Neulotut sukat lässähtää heti

villavillasukka

Olen muutamat sukat nyt neulonu, ja heti vähäisen käytön jälkeen ne lässähtää je levenee liian isoiksi. Lisäksi juuri valmistuineita sukkia ehdin kerran käyttää jalassa, niin heti tuli kantapäähän jo reikä. Johtuuko siitä, että minulla on löysä käsiala vai mistä? Lankana on ollu novita 7-veljestä.

41

14020

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Löytyisikö

      syy tuosta viimeisestä lauseesta?

      Olen saanut lahjaksi todella hyvin neulotut kotisukat luonnonvalkoisesta 7 veljeksestä. Neulos on napakkaa, mutta siitä huolimatta lyhyen käyttöajan jälkeen sukat 'pyörivät' jaloissa. Pesun jälkeen ne ovat ookoo hetken aikaa, mutta sitten pyöriminen taas alkaa.

      Ei muuta kuin parempilaatuinen sukkalanka käyttöön ja varmaan kannattaa ottaa myös pienemmät puikot, jos kerran itsekin tiedostat omaavasi löysän käsialan.

    • edrine

      Mulla on jalassa 3 v vanhat tossut, kudottu 7 veikalla. Isoille miehille olen kutonut retkeilysukkia samasta langasta, kukaan ei ole valittanut lässähtämisestä eikä reikiintymisestä. Kovassa käytössä on monet kotitossut. Käsialani on aika tiukka ja ohjeena vyötteessä oleva sukkaohje. Uskoisin että vika löytyy käsialasta.

      • Sen langan

        laatu heittelee laidasta laitaan - riippuu aina siitä, missä sen teettävät.

        On mullakin vielä tallella sellaiset sukat, jotka on neulottu Aidosta 7-veljeksestä, eli siitä joka oli vyyhdeillä. Se oli kunnon lankaa, nykyisestä en neulo yhtään mitään!


    • ..

      Teen usein tarkoituksella isommilla puikoilla varret, että ne olisivat löysät.
      2 1/2 puikoilla tulee sopivat.
      Villasukkien ei pitäisikään kiristää, mutta joistakin langoista tehdyt ovat käytössä vähemmän napakoita.
      Kokeile lisätä joustinneuletta terän päällipuolelle.

      • kunnon lankaa

        7-veljeksestä tehdä mitää...


      • Harmijuttu
        kunnon lankaa kirjoitti:

        7-veljeksestä tehdä mitää...

        Huonoiksi on nykylangat menneet. Tein veljeksistä villatakin, jonka pinta näytti jo valmistuttuaan tosi nuhraiselta. Kunnnon villa on aina villaa ja pysyy hyvänä, vaan on se sitten hintakin toinen.


      • mmmarabou
        Harmijuttu kirjoitti:

        Huonoiksi on nykylangat menneet. Tein veljeksistä villatakin, jonka pinta näytti jo valmistuttuaan tosi nuhraiselta. Kunnnon villa on aina villaa ja pysyy hyvänä, vaan on se sitten hintakin toinen.

        ..mutta mitä oon kuullut, niin seiskaveikan laatu on viimevuosina tosissaan huonontunut, eikä vissiin ole ainut Novitan lanka, missä moinen on päässyt käymään.


      • kohokuvio
        mmmarabou kirjoitti:

        ..mutta mitä oon kuullut, niin seiskaveikan laatu on viimevuosina tosissaan huonontunut, eikä vissiin ole ainut Novitan lanka, missä moinen on päässyt käymään.

        Sitä minäkin ihmettelen. Rose mohairissa oli viimekeväänä upeita värejä, vaan laatu taas oli tosi kova pettymys. Nalle ohenee vuosivuodelta, huomaa kun on pitkään neulonut.


      • kunnon lankaa kirjoitti:

        7-veljeksestä tehdä mitää...

        :D kannattaapas *alalla töissä*


      • Myöskin
        jenny-mariam kirjoitti:

        :D kannattaapas *alalla töissä*

        'alalla töissä', ja sitä mieltä ettäjos yhtään omaa työtään arvostaa, niin ei todellakaan kannata. Nykyään on tarjolla niin monta parempaa vaihtoehtoa!


      • Myöskin kirjoitti:

        'alalla töissä', ja sitä mieltä ettäjos yhtään omaa työtään arvostaa, niin ei todellakaan kannata. Nykyään on tarjolla niin monta parempaa vaihtoehtoa!

        teen paljon tuottei siit langasta ja on ollu kestäviii,jopa tehään varuskunnille villasukkii,oon tehny koiralle paidan ja edellee hyvä on :D jote en puhu iha puppupuhetta :D


    • Kutoillaan

      Yksi vaihtoehto on kutoa varsi pienemmillä puikoilla ja vaihtaa sitten kantapäähän ja teräosaan normaalipuikot.
      Joku kutoi kiertämällä 1 o 1 n varren, mutten osaa neuvoa miten tuo kierretty silmukka tehdään. Varsi oli napakka mitä oli kutonut, teräväosa sitten löysempää.

      • ,.,

        Yksivärinen Nalle Novita ei lässähtänyt pesussa eikä käytössä.
        Minä myös tein säärystimet näin, yläosa pienemmillä puikoilla, alaosa isommilla, että saan kengän päälle.


      • Hyvä sukkalanka
        ,., kirjoitti:

        Yksivärinen Nalle Novita ei lässähtänyt pesussa eikä käytössä.
        Minä myös tein säärystimet näin, yläosa pienemmillä puikoilla, alaosa isommilla, että saan kengän päälle.

        Neuvokaahan, mitä lankaa voisi käyttää sukkiin 7 veljestä-langan tilalle? Olen viime syksynä alkanut taas pitkästä aikaa sukkia ja käyttänyt niihin ko. lankaa. Aika pian ne valitettavasti nyppyyntyvät ruman näköisiksi.
        Asun Helsingissä (mahd. hyvä lankaliike ja lankamerkki).


      • LankaVakka
        Hyvä sukkalanka kirjoitti:

        Neuvokaahan, mitä lankaa voisi käyttää sukkiin 7 veljestä-langan tilalle? Olen viime syksynä alkanut taas pitkästä aikaa sukkia ja käyttänyt niihin ko. lankaa. Aika pian ne valitettavasti nyppyyntyvät ruman näköisiksi.
        Asun Helsingissä (mahd. hyvä lankaliike ja lankamerkki).

        Itäkeskus, sieltä löytyy hyvää palvelua ja Regian eri vahvuisia sukkalankoja


      • casting on
        Hyvä sukkalanka kirjoitti:

        Neuvokaahan, mitä lankaa voisi käyttää sukkiin 7 veljestä-langan tilalle? Olen viime syksynä alkanut taas pitkästä aikaa sukkia ja käyttänyt niihin ko. lankaa. Aika pian ne valitettavasti nyppyyntyvät ruman näköisiksi.
        Asun Helsingissä (mahd. hyvä lankaliike ja lankamerkki).

        Fiinaneule http://www.fiinaneule.fi Annankatu 20, Helsinki. Kaikenlaisia lankoja ja eikä yhtään Novitaa... Ohi ei pääse poikkeamatta.


      • sukkahulluus iski
        Hyvä sukkalanka kirjoitti:

        Neuvokaahan, mitä lankaa voisi käyttää sukkiin 7 veljestä-langan tilalle? Olen viime syksynä alkanut taas pitkästä aikaa sukkia ja käyttänyt niihin ko. lankaa. Aika pian ne valitettavasti nyppyyntyvät ruman näköisiksi.
        Asun Helsingissä (mahd. hyvä lankaliike ja lankamerkki).

        Vaikka Lana Gatto Filfer, kestävä ja kiva neuloa, ostin sitä Turusta Lankabaarista, mutta sitä saa myös nettikaupasta www.kirjavakera.fi

        Tee aina mallitilkku kun otat uuden langan käyttöön. Kastele tilkku läpikotaisin, purista hellästi kuivaksi ja kuivata tasolla. Mittaa silmukkatiheys siitä ja vertaa ohjeessa annettuun tiheyteen, näin ei tule yllätyksiä.


      • Sukat yes!

        Äitini opetti joustinneuleen teossa sen, että oikea silmukka neulotaan "takapuolelta" eli ei oteta silmukkaa siitä edestä vaan takaa jolloin silmukkaa kiertyy kun se on neulottu, nurja silmukka tehdään normaalisti. Näin tehtynä joustinneuleesta tulee napakampi ja kauniimpikin!

        Ja ainakin itse olen huomannut, että jos puikot ovat liian suuret käsialaan nähden, niin sukka lässähtää!


      • Anonyymi
        Sukat yes! kirjoitti:

        Äitini opetti joustinneuleen teossa sen, että oikea silmukka neulotaan "takapuolelta" eli ei oteta silmukkaa siitä edestä vaan takaa jolloin silmukkaa kiertyy kun se on neulottu, nurja silmukka tehdään normaalisti. Näin tehtynä joustinneuleesta tulee napakampi ja kauniimpikin!

        Ja ainakin itse olen huomannut, että jos puikot ovat liian suuret käsialaan nähden, niin sukka lässähtää!

        Pitää kokeilla toi takaa päin


    • 73v

      lanka on erinomaista.käsialasi on liian löysää .puiko no..3 ehkä sinulle sopivat.neyle pitää olla napakka,kestää vaikka kone pesun.mummo pohjoiskarjalasta.tei nytkin lapsille lasten lapsille 8 sukat jouluksi.

    • --

      Eräs keino on lisätä valmiiseen sukkaan tavallisesta sukasta joustava varsi sisäpuolelle. Tai virkata reunaan kuja ja laittaa siihen kuminauha.
      Virkaten voisi saada paremman varren.

    • Kutojatar

      Kudon jatkuvasti seiskaveikasta sekä sukkia että lapasia, kirjoneuletta sekä raitaa ja yksiväristä. Käsiala on napakka ja teen puikonvaihdot huolella, ettei tule löysiä silmukoita.

      Meillä on 5 henkeä ja kaikkki käyttävät villasukkia lähes koko ajan ( kylmät lattiat). Ei ole lässähtänyt eikä nyppyyntynyt.

      Oletko kokeillut kiertää lankaa sormien välissä tiukemmalle?

    • ................

      Minäkin arvelen syyksi käsialaa. Itse olen tuosta langasta neulonut, eiä ole moittimista. Yritä neuloa tiukempaa.

      • käsialasta se on kiinni :D ...jos neuloo löysää ni pitää ol normaalii pienemmät puikot ja jos taas tiukempaa ni suuremmat :P itsellä nii kiree käsiala että pitää olla nelosen puikot sukkaa kutoessa :P


    • villasukkamamma

      Minä olen tehnut kyseisestä langasta sukkia ja hyviä ja kestäviä ovat: ei ole tarvinnut reikiä parsia.

    • aijai_

      Minä olen neulonut villasukkia jatkuvasti. 7-veljestä, kuin myös nallesta. Olen tehnyt myyntiinkin, eikä ole valituksia tullut. Prässään sukat, en kuitenkaan resoriosaa, koska se löystyy heti. Ei kutistu, eikä löysty. 7-velj. puikoilla 3. Nalle 2,5. Suun teen 2o,2n, 20kerrosta, muuten sileää.

      • vinkkiä

        Villasta neulottuja sukkia tai mitään muutakaan ei pidä prässätä. Korkeintaan varovasti höyryttää. Jos prässäät neuleesta tulee ihan littana ja ruman näköinen.

        Parempi tapa on esim. villatakin osat venyttää mittaan ja neulata nuppineuloin esim. styroxlevyyn ja sumuttaa kosteaksi (ei märäksi) kylmällä vedellä ja antaa olla yön yli kuivamassa (tai niin kauan, että osat ovat kuivia). Tälläisen käsittelyn jälkeen reunat eivät taivu kippuraan ja osat ovat helpot yhdistää. Neuleen pienet epätasaisuudet vähän korjautuvat.
        No tämä loppu nyt ei sinällään sukkiin liittynyt, mutta vinkkinä kuitenkin.


    • sukankuluttajakukkan

      Viimeksi teetin sukat mustasta Nallesta ja ne nyppyyntyivät aivan kamaliksi heti.
      Oletteko muuten huomanneet että7-veljestä lanka tehdään nykyisin virossa ja on paljon karkeampaa kuin ennen ja ennenkin oli karkeaa.
      Vaihtakaapa 7-veljestä Nordian Janneen niin tulee hyviä sukkia ja entisillä silmukkamäärillä voi tehdä kun on samanvahvuista.

      • Hah-hah!

        Epäilen vahvasti, että ei tehdä edes Virossa. Sielläkin on nykyään aivan liian kallista teettää yhtään mitään. Kyllä langankehruu on siirtynyt jo paljon kaukaisemmille maille!

        Ja mitä Janneen tulee, niin ei sekään ole enää ollenkaan samaa kuin mitä se oli silloin kun se vielä kehrättiin Norjassa.


    • Olen vuosien varrella neulonut sukkia kaikenlaisista langoista, myös konelangoista. Siinäpä iltapuhdetta, kun kerii niitä ohuita lankoja, mutta saakin sitten tehtyä ihan omia värejä, kun yhdistelee oman mielensä mukaan. Enimmillään kahdeksan lankaa yhteen.
      Olen tosiaan huomannut seiskaveikan huonontuneen, mutta kyllä on sukat kestäneet.
      Ainoa lanka muistaakseni oli jotain pirkkaa, kun viikossa lautalattialla kävely rikkoi sukat. Mutta sehän ei ollutkaan villaa.
      Teen nytkin sukkia ja varret polveen asti.
      Tahti vaan on hidastunut entisestä.

    • Jhka78

      Kannattaa kokeilla Vuorelman Vetoa! Siinä on juuri sopiva suhde villaa (85%) ja polyesteriä (15%), jotta sukka kestää, mutta on silti ihanan pehmeä. Värejäkin on herkulliset 30! Lanka on 100 g:n vyyhdillä, jossa on 265m. Kaikki laatulangat värjätään vyyhdillä, jolloin lanka saa elää värjäyksen ajan ja on siksi kuohkeampaa. Tästä syystä Veto toimii loistavasti myös neulelankana. Villa kehrätään Englannissa, mutta Suomessa se vyyhdetään, värjätään ja tehdään loppukäsittelyt kuten vyöttäminen ja pakkaaminen. Yli 100-vuotias perheyritys sijaitsee Kärkölän Järvelässä ja netissä osoitteessa www.vuorelma.net.

    • vapaaehtoinen M-L

      Aloin neulomisharrastuksen muutama vuosi sitten.

      Käytän seitsemää veljestä ja nallea.

      Olen nyt neulonut n. 100 paria ja opetellut kokoajan.
      Meillä ollaan suvussa jykevä kantapäisiä ja hyvin leveä jalkateräisiä ihmisiä.
      Kuopuksella on jalka kokoa 45–46 kengässä, sukkiin luon 68 silmää teen vartta 19 cm, kanta tilkkua 9 cm 11 13 11 silmää
      ja lisään sivuissa 17 silmää,
      Terää neulon 60 silmällä, juuri siksi että kantapää ei muuten mahdu menemään sukkaan.
      Terän pituus on 27,5-28 cm kavennukset 6,5,5,3,2,1 ja lopetus.

      Noin neuloen saan yhdestä 7 veljestä parin sukkia...
      MUTTA kerät ovat eri painoisia, 141g- 152 g aina on punnittava ja vajaassa kerässä tehtävä raita varteen..

      Meillä pestään sukat pesukoneessa, mutta käytetään pyykin pesu nestettä VILLALLE ja silkille..



      Nyt olen hurahtanut sormikkaisiin.
      En ole löytänyt oikein ohjetta joten teen ja opin...

      Tutuille ja suvulle olen neulonut n. 20 paria
      Sormikas on hyvin haastava.
      Minulla on kriteereitä joilla pyrin "erittäin hyvään lähes täydelliseen"
      Viime kuussa (heinäkuu 2011) neuloin 9 paria. Vien ne Mustaan Lampaaseen ja neulon yhä lisää.. tavoite on 20 paria syksyyn mennessä…

      Oma käteni on kokoa -8
      sormien pituudet 7 cm, 8 cm, 7 cm, 6,5 cm peukku 7 cm, MUTTA
      ongelmaa on sormen tyvien silmukka luku että sormet mahtuvat menemään omiin kohtiinsa...

      Yritän siis neuloa kokoja 8,5- 9,5 ne ovat yleisempiä miehillä..
      ongelma on tuo sormien tyvi.. siinä missä koko 8 menee meneekö koot 8,5-9,5...

      Hassua tässä on se, etten osaa kirjoittaa edes itselleni ohjetta kutoa/neuloa sormikas..
      Yritän kuitenkin…
      Näin olen neulonut:
      40 - 42 silmää > 20 krs. patenttineuletta
      > kolme- neljä krs oikeaa ja
      peukalon paikka 2s. uusi silmä, 2/3, uusi silmä jää puikolle 6 silmää.
      lisäys peukalolle kolmen kerroksen välein 5-6 kertaa
      yhteensä 10-12 silmää.
      siirrän peukun silmät lukkoneulalle 12-15 silmää
      lisään peukun alla 2-3 silmää ja
      neulon 10-12 krs.
      siirrän pikkurillille 11 silmää palmikkopuikolle, > pikkurillissä 16-17 silmukkaa
      luon nimettömälle 5 silmää pikkurillin vieressä
      jatkan 3 kerrosta, siirrän palmikkopuikolle nimettömän silmukat 15 silmää,
      > nimettömässä 17-18 silmukkaa

      neulon kerroksen jossa lisään kesisormelle nimettömän viereen 4-5 silmää, > keskisormessa 18-20 silmää
      seuraavalla kerroksella siirrän etusormea varten 11 silmää palmikkopuikolle
      Lisään etusormen sivussa 4-5 silmää keskisormelle >etusormessa 17 -18 silmää

      Teen kokoja 8,5 -9,5 lisäämällä sormien pituutta 1- 1,5 cm
      Oma käteni on kokoa -8
      sormien pituudet Es. 7 cm, Ks. 8 cm, Ns. 7 cm, P. R 6,5 cm peukku 7 cm,

      Sormien päättäminen: kaksi yhteen, kaksi väliin ensimmäinen kerros, toinen yhteen silmukat yksin ne välit yhteen lopuksi kaikki yhteen aina kunnes jäljellä kolme ne vedetään sisältä..

      • sukkakone

        Hei vapaaehtoinen M-L!
        Mitä tarkoitit sanoa tuossa "toinen yhteen silmukat yksin ne välit yhteen " kohdassa? Vaikka kuinka mietin niin en ymmärrä.
        Muuten ohjeesi on sellainen että tallennan sen itselleni ohjeeksi. Siis kiitos hyvistä neuvoista!


    • sukan kutoja

      kudon sukkia 7-veljestä langasta ja naisten sukan aloitan 14 silmukalla per puikko eli 56 silmukalla. kärkiosassa on vain 10 silmukkaa per puikko. ovat aluksi tiukat mutta venyvät käytössä juuri sopiviksi. Ohjeet eivät aina ole hyviä kun riippuu niin paljon tekijästä. itse kudon vielä aika tiukkaa. Sukkiini on oltu kyllä tyytyväisiä kun eivät valu jalan alle kumisaappaissakaan.

    • .............

      Teen sukat 7-veljestä langasta. Olen ollut tyytyväinen. Oma käsialani on kyllä aika tiukka.

      • ...............

        Ai niin, mut tosiaan 7-veljestä lanka sopii hyvin perusvillasukkiin, mutta entäs jos haluaa sellaiset todella lämpimät ja pehmeät sukat tai lapaset, isoveli?


      • vapaaehtoinen M-L
        ............... kirjoitti:

        Ai niin, mut tosiaan 7-veljestä lanka sopii hyvin perusvillasukkiin, mutta entäs jos haluaa sellaiset todella lämpimät ja pehmeät sukat tai lapaset, isoveli?

        Isoveli on hyvää ja villastaa vähemmän, mutta sitä on kerässä vain 100g tulee kaalliksi ja tarvitaa kaksi kerää aikuisten sukka pariin.


    • vapaaehtoinen M-L

      "toinen yhteen silmukat yksin ne välit yhteen lopuksi kaikki yhteen aina kunnes jäljellä kolme ne vedetään sisältä.. "

      SE ON toinen eli seuraava kerros, edellisellä kerroksella yhteen kudottu, ei yhteen ne edellisellä kerroksella ei yhteen kudotut nyt yhteen..

      18 silmää joka kuudes ||
      Kaksi kerrosta väliin
      ||--||--||-- > ||= kaksi yhteen -kudottu ||= kaksi yhteen
      seuraava kerros -||-||-||-||
      sitten kaksi yhteen niin kauan kun 3 silmää jäljellä, sitten vedän sisäkäin...niin että kudottu muiden sisään että luistaa...


      En todella tiedä, riittäkö sormet kokoon 8,5 - 9,5, mutta pitäkööt ne, joille riittää.

      Tein parin 10. niin että kavensin kolme silmää keskisormesta jo kaksi kerrosta ennen, kuin aloin tuon lopetuskavennukset..
      Tulee hieman kapeammaksi kynnen kohdalle...

      Sormikkaat ovat PALJON lämpimämmät kuin lapaset.
      Kummaa ettei langassa lämpimyydessä ole paljon eroa Seitsemän veljeksen ja Nallen välillä vaikka Nalle on ohuempaa..
      Olen itse koeajanut neuleeni enkä enää pidä muita kuin omia sukkiani ja sormikaita..

      "40 - 42 silmää > 20 krs. patenttineuletta " = tuo on tietysti puolipatenttineuletta...

      Mahdoinkohan selventää..
      Minulla on paha lukihäiriö, se on myös hahmotus puolella ja eksyn metsään kun käännyn ympäri...


      Isoveli on hyvää vilkastaa vähemmän, mutta sitä on kerässä vain 100g, tulee kalliiksi ja tarvitaan kaksi kerää aikuisten sukka pariin

      • sukkakone

        Kiitos tarkennuksestasi. Se selvensi asian.


    • M-L vapaaehtoinen

      Muuten kun neulon/kudon TV katsellessa huomasin että, kun neulon/kudon ensin vasemman käden sormikkaan, ei tule virheitä niin usein sormissa...

      Eli olen oikea kätinen ja tuli sovitettua aina oikeaan käteen myös vasemman käden sormikas siinä meni sormet väärille paikoilla ja purkamista riitti...

      Nyt siis kudon aina ensin vasemman sormikkaan,, Sukissa ei ole väliä, ellei tee kärkikavennuksia pikkuvarpaalle ennen ja ukkovarpaalle oman tilansa...

      Nyt on 16 paria sormikaista valmiina paitsi päättelyt..
      lokakuun alkuun on oltava valmiina vietäviksi asunnottomille vaatevarastoon siis oma tavoite ja lahjoitus...

    • Anonyymi

      Minulla on sama juttu onko se tosiaan liian löysää harmittaa

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4995
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe