j asiksi sun pitäis lopettaa tuo nukahtamislääke, koska se ei poista ahdistusta vaan et saakaan unta ja heräilet yöllä. ite oon nukkunu ilman imovanea yli vuoden ja oikein pahoin iltoina otan 2,5-5mg imoa, tosi pieni annos ehkä pari kertaa kuussa. mutta syy mikset saa unta ja vatsanpohjassa ahdistaa, niin sulla on aivan väärä lääke nukkumiseen. itekkin söin vuosia säännöllisen epäsäännöllisesti nukahtamislääkettä ja lopuksi tunsin itseni todella uupuneeksi, kuulin sattumalta näistä vanhanaikaisista masennuslääkkeistä ja kokeilin. on auttanut, lihottavat kyllä.


      • klopo
        pokasahalaulaa kirjoitti:

        Siis sullahan on ihan väärät lääkkeet nukahtamiseen. heitä pois tuo klopo ja vaihda vanhanaikaisiin masennuslääkkeisiin, joita nykyään käytetään todella pieninä annoksina unettomuuteen. itellän käytössä mirtatsapiini tai tolvon. otan tällä hetkellä tolvonia 10 mg illalla, lrin määrääm annostus 10-30mg(jos ois masennuksen hoitoon, niin annokset ois paljon suurempia.). mirtaa otin aikaisemmin noin 4-5 mg ja sekin auttoi, mutta mulle tuo tolvon on parempi. älä missään nimessä ota tuota mirtaa 15-30mg,koska teho perustuu just noihin minimaalisiin annoksiin. mä luulen,että sä oot tietämättäsi ahdistunut j asiksi sun pitäis lopettaa tuo nukahtamislääke, koska se ei poista ahdistusta vaan et saakaan unta ja heräilet yöllä. ite oon nukkunu ilman imovanea yli vuoden ja oikein pahoin iltoina otan 2,5-5mg imoa, tosi pieni annos ehkä pari kertaa kuussa. mutta syy mikset saa unta ja vatsanpohjassa ahdistaa, niin sulla on aivan väärä lääke nukkumiseen. itekkin söin vuosia säännöllisen epäsäännöllisesti nukahtamislääkettä ja lopuksi tunsin itseni todella uupuneeksi, kuulin sattumalta näistä vanhanaikaisista masennuslääkkeistä ja kokeilin. on auttanut, lihottavat kyllä.

        Klotriptyl Mite on keskipitkään vaikuttava unilääke, ei nukahtamislääke. Sen vaikutus on voimakkaimmillaan vasta 2,5 tuntia ottamisen jälkeen ja vaikutus kestää siitä n. 10 tuntia. Klotriptyl Mitessä, kuten nimikin kertoo on toisena vaikuttavana aineena amitriptyliinl joka käsittääkseni on vanhanaikainen masennuslääke. Toinen vaikuttava aine on klooridiatsepoksidi eli siis benzo jota ei kyllä ole kauheasti tuossa tabussa (5mg). Klotriptyl Miteä käytetään nimenomaan ahdistuksen aiheuttaman unettomuuden hoitoon.


    • MököMake

      Päivitetään taas tilannetta, pysyy itselläkin muistissa miten menee. Elikäs tässä välissä oli viikon pätkä kun nukuin ilman lääkkeita ihan hyvin. Otin illalla melatoniinia 1mg, 5-HTP (luontaistuoten) ja B6 vitamiinia. Tuo kombo väsyttää ja nukuinkin jopa 8 tuntia katkeamatonta unta. Olin aivan onnessani... kunnes sitten viimeviikon torstain-perjantain välisenä yönä unet jäi 3 tuntiin. perjantai-lauantai ehkä 5 tuntia katkonaista unta ja lauantai-sunnuntai 4,5 tuntia. Ahdistus alkoi nousta taas lauantai-iltapäivällä, eli todennäköisesti unettomuus tuottaa ahdistusta eikä päinvastoin. Sunnuntai illalla aloin olla niin väsynyt että törmäilin päin kaappeja, tavarat eivät pysyneet kädessä ym... ja pinna todella kireällä ja paha ruumiillinen ahdistus päällä. Otin illalla 19.15 2xklotriptyl miten ja nukkumaan klo 20.45. Heräsin kuitenkin jo klo 22.00 aivan tuskan hiestä märkänä. Pystyin kuitenkin nukahtamaan hetken päästä uudelleen ja heräsin seuraavank erran vasta herätyskelloon klo 6.50 ja 10 min torkku meni n. sekunnissa eli olisin nukkunut vielä jos olisin saanut. Aamupäivä meni tokkurassa koska olin pitänyt yli viikon tauon klopossa joten toleranssi pienentynyt. Ahdisti vielä aamulla koska pelkäsin että en osannut nukkua syvää unta lääkkeillä, mutta se meni ohi kun lääkkeen vaikutus lakkasi ja tokkurakin hävisi.

      Ens yö olis taas tarkoitus nukkua melatoniinin 5-HTP:n voimin. Toivotaan että menee hyvin. Kävin lääkärissäkin valittamassa tätä, mutta koska olin juuri silloin päässyt takaisiin normaaleihin uniin ei lääkäri kirjoittanut mitään lääkettä. Sanoi vain että "tuo kuuluu ruuhkavuosiin"... ei paljon naurattanut sunnuntaina kun kirjaimellisesti ei enää tajunnut mistään mitään kun oli niin sekaisin. Voiko kolmessa yössä tulla niin väsyneeksi vai voiko mulla olla päässä jotain muuta vikaa, esim. uni ei ole tarpeeksi syvää vaikka kokee nukkuneensa sikeästi?

      • MököMake

        Kirjoitelen taas päivitystä. Elikäs viimeisimmän viestini jälkeen 14.3. en tarvinnut Klopoja ja nukuin hyvin ja virkistävää unta ilman nukahtamisongelmia. Seuraava uneton jakso alkoi pääsiäisen jälkeen tiistaina. Jouduin turvautumaan lääkkeisiin siis 29.4. kolmen huonosti nukutun yön jälkeen. Joista kaikkina öinä kyllä nukuin n. 6 tuntia mutta uni ei tuntunut virkistävän ja olin perjantaina aika tokkurassa ja yliväsynyt. Nukuin klopoilla sitten n. 9 tuntia ja vappuaattona tuli maisteltua simaa n. klo 2.30 asti ja sain nukuttua klo 7.20 kunnes lapset herätti. Vappupäivänä väsytti hirveesti ja tutkin taas jostain kumman syystä näitä nukkumishäiriöstösivuja ja eksyin FFI:tä käsitteleville sivuille. Näitä tutkittuani aikani iski taas paha ahdistus. Ahdistus saattoi osittain johtua myös krapulasta? Oli pakko taas ottaa yöksi 1xKlopo, nukuin n. klo 21.45 - 6.30 ja olisin nukkunut pidempääkin jos olisin saanut. Päivällä väsytti, olin kotona joten yritin nukkua päiväunia mutta joka kerta kun olin menossa uneen säpsähdin hereille ja päällimäisenä ajatuksena etten pysty nukahtamaan koska aivoissani on jotain vikaa joka estää nukahtamisen. Minneköhän ammattiauttajalle mun kannattaisi suunnata. Tiedän melko varmasti ettei päässäni ole oikeasti mitään vikaa mutta silti ajatukset kiertää kehää että jos on edes 0,00000001% mahdollisuus sairastua tautiin joka tuhoaa aivojen unikeskuksen se on kehittymässä juuri nyt minulle. Ensi yö taas ahdistaa ja ahdistus kasvaa taas iltaa kohden. En tiedä pitäisikö jatkaa klopojen syöntiä, ne kuitenkin taas menettävät tehonsa muutaman yön jälkeen ja niillä nukutut yöt eivät ole yhtä virkistäviä kuin ilman. Ehkä yritän nyt ilman ja saada ahdistuksen pois muilla keinolla esim. liikunnalla. Onko täällä palstalla kohtalon tovereita jotka myöskin pelkäävät unettomuutta kuollakseen? Helpottaisi tieto että en ole yksin näiden asioiden kanssa painiskeleva.


      • terapiassaOllaan

        Nää sun nukkumis ongelmat muine oireineen johtuu psyykkisistä asioista! Rentoutuneessa tilassa alitajunnasta alkaa nousta käsittelemättömiä asioita ja tunteita, jotka odottavat käsittelyä. Jos nämä painetaan pois lääkkeillä, niin kierre on valmis.. ihminen ei enää nuku ilman lääkkeitä. Ihminen on luotu eheytymään. Eheytyminen ei ole mahdollista, jos ihminen ei suostu kohtaamaan sisälle tukahdutettuja tunteita ja kivuliaita asioita. Parantuminen edellyttää tunteiden läpi elämistä.

        Voit paeta itseäsi lääkkeillä, mutta helpotus on vain hetkellinen.. koska itseäsi et pääse pakoon. Voit lääkitä entistä kovemmilla myrkyillä ja saada hetken helpotusta. Se ettei ihminen nuku, on olemassa aina syy. Sinun kohdallasi syy on aivan selvästi psyykkinen.

        Ehdottaisin sinulle terapiaa. Suosittelen esimerkiksi rosen terapiaa, jossa mennään näihin tunnepuolen asioihin. Asiantuntevan terapeutin kanssa saat kohdata turvallisesti kipeät tunteet ja rakennut uudella tavalla. Pelkosi vähenee ja alat tuntea uudenlaista turvallisuuden tunnetta ja myös uni alkaa korjaantua.


    • tuttujuttu2

      Moro!

      Toi sun tilanne kuulostaa hyvin tutulta, olen itsekin 35 v mies, ja perheessä pieni lapsi. Olen kärsinyt noin 5 v eriasteisesta unettomuudesta, ja tänä keväänä tajusin että kyse on kaamosmasennuksesta, joka aiheuttaa myös unettomuuden. Kesäisin nukun aina hyvin. Anyway, 3 vuotta sitten oli ensimmäinen todella paha monen kuukauden unettomuusjakso, josta paranin noin 1,5 kuukaudessa kokonaan. Minullakin suurin syy, kaamoksen lisäksi, oli nimenomaan unettomuuden pelko. Olen muutenkin taipuvainen murehtimaan kaikkia mahdollisia ja mahdottomia asioita, ehkä sinäkin. Nukkumaan meno ahdisti niin perkeleesti. Pääsin psykiatrin juttusille, ja sain masennuslääke Mirtazapinia, 7,5 mg annoksella, joka auttaa todella hyvin unettomuuteen. Ei kannata hermostua kun 2-3 päivää aloituksen jälkeen on hyvin tokkurainen, se menee ohi! Toinen asia oli noin 5 käyntiä psykologilla, joka sai hyvin purettua unettomuuteen liittyvät pelot. hän myös hypnotisoi minut, mikä oli hyvin tehokas myös muihin jännitysoireisiin.

      Lopetin lääkekuurin asteittain ja sen jälkeen olin pitkään hyvin nukkuja, tai siis seuraavaan talveen asti :)

      Pointti on se että syöt riittävän pitkään tehokasta lääkettä niin, ettei tarvii stressata sitä nukkumista. Samalla käyt pykologin kanssa asioita läpi. Sitten kun olo on varmempi, että osaat taas nukkua, lopetat lääkkeen asteittain.

      Olen aika optimistinen että näillä tempuilla saisit apua, niin tutun kuuloinen tilanteesi on.

      Tsemppiä!

    • MököMake

      Nyt on taas parempi jakso menossa. Toista viikkoa olen nukkunut hyvin (6-8 tuntia/yö) ilman lääkkeita. Olen löytänyt taas uudelleen melatoniinin. Se ei estä unettomuutta mutta poistaa ainakin sen puutteesta johtuvan unen odottelun.

    • nukkumatti43242432

      Nukahtamisoireisiin kannattaa käyttää todella päteviä lääkäreitä. Lyhytvaikutteisen nukahtamislääkkeet voivat auttaa, mutta muita psykiatrisialääkkeitä kannattaa välttää viimeiseen asti.

      http://nonpsychiatry.wordpress.com/2012/12/08/medications-for-sleep/

    • JKLOPP

      EI OLE PÄÄSYT EROON

    • kysyntään

      Kokeile netistä: Jännittäminen, pelko, unettomuus, ehkä apu löytyy

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      88
      6240
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2584
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      29
      2106
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1837
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe